Poniedziałek, 19 Sierpnia 2019 | Imieniny: Emilii, Julinana, Konstancji | Pogoda: °C, hPa, wiatr km/h    | zobacz prognozę » ch24 na komórkę
Strona głównaPrawybory
Rozmiar tekstu: A A
Marcin Wałdoch

Samorządność to idea

O samorządności pisze Marcin Wałdoch ze Stowarzyszenia Projekt Chojnicka Samorządność.

Głównymi czynnikami decydującymi o istnieniu samorządności bądź też jej braku są:

a) stopień decentralizacji państwa,

b) skala udziału gmin w decydowaniu o przeznaczeniu środków z podatków od obywateli "małej ojczyzny",

c) możliwość samodzielnego wyboru władz danej społeczności spośród jej mieszkańców,

d) sprawowanie władzy nad precyzyjnie ustaloną powierzchnią terenu,

e) maksymalna ilość kompetencji (zadań własnych) związanych z wszelkimi dziedzinami życia realizowanymi na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego,

Reklama | Czytaj dalej »

f) możliwość stanowienia aktów prawa miejscowego,

g) samodzielne określanie planów rozwojowych dla gminy,

h) wyodrębnienie majątkowe - rozróżnienie interesu samorządu od interesu państwa,

i) stopień uczestnictwa wspólnoty samorządowej w władztwie publicznym,

j) prawo do wolnego stowarzyszania się na terenie gminy,

k) prawo do wprowadzania danej jednostki samorządu terytorialnego w stowarzyszenia i związki jednostek samorządu terytorialnego,

l) prawo apelacji od decyzji aparatu rządowego/centralnego dotyczących danego samorządu do niezawisłych sądów.

W takim porządku rzeczy widać, że coś jednak umyka, a idea samorządności wydaje się być w tym ujęciu niedookreślona i wykraczająca poza "główne czynniki" ją jakoby warunkujące. Warto podkreślić, że współcześnie z takim ujęciem samorządności zgodziłaby się znaczna część prawników, politologów, a i nasz ustawodawca jest zgodny z taką interpretacją samorządności. Czego w tej jurystycznej koncepcji samorządności może brakować? Czy samorządność to faktycznie zaledwie te kilkanaście cech?

W moim ujęciu samorządność, wracając do pierwszego zdania to idea. Przez prawodawcę zredukowana do wymiaru pewnej pragmatyki życia państwa. Sama samorządność zaś, wykracza daleko poza ramy instytucjonalne i wiąże się z kulturą polityczną danej wspólnoty. To właśnie kultura polityczna formująca sposoby wykorzystania zasobów politycznych społeczności na danym terenie oraz jednoczesne kreowanie tych zasobów decyduje o kształcie samorządności w określonej przestrzeni społecznej. Tym samym dzięki takiemu ujęciu kwestii samorządności zyskujemy asumpt do zastosowania analogii w pojmowaniu społeczeństwa obywatelskiego i otwartego oraz samorządności w ujęciu społeczno-politycznym. Wynikiem tego będzie możliwość bliższego określenie cech, jakimi samorządność powinna się legitymować w ujęciu, którego prawodawca nigdy z powodów praktycznych nie zaimplementuje do systemu prawnego w danym państwie, ale też ujęcie to powinno być akceptowane przez kulturę polityczną i praktyki życia społeczno-politycznego danej wspólnoty. Do tych cech zaliczyłbym:

a) akceptacja przez lokalne władze krytyki jej działań wyrażanej przez obywateli,

b) konsensualne podejście władz lokalnych do kwestii problemów społecznych,

c) pełna transparentność działań i intencji samorządowców,

d) stwarzanie przyjaznego środowiska dla procesów lokalnej demokracji deliberatywnej,

e) działalność władz samorządowych zgodna z kapitałem kulturowym, charakterem i historią wspólnoty poddanej władztwu gminy,

f) ułatwianie równego dostępu do dóbr, zasobów, bogactw wytwarzanych na terenie danej wspólnoty każdemu jej mieszkańcowi,

g) zgoda na działalność społeczną i polityczną - zgoda na podejmowanie prób realizacji celów społecznych i politycznych wykraczających poza interpretacje "dobra wspólnego" w perspektywie władzy lokalnej,

h) rozwinięcie "kanałów rekrutacji" do tak zwanych elit politycznych wśród wszelkich środowisk i warstw społecznych danej wspólnoty,

i) brak represji miękkich - szkalowanie, szykanowanie za działalność społeczną i polityczną,

j) rezygnacja z tworzenia grup interesu przez lokalnych liderów życia społecznego, politycznego i gospodarczego na rzecz egalitarnego współdecydowania o przyszłości i zasobach gminy,

k) współdecydowanie obywatelskie o formach wykorzystania zasobów finansowych gminy - kreowanie tzw. budżetów obywatelskich,

l) zgoda władz samorządowych na bycie "pierwszym wśród równych", a nie utrzymywanie przymusu hołdowania instytucjom czy organom,

m) praca w jednostkach samorządu terytorialnego (ta z wyboru głosujących), jako służba i przywilej, a nie jako źródło prestiżu i władzy,

n) wszelkimi sposobami umożliwianie awansu społecznego i zawodowego każdemu, kto do takiego awansu dąży w ramach wspólnoty,

o) zachęcanie ludzi młodych do pracy na rzecz lokalnej społeczności i dążenia do osiągania awansu społecznego,

p) umożliwianie cyrkulacji elit w lokalnej wspólnoty bez siłowego blokowania stanowisk władzy przez organy, instytucje i grupy interesu,

r)  powszechna zgoda lokalnej wspólnoty na pluralizm, wielokulturowość, wieloobyczajowość i na wolność wyznań,

s) staranne oddzielenie jakichkolwiek praktyk religijnych od praktyk związanych z wykonywaniem władztwa publicznego,

t) w dyskursie publicznym unikanie tak przez władzę, jak i obywateli, struktur językowych naznaczających "inność", "opozycyjność" i "niestosowność",

u) unikanie wykorzystywania autorytetu sprawowanych funkcji dla celów określonych grup interesu czy też dążeń indywidualnych,

w) zgoda społeczności i władzy samorządowej na dynamiczne zmiany realizowanej polityki dostosowane do powstających żądań społecznych.

Marcin Wałdoch

Stowarzyszenie Projekt Chojnicka Samorządność

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

1 komentarz

~fragi
Jakieś konkluzje ? Toż to w zasadzie same banały. Można by dodać "i żebyśmy byli młodzi, piękni i bogaci".
20 Września 2011, godzina 09:01

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ch24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 385.00 397.00 DKKDKK 57.20 58.70
EUREUR 427.00 439.00 RUBRUB 5.50 6.50
CHFCHF 392.00 407.00 NOKNOK 42.60 44.10
GBPGBP 468.00 481.00 SEKSEK 39.50 41.00
Aktualizacja: 2019-08-18 18:47
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 3000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 389.00 394.00 DKKDKK 57.70 58.30
EUREUR 431.00 435.00 RUBRUB 5.70 6.30
CHFCHF 396.00 402.00 NOKNOK 43.10 43.60
GBPGBP 471.00 477.00 SEKSEK 40.10 40.60
Aktualizacja: 2019-08-18 18:47
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Ch24 archiwum »

Na którą z cyklicznych imprez letnich czekasz najbardziej:





Ceny paliw2019-08-09

E95 E98 ON LPG
BP 5.03 zł 5.39 zł 4.96 zł 1.92 zł
Circle K 4.98 zł - 4.91 zł 1.87 zł
Lotos Optima 4.98 zł - 4.91 zł 1.87 zł
MZK 4.98 zł 5.23 zł 4.91 zł 1.92 zł
Orlen 5.03 zł 5.28 zł 4.96 zł 1.92 zł
PKS - - - -

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij