Wtorek, 20 Października 2020 | Imieniny: Ireny, Kleopatry, Witalisa ch24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
tekst i fot. je

Progi zwalniające po chojnicku

Podobno prędkość 30 km na godzinę wystarczy do bezpiecznego pokonania progu na ul. Wiśniowej

Podobno prędkość 30 km na godzinę wystarczy do bezpiecznego pokonania progu na ul. Wiśniowej

Praktycznie jedynym sposobem na walkę z kierowcami jeżdżącymi zbyt szybko, nieprzestrzegającymi ograniczeń prędkości, są w Chojnicach progi zwalniające.

Zasady ich stosowania regulują przepisy rozporządzenia ministra infrastruktury z 3.07.2003 r. w sprawie warunków technicznych dla urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Zgodnie z nimi mogą być montowane wyłącznie w tych miejscach i na tych odcinkach dróg, na których konieczne jest skuteczne ograniczenie prędkości ruchu pojazdów, jeśli inne metody nie mogą być stosowane lub ich skuteczność jest niewystarczająca. Nie mogą być stosowane m.in. na ulicach i drogach wyjazdowych stacji pogotowia ratunkowego; na ulicach, gdzie kursuje autobusowa komunikacja pasażerska z wyjątkiem progów wyspowych, na jezdniach innych niż bitumiczne, jeżeli nie można zastosować oznakowania poziomego P-25; na łukach dróg i w innych przypadkach, gdy ich obecność może powodować zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Reklama | Czytaj dalej »

Progi zwalniające mogą być stosowane na drogach lokalnych i dojazdowych, wyjątkowo zbiorczych. Przed nimi można ustawić przeszkody, tzw. szykany, które zmuszą do zmniejszenia szybkości do  bezpiecznej. Nie mogą stanąć bliżej skrzyżowania niż 40 m. Powinny być oddalone o co najmniej 25 m od takich konstrukcji, jak komory na instalacje wodociągowe czy c.o. Ich wysokość maksymalna to 10 centymetrów. Tak mówi prawo. Sprawdziliśmy, jak wygląda realizacja.

Jeden z pierwszych progów zwalniających w Chojnicach powstał na ul. Wiśniowej w pobliżu kościoła. Gdy powstawała koncepcja jej budowy, ówczesny burmistrz Andrzej Gąsiorowski mówił, że będzie drogą dojazdową do szpitala. Z Wiśniowej miały korzystać także karetki pogotowia ratunkowego. Dziś raczej trudno je tam spotkać, gdyż bardziej przyjazne dla nich są ul. Leśna czy Czereśniowa. Przed progiem jest znak ograniczenia prędkości do 30 km na godzinę. Podobny znak znajduje się przy skrzyżowaniu z ul. Bytowską. Szerokość tzw. najazdu wynosi ok. 80 cm. Przy tej konstrukcji powinien wynosić 100 cm. Wysokość progu, jak widać na zdjęciu, wynosi ok. 15 cm, czyli norma została przekroczona o 5 cm i 50%. Nie zauważyliśmy odważnego, który pokonywałby ten próg z prędkością 30 km na godzinę.

Jedną z najbardziej „zaprogowanych” ulic jest Jarzębinowa. Wraz z przyległymi drogami wykonana jest z ulubionego przez władze miasta materiału, czyli z polbruku. Jeżeli nie można zastosować poziomego oznakowania, czyli poprzecznych względem progu namalowanych naprzemiennie pasów o dwóch długościach, nie mogą być wykonane na takiej ulicy progi zwalniające. Na całej długości, włącznie z ul. Dębową, nie ma prawidłowego poziomego oznakowania progów. Jego namiastką są pasy z kolorowego polbruku. Na skrzyżowaniu ul. Dębowej i Jarzębinowej są dwa przejścia dla pieszych, które zarazem są progami zwalniającymi. Ostrzega o tym pionowy znak drogowy. Naszym zdaniem są one bliżej skrzyżowania niż 40 m. Nie są to jedyne takie przypadki na Jarzębinowej. Podobnie jest przy skrzyżowaniach z ul. Leśną i Modrzewiową. To ostatnie jest poza tym wyjątkowe w naszym mieście, gdyż próg jest szerokości… całego skrzyżowania! Wysokość progów na tej ulicy jest w okolicach 12-13 cm. Trochę za wysoko.

Dzielnie o palmę pierwszeństwa walczy ciąg ulic Podlesie-Karnowskiego. Są tam jednak tzw. progi podrzutowe o szerokości ok. 50 cm. Tak przynajmniej wynika z wizji lokalnej i analizy wspomnianego rozporządzenia ministra. Jeśli prawidłowo je rozpoznaliśmy, to nie wolno ich stosować na drogach publicznych. Z jednym wyjątkiem – można przed tzw. rogatkami np. kolejowymi. Poza tym dopuszczalne są na terenach zakładów, parkingów itp.

Równie ciekawym przypadkiem jest próg zwalniający na ul. Jana Pawła II w pobliżu Szkoły Specjalnej. Jest on z polbruku, jednak udało się na nim namalować pasy informujące o przejściu dla pieszych. Natomiast pasy ostrzegające o progu umieszczono na asfalcie przed nim, zamiast na wjeździe i zjeździe. W sumie to drobiazg, ale bardziej zastanawia fakt, czy można taki próg instalować na trasie linii autobusowej. Zgodnie z przepisami powinien być tzw. wyspowy. Takie stosują w Emsdetten. Także tam, gdzie nie jeżdżą autobusy.

Nie uważamy się za ekspertów od ruchu drogowego, więc nasze spostrzeżenia kierujemy do organu zarządzającego ruchem na drogach powiatowych i gminnych w Chojnicach, czyli starosty chojnickiego Stanisława Skai. Chcielibyśmy uzyskać odpowiedź na pytanie, czy w podanych w tekście przypadkach nie doszło do naruszenia prawa.

Chcielibyśmy ponadto zaproponować burmistrzowi Arseniuszowi Finsterowi, staroście Stanisławowi Skai oraz przewodniczącemu Samorządu Osiedlowego Edwardowi Gabrysiowi, aby własnymi samochodami, przy naszej obecności, spróbowali przejechać próg na ul. Wiśniowej z prędkością 30 km na godzinę. Samochody terenowe są z tego eksperymentu wykluczone. Nie bierzemy odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia pojazdu.

Załącznik do rozporządzenia ministra infrastruktury ws. warunków stosowania progów.

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

26 komentarzy

~Kierowca
A może winny powinien zostac ukarany? Najlepiej finansowo, np.na swój koszt wykonałby progi takie jakie byc powinny? Dlaczego znowu z naszych pieniędzy robi się rzeczy których robić nie należy?! Czy ktoś w koncy za to poniesie odpowiedzialność??!!
25 Października 2011, godzina 09:50
Oceniono 1 raz 1
Powinni też przejechać się rowerami z przemysłowej na tucholską, tam jest dopiero budowlany bubel
25 Października 2011, godzina 09:48
~ania
Jest jeszcze jeden próg stanowczo za wysoki ul Kwiatowa bądź Pokoju Toruńskiego(dokładnej nazwy nie znam), w każdym bądź razie dojazd z ulicy Człuchowskiej do Al. MB Fatimskiej. Zwalniejąc nawet do minimum uderzyłam kilkukrotnie misą olejową. Zrezygnowałam z jazdy tamtą drogą, ponieważ nie stać mnie na naprawę auta. Głupota ludzka zrobienie takich progów. Odrobinę niższe też miałyby taką samą skuteczność a kierowcy nie musieliby się denerwować!!!
25 Października 2011, godzina 09:43
Oceniono 1 raz 1
~som
Dla mnie nr 1 to prog na Wisniowej po prostu majstersztyk !
25 Października 2011, godzina 08:15
~gość
chyba nie zwróciłeś uwagi, jaką prędkość wyciągają co niektórzy po tych dziurach!!!!
25 Października 2011, godzina 05:53
~staszica
rozumiem że progi są konieczne . Ale według mnie duża głupota było położenie 2 progów na ulicy STASZICA !!!! Ta ulica nadaję się do zabytków Chojnic.. dziury takie że głowa boli , połatana na max-a i szybko ta ulica się nie dało jechać!! trzeba było zacząć od położenia nowej nawierzchni na tej ulicy a dopiero wtedy brać sie za progi zwalniające ...
25 Października 2011, godzina 01:17
Oceniono 1 raz 1
~E-tam
a ja jestem za postawieniem progu na Ceynowy dla kierowców z firmy betoniarskiej chyba z Kościerskiej którzy koło przedszkola ciężarówkami jeżdżą nawet ponad 60/godz
25 Października 2011, godzina 00:14
~swój
A co z progiem na ul .Wiśniowej? Szczyt głupoty.
24 Października 2011, godzina 23:29
~fragi
Może jeszcze kretyn-projektant i kretyn-wykonawca by się po nich przejechali ? Dzisaj zauważyłem kolejny sukces "naszych" dezorganizatorów ruchu, stałem w korku na ulicy Swarożyca. Udało Im się kompletnie zakorkować tą ulicę. A była bez problemu przejezdna przez dziesięciolecia. Na szczęście na zimę wyłączą te debilne światła i korek zniknie.
24 Października 2011, godzina 23:24
Oceniono 1 raz 1
~kierowca
progi na drogach z polbruku są praktycznie niewidoczne.Znaków pionowych na drogach tyle, że nic byś innego nie widział. Progi powinny być wyraźniej oznaczone na samej jezdni.
24 Października 2011, godzina 23:06
Oceniono 2 razy 2
~xyz
Jedyny próg przez który można śmiało przejechać z 30km/h to ten na małych osadach. na reszcie porządnie zwalniać
24 Października 2011, godzina 22:55
Oceniono 1 raz -1

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ch24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 384.00 394.00 DKKDKK 60.40 61.90
EUREUR 453.00 462.00 RUBRUB 4.70 5.70
CHFCHF 419.00 434.00 NOKNOK 40.60 42.10
GBPGBP 496.00 508.00 SEKSEK 43.00 44.50
Aktualizacja: 2020-10-20 13:16
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 3000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 387.00 391.00 DKKDKK 61.00 61.70
EUREUR 455.00 458.50 RUBRUB 4.70 5.70
CHFCHF 423.00 430.00 NOKNOK 41.20 42.00
GBPGBP 498.00 504.00 SEKSEK 43.60 44.30
Aktualizacja: 2020-10-20 13:16
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Ch24 archiwum »

Czy w związku z pandemią koronawirusa obawiasz się posłać swoje dzieci do szkoły?




Ceny paliw2020-10-14

E95 E98 ON LPG
BP 4.62 zł 4.98 zł 4.47 zł 2.13 zł
Circle K 4.57 zł - 4.36 zł 2.08 zł
Lotos Optima 4.59 zł - 4.54 zł 2.09 zł
MZK 4.58 zł 4.73 zł 4.42 zł 2.05 zł
Orlen 4.58 zł 4.83 zł 4.37 zł 2.09 zł
PKS 4.57 zł - 4.36 zł 2.07 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij