Czwartek, 25 Kwietnia 2024 | Imieniny: Jarosława, Marka, Wiki chojnice24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
tekst i fot. je

Coraz bliżej likwidacji linii kolejowych

Dworzec PKP w Chojnicach.

Dworzec PKP w Chojnicach.

Wczoraj (30.11) w Kościerzynie odbyło się spotkanie samorządowców z zachodniej części województwa pomorskiego z wicemarszałkiem Ryszardem Świlskim. Dyskutowano na nim na temat planów ograniczenia liczby połączeń kolejowych, które mają wejść w życie od 9 grudnia.

Miasto Chojnice było reprezentowane przez wiceburmistrza Edwarda Pietrzyka, gmina Chojnice przez zastępcę wójta Piotra Stanke, powiat chojnicki przez wicestarostę Przemysława Bieska – Talewskiego. Obecni byli także posłowie Marek Biernacki oraz Stanisław Lamczyk. Byli także przedstawiciele spółek Przewozy Regionalne, Arriva oraz Szybka Kolej Miejska. Wczorajsze spotkanie było efektem dyskusji, która wywiązała się na ostatniej sesji Sejmiku Województwa Pomorskiego. Wówczas zdecydowano o zorganizowaniu cyklu spotkań konsultacyjnych z samorządowcami, by przekazać im informacje o planach ograniczenia liczby połączeń wraz z uzasadnieniem, wysłuchać opinii na ten temat. Jak przekazał nam Edward Pietrzyk, spotkanie w Kościerzynie trwało około 70 minut. – Ryszard Świlski przekazał nam, że na czterech liniach o najmniejszych potokach pasażerskich w skali województwa od marca 2013 roku może być zawieszone kursowanie pociągów osobowych. Są to Chojnice – Kościerzyna, Chojnice – Szczecinek, Czersk – Kościerzyna oraz Słupsk – Ustka. Od 9 grudnia na tych dwóch pierwszych liniach ulegnie likwidacji po jednej parze połączeń. Jako powód podał wzrastające o około 30% koszty dostępu do linii kolejowych. Najostrzej skrytykował te plany poseł Biernacki, który pytał o sens kupowania przez województwo nowych szynobusów. Marszałek zapowiedział, że bez wsparcia finansowego ze strony lokalnych samorządów plany likwidacji linii i połączeń zostaną wdrożone. Jedynie przedstawiciel miasta Kartuzy wyraził zainteresowanie rozmową na ten temat. Inni samorządowcy tłumaczyli się, że mają już gotowe prowizoria budżetowe bądź brakiem pieniędzy. Wybieram się wraz z burmistrzem Arseniuszem Finsterem do Człuchowa na poniedziałkowe (3.12) spotkanie, gdzie oprócz władz tego miasta, będzie wójt Zbigniew Szczepański oraz wójt gminy Człuchów Adam Marciniak. Przekażę tam uzyskane w Kościerzynie informacje – poinformował nas Edward Pietrzyk.

Reklama | Czytaj dalej »

Tak przed wyjazdem swego zastępcy na to spotkanie skomentował Arseniusz Finster plany zmniejszenia ilości połączeń kolejowych – Musimy głośno mówić o tym, że w wyniku restrukturyzacji tych połączeń oraz modernizacji innych linii kolejowych, tworzy się podział naszego województwa na okręg A i B. My jesteśmy w B. Mamy fatalny dojazd do Gdańska.

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

73 komentarzy

~xyz
Nie wiem o co tutaj chodzi ale to naprawde jakas dziwna sprawa. Chojnice sa w takim punkcie na mapie ze powinnismy miec wiecej połączen niz mniej. Jak ktos wspomnial w kazda strone mamy po 100km do wiekszych miast. To wcale nei jest az tak duzo. Mozna by fajne polączenia zrobić ale oczywiscie zapewne komus nie jest to na reke. Likwiduja polaczenia kolejowe, zaraz sie okaze ze PKS tez musi ogarniczyc polaczenia i juz w ogole nie bedzie jak dostac sie do Chojnic.
03 Grudnia 2012, godzina 13:10
Oceniono 4 razy 4
~fr.
niestety , bo dla nas przyszłości nie ma w chojnicach , a studia i dojazdy to tylko marzenia , ściętej głowy i tej całkiem na swoim miejscu
03 Grudnia 2012, godzina 12:51
Oceniono 4 razy 4
~rozczarowana
A po co jeżdzic do Gdańska lepiej się tam przeprowadzic. Tu przecież nic nie ma żadnych perspektyw. NIC!!!!
03 Grudnia 2012, godzina 12:44
Oceniono 9 razy 9
~Chojniczanka
Bedąc służbowo w Gdyni powiedziałam obok siedzacej pani /spotkanie się przeciagało/ że będe musiała wyjść bo mam pociąg do Chojnic. Pani ta zdziwiona odpowiada to do Chojnic kursuje z Gdyni pociąg ?
03 Grudnia 2012, godzina 11:05
Oceniono 7 razy 7
~fr.
dajcie wejść prywaciarzowi , moze jemu będzie się opłacać
03 Grudnia 2012, godzina 10:47
Oceniono 7 razy 7
~Brawo, dziękujemy ci Platformo
to sie nazywaja inwestycje, to jest zielona wyspa! Rzadzaca w wojewodztwie PO pokazala, ze nie umie dbac o drogi wojewodzkie, a kolej rozwala. Ciekawe jak glosowal mister Bona w kwestii tych polaczen, pewnie tak jak linia partyjna. Niech sie tutaj te partacze nie pokazuja, skoro dla nich chojnice to taka prowincja i skansen. Jeszcze niedawno w tym portalu widzialem zdjecia, jak ten caly Struk marszalek przechadzal sie po Chojnicach niczym Gierek z gospodarcza wizyta. I co teraz? Co panie Finster - co onj ciekaweego panu naopowiadal? Bo w mediach jakies psedu zachwalanie, jak to sie Chojnice pieknie rozwijaja etc. I co? Ano panie sciemniali, jak to Platforma - zycie w jednym klamstwie i ciaglych obietnicach. Jedna wielka obluda i nachalny PR. A pan nie kiwnal palcem w sprawie kolei. Wypial sie pan na dworzec, a to mogla byc karta przetargowa - wyremontowany dworzec, np. przy wsparciu srodkow unijnych, to bylby wspanialy argument za tym, by polaczen nie likwidowac, bo "po co komu nowy dworzec, z ktorego pociagi nie jezdza". Ale to zostalo zaprzepaszczone - najpierw obiecanki cacanki, niczym Tusk, jakie to cudo bedzie z dworca, a potem figa z makiem. Jedna wielka sciema. Jestescie siebie warci wszystkie rzadzace platfusy z PO i pionki wchodzace im w tylek...
03 Grudnia 2012, godzina 10:24
Oceniono 8 razy 8
~Archiwum X
Po co nam Chojniczanom połączenia do gdańska?! Ludzie czy nie widzicie, że wszelkie władze działają dla Waszego "dobra"! W gdańsku nie mamy żadnych interesów do załatwiania. Chojnice od samego początku należą nie do gdańska ale do SŁUPSKA! A do słupska mamy jedyne (piekielne dla chorych) ale za to darmowe połączenie od pałacu do pałacu ZUS! Jak doskonale to widać dla gdańska od samego początku jesteśmy jak piąte koło u wozu i mają nas gdzieś! Chojnice nigdy nie były i nie są Kaszubami!!! To sztuczny twór, który komuś od koryta był na rękę (szkoda, że nie wiem komu)! Do wiadomości minus-ujących. "Brama" nie jest folwarkiem tak jak wrota nie są stodołą! I bramę i wrota można spokojnie OLEWAĆ bez uszczerbku na dobrach w środku. Jedno i drugie gnije na deszczu nie mając żadnych profitów z tego, czego bronią! O przepraszam, zapominałem, czasami po latach, skapnie im ochłap w postaci zbędnej puszki farby.
03 Grudnia 2012, godzina 00:26
Oceniono 14 razy 10
~fr.
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
02 Grudnia 2012, godzina 21:47
Oceniono 16 razy -14
~Mieszkaniec Gdańska k. Chojnic
Do wyżej, Bydgoszcz i tak nie miałaby dużo do gadania, bo i tak większość linii Chojnice - Kościerzyna leżałaby wtedy i tak na terenie województwa Pomorskiego, no chyba, że zgodziliby się płacić dotację zamiast Pomorskiego, a w to szczerze wątpię.

Chwalisz Kuj - Pom, a zobacz co niedługo zostanie wprowadzone właśnie w tym województwie. Na liniach zelektryfikowanych, obowiązkowa przesiadka na granicach województw.
Kolej w naszym regionie nie jest wcale rozwalona przez Gdańsk, lecz przez PKP PLK która ze swoimi stawkami za dostęp do infry, doprowadza do upadku mniejszych linii kolejowych.
I tutaj również duży minus dla ministra Nowaka, który nie potrafi lub nie chce doprowadzić do tego, by PKP PLK była zmuszona te stawki obniżyć (za kilka lat i tak będzie musiała, bo wymaga tego UE, lecz wtedy już pewnie zbyt droga będzie reaktywacja zlikwidowanych połączeń).
02 Grudnia 2012, godzina 20:44
Oceniono 19 razy 9
~czytelnik gazeta.pl
Fragment komentarza pod tekstem o likwidacji połączeń w naszym rejonie (http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/1,35636,12960016,Likwiduja_polaczenia_kolejowe_na_Pomorzu__Ktore_.html):"Na miejscu powiatu Chojnickiego zastanowiłbym się, czy warto było walczyć o przynależność do Gdańska. W Kujawsko-pomorskiem nie zlikwidowano ani kilometra tras, przeciwnie - reaktywowane są zapuszczone odcinki i myśli się o odbudowie kolejnych, a rozkłady jazdy konsultowane są przez Arrivę nawet z wójtami i burmistrzami niewiekich miejscowości. A Gdańsk nagrodził ten dość biedny, ale zamieszkały przez porządnych i zaradnych mieszkańców kolejowym odcięciempraktycznie z trzech stron od świata. Brakuje jeszcze likwidacji połączeń do Tczewa i będzie komplet. Pomorze słynęło z gęstej sieci kolejowej, co odróżniało je od zapuszczonej Polski centralnej i wschodniej (granice zaborów można wytyczyć na mapie na podstawie mapy linii kolejowych kraju). Dzięki polityce pana Struka ten skarb może zostać na zawsze zaprzepaszczony."
Może postraszmy Gdańsk zrobieniem referendum ws. powrotu do Macierzy Bydgoskiej? Albo zamieńmy się z Tucholą, oni chcą do pomorskiego z powodu problemów z obwodnicą.
02 Grudnia 2012, godzina 18:36
Oceniono 21 razy -5
~Chojniczanin
Lepiej żeby te przewozy udało się przywrócić bo jak nie to Pan Finster będzie musiał znowu wydać miliony złotych żeby z dworca zrobić jakąś galerię sławnych malarzy chojnickich, albo jakieś centrum spotkań młodych. A to dodatkowe koszty nie wiem czy starczy po przebudowie kinoteatru ze stulu późnokomunistycznego na współczesny.
A jeszcze pozostanie do oświetlenia piękna aleja przy wejściu na dworzec.
02 Grudnia 2012, godzina 18:14
Oceniono 10 razy 10
~(Jeszcze) pasażer
Zanim społeczność oceni kolejny raz swoje władze pod względem jakości myślenia strategicznego (prace nad strategią przecież trwają...), w imieniu obecnych i potencjalnych pasażerów, proszę o ustosunkowanie się chojnickiego samorządu w kwestii faktycznych działań podjętych w celu utrzymania i rozwoju istniejących połączeń kolejowych, zwłaszcza - w kontekście PKM - do Kościerzyny. Kto i co konkretnie zrobił w tej sprawie? Jakie są plany samorządu w tym obszarze? Może w ten temat wprowadzi nas Pan Finster, jako stały czytelnik ch24?
02 Grudnia 2012, godzina 16:39
Oceniono 13 razy 11
~emigrant2
to nic ze likwiduja polaczenia do szczecinka i koscierzyny, nakła, przecież juz w niedalekiej przyszłosci będą do berlina a może nawet do wiednia trzeba żyć obietnicami jak przez ostatnie 30 lat ... radze dobrze którzy jeszcze mogą - wyjeżdżajcie
02 Grudnia 2012, godzina 16:05
Oceniono 13 razy 11
~otos
finsterowe miasto w stylu - remont dworca, rewitalizacja szpitala aby w razie czego zapewnic sobie miejsce do pracy, kolejne galerie , remonty fos to wlasnie skutkuja brakiem kasy na potrzebne dla biednych ludzi polaczenia kolejowe, taka jest cala polska, kilka miesiecy temu w gdansku wybudowali stadion , co roku trzeba dorzucic na jego utrzymanie okolo 20mln , dorzucic znaczy zabrac np z dofinansowania przejazdow bo z czego ? zabrac miejsca pracy dla najlepszych ? zrezygnowac z samochodow ktorymi bedzie trzeba dojechac do wojewodztwa jak juz nie bedzie pociagow ?


za kilka lat ostatni gasi swiatlo - miasto bez perspektyw, bez dochodow, z podatkow drobnych przedsiebiorcow bedzie co raz to ciezej, lepiej pomyslec o cieciu kosztow w miescie juz teraz bo za rok bedzie nastepne zaskoczenie
02 Grudnia 2012, godzina 14:29
Oceniono 15 razy 9
~MM
I jeszcze jedno. Linie te zamykane są na dwa lata przed otwarciem największej inwestyji kolejowej w północnej Polsce czyli PKM i w przededniu ukończenia wielkiego remontu linii Gdynia- Kościerzyna. Za dwa lata połączenie dużego subregionu województwa z ośrodkiem wojewódzkim i z portem lotniczym mogłoby być najlepsze w historii - bezpośrednio z Chojnic na lotnisko w półtorej h. Te decyzje są dla mnie niepojęte, zwłaszcza biorąc pod uwagę plany reaktywacji linii do Bytowa czy KArtuz. Nie rozumiem władz województwa, ale jeszcze bardziej władz Waszego powiatu, który jest całkowicie bierny, moim zdaniem to być albo nie być- jeżeli Bytów również zostanie podłączony do sieci PKM, staniecie się totalnym zaściankiem - miałeś chamie złoty róg. Racja jest po Waszej stronie - z jakiej racji inne powiaty nie dopłacają do kolei, zwłaszcza poPGRowskie dziury w powiecie lęborskim czy słupskim. Linia Malbork-Kwidzyn-Grudziądz też zapewne zysków nie przynosi (wprawdzie obsługuje ją arriva, więc odpada dyktat PRów). Nie wierzę, że linie w Borach przynoszą największe straty, mało tego, największe podwyżki opłat za tory PLK zastosowały na liniach na wschodzie regionu, Marszałek poszedł jednak po najmniejszej linii oporu, każąc dopłacać tym samorządom, ze strony których opór jest najmniejszy.
02 Grudnia 2012, godzina 14:11
Oceniono 10 razy 4

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 400.00 410.00 DKKDKK 51.80 55.20
EUREUR 429.00 439.00 RUBRUB 4.22 4.50
CHFCHF 438.00 448.00 NOKNOK 31.80 33.60
GBPGBP 499.00 509.00 SEKSEK 36.10 37.20
Aktualizacja: 2024-04-25 18:47
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 3000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 401.57 406.35 DKKDKK 51.90 55.10
EUREUR 431.19 435.66 RUBRUB 4.22 4.50
CHFCHF 438.98 445.36 NOKNOK 31.90 33.50
GBPGBP 501.42 506.61 SEKSEK 36.20 37.10
Aktualizacja: 2024-04-25 18:47
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Co sądzisz o wycince drzew pod inwestycję na ul. Ceynowy w Chojnicach?




Ceny paliw2024-04-23

E95 E98 ON LPG
BP 6.87 zł 7.57 zł 6.98 zł 2.69 zł
Circle K 6.82 zł - 6.92 zł 2.69 zł
Mol Chojnice 6.82 zł - 6.93 zł 2.69 zł
MZK 6.71 zł 7.29 zł 6.82 zł 2.72 zł
Orlen 6.82 zł 7.57 zł 6.93 zł 2.69 zł
PKS 6.78 zł - 6.86 zł 2.72 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij