Czwartek, 28 Marca 2024 | Imieniny: Anieli, Kasrota, Soni chojnice24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
tekst i fot. je

Coraz bliżej likwidacji linii kolejowych

Dworzec PKP w Chojnicach.

Dworzec PKP w Chojnicach.

Wczoraj (30.11) w Kościerzynie odbyło się spotkanie samorządowców z zachodniej części województwa pomorskiego z wicemarszałkiem Ryszardem Świlskim. Dyskutowano na nim na temat planów ograniczenia liczby połączeń kolejowych, które mają wejść w życie od 9 grudnia.

Miasto Chojnice było reprezentowane przez wiceburmistrza Edwarda Pietrzyka, gmina Chojnice przez zastępcę wójta Piotra Stanke, powiat chojnicki przez wicestarostę Przemysława Bieska – Talewskiego. Obecni byli także posłowie Marek Biernacki oraz Stanisław Lamczyk. Byli także przedstawiciele spółek Przewozy Regionalne, Arriva oraz Szybka Kolej Miejska. Wczorajsze spotkanie było efektem dyskusji, która wywiązała się na ostatniej sesji Sejmiku Województwa Pomorskiego. Wówczas zdecydowano o zorganizowaniu cyklu spotkań konsultacyjnych z samorządowcami, by przekazać im informacje o planach ograniczenia liczby połączeń wraz z uzasadnieniem, wysłuchać opinii na ten temat. Jak przekazał nam Edward Pietrzyk, spotkanie w Kościerzynie trwało około 70 minut. – Ryszard Świlski przekazał nam, że na czterech liniach o najmniejszych potokach pasażerskich w skali województwa od marca 2013 roku może być zawieszone kursowanie pociągów osobowych. Są to Chojnice – Kościerzyna, Chojnice – Szczecinek, Czersk – Kościerzyna oraz Słupsk – Ustka. Od 9 grudnia na tych dwóch pierwszych liniach ulegnie likwidacji po jednej parze połączeń. Jako powód podał wzrastające o około 30% koszty dostępu do linii kolejowych. Najostrzej skrytykował te plany poseł Biernacki, który pytał o sens kupowania przez województwo nowych szynobusów. Marszałek zapowiedział, że bez wsparcia finansowego ze strony lokalnych samorządów plany likwidacji linii i połączeń zostaną wdrożone. Jedynie przedstawiciel miasta Kartuzy wyraził zainteresowanie rozmową na ten temat. Inni samorządowcy tłumaczyli się, że mają już gotowe prowizoria budżetowe bądź brakiem pieniędzy. Wybieram się wraz z burmistrzem Arseniuszem Finsterem do Człuchowa na poniedziałkowe (3.12) spotkanie, gdzie oprócz władz tego miasta, będzie wójt Zbigniew Szczepański oraz wójt gminy Człuchów Adam Marciniak. Przekażę tam uzyskane w Kościerzynie informacje – poinformował nas Edward Pietrzyk.

Reklama | Czytaj dalej »

Tak przed wyjazdem swego zastępcy na to spotkanie skomentował Arseniusz Finster plany zmniejszenia ilości połączeń kolejowych – Musimy głośno mówić o tym, że w wyniku restrukturyzacji tych połączeń oraz modernizacji innych linii kolejowych, tworzy się podział naszego województwa na okręg A i B. My jesteśmy w B. Mamy fatalny dojazd do Gdańska.

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

73 komentarzy

~Chojniczanka
Pociąg do Gdańska jedzie trzy godziny. Paranoja.
01 Grudnia 2012, godzina 15:43
Oceniono 17 razy 15
~Można przewidzieć?
Obudzili sie włodarze!
01 Grudnia 2012, godzina 15:36
Oceniono 7 razy 3
~nie wiem czy warto
Gdyby w Chojnicach był przemysł to byliby potrzebni pracownicy, którzy dojeżdżaliby z okolic. Skoro miejscowy przemysł kuleje, a władza zainteresowana jest wpompowywaniem pieniędzy w kulturę i sport, to mamy teraz to co mamy. Nikt nie będzie przyjeżdżał 30 km do Chojnic codziennie po to, żeby pospacerować sobie po parku, czy rynku. Do pracy to co innego. Ale skoro nie ma pracy... I Chojnice stają się czerwoną latarnią województwa. I co Pan na to Panie Finster?
01 Grudnia 2012, godzina 15:23
Oceniono 10 razy 6
~jaki
Chcecie,aby nasza młodzież studiowała w Gdańsku? Już coraz więcej wybiera się do Bydgoszczy i Torunia. Powodzenia wielcy Panowie z Trójmiasta, czy my jesteśmy w Europie ,czy zbliżamy się do Afryki?
01 Grudnia 2012, godzina 15:05
Oceniono 15 razy 13
~Skasany na Shawshank
Moim zdaniem to takie ograniczanie wolności swobody Chojniczan.
Do każdego większego miasta jest po 100 km, można powiedzieć że daleko.
Zapomną o nas turyści i firmy które chciały by zainwestować.

Proponuje Władzom Miasta ogrodzi miasto Chińskim murem i zrobić getto.

Chojnice pozostaną tylko na mapie

A zresztą to wszystko wielki Ch..... i tak zrobią swoje.
01 Grudnia 2012, godzina 14:52
Oceniono 11 razy 9
~Bonna
nie głosował, bo poprawiał słomę w butach
01 Grudnia 2012, godzina 13:14
Oceniono 8 razy 8
~Smerf Maruda
Jeszcz jedno. Z tymi ścieżkami rowerowymi to nie jest chyba kpina, a przewidywanie przyszłości. Na środkowym Pomorzu jest trasa rowerowa z Rowów do Ustki pn. Szlakiem zwiniętych torów.
01 Grudnia 2012, godzina 13:08
Oceniono 8 razy 6
~Smerf Maruda
I tym sposobem od marca 2013 nie będzie potrzebny dla TYmka ślepy tor, a zaparkuje sobie na stałe przy jakimś peronie. Dla towarowych zapewne uda się wytyczyć inną drogę. Ostatni gasi światło...
01 Grudnia 2012, godzina 13:05
Oceniono 11 razy 9
~DRAGON
Zlikwidować wszystkie połączenia kolejowe, pomiędzy szynami nasypać piasku zmieszanego z gliną i ścieżka rowerowa gotowa /to teraz takie modne/ po co pociągi kiedy każdy będzie mógł sobie rowerkiem dojechać do Chojnic, Kościerzyny, Gdyni, Tczewa, Piły, Poznania a jak będzie miał kaprys to nawet do Berlina! A tak na serio: DOKĄD ZMIERZASZ POLSKO?
01 Grudnia 2012, godzina 12:10
Oceniono 25 razy 25
~fr.
przykro nam ,szczególnie że w niedziele chcąc pojechać do pracy czy szkoły w trójmieście liczymy jedynie na ten o 15 z minutami , a i tak na miejscu jesteśmy praktycznie o 7mej...
01 Grudnia 2012, godzina 12:04
Oceniono 10 razy 8
~czy ktos wie?
p. Bonna z Chojnic zasiadający w sejmiku jak głosował? Za likwidacja czy utrzymanim połączeń?

Oczywiscie ze te konsultacje odbywaja sie juz po fakcie, decyzje juz dawno zapadły. Proponuje na najblizszym posiedzeniu sejmiku przeglosowac dotowanie aborcji i eutanzazji mieszkancom południowych powiatów pomorskiego, po co maja sie meczyc i zyc na pustkowiu. Likwidacja sądów, posterunkow policji, placówek pocztowych, szkół itp. To wszystko z zcasem doprowadzi do upadku mniejsze miasta.
01 Grudnia 2012, godzina 11:37
Oceniono 17 razy 13
~Albin
Widać mało ważne było to spotkanie, skoro wysłano na nie samych zastępców.
Ale od początku:
1. Rozkład jazdy pociągów nie powstaje w ciągu tygodnia czy dwóch. To jest długotrwały proces. Połączenia kolejowe zgodnie z przepisami dofinansowywane są przez marszałków województw. Jeżeli marszałek nie chce dofinansowywać połączeń, informacja o tym do osób budujących nowy rozkład jazdy musi dotrzeć odpowiednio wcześniej, żeby zdążyli to uwzględnić. Rozkład, który wejdzie w życie 9 grudnia już dawno został skonstruowany. Jaki zatem sens mają konsultacje prowadzone po fakcie? Czy to są aby na pewno konsultacje?
Wówczas zdecydowano o zorganizowaniu cyklu spotkań konsultacyjnych z samorządowcami, by przekazać im informacje o planach ograniczenia liczby połączeń wraz z uzasadnieniem, wysłuchać opinii na ten temat.

To zdanie można zinterpretować w następujący sposób: konsultacjami nazwiemy przekazanie informacji o fakcie dokonanym, przedstawiciele samorządów będą mieli możliwość wyrażenia swojego oburzenia, a następnie rozjedziemy się do domów w pokoju.
2. Szynobusy marszałek kupuje po to, żeby obsługiwały PKM, nie po to, żeby pojazdy te pętały się po całym województwie.
3.
Marszałek zapowiedział, że bez wsparcia finansowego ze strony lokalnych samorządów plany likwidacji linii i połączeń zostaną wdrożone.
Czy istnieją przepisy prawne pozwalające na coś takiego? Czy takie słowa nie powinny dać do myślenia naszym samorządowcom? Nikt nie każe mieszkańcom trójmiasta i miast satelit dopłacać do funkcjonowania kolei w tych rejonach. Mieszkańcy tamtych rejonów dojeżdżają do pracy do Trójmiasta. Mieszkańcy naszego regionu nie mają takiej możliwości, ale to nie powód, żeby skazywać nas jedynie na transport prywatny. Co z uczniami, co ze studentami? Po pieniądze wyciąga się rękę do rejonów najbiedniejszych. Czy to ma jakikolwiek sens? Rację ma burmistrz twierdząc że tworzy się podział województwa na część lepszą i gorszą.
01 Grudnia 2012, godzina 11:24
Oceniono 15 razy 15
~zero
O sprawie połączeń kolejowych trzeba było myśleć kilkanaście lat temu, i dostosowywać przyjętą postawę (a nie przyjęto żadnej) do kwestii utrzymania linii kolejowych. Można było więcej zrobić. Niestety w Chojnicach więcej czasu poświęcono nad mrzonkami dotyczącymi przejęcia dworca, wojnami politycznymi, aniżeli nad realnym działaniem. Dziś burmistrz oświadcza, że jesteśmy w tej części B, ale kogo to jest zasługa? Mieszkańców? Ludzi z Gdańska, z Warszawy? Czy nie jest to czasami zasługa nieporadności, niegramotności naszych samorządowców z ostatnich kilkunastu lat?

Każdy chciałby, aby coś było, ale najlepiej żeby nic nie musiał za to płacić.
01 Grudnia 2012, godzina 11:13
Oceniono 22 razy 14

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 395.00 403.00 DKKDKK 51.00 53.20
EUREUR 427.00 434.00 RUBRUB 3.96 4.21
CHFCHF 438.00 447.00 NOKNOK 31.80 34.10
GBPGBP 499.00 509.00 SEKSEK 36.30 37.30
Aktualizacja: 2024-03-28 16:18
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 3000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 397.11 401.26 DKKDKK 51.10 53.10
EUREUR 428.87 433.36 RUBRUB 3.97 4.20
CHFCHF 439.72 446.38 NOKNOK 31.90 34.00
GBPGBP 501.38 507.85 SEKSEK 36.40 37.20
Aktualizacja: 2024-03-28 16:18
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

W którym miejscu powinno powstać miasteczko rowerowe w Chojnicach?





Ceny paliw2024-03-27

E95 E98 ON LPG
BP 6.72 zł 7.42 zł 6.9 zł 2.81 zł
Circle K 6.53 zł - 6.81 zł 2.78 zł
Moll Chojnice 6.68 zł - 6.86 zł 2.81 zł
MZK 6.49 zł 7.09 zł 6.77 zł 2.81 zł
Orlen 6.68 zł 7.39 zł 6.86 zł 2.81 zł
PKS 6.6 zł - 6.79 zł 2.79 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij