Wtorek, 23 Kwietnia 2024 | Imieniny: Ilony, Jerzego, Wojciecha chojnice24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
Tekst i fot. mz

Kolejowy nie tylko z nazwy...

Stadion Kolejarz mieści się przy ul. Lichnowskiej, zaraz przy dworcu.

Stadion Kolejarz mieści się przy ul. Lichnowskiej, zaraz przy dworcu.

Być może stadion Kolejarz, który swoją nazwą nawiązuje do kolei i pobliskiego dworca, stanie się jego częścią, a dokładnie częścią węzła komunikacyjnego. Takim pomysłem podzielił się burmistrz podczas ostatniej konferencji prasowej.

W trakcie wizyty w Chojnicach marszałek Mieczysław Struk rozmawiał na tematy kolejowe z burmistrzem Arseniuszem Finsterem. - Będą pieniądze unijne na tzw. węzły komunikacyjne. Jest koncepcja węzła w miejscu peronów 1 i 2. Czekają nas ciężkie rozmowy z kolejarzami. Trzeba się dowiedzieć czy kolej przeorganizuje tak ruch, by wystarczyły perony 3-5 - relacjonował włodarz miasta. - Jak będą niezbędne, to czekają nas trudne decyzje. Czy utrzymywać stadion Kolejarz czy pozyskać wiele milionów dotacji, żeby tam budować - dodał.

Reklama | Czytaj dalej »

Tym samym stadion zostałby zrównany z ziemią i w jego miejsce powstałby parking. Takie są bowiem założenia powstania węzła komunikacyjnego, żeby do pociągu przesiąść się z roweru czy auta, a pojazd zostawić przy dworcu. - Nie ma parkingu, potrzeba dworca PKS - wymieniał Arseniusz Finster. Pośród innych alternatyw pod parking mógłby posłużyć teren przy tzw. czarnej drodze, naprzeciwko stadionu. Problem w tym, że po pierwsze jest po drugiej stronie drogi, a po drugie w wieczystym użytkowaniu Instytutu Hodowli i Aklimatyzacji Roślin. - Oczywiście najlepszym rozwiązaniem byłałby likwidacja peronów 1 i 2, bo tam mamy gotową koncepcję, ale musimy wziąć też inne scenariusze pod uwagę - skwitował burmistrz.

O takim pomyśle władze Chojnickiego Klubu Sportowego Kolejarz, który ma siedzibę przy ul. Lichnowskiej, dowiedziały się z mediów. - Nikt z nami na ten temat nie rozmawiał. Sądzę, że tej opcji nie można poważnie traktować. Osobiście traktuję to jako news trzeciej kategorii i nie sądzę by do tego doszło. Jeśli by jednak tak się stało, to powątpiewam w sens naszej charytatywnej działalności - skomentował wiceprezes Kolejarza Jacek Zakrzewski. Jego zdaniem, gdyby zlikwidować stadion przy Lichnowskiej, to zabrakłoby miejsca na treningi. - Na Kolejarzu, poza zawodnikami ChKS trenują również seniorzy i juniorzy Chojniczanki. Ci ostatni część meczów ligowych również rozgrywają na stadionie przy Lichnowskiej. W tej
sytuacji pozbawienie obu klubów piłkarskich jednego z zaledwie dwóch boisk trawiastych, jakie są w mieście, gdzie dwa kluby sportowe reprezentuje co najmniej 10 drużyn piłkarskich, stawia Kolejarz i Chojniczankę w dramatycznej sytuacji. W mojej opinii przysłowiowa
wręcz zaradność burmistrza kłóci się z tym pomysłem i mam nadzieję, że taka opcja pozostanie wyłącznie w wyobraźni - skwitował.

GALERIA

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

22 komentarzy

@ore. Tylko, że mi w przypadku pociągów składających się z wielu wagonów, nie chodzi o połączenia do Chojnic tylko przez Chojnice. Wiadomo, nie ma takiej potrzeby, by tak duże składy jeździły tylko do samych Chojnic.

No i bardzo słuszna uwaga użytkownika kolejarz.
Ciekaw jestem też, czy czasem obecny układ torów wszelkich rozjazdów na stacji, nie ma też jakiegoś ważnego znaczenia strategicznego np. w przypadku wojny.
07 Lutego 2013, godzina 22:44
Oceniono 3 razy 3
Według mnie powinni zrobić z PKSem tak jak w Człuchowie, czyli przenieść dworzec autobusowy na bazę PKS od strony Łużyckiej. Mało kto dziś przesiada się z pociągu na PKS, a jeśli już to odległość dworców byłaby znikoma, jakieś góra 300m, pod warunkiem otwarcia legalnego przejścia po torach do ulicy Nad Dworcem. A na terenie dworca PKP w miejscu zlikwiodwanych wiat i stanowisk po PKSie utworzyć parking samochodowy, narysować chociażby linie itd. Oczywiście pks na bazie zrobiłby parking także dla swoich klientów.
07 Lutego 2013, godzina 21:29
Oceniono 2 razy 2
~ore
w kazdym razie Pan Finster wykazal sie inicjatywa nikt mu juz nie moze zarzucic ze byl bierny, wszystko chcial malo sie udalo ... to smutna, moim zdaniem, rzeczywistosc, po prostu marnosc nad marnosciami
07 Lutego 2013, godzina 20:32
Oceniono 2 razy 2
~ore
do Mieszkaniec Gdańska k. Chojnic

tak kolej sie zwija, za kilkanascie lat w polsce bedzie nie 37 a 30mln mieszkancow , w chojnicach pewnie 20tys i bedziesz mial busy zabierajace po 10 osob , na nic wiecej nie licz, dotacje sie skonczyly , predzej trafia do prywatnych kieszeni niz na nikomu niepotrzebne 12to wagonowe pociagi , zejdz na ziemie i zobacz jakie sa teraz przewozy w chojnicach - jak posumujesz przyjedzajacych i wyjezdzajacych to nie bedzie tego ze 2000 i gdzie 12 wagonow
07 Lutego 2013, godzina 20:09
Oceniono 3 razy 3
~kolejarz
I jaki z tego wniosek? Peronów i owszem, może być za dużo. Które proponujesz zlikwidować?
Od razu ci powiem, że 1 i 2 to jest możliwa do wykonania, ale nierealna z punktu widzenia PKP. Wymaga przebudowania układu torowego, gdyż w momencie likwidacji w/w peronów ruch w stronę Piły odbywałby się przez rozjazdy torem zwrotnym (dużo bardziej narażonym na zużycie niż tor zasadniczy). Ze względu na tempo zużywania się elementów rozjazdu i ich cenę nie stosuje się takiej praktyki. PKP nie jest zainteresowane pompować nieustannie pieniądze w coś, w co nie musi. Nie musi pompować pieniędzy w Chojnice przy układzie torowym taki jaki mamy obecnie. Nadmienię również, że miasto przejmując dworzec przejmuje budynek i grunt pod nim, nie perony.
07 Lutego 2013, godzina 17:42
Oceniono 3 razy 3
~edek
Dla wszystkich piszących o długości peronów wystarczy wejść na stronę Polskich Linii kolejowych gdzie jest wykaz wszystkich stacji w Polsce. I tak peron 1 ma długość 302 m,
2-347, 3-180, 4-227, 5-190. Łatwo policzyć ile wagonów teoretycznie mógłby mieć pociąg na najkrótszym peronie. Długość lokomotywy np.: SU 45 to niecałe 19 m, a wagonu osobowego z przedziałami typu 112 A to 24, 5 m. Czyli na 3 peronie zmieścił by się skład z 6 wagonami, a na 4 z 8 wagonami. Abstrahując w ten sposób skład z 12 wagonami nie zmieściłby się nawet na 1 peronie. Jednak dla kolei to nie stanowi problemu, bo na wielu stacjach gdzie jeżdżą sezonowo wydłużone składy, ostanie wagony nie mieszczą się w peronach. Zdarzyło mi się, że nawet w Tczewie wychodziłem z ostatniego wagonu na tory, bo pociąg nie zmieścił się w peronach (Ustronie na weekend majowy 2006 r z 16 wagonami) i pociąg tak przez całą Polskę jechał. Przepisy mówią jedynie aby w takim przypadku wsiadać do wagonu z krawędzi peronu a dalej przejść przez wagony. Doskonałym przykładem jest peron w Chałupach na półwyspie helskim o długości 223 m. Stają tam i pośpieszne TLK i Express Jantar., niektóre ciągną po 10 wagonów, nieraz z 2 lokomotywami np. TLK Mierzeja. Przykładem z naszego podwórka może być nieistniejący już pociąg Bory Tucholskie który niekiedy mając 6 wagonów nie mieścił się na stacji w Cekcynie (perony 155m). Na youtubie można sprawdzić.
Peronów w Chojnicach przy obecnym ruchu jest zdecydowanie za dużo. Np. dzisiaj z dworca odjeżdża 29 pociągów ( w tym 2 autobusy na trasie do Kościerzyny). Dla przykładu w nieodległych Laskowicach Pomorskich gdzie są tylko 3 perony (identyczny układ jak u nas po teoretycznej likwidacji peronów 1 i 2) odjeżdża dziś 56 pociągów osobowych. Do tego sporo towarowych.
07 Lutego 2013, godzina 16:10
Oceniono 5 razy 5
~anonim
I masz rację. Pomarzyć zawsze można.
07 Lutego 2013, godzina 10:18
Oceniono 3 razy 3
~HALI
Bajki, jaka elektryfikacja? Zobacz sobie kolego na mapy PKP PLK. Polska kolej się zwija, już teraz nasi pseudo samorządowcy uratowali tymczasowo połączenie z Kościerzyną, ze Szczecinkiem jest troszkę gorsza sytuacja.
07 Lutego 2013, godzina 10:18
Oceniono 6 razy 4
Najlepiej zaorać, bo przecież już nic nigdy tędy nie przejedzie.
Skąd wiesz czy ktoś za kilka lat nie powróci np. do pomysłu elektryfikacji Ostbahnu (a czytałem już o takim pomyśle), dzięki czemu zapewne pojawiły by się dodatkowe połączenia. Wiem, że to na teraz temat science - fiction (tak samo jak te przytoczone przeze mnie przykładowe 12 wagonowe pociągi), ale skąd mamy wiedzieć czy za 10-20 lat ktoś na ten pomysł nie wpadnie i go nie zrealizuje.
Przecież cały czas chyba nie będzie aż tak źle jak jest teraz? A przynajmniej jestem zdania, że nie powinno się myśleć kategoriami, że już nigdy nie będzie lepiej.
07 Lutego 2013, godzina 00:06
Oceniono 8 razy 0
~odi
te pociagi chyba przyjada za kilka lat po ostatnich chojniczan zeby przewiezc do miejsc gdzie jest praca , czlowieku przestan marzyc zeby w 30to paro tysiecznym miescie byly 12to wagonowe pociagi, przez trojmiasto gdzie mieszka 30 x tyle osob wiekszosc pociagow ma 6-8 wagonow,

chyba jakas mania wielkosci cie ogarnia
06 Lutego 2013, godzina 22:34
Oceniono 7 razy 5
3 nie może być większy. 1 i 2 są jeszcze dodatkowo wydłużone i tak peron 1 sięga jeszcze za mniejszą halę a rozpoczyna się vis a vis wieży ciśnień przy Towarowej, a 2 rozpoczyna się krótko za wiaduktem nad Dworcową a kończy wraz ze starym budynkiem PR (ten z czerwonej cegły). Trzeci sięga tylko od budynku za przystankiem autobusowym do szarego budynku przed mniejszą halą. Czwarty chyba jest nieco większy od trzeciego. A piąty jest najkrótszy.
Chodzi mi o zmieszczenie się najdłuższych pociągów (ponad 10 wagonów) jakie w Polskę wypuszcza PKP Intercity, a nie 5-6 wagonowych jakim był TLK "Bory Tucholskie". Liczę, że takie pociągi jeszcze kiedyś przez Chojnice przejadą
06 Lutego 2013, godzina 22:29
Oceniono 5 razy -3
~ooo
przecieram oczy jak czytam o 12to wagonowych pociagach przejezdzajacych przez chojnice !!!

ludzie , przeciez nie ma kasy na autobus szynowy, co to wy macie za pomysly, juz nie bedzie lepiej czasy komuny sie skonczyly, a tylko wowczas w chojnicach zylo sie najlepiej, no i mam wrazenie ze wielu z wladzy o tym marzy , oj zylo by sie lepiej prawda panowie
06 Lutego 2013, godzina 22:29
Oceniono 7 razy 7
~ooo
dworzec morski sobie zbudujcie w chojnicach !!!

lepiej najpierw umyc dworzec pkp i pks woda pod cisnieniem zeby nie smierdzialo !!!

glowa chmurach a nogi w gnoju !!!
06 Lutego 2013, godzina 22:23
Oceniono 11 razy 11
~odi
ten burmistrz i wladza sa naprawde komiczni,

takie parkingi, gdzie mozna zostawic rower, samochod, sa na wyspach ale pan finster pojedz i zobacz ze kolejka do miasta jest co 10-15 min a nie 2x dziennie jak w chojnicach , naprawde trudno wytrzymac spokojnie czytac te bzdury !!!

na stadionie robi parking aby z 35tys miasteczka ludzie jezdzili - no wlasnie gdzie ???? wokolo bieda i smierdzi z nedzy, do gdanska czy bydgoszczy chyba juz tak duzo ludzi nie jezdzi

zamiast patrzec co by tu wyrwac z unii lepiej pomyslec co ma racje bytu w chojnicach ... zdrowego rozsadku zycze
06 Lutego 2013, godzina 22:22
Oceniono 11 razy 11
~HALI
Osobiście również jestem przeciwnikiem likwidacji peronów 1,2. Ale z tym że peron 3 jest krótszy to się nie zgodzę. InterCity zatrzymywał się właśnie przy trzecim!
06 Lutego 2013, godzina 21:37
Oceniono 6 razy 6

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 402.00 412.00 DKKDKK 51.70 55.10
EUREUR 429.00 436.00 RUBRUB 4.20 4.45
CHFCHF 440.00 449.00 NOKNOK 31.20 33.00
GBPGBP 497.00 505.00 SEKSEK 36.30 37.30
Aktualizacja: 2024-04-23 16:49
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 3000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 402.21 406.46 DKKDKK 51.80 55.00
EUREUR 430.38 434.69 RUBRUB 4.20 4.45
CHFCHF 439.98 446.38 NOKNOK 31.30 32.90
GBPGBP 498.62 504.02 SEKSEK 36.30 37.10
Aktualizacja: 2024-04-23 16:49
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Co sądzisz o wycince drzew pod inwestycję na ul. Ceynowy w Chojnicach?




Ceny paliw2024-04-23

E95 E98 ON LPG
BP 6.87 zł 7.57 zł 6.98 zł 2.69 zł
Circle K 6.82 zł - 6.92 zł 2.69 zł
Mol Chojnice 6.82 zł - 6.93 zł 2.69 zł
MZK 6.71 zł 7.29 zł 6.82 zł 2.72 zł
Orlen 6.82 zł 7.57 zł 6.93 zł 2.69 zł
PKS 6.78 zł - 6.86 zł 2.72 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij