Piątek, 19 Kwietnia 2024 | Imieniny: Alfa, Leonii, Tytusa chojnice24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
Red.

Audyt u rzecznika konsumentów

Powiatowy rzecznik konsumentów Joanna Gierszewska.

Powiatowy rzecznik konsumentów Joanna Gierszewska.

Czasy takie, że konsumenci narażeni są na różne zagrożenia, nieuczciwe firmy, kruczki prawne itp., stąd przybywa klientów powiatowemu rzecznikowi konsumentów Joannie Gierszewskiej i wydłuża się czas oczekiwania interesantów, nawet do 1,5 miesiąca. Problem zasygnalizowała podczas rocznego sprawozdania, które znalazło się w porządku obrad sesji rady powiatu pod koniec kwietnia. Starosta podjął niedawno decyzję o przeprowadzeniu audytu na stanowisku rzecznika. Z Joanną Gierszewską rozmawiamy o zaistniałej sytuacji.

Podczas ostatniej sesji rady powiatu Wojciech Rolbiecki zapytał starostę czy zamierza odciążyć biuro rzecznika dodatkowym pracownikiem. - Przeczytałem sprawozdanie pani rzecznik. Wzrasta ilość spraw, wydłużają się terminy. W sprawozdaniu są dwa pomysły usprawnienia pracy - dzień bez petenta na przygotowanie dokumentów lub drugi, dodatkowy pracownik. Jak zarząd odniesie się do tych pomysłów? Czy będzie reakcja? - dopytywał radny Prawa i Sprawiedliwości.

Reklama | Czytaj dalej »

Wtedy otrzymał następującą odpowiedź od starosty: - Uważamy, że nie ma takiej potrzeby, żeby druga osoba była zatrudniona. W Polsce mówi się o tym, żeby likwidować etaty, a my chcemy zwiększać? Uważam, że chyba nie tędy droga - stwierdził Stanisław Skaja. Argumentował, że kwestie prawa konsumenckiego można też rozwiązywać bezpłatnie choćby w Biurze Porad Prawnych i Informacji Obywatelskiej we wszechnicy. - Muszę powiedzieć uczciwie, że do pani rzecznik przychodzą różni ludzie w różnych sprawach i nie zawsze do końca jest to w kompetencji rzecznika. Pani rzecznik jest miłą osobą i nie chce odsyłać. To też świadczy o urzędzie, że jak ktoś przychodzi z problemem, to ona stara się udzielić rady jak może. (...) Jeżeli ktoś przychodzi w trakcie, gdy przygotowuje jakąś odpowiedź lub dzwoni, to chce mieć spokój. Niestety praca urzędników polega na tym, żeby tak sobie zorganizować pracę, żeby było dobrze - skwitował Stanisław Skaja.

Posłuchaj dyskusji z sesji 27 kwietnia

Sesja RP o rzeczniku konsumentów

Sprawozdanie powiatowego rzecznika konsumentów

Dziś starosta poinformował, że w biurze rzecznika zaplanowano na ten miesiąc audyt wewnętrzny. - Za miesiąc będę znał wyniki kontroli i wtedy okaże się czy organizacja pracy jest właściwa, czy potrzebna jest pomoc - powiedział włodarz.

Joanna Gierszewska podkreśla, że już od dłuższego czasu sygnalizuje problem z narastającą ilością spraw: - Należy zadać pytanie, jak w przyszłości ma wyglądać praca rzecznika? Czy to ma być, jak dotychczas profesjonalna pomoc prawna i skuteczne działanie, czy dojdzie do sytuacji, gdy porada zacznie przypominać „suchą” informację zaczerpniętą np. z ulotki edukacyjnej. Mając jednak na uwadze zakres moich kompetencji nie mogę sobie pozwolić na nieuzasadnioną odmowę pomocy. Można zatrudnić osobę w ramach prac interwencyjnych, co jest mniejszym obciążeniem dla budżetu powiatu, niż zatrudnienie pracownika w ramach własnych środków. Kilka lat temu była już zatrudniona w moim biurze osoba w tym trybie. Została przeze mnie przygotowana do zajmowania się sprawami drobniejszymi, prostszymi np. reklamacjami. Pozwoliło to na prowadzenie spraw na bieżąco.

Ch24: Na czym polega praca rzecznika konsumentów?

Joanna Gierszewska: - Praca rzecznika nie polega tylko na udzielaniu porad prawnych i podejmowaniu interwencji u przedsiębiorców. Jest szereg innych ustawowo nałożonych zadań, których pełna realizacja wymaga czasu. Prawo konsumenckie nie jest skatalogowane, wobec tego niejednokrotnie trzeba przeanalizować mnóstwo aktów prawnych, zapoznać się z orzecznictwem sądowym, żeby podjąć właściwą decyzję. Nie ma przy tym spraw identycznych. Zawsze jest jakiś drobny szczegół, który je różni, a więc wymaga dodatkowego nakładu pracy. Należy mieć także na uwadze, że nie każda skarga jest zasadna, nie w każdej zgłoszonej sprawie można udzielić pomocy. Nie chodzi też o to, żeby we wszystkim wyręczać konsumentów. Najważniejsze jest, aby nauczyć konsumenta, jak dochodzić swoich praw. Realizuję zasadę czynnego udziału konsumenta w sprawie. Większe zaangażowanie konsumenta przy właściwym ukierunkowaniu go przez pouczenie o sposobie dochodzenia roszczeń, przepisach prawa w danej sprawie, formułowaniu oświadczeń woli i pism reklamacyjnych powoduje pozytywne zakończenie sporów z przedsiębiorcami bez konieczności wnoszenia pisemnych skarg i interwencji rzecznika. Niemniej jednak dla konsumenta ważna jest też świadomość, iż jest instytucja do której można się udać po poradę, informację czy prosić o interwencję.

Jest Pani zapewne w kontakcie z innymi rzecznikami, jak u nich wygląda sytuacja, czy podobnie jak u Pani ilość spraw wzrasta?

Otrzymuję podziękowania od kolegów z branży za to, iż publicznie zwróciłam uwagę na problem, który dotyczy wszystkich rzeczników. Z uwagi na wzrost liczby konsumentów korzystających z naszej pomocy i tym samym zwiększenie pracy – sygnalizujemy ten problem w corocznie składanych sprawozdaniach. Podkreślamy, iż konsumenci zwracają się do nas z coraz bardziej złożonymi sprawami. Zakres prowadzonej przez rzeczników działalności jest bardzo szeroki i stale się zwiększa z powodu rozszerzającej się skali problemów konsumenckich. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jak i Najwyższa Izba Kontroli są w tym temacie zgodne – liczba udzielonych porad wzrasta (dla przykładu w 2005 r. rzecznicy udzielili ok. 175 000 porad, a w 2011 r. ok. 414 000), co powoduje, iż obciążenie rzeczników przekracza granice efektywnej realizacji zadań. W sytuacji, gdy zadania są wykonywane jednoosobowo lub w niepełnym wymiarze etatu, sprostanie nałożonym na rzecznika obowiązkom staje się bardzo trudne. Jest to więc problem ogólnopolski.

Jakie sprawy są szczególnie trudne?

W najtrudniejszej sytuacji są ludzie starsi, którzy czują się całkowicie bezradni, gdy pod wpływem impulsu czy po prostu naiwności zgodzili się na zakup od akwizytora „cudownie” działającego urządzenia. Sprawy z zakresu zawierania umów poza lokalem przedsiębiorstwa są coraz trudniejsze. Przedsiębiorcy odmawiają uznania odstąpienia od umowy. Nawet banki dokładają swoją cegiełkę i sprawa potrafi „ciągnąć” się miesiącami, zanim wyjaśni się ją i zakończy. Dla ludzi starszych to źródło stresu, a odsyłanie ich na drogę cywilnoprawną jest faktycznym pozbawieniem ochrony. Często zdarza się, że zawiłość zlecanej sprawy wymaga dokładnej analizy stanu faktycznego i prawnego, co zajmuje dużo czasu. Większość z tych porad kończy się na jednorazowej pomocy, niemniej jednak w niektórych sprawach konsumenci ponownie zwracają się z problemem do rzecznika. Przy skomplikowanych sprawach zdarza się, że jedna osoba przychodzi kilka a nawet kilkanaście razy. Czasem, aby doprowadzić sprawę do końca potrzeba wiele zaangażowania i cierpliwości.

Ile lat pracuje Pani jako rzecznik konsumentów i ilu porad w tym czasie Pani udzieliła?

Funkcję rzecznika pełnię od prawie 14 lat. W tym czasie udzieliłam ponad 7 200 porad
i informacji prawnych. W 2000 r. było 125 spraw rocznie, natomiast w 2012 r. 1073 sprawy rocznie – przy jednoosobowej obsadzie kadrowej. Wzrost danych liczbowych potwierdza wagę tej instytucji, co sprzyja dobremu wizerunkowi powiatu przyjaznego mieszkańcom i potrzebę jej istnienia w większym wymiarze. Zakładam więc, że wszystkim zależy na tym, aby sprawnie realizować zadania w powiecie chojnickim w zakresie ochrony praw i interesów konsumentów, co przełoży się na skrócenie czasu oczekiwania na rozpatrzenie skarg, skutkujących podejmowaniem interwencji u przedsiębiorców. Niepokojące jest także zjawisko, że praktycznie wszystkie instytucje rządowe zajmujące się także ochroną konsumentów, które dodatkowo są wyposażone w kilkuosobową kadrę odsyłają interesantów do rzeczników, którzy z kolei pełnią tę funkcję jednoosobowo lub w niepełnym wymiarze etatu.

Czy widzi Pani jakieś rozwiązanie, w przypadku gdy starosta nadal będzie nieugięty?

– Nadal będę wykonywała swoje obowiązki z taką starannością, na jaką mnie tylko stać. Ale w przypadku wciąż wzrastającej ilości spraw, w sytuacji, gdy nie będę mogła liczyć na dodatkową pomoc, moje wysiłki będą niestety mniej efektywne. I na takie niebezpieczeństwo starałam się uczulić moich przełożonych.

Jakie wiąże Pani nadzieje z audytem?

- Mam nadzieję, że ta kontrola rozwieje wszelkie wątpliwości w sprawie niezbędnego nakładu pracy, jaki musi być poniesiony, aby konsumenci powiatu chojnickiego mogli liczyć na efektywną formę pomocy. Oczywiście nigdy nie zdołamy zaspokoić wszystkich potrzeb i rozwiązać wszystkich problemów. Niemniej jednak musimy zrobić wszystko co możliwe, aby ochrona konsumencka nie była w naszym powiecie hasłem bez pokrycia.

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

45 komentarzy

~do GCH
Rzecznik musiałby siedzieć w wielu sklepach czy firmach, bo jakość produktów jest po prostu do bani. Miałem problem z telefonem komórkowym, pisma nic nie dały, my swoje a gwarant swoje. W końcu rzecznik doradziła żeby powołać biegłego dopiero wtedy nastąpił zwrot akcji, telefon wreszcie wymieniony i działa. Ale dziady nie chcą oddać kasy za opinię. Chyba już to odpuszczę, bo szkoda mi nerwów.
16 Maja 2013, godzina 07:09
Oceniono 20 razy 20
~GCH
Być może to nacisk Kupców Chojnickich na Starostę, aby odwołać zupełnie Rzecznika aby mogli więcej bubli sprzedawać w swoich sklepach.
Przykładem tego są sklepy SUMA z obuwiem, często opisywane na Forum z tego co można poczytać to tam powinien Rzecznik siedzieć w sklepie.
16 Maja 2013, godzina 06:40
Oceniono 22 razy 22
~do urzędnika i zaskakujące
Czy macie świstaki świadomość, że zastraszanie jest agresją elektroniczną? Waszym zamiarem jest zdyskredytowanie tej osoby. Próbuje się tu zastraszyć tę osobę pewnie w celu zniechęcenia do działania. Białoruś!
16 Maja 2013, godzina 00:52
Oceniono 24 razy 24
~him
Jak się komuś nie dowali to się źle śpi
16 Maja 2013, godzina 00:31
Oceniono 21 razy 21
~śmiech na sali
ty urzędnik jaką antykampanię? u ciebie są już wybory? chyba na nocnego trolla
16 Maja 2013, godzina 00:26
Oceniono 28 razy 28
~zaklad?
To musi być jakiś powialtowy urzędnik atakujący te panią. Najpierw był wpis chwalacy etatowego członka a jak nie odebrano tego dobrze to zaraz poleciały plujki na te panią. Jakie to zalosne i prostackie.
16 Maja 2013, godzina 00:16
Oceniono 31 razy 29
Też uważam, że pojawił się element groźby wobec pani rzecznik. I też nie zostawiłbym tego.
15 Maja 2013, godzina 23:46
Oceniono 29 razy 29
~co za tępy urzędnik się odezwał
ty, urzędnik spod ciemnej gwiazdy a czytać ze zrozumieniem umiesz? Ta pani wyraźnie mówi, że wszyscy rzecznicy mają ten problem. Ale twoj rozumek tego chyba nie ogarnia.
15 Maja 2013, godzina 23:44
Oceniono 31 razy 31
~zdziwiony
Gdzie rzecznik robi antykampanię szefowi? Specjalnie tak judzisz? A może to urażony etatowy tak się wyżywa na pani rzecznik?
15 Maja 2013, godzina 23:41
Oceniono 31 razy 31
~uuuuuuuuuuuuuuuuu
odezwały się zazdrosne żmije. Jakie to śmieszne. Ktoś jest tak zazdrosny że pani rzecznik jest tak wychwalana więc zaczął ją atakować. Wpisy urzędnika i zaskakujące to ewidentne zastraszanie. Zgłosiłbym sprawę do prokuratury, a co tam.
15 Maja 2013, godzina 23:40
Oceniono 31 razy 31
~zaskakujące
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
15 Maja 2013, godzina 23:31
Oceniono 41 razy -37
~urzędnik
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
15 Maja 2013, godzina 23:26
Oceniono 40 razy -36
~petent
Starosta ma rację, pani rzecznik jest miłą osobą, nawet bardzo miłą i serdeczną. Mi też kiedyś pomogła. I wiem, że sporo ludzi ją chwali.
15 Maja 2013, godzina 23:19
Oceniono 28 razy 28
~ale jaja!!!
etatowy członek zaczął sam siebie chwalić Do czego to doszło Pozyskał grube miliony buhahahahahahahaha kurde pęknę ze śmiechu
15 Maja 2013, godzina 23:03
Oceniono 28 razy 28
~Elżbieta
Pani Joanno w imieniu mojej babci serdecznie dziękuję za pomoc w odzyskaniu 2.000,00 zł. Dla mojej babci - emerytki to bardzo duża kwota. Gdyby nie Pani same nie poradziłybyśmy sobie z tą sprawą. Serdecznie dziękujemy raz jeszcze i życzymy Pani zdrowia i wszelkiej pomyślności.
15 Maja 2013, godzina 22:39
Oceniono 29 razy 29

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 403.00 410.00 DKKDKK 51.30 54.70
EUREUR 429.00 437.00 RUBRUB 4.20 4.45
CHFCHF 441.00 451.00 NOKNOK 31.90 34.50
GBPGBP 498.00 506.00 SEKSEK 36.20 37.20
Aktualizacja: 2024-04-19 18:48
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 3000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 403.95 408.50 DKKDKK 51.40 54.60
EUREUR 429.99 434.93 RUBRUB 4.20 4.45
CHFCHF 442.83 449.52 NOKNOK 32.20 34.40
GBPGBP 498.73 504.41 SEKSEK 36.30 37.10
Aktualizacja: 2024-04-19 18:48
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Co sądzisz o wycince drzew pod inwestycję na ul. Ceynowy w Chojnicach?




Ceny paliw2024-04-19

E95 E98 ON LPG
BP 6.9 zł 7.6 zł 7 zł 2.69 zł
Circle K 6.83 zł - 6.92 zł 2.69 zł
Mol Chojnice 6.83 zł - 6.92 zł 2.69 zł
MZK 6.71 zł 7.29 zł 6.82 zł 2.72 zł
Orlen 6.82 zł 7.57 zł 6.93 zł 2.69 zł
PKS 6.74 zł - 6.86 zł 2.72 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij