Środa, 30 Września 2020 | Imieniny: Geraldy, Honoriusza, Wery ch24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
Tekst mz, fot. arch.

Brak wpływu na decyzje i marginalizacja

Od lewej Aleksander Mrówczyński i Wojciech Rolbiecki.

Od lewej Aleksander Mrówczyński i Wojciech Rolbiecki.

- Nie należy oszczędzać kosztem uczniów, którzy są przyszłością powiatu – uważają członkowie klubu PiS, którzy nie zgadzają się na zwiększenie ilości uczniów w grupach językowych z 15 do 20. Uchwałę podjęto w styczniu, a ma wejść w życie z nowym rokiem szkolnym. Ich zdaniem w ogóle rola komisja edukacji w powiecie jest marginalizowana.

 

Niestety na ostatniej sesji (20.03) mogli ograniczyć się tylko do wydanego w tej sprawie oświadczenia, bo wniosek został odrzucony. Dotyczył nie tylko ilości uczniów, ale także marginalizowania roli komisji edukacji. Wojciech Rolbiecki i Aleksander Mrówczyński, którzą są członkami owej komisji, uważają, że o kluczowych sprawach, jak konkurs na dyrektora oświaty czy zmiany planów organizacyjnych, członkowie komisji dowiadują się z mediów. - Zgłaszamy swój protest przeciwko traktowaniu radnych, członków komisji jako fasadę działań dla zarządu. Fasadę wymaganą statutem powiatu. Jest niedopuszczalne, żebyśmy o posunięciach zarządu powiatu dotyczących systemu edukacji w powiecie dowiadywali się z mediów – argumentował Rolbiecki. Domagają się przywrócenia właściwego miejsca w procesie decyzyjnym i legislacyjnym dla komisji. Ich opinii nie podzieliła szefowa komisji edukacji Bożena Stępień.

Reklama | Czytaj dalej »

Zarząd podtrzymał też swoje stanowisko dotyczące grup międzyoddziałowych, w których ma być nie mniej niż 20 osób. Wicestarosta Przemysław Biesek-Talewski zwrócił uwagę, że nie dotyczy to tylko podziału na języki, ale także inne zajęcia realizowane w grupach. - Nie zawsze uda się wprowadzenie tej zasady. Wówczas dyrektorzy będą nas o tym zobowiązani poinformować – powiedział wicestarosta.

Treść oświadczenia i wniosku radnych PiS:

W związku z podjęciem przez Zarząd Powiatu uchwały numer 479/2014 w dniu 9 stycznia 2014 w sprawie organizacji roku szkolnego w szkołach ponadgimnazjalnych i zwiększeniem z 15 do 20 osób ilości uczniów w grupach językowych, klub Prawo i Sprawiedliwość przy Radzie Powiatu oświadcza, że nie zgadza się na powiększenie grup dydaktycznych. Zwiększenie ilości uczniów w grupach językowych jest krytykowane przez dydaktyków, językowców, rodziców
i dyrektorów szkół. Takie pomysły Zarządu Powiatu na pewno nie przyczynią się do polepszenia wielokrotnie podkreślanego w „Strategii Rozwoju Powiatu Chojnickiego do roku 2025” niskiego poziomu nauczania w szkołach średnich powiatu. Uważamy, że nie należy oszczędzać kosztem uczniów- przyszłości powiatu. Od początku obecnej kadencji Rady Powiatu podajemy źródła oszczędności, niestety Zarząd Powiatu i alianci Razem dla Powiatu i PO wybrali najprostszą drogę oszczędności- na takie działania nie ma zgody radnych Prawa i Sprawiedliwości”.

"W związku z notorycznym marginalizowaniem roli Komisji Edukacji, Kultury i Sportu przy Radzie Powiatu Chojnickiego przez Zarząd Powiatu zwracamy się z wnioskiem do Przewodniczącej Komisji i Zarządu Powiatu o przywrócenie właściwego miejsca w procesie decyzyjnym i legislacyjnym dla Komisji. Zgodnie z §45 do zadań komisji należy „opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych przez Radę, Zarząd lub inne komisje”. Uważamy, że tak kluczowe sprawy dla całego systemu edukacji jak wybór i konkurs na dyrektora jednostki organizacyjnej - Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu, konkursy na Dyrektorów szkół, zmiany planów organizacyjnych, zmiany liczebności grup językowych, wprowadzanie dodatkowego języka, powinny być z definicji przedstawianie wszystkim członkom Komisji Edukacji, Kultury i Sportu przez przedstawicieli Zarządu. Zgłaszamy swój protest przeciwko traktowaniu radnych, członków Komisji jako fasadę dla działań Zarządu- fasadę wymaganą statutem naszego powiatu. Jest niedopuszczalne, żebyśmy o posunięciach Zarządu Powiatu dotyczących systemu edukacji w powiecie dowiadywali się z mediów".

 

 

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

21 komentarzy

~emma
Tak postępuje tylko banda Platformiasta która tylko kłamie oszukuje nie słucha opozycji nie słucha społeczeństwa .Wszystko robi po swoim łbie .Dość tych bandyckich rządów .Samo złodziejstwo i oszustwo
24 Marca 2014, godzina 15:28
Oceniono 7 razy 5
~Szkoła przyszłości - tania i skuteczna
Proponuję mały eksperyment intelektualny...

Załóżmy, że efektywny czas lekcji to 35 minut. Załóżmy, że większość nauczycieli promuje indywidualne podejście do każdego ucznia (bez ironii). Sprawdźmy zatem, jak zmieni się średni czas instrukcji nauczyciela przypadający na jednego ucznia, w zależności od liczebności grupy:
25 osobowa - 1 min 24 s
15 osobowa - 2 min 20 s

W przypadku mniejszej grupy, 15 osobowej, przyrost średniego czasu przypadającego na jednego ucznia to mniej niż 1 dodatkowa minuta instrukcji (= 2:20 - 1:24). Natomiast koszt zajęć zwiększa się o około 70% (= 25 / 15), a praktycznie o 100%, ponieważ musimy zatrudnić drugiego nauczyciela. Zastanówmy się, czy bylibyśmy gotowi z własnej kieszeni zapłacić o 100% wyższe koszty, aby w ciągu tygodnia nasze dziecko zyskało zaledwie 5 minut (5 dni x 1 min) dodatkowej indywidualnej instrukcji od nauczyciela?

Dr Henryk Krzyżanowski, anglista z wieloletnim doświadczeniem, wykładowca uniwersytecki, organizator olimpiad, autor podręczników stosuje konsekwentnie zasadę, że jedyne skuteczne nauczanie to takie, które wyzwala w uczącym się samouka.

Warto dodać, że z kursu Krzyżanowskiego "Angielski. No problem!" na dzień dzisiejszy korzysta ponad 50 tysięcy kursantów online plus niezliczona liczba osób uczących się offline. Polecam też jego krótki wpis zatytułowany "Angielski na porodówce czyli język obcy jako fetysz"
http://"http://www.fronda.pl/blogi/z-perspektywy-geronta/angielski-na-porodowce-czyli-jezyk-obcy-jako-fetysz,29899.html

Polecam kanał Khan Academy na youtube (ponad 4 tys. bezpłatnych wykładów edukacyjnych o wysokiej wartości edukacyjnej): https://www.youtube.com/user/khanacademy/videos oraz strona główna https://www.khanacademy.org/. Polska wersja również się stopniowo rozwija: https://www.youtube.com/user/KhanAcademyPolski.

Proponuję zacząć od wykładu dla najmłodszych: https://www.youtube.com/watch?v=AuX7nPBqDts. Oglądalność ponad 2 mln i 90% osób oglądających pozytywnie oceniło wykład. W realnym świecie "liczebność klasy" (popyt) jest funkcją skuteczności wykładu odniesionej do jego kosztu. To jest szkoła przyszłości - tania i skuteczna (o przetrwaniu decydują odbiorcy), z nauczycielem pełniącym ważną rolę "instruktora na żądanie". Współczesnym przykładem takiego modelu jest np. polskie rozwiązanie http://www.supermemo.net/
24 Marca 2014, godzina 10:11
Oceniono 8 razy 0
~nieśmiały parafianin
Czasami zdarza mi się pomagać młodym ludziom, lub dorosłym profesjonalistom, którzy potrzebują by efektywnie i płynnie posłużyć się językiem obcym w celach edukacyjnych bądź zawodowych.

Moje osobiste wrażenie na temat efektów edukacji językowej w chojnickich szkołach jest niepokojące - rzadko kto spośród młodzieży potrafi w miarę płynnie przeprowadzić konwersacje w języku obcym, wymowa i brzmienie są często niewłaściwe, zasób słownictwa wyczerpuje się po paru minutach rozmowy, młodzi ludzie nie znają prawie wcale specjalistycznego słownictwa z wielu dziedzin, a szczególnie wyraźny jest brak prawidłowego formowania wypowiedzi i myśli w logice języka obcego. Wszystkie te problemy wskazują wyraźnie, że nauczanie języków obcych w Chojnicach i chojnickich szkołach powinno ulec poprawie.

Wbrew potrzebom naszego społeczeństwa, zarząd powiatu arbitralnie zwiększył rozmiar grupy uczącej się języków obcych do 20 osób. Taka decyzja starosty Staszka, jego zastępcy Przemka, i powiatowego członka, jest oparta jedynie na ich ignorancji, fałszywym poczuciu nieomylności, i błogim przeświadczeniu, że jako zarząd powiatu ich decyzje są ostateczne i niepodważalne. Jest to jakże typowe dla głupawych, skorumpowanych, i bezmyślnych przedstawicieli naszej władzy lokalnej. No cóż, autokraci w starostwie nie chcą bym inni niż nasz autokratyczny ignorant z ratusza.

Naukowe badania jednoznacznie wskazują, że mniejsze grupy uczniów zwiększają efektywność nauki jeżyków obcych - ciągły i bezpośredni kontakt z nauczycielem zmusza uczniów do wiekszego zaangażowania w naukę, w mniejszych grupach uczniowie lepiej uczą się wymowy i brzemienia, maja bogatsze słownictwo, większe umiejętności konwersacyjne, i poprawniej potrafią wyrażać myśli w logice języka obcego. Niektóre badania naukowe wskazują, że najlepsze efekty nauki języka obcego osiąga się w klasach z 5 - 6 uczniami (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1749-818X.2008.00090.x/abstract). Jakkolwiek olbrzymia ilość badań naukowych stwierdza jedynie, że im grupa jest mniejsza to wyniki nauki języka obcego są lepsze (wiele naukowych publikacji na ten temat jest dostępnych pod adresami: http://institucional.us.es/revistas/elia/8/10.%20mariche.pdf; http://webpages.ursinus.edu/ecba/mclennanresearch/class%20size-achievement.pdf; http://www.slideshare.net/woliofgod/effect-of-classsize-on-the-teaching-of-english-language; http://evergreen.loyola.edu/lmorgan/www/classsizebib.htm).

W przypadku autokratów jak starosta Staszek Skaja, Przemek Biesek-Talewski, bądź powiatowy członek, logika i naukowa wiedza nie maja znaczenia. Autokraci uważają się za nieomylnych i ich decyzje są ostateczne, a każde podważanie ich decyzji bądź kwestionowanie logiki ich decyzji jest traktowane jako osobisty atak na nich i na ich ego.

Autokraci ze starostwa działają na szkodę mieszkańców naszego powiatu i na szkodę mieszkańców Chojnic. Czas już najwyższy by zastąpić tych skorumpowanych autokratów uczciwymi ludźmi w nadchodzących wyborach.


nieśmiały parafianin
przeciętny mieszkaniec miasta Chojnice
niesmialy.parafianin@mail.ru
24 Marca 2014, godzina 07:52
Oceniono 13 razy 9
~strzel.
Powrót do piętnastki jest możliwy po skreśleniu towarzystwa wzajemnej adoracji w listopadowych wyborach!!!!!
23 Marca 2014, godzina 22:17
Oceniono 9 razy 7
~Senex
Odsunąć w najbliższych wyborach samorządowych od władzy grupę cwaniaków, dbających jedynie o swoje dobro i pozycję.
23 Marca 2014, godzina 21:18
Oceniono 10 razy 8
~POpo
Leming im głupszy tym cenniejszy dla Tuja Chuska.
W "bulu i nadzieji" zniesie wszystko.
23 Marca 2014, godzina 20:11
Oceniono 12 razy 6
~do takich to ...
Wiele osób o tym wie i teraz przygląda się poczynaniom radnej, która robi wszystko, aby się przypodobać władzy a nie wyborcom. Już mnie zaskoczyła, kiedy wypowiadała się na temat kandydatki na dyrektora wydz. oświaty w starostwie, a teraz jako była nauczycielka nie staje po stronie dobra uczniów, ale niestety podlizuje się władzy. Kto ją zna to doskonale wie jaka jest. Takich ludzi nie wybiera się na przewodniczących.
23 Marca 2014, godzina 19:52
Oceniono 13 razy 11
~takich to mamy radnych ;-(
Bożenkę wybroniła dyrektorka Małgorzata H. tuszując całą sprawe bo skandal by był na całe miasto powiat i województwo. Ale w konsekwencji nasza dzielna radna i aktywistka społeczna zamieniła prace w gimnazjum1 na emeryturke.
23 Marca 2014, godzina 16:16
Oceniono 20 razy 18
~do powyżej
Żebyś wiedział jaka była bystra i przedsiębiorcza, aby tylko jej uczniowie do województwa się dostali. Dobrze, że w końcu ktoś ją rozszyfrowała.
23 Marca 2014, godzina 15:14
Oceniono 19 razy 17
~Fakty kontra mity
Polecam książkę "Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement" autorstwa prof. Johna Hattiego. Jest to książka, w której przeanalizowano, podsumowano i przedstawiono wnioski płynące z ponad 50 tysięcy badań statystycznych (ponad 800 metaanaliz), którymi objęto ponad 200 milionów uczniów, z zakresu wpływu różnych czynników na osiągnięcia uczniów,

Kierunek i wielkość wpływu każdego analizowanego czynnika na osiągnięcia uczniów mierzono za pomocą statystycznej miary określanej jako "wielkość efektu" (effect size). Przeanalizowano wpływ 138 czynników. Czynnik "liczebność/wielkość klasy/oddziału", pod względem wielkości pozytywnego wpływu na osiągnięcia uczniów, zajął dopiero 106 pozycję na 138 analizowanych czynników. Statystyczny efekt wielkości liczebności klasy wynosi zaledwie 0.21, czyli znacznie poniżej średniego efektu wszystkich analizowanych czynników (0.40).

Zachęcam do samodzielnej lektury, ale wnioski są takie, że liczebność klasy (np. poniżej 35 uczniów) ma znaczący wpływ na koszty funkcjonowania oświaty i niestety tylko marginalny wpływ na osiągnięcia uczniów. Dlaczego ten pozornie istotny czynnik ma marginalny wpływ na osiągnięcia uczniów? Cytując profesora Hattiego:
Well, I think the major argument seems to be when you have teachers in class sizes, like, of 26, 27, 30 and you put them in the class sizes of, say, 18 to 23, and they don't change what they do, that seems to be the reason why it doesn't make a difference.

Czyli liczebność klasy pozostaje bez znaczenia ponieważ zachowanie nauczycieli nie zmienia się wraz ze redukcją liczebności klasy. W klasie o małej liczebności robią praktycznie to samo co w klasie o relatywnie dużej liczebności.

Dla osób znających język angielski i faktycznie zainteresowanych tematem, polecam rozpocząć samodzielną lekturę od tego podsumowania, w którym przedstawiono listę czynników uszeregowanych według wielkości (statystycznego) efektu na osiągnięcia uczniów: http://www.learningandteaching.info/teaching/what_works.htm

Ta książka powinna stanowić podstawowe narzędzie pracy osób zarządzających oświatą i między innymi do nich kieruję ten komentarz.
23 Marca 2014, godzina 15:08
Oceniono 18 razy 2
~do do nauczyciela
Czyli oszukiwała jako przewodnicząca?
23 Marca 2014, godzina 15:03
Oceniono 15 razy 13
~to prawda - nie zagłosuję na was
Miałem nadzieję, że dołączając do tej dwójki Talewski zachowa jakieś wartości ale widzę, że faktycznie się do nich dopasował wstyd Panie Talewski!
23 Marca 2014, godzina 14:23
Oceniono 17 razy 17
~xxx
Dla etatowego Szczepańskiego kasa była, a na dzieciach trzeba oszczędzać. Skandal ! Zmiana władza jest konieczna! Trzeba wybrać zupełnie nowych ludzi - ta trójka tak się dopasowała , że szkoda słów.
23 Marca 2014, godzina 14:19
Oceniono 22 razy 22
~pasożyty do anihilacji!
Szczepański za burtę! Won z darmozjadem!
23 Marca 2014, godzina 14:09
Oceniono 24 razy 24
~ixi
Biesek-Talewski to niech się już lepiej ze swoimi rewelacjami nie uzewnętrznia. Nie wystarczy mu, jak dostał ostatnio po łapach od SKO w innej sprawie? Chciałby jeszcze tutaj zostać przywrócony do pionu?
23 Marca 2014, godzina 13:56
Oceniono 19 razy 17

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ch24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 381.00 393.00 DKKDKK 59.70 61.20
EUREUR 445.00 457.00 RUBRUB 4.70 5.70
CHFCHF 412.00 427.00 NOKNOK 39.80 41.30
GBPGBP 488.00 503.00 SEKSEK 41.90 43.40
Aktualizacja: 2020-09-29 18:46
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 3000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 386.00 390.00 DKKDKK 60.30 60.90
EUREUR 449.00 453.50 RUBRUB 4.70 5.70
CHFCHF 416.00 423.00 NOKNOK 40.30 40.90
GBPGBP 493.00 497.00 SEKSEK 42.40 43.00
Aktualizacja: 2020-09-29 18:46
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Ch24 archiwum »

Czy w związku z pandemią koronawirusa obawiasz się posłać swoje dzieci do szkoły?




Ceny paliw2020-09-23

E95 E98 ON LPG
BP 4.69 zł 4.99 zł 4.53 zł 2.04 zł
Circle K 4.64 zł - 4.48 zł 1.99 zł
Lotos Optima 4.66 zł - 4.49 zł 2.01 zł
MZK 4.6 zł 4.76 zł 4.47 zł 1.99 zł
Orlen 4.69 zł 4.95 zł 4.53 zł 2.02 zł
PKS 4.6 zł - 4.47 zł 1.99 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij