Wtorek, 24 Listopada 2020 | Imieniny: Emmy, Flory, Romana ch24 na komórkę
Strona głównaRegion
Rozmiar tekstu: A A
Tekst i fot. mz

Jest ścieżka, nie jedź szosą. A co z kolarzami?

Zakaz na drodze nr 236 przed Konarzynkami.

Zakaz na drodze nr 236 przed Konarzynkami.

Na niektórych odcinkach dróg przy Kaszubskiej Marszrucie na terenie gminy postawiono znaki zakazu dla ruchu rowerów. - Dlaczego kolarzy na siłę spycha się na ścieżki? - zastanawia się chojniczanin Tomasz Biesek, który także jeździ rowerem szosowym. - Dajmy szanse na rozwój szosowego kolarstwa – apeluje.

- Staram się unikać tłoku na drodze. Jeżdżę wieczorem albo rano, a mimo wszystko łamię przepisy – mówi Tomasz Biesek, który pracuje jako nauczyciel i trener, a jego pasją jest kolarstwo. - Szyszki i patyki potrafią przebić opony. To nie jest sprzęt, którym się jeździ po ścieżkach szutrowych. Nadaje się tylko na asfalt – wyjaśnia rowerzysta. Wyczynowcy jeżdżący ścieżkami z dużą prędkością na pewno nie są mile widziani, bo stwarzają  niebezpieczeństwo na krętych leśnych szlakach, po których poruszają się całe rodziny. To też argument za zniesieniem zakazu. Z drugiej strony rowerzysta i kierowca na drodze to także niebezpieczne sytuacje, jeśli nie ma wzajemnego poszanowania. - Zdarzyło mi się, że trabią na mnie, że jadę drogą, bo jest ścieżka obok – mówi Biesek. Zdania w temacie są oczywiście podzielone. W urzędzie gminy także mają pewne wątpliwości. Dotyczą znaku zakazu w Chocińskim Młynie. Od tego miejsca zakaz obowiązuje w kierunku Charzyków. - Do którego momentu i czemu tylko w jedną stronę? – zastanawia się Beata Burda, dyrektorka Wydziału Programów Rozwojowych. - Trzeba się nad tym pochylić. Zastanawiamy się nad jego usunięciem. To pewnie będzie wymagało powtórnych uzgodnień – mówi urzędniczka. W tym przypadku z powiatem, który jest zarządcą drogi.

Reklama | Czytaj dalej »

Znaki są ustawione także przy drodze wojewódzkiej. Od Chocińskiego Młyna w kierunku Konarzyn i w kierunku na Drzewicz. - Oznakowanie naniesione zostało w projekcie w oparciu o uzgodnienia z zarządcami dróg. Wynikały głównie z przepisów, ale kierowaliśmy się także kwestią bezpieczeństwa użytkowników ruchu – tłumaczy inspektor Barbara Stelmaszyk z wydziału PR. Znak zakazu dla rowerzystów stosuje się właśnie w przypadku dróg o dużym natężeniu ruchu, a taką jest niewątpliwie droga nr 236 w kierunku Konarzyn. Tu pod okrągłym znakiem umieszczony jest drogowskaz do szlaku rowerowego w lesie w odległości 20 metrów. Znaki zakazu zastosowano także w kierunku na Drzewicz. Wszystkie zdaniem Tomasza Bieska powinny zniknąć. - Rowerzysta powinien być czymś wyjątkowym i bardzo szanowanym. Doświadczyłem tego w Niemczech, Danii, generalnie krajach skandynawskich. To wymaga zmian w głowach kierowców, ale też władza musi być do tego skora – kwituje miłośnik kolarstwa.

Zapytaliśmy policję czy ukarała w związku ze znakami ustawionymi w powyższych miejscach przy Kaszubskiej Marszrucie jakiegoś rowerzystę. Na odpowiedź na to pytanie jeszcze oczekujemy.

Aktualizacja, 8.07.2014 r.

Magdalena Stolp, oficer prasowa chojnickiej policji, odpowiada, że policja nie dysponuje taką informacją w odniesieniu do naruszenia jednego konkretnego przepisu, a jedynie ogólną ewidencją, w której mieszczą się wszystkie interwencje policji. Nie wiadomo więc, czy policjanci ukarali jakiegoś rowerzystę w/w miejsach. - Za złamanie tego zakazu według taryfikatora grozi mandat wysokości 100 zł - informuje Stolp.

B-9 zakaz wjazdu rowerów. Znak zakazuje ruchu zarówno na jezdni i poboczu rowerów i wózków rowerowych. Stosowany na drogach o dużym natężeniu ruchu lub dużej dopuszczalnej prędkości stanowiących niebezpieczeństwo dla kierujących rowerami oraz tam, gdzie w pobliżu została wyznaczona droga dla rowerów oznaczona znakiem C-13.

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

23 komentarzy

~nieśmiały użytkownik Kaszubskiej Marszruty
Ja ostatnio jechałem Kaszubską Marszrutą, po drodze mijałem inne ciekawe oznakowania:

- przy zjeździe z Bytowskiej do lasu - "wycinka drzew, bezwzględny zakaz wstępu bo grozi śmiercią" (zaryzykowałem no i żadnej wycinki nie było, a ja nadal żyję, więc chyba bez sensu ten znak)

- kawałek później, w środku lasu znak zakaz wjazdu z tabliczką "nie dotyczy A.L.P" (znowu zaryzykowałem i się okazało że dalej były znaki, że dobrze jadę po żółtym szlaku KM)

- po zjeździe na Chociński Młyn, był znak że żółty szlak leci w prawo, i znowu zwątpiłem, bo potem wszędzie pisało, że jadę po zielonym szlaku. Ale okazało się, że dobrze jadę!

W świetle tak rewelacyjnego oznakowania w naszym regionie te buble przeczące wszelkiej logice, jak ten zakaz jazdy rowerem, chyba nie powinny nikogo dziwić. Jeśli u nas można połączyć ścieżkę rowerową z buspasem, to niby czemu nie zakazać używania rowerów szosowych na terenie powiatu? Skoro osoby kompetentne nie mogą liczyć na zatrudnienie w urzędach (bo korupcja), to ja widzę jedno rozwiązanie - olewać te oznakowania dokładnie tak samo jak każą nam olewać "zakaz wjazdu" by móc pojeździć sobie Kaszubską Marszrutą.
02 Lipca 2015, godzina 23:13
Oceniono 8 razy 4
~rowerzysta
A w temacie demontażu B-9 nadal cisza...
02 Lipca 2015, godzina 18:55
Oceniono 9 razy -3
~nieśmiały parafianin
Przy tak wielu opiniach i komentarzach wskazujących na oczywiste błędy merytoryczne i formalne, na brak znajomości podstaw prawa i przepisów ruchu drogowego, i brak profesjonalizmu u urzędników odpowiedzialnych za organizacje ruchu drogowego w Chojnicach i okolicy, trzeba by się zapytać dlaczego tak się dzieje?

Teoretycznie urzędnicy odpowiedzialni za organizacje i bezpieczeństwo ruchu drogowego w Chojnicach, w powiecie chojnickim, i regionie, powinni mieć doskonałą wiedzę przepisów ruchu drogowego i powinni znać sposoby poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Powinni oni być profesjonalistami w dziedzinie bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego! Społeczeństwo oczekuje od urzędników profesjonalizmu, uczciwości, i efektywności w dziedzinie ich specjalizacji. Zaufanie społeczne bazuje na tym, że ci urzędnicy powinni mieć profesjonalną wiedzę i umiejętności by wykonywać swoje obowiązki służbowe.

Dlaczego tak nie jest? Dlaczego ciągle ujawnia się dyletanctwo, amatorszczyzna, ignorancja, i generalne olewanie swoich obowiązków u urzędników odpowiedzialnych za organizacje ruchu i bezpieczeństwa drogowego w Chojnicach i okolicy?

Według moich obserwacji, główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest wszechobecna korupcja. Jest to w Chojnicach rzadkim i wyjątkiem przypadkiem jeżeli nowy urzędnik zostanie zatrudniony w jakimkolwiek chojnickim urzędzie jedynie z powodu posiadania kwalifikacji i kompetencji potrzebnych do sprawnego wypełniania swoich obowiązków służbowych. Urzędnicy w Chojnicach są rutynowo zatrudniani po znajomości, w zamian za różne korupcyjne przysługi. Ten stan rzeczy powoduje, że zatrudnieni po znajomości urzędnicy zajmujący odpowiedzialne stanowiska nie maja kompetencji by wypełniać fachowo swoje obowiązki służbowe. Głównym kryterium do obsadzania profesjonalnych stanowisk w chojnickich urzędach jest posiadanie znajomości i korupcyjnych wpływów, a nie profesjonalizm i kompetencje zawodowe. Z tego trywialnego powodu, chojniccy urzędnicy odpowiedzialni za ruch i bezpieczeństwo drogowe nie mają profesjonalnego pojęcia ani kompetencji by wykonywać swoje obowiązki. Dla osób zatrudnionych jedynie dzięki korupcyjnym znajomościom, najważniejszym obowiązkiem służbowym jest bezwzględna i ślepa korupcyjna lojalność wobec przełożonego, który zatrudnił takiego urzędnika . Tak wiec zatrudnieni dzięki korupcyjnym znajomościom urzędnicy gro czasu pracy marnują na kamuflowanie błędów swego skorumpowanego przełożonego, i swoich własnych głupot, a także na stwarzanie pozorów jak bardzo są zapracowani i zajęci, chociaż ich praca nie daje żadnych rzeczywistych efektów. Tak wiec, zatrudnieni dzięki korupcji niekompetentni urzędnicy w swojej ignorancji kierują się dyletanckim "poczuciem bezpieczeństwa" przy podejmowaniu istotnych decyzji na temat ruchu drogowego. Po prostu brak im wiedzy i kompetencji by podjąć fachowe i profesjonalne decyzje zgodne z prawami i przepisami ruchu drogowego. Brak profesjonalizmu zatrudnionych po znajomości urzędników jest wyjaśnieniem powodu, dlaczego podejmowane przez nich decyzje są tak często sprzeczne z przepisami ruchu drogowego, wręcz dziecięco głupie, i ujawniają prymitywną ignorancje!

Tak to wszechobecna w Chojnicach urzędnicza korupcja - nepotyzm, zatrudnianie po znajomości niekompetentnych osób - owocuje obniżeniem bezpieczeństwa i sprawności ruchu drogowego w Chojnicach i okolicy. Podobne problemy są widoczne i w innych rejonach działalności chojnickich urzędów wypełnionych po brzegi niekompetentnymi, zatrudnionymi w wyniku korupcji urzędnikami.


Koszty korupcji w chojnickich urzędach ponosi cale społeczeństwo - tak bezpośrednio finansowo, jak i w efektach głupich i nieuczciwych decyzji podejmowanych przez skorumpowanych urzędników, jak i we formie obniżonej jakości usług świadczonych przez niesprawne skorumpowane urzędy.



nieśmiały parafianin
przeciętny mieszkaniec miasta Chojnice
niesmialy.parafianin@mail.ru
26 Czerwca 2014, godzina 18:32
Oceniono 16 razy 2
~jotdwatrzy
Kolego Voojt, nie zawsze się zgadzamy ale tym razem podpisuję się pod twoim zdaniem obiema rękami i popieram w całości. Przerażające jest to że 25 lat żyjemy w formalnym państwie prawa a różne urzędowe i samorządowe dupki mają wszystko i wszystkich w czterech literach. Już jesienią szansa na choćby niewielką zmianę sytuacji. Czy społeczeństwo już dojrzało do demokracji czy dalej większość będzie głosować jak barany a potem narzekać?
26 Czerwca 2014, godzina 18:06
Oceniono 10 razy -2
~nieśmiały parafianin
Panie Wojtku, jak zwykle, pańska konstruktywna krytyka nieprawidłowości, głupoty, i nielegalnych rozwiązań ruchu drogowego narzuconych przez niekompetentnych urzędników jest godna podziwu.

Pańskie analizy specyficznie i szczegółowo wskazują poszczególne błędy i nielegalne rozwiązania drogowe. Dodatkowo dokumentuje je pan logicznymi i jednoznacznymi zdjęciami, szkicami, grafiką, i prostymi wykresami statystycznymi.

Wierze, że pańska konstruktywna krytyka przyczynia się do istotnego wzrostu świadomości społecznej na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego w Chojnicach i okolicy. Także, pańskie listy i apele do władz poprawiły już bezpieczeństwo drogowe w kilkunastu miejscach w Chojnicach, tam gdzie wskazał pan urzędnikom ich trywialne błędy przyczyniające się do zwiększenia zagrożenia wypadkiem. Dzięki pańskiej osobistej inicjatywie, niektóre błędy zostały przez urzędników naprawione. Być może, dzięki pana działaniom na rzecz bezpieczeństwa drogowego, życie i zdrowie wielu chojniczan zostało uratowane i zachowane. Chojniczanie mają w stosunku do pana dług wdzięczności za pańską społeczną postawę i aktywność.


nieśmiały parafianin
przeciętny mieszkaniec miasta Chojnice
niesmialy.parafianin@mail.ru
26 Czerwca 2014, godzina 17:34
Oceniono 14 razy 2
Wynikały głównie z przepisów, ale kierowaliśmy się także kwestią bezpieczeństwa użytkowników ruchu

Bezpieczeństwo - to hasło klucz, które pozwala urzędnikom podejmować nawet niezgodne z prawem decyzje, nie wspominając o ich realnym uzasadnieniu.
np. :
*w Chojnicach pan Jarosław Rekowski, ratuszowy dyrektor bezpieczeństwem uzasadnił wykorzystywanie na przejazdach rowerowych przycisków wymuszających zmianę świateł, choć są one nielegalne.
http://miastadlarowerow.pl/index_wiadomosci.php?dzial=2&kat=8&art=6
Informujemy również, że montowanie przycisków przy przejazdach dla rowerów związane jest z równorzędnym usytuowaniem przejść dla pieszych i sprzyjać ma poprawie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.


*W Chojnicach separuje się ruch rowerowy na siłę prowadząc nitkę drogi dla rowerów i pieszych po jednej stronie ulicy, lub organizując ruch poprzez nakazy ruchu P8a i wymuszając (w niektórych miejscach) nawet 7-krotne pokonywanie przejść dla pieszych też w imię bezpieczeństwa.
Z ul. Kościuszki do Laguny zgodnie z intencją zarządcy drogi:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/9a024be25cbec9b1.html

*W Chojnicach buduje się ciągi piesze, znakami zmienia się przeznaczenie drogi na drogę dla rowerów i pieszych - czyli wpuszcza się rowery na chodniki, a potem mówi się o priorytecie ruchu pieszego na nich (de facto bezpieczeństwa pieszego przed rowerzystami) - tak właśnie twierdzi pan Krzysztof Deruba z ZDW rejon Chojnice
W ciągu ulicy 14 Lutego wyznaczone są drogi pieszo-rowerowe według zasady poruszania się użytkowników dowolną stroną drogi bez wydzielenia drogi dla rowerów, w tej sytuacji priorytet stanowi ruch pieszy, a niewyznaczenie przejazdów dla rowerzystów jest tego konsekwencją


Takie to właśnie bezpieczeństwo, przez eliminację rowerzystów z jezdni i utrudnienie im życia w każdym zakresie poruszania się po drogach. Piesi są zmuszeni do dzielenia się przestrzenią z rowerzystami, czy tego chcą czy też nie, a wygrywają kierowcy.

Wszystko to w imię źle zrozumianego bezpieczeństwa.

> ~jeżdzę autem
Ścieżki rowerowe są po to aby rowerzyści z nich korzystali dla własnego bezpieczeństwa. Wkurza mnie to jak jadę samochodem obok jest ścieżka rowerowa a rowerzyści jak święte krowy jadą drogą, często bez jakiegokolwiek oświetlenia czy jakiś odblasków. Myślałam, że ścieżki te powstały z myślą o bezpieczeństwie rowerzystów, ale jak widać są ludzie którym nigdy nic się nie będzie podobało.


Jeżeli drogi rowerowe są bezpieczne to wytłumacz to:
http://s2.ifotos.pl/img/SEWIKchar_eeqapex.jpg

na 86 wypadków w Chojnicach 20 zdarzyło się na drogach rowerowych. To 23% ogółu. Dalej uważasz, że buduje się dla bezpieczeństwa? Jakby tak było to na ddr byłoby 0 wypadków, a tak nie jest. Możesz się wkurzać, ale nie zmienia to faktu, że rowerzysta ma w wielu przypadkach prawo lub wręcz obowiązek poruszania się jezdnią. Wynika to z zapisów prawa, oznakowania drogi lub dostępności infrastruktury (np. nie ma zjazdów i nie można fizycznie wjechać na ddr lub zrobić tego w bezpieczny sposób). Ty jako kierowca, który przeszedł szereg testów psychologicznych, naukę w OSK, zakończoną egzaminem państwowym powinieneś to wiedzieć. Co więcej, musisz być na bieżąco z obowiązującymi przepisami prawa o ruchu drogowym.

Oświetlenie i warunki atmosferyczne - to mit powielany przez kierowców:
http://s6.ifotos.pl/img/SEWIKswia_eeqapxh.jpg
http://s3.ifotos.pl/img/SEWIKwaru_eeqapxa.jpg

co nie znaczy, że coś usprawiedliwia rowerzystę, który się porusza po zmroku ( i nie tylko) bez oświetlenia.

cały raport jest dostępny pod tym linkiem:
http://chojnice24.pl/artykul/16180/jak-sie-jedzie-po-sciezkach-rowerowych/

Postaram się więcej nie udzielać, bo takie dyskusje kończą się kłótniami i tekstami typu "obowiązkowe ubezpieczenie dla rowerzystów, OC" itp. Szkoda na to czasu jak i na dyskusję z faktami, ale jak kto chce.

Wojciech Czapiewski
26 Czerwca 2014, godzina 16:57
Oceniono 10 razy 0
~kostek Bałm
W jakim znowu lesie? Nie ma drogi publicznej (gminnej, powiatowej, wojewódzkiej itd.) w naszym pięknym regionie, która by nie przecinała terenów zalesionych. Czy na tych odcinkach położono szuter, czy asfalt? A czym jest to "coś", przy którym stoi znak c-13? Tak, Drogą Dla Rowerów. Albo położoną w pasie drogowym (czyli jezdnia + pobocza + chodniki + DDR), albo samodzielną drogą publiczną (rowerową). A jeśli ktoś nie wie, jak brzmi definicja drogi, to odsyłam do PoRD. I żeby było jasne: prosze odróżniać turystyczny szlak rowerowy (nieobowiązkowy) - np. Kaszubska Marszruta - od użytkowej Drogi Dla Rowerów (obowiązkowa)...
26 Czerwca 2014, godzina 10:50
Oceniono 9 razy 1
~tak słyszałam
do ~rozbrajacz - nie tyle co zarządca lasów a ktoś z ochrony środowiska w Gdańsku podobno nie zgodził się na asfalt w lesie
26 Czerwca 2014, godzina 09:39
Oceniono 4 razy -2
~rozbrajacz
Zgredzie, może mieszam, ale chodziło mi o coś innego. Podobno zarządca lasów nie wyraził zgody na budowę ścieżek rowerowych z nawierzchnią asfaltową. Na odcinku, o którym piszę, a który znajduje się w lesie, asfalt się znalazł. To jak to z tym jest? Lasy nie wyraziły zgody, czy włodarze tak bardzo chcieli zaoszczędzić, że wprowadzili ludzi w błąd winę przerzucając tam, gdzie trudniej jest sprawdzić?
26 Czerwca 2014, godzina 09:26
Oceniono 4 razy 0
~jeżdzę autem :)
Ścieżki rowerowe są po to aby rowerzyści z nich korzystali dla własnego bezpieczeństwa. Wkurza mnie to jak jadę samochodem obok jest ścieżka rowerowa a rowerzyści jak święte krowy jadą drogą, często bez jakiegokolwiek oświetlenia czy jakiś odblasków. Myślałam, że ścieżki te powstały z myślą o bezpieczeństwie rowerzystów, ale jak widać są ludzie którym nigdy nic się nie będzie podobało.
26 Czerwca 2014, godzina 08:56
Oceniono 21 razy -7
~jotdwatrzy
Tak właśnie wygląda stawianie na turystykę w wykonaniu "samorządowców", polega na zakazywaniu każdej aktywności.
25 Czerwca 2014, godzina 23:12
Oceniono 14 razy 2
~Wierze w mateusza k.
setki znakow dla rowerzystow a za mostem zwodzonym na jeziorze Dlugim nie mozna postawic 1znaku Zakaz Uzywania Silnikow Spalinowych -Strefa Ciszy
25 Czerwca 2014, godzina 22:19
Oceniono 15 razy 9
~mac7
co to za władza która ma w d... ludzi... łamią konwencję wiedeńską bublem, który w ogóle nie spełnia norm określonych dla DDR, do tego jeszcze sama władza nazywa to "ścieżką" a nie "drogą dla rowerów" ..


albo władza do wymiany, albo znaki do rozkradzenia..


dla rowerzystów korzystających z jezdni-opierajcie się zawsze na artykule 3 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, albo na konwencji wiedeńskiej i pod żadnym pozorem nie przyjmujcie mandatów!
25 Czerwca 2014, godzina 22:14
Oceniono 11 razy 5
~zgred
do ~rozbrajacz. Mylisz się. Na terenie Gminy Brusy też jest ścieżka szutrowa. Ten odcinek, który jest wykonany w tej chwili należy do Gminy Brusy, więc i asfalt i szuter. A dla Gminy Chojnice rusza budowa i też będzie asfalt i szuter, więc nie mieszaj...
25 Czerwca 2014, godzina 21:46
Oceniono 9 razy 1
~rozbrajacz
Na trasie Chojnice - Męcikał widać śmieszną rzecz: ścieżka rowerowa idzie przez las i do granicy Gminy Wiejskiej Chojnice jest szutrowa, w Gminie Brusy położony jest asfalt. Ta sama ścieżka, ten sam las, tylko gmina inna. To powinno dać do myślenia.
A idąc tokiem myślenia osoby, która Twierdzi, że chodzi tylko o marudzenie: po co budować czy naprawiać drogi - niech wszyscy kupią sobie samochody terenowe i będzie po problemie.
25 Czerwca 2014, godzina 20:25
Oceniono 14 razy 2

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ch24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 0.00 0.00 DKKDKK 0.00 0.00
EUREUR 0.00 0.00 RUBRUB 0.00 0.00
CHFCHF 0.00 0.00 NOKNOK 0.00 0.00
GBPGBP 0.00 0.00 SEKSEK 0.00 0.00
Aktualizacja: 2020-11-24 10:17
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 3000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 0.00 0.00 DKKDKK 0.00 0.00
EUREUR 0.00 0.00 RUBRUB 0.00 0.00
CHFCHF 0.00 0.00 NOKNOK 0.00 0.00
GBPGBP 0.00 0.00 SEKSEK 0.00 0.00
Aktualizacja: 2020-11-24 10:17
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Ch24 archiwum »

Czy jesteś zadowolony z nauczania zdalnego?




Ceny paliw2020-11-18

E95 E98 ON LPG
BP 4.68 zł 5.04 zł 4.47 zł 2.28 zł
Circle K 4.56 zł - 4.36 zł 2.23 zł
Lotos Optima 4.56 zł - 4.36 zł 2.25 zł
MZK 4.54 zł 4.65 zł 4.34 zł 2.23 zł
Orlen 4.68 zł 4.94 zł 4.47 zł 2.28 zł
PKS 4.54 zł - 4.34 zł 2.23 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij