Legenda umarła 8 lat temu
Kiedy w czerwcu 1973 r. rozpoczynano produkcjÄ™ fiata 126p, kosztowaÅ‚ on 69 tysiÄ™cy zÅ‚otych, czyli 30 ówczesnych Å›rednich pensji. DziÅ› można go kupić nawet za kilkaset zÅ‚otych.
Dla wielu kierowców "maluch" byÅ‚ przepustkÄ… do Å›wiata motoryzacji. Aby jednak stać siÄ™ jego wÅ‚aÅ›cicielem najpierw trzeba byÅ‚o zdobyć talon, co czÄ™sto graniczyÅ‚o z cudem. Ciasny, gÅ‚oÅ›ny i niewygodny.
Miał jednak jedną, niepowtarzalną zaletę. Wszystkie rzeczy mechaniczne można było naprawić pod domem - wspomina z sentymentem pan Stanisław z zakładu mechanicznego we Wrocławiu.
Pierwszy egzemplarz samochodu, który zmotoryzowaÅ‚ PolskÄ™ i "za życia" staÅ‚ siÄ™ legednÄ…, zjechaÅ‚ z taÅ›my produkcyjnej 6 czerwca 1973 roku. Wówczas nikt nie przypuszczaÅ‚, że fiat 126p, szybko ochrzczony "maluchem" przetrwa zmiany ustroju i utrzyma siÄ™ w produkcji aż do 2000 roku!
Reklama | Czytaj dalej »
Pierwsze egzemplarze wyposażone były w dwucylindrowy, chłodzony powietrzem silnik o pojemności 594 cm3 rozwijający moc 23 KM. W 1977 roku rozwiercono go do pojemności 652 cm3. Załadowany w granicach rozsądku (zgodnie z adnotacjami w dowodzie rejestracyjnym) "maluch" rozpędzał się do setki w czasie ok 47 sekund. Podawana przez producenta prędkość maksymalna oscylowała w granicach 110 km/h...
Ostatni egzemplarz należący do limitowanej do 1000 sztuk edycji "Happy End" wyjechał z fabryki 22 września 2000 roku. Dziś mija dokładnie osiem lat od tego momentu...
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (0)
- Komentarze Facebook (...)
Brak komentarzy
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane sÄ… dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!