Wtorek, 16 Października 2018 | Imieniny: Ambrożego, Florentyny, Gawła | Pogoda: 12°C, 1021 hPa, wiatr 0 km/h    | zobacz prognozę » ch24 na komórkę
Strona głównaZdrowie
Rozmiar tekstu: A A
RCB, fot. (aw)

Jak przygotować się na upał?

Upał to stan pogody, gdy temperatura powietrza przy powierzchni ziemi przekracza 30 st. C. w ciągu dnia, najwyższa temperatura występuje pomiędzy godz. 15 a 18 a nie jak się powszechnie sądzi – w południe, zaś największe promieniowanie UV notowane jest w godzinach 12 – 13.


Skutki? Wraz ze wzrostem temperatur znacząco wzrasta ryzyko odwodnienia oraz przegrzania organizmu. Upał może doprowadzić do wystąpienia udaru słonecznego lub cieplnego, który jest stanem zagrażającym zdrowiu a nawet życiu.  Jego objawy to: zmęczenie, silne bóle i zawroty głowy, nudności, gorączka, szum w uszach, drgawki, wzrost temperatury ciała zagrażający życiu, większa częstotliwość bicia serca i oddechu. Niewątpliwie, upał wpływa również na układ nerwowy człowieka. Wysokie temperatury mogą spowodować ospałość, zdenerwowanie, a także wpływają na poziom koncentracji i efektywność pracy. Należy pamiętać, że upał jest szczególnie niebezpieczny dla osób starszych i dzieci. Trzeba również zadbać o zwierzęta, gdyż wysokie temperatury również u nich mogą prowadzić do przegrzania organizmu.

Reklama | Czytaj dalej »



Jak upał wpływa na ludzki organizm?
Zagrożenie życia – 41 st. C
Groźba udaru – 39 st. C
Wysychanie gruczołów potowych – 38 st. C
Reakcja systemu termoregulacji – 35 st. C

Ochrona:
- należy ograniczyć opalanie, ponieważ zbyt długie przebywanie na słońcu jest szkodliwe dla organizmu, który łatwo może ulec przegrzaniu a skóra - poparzeniu. Należy przebywać w słońcu nie dłużej niż maksymalnie 2 godz., stosując przy tym kremy ochronne;

- dzieci i osoby starsze nie powinny wychodzić z domu a jeżeli jest to niezbędne, to koniecznie z nakryciem głowy;

- w ciągu dnia należy zamykać w domu okna  i żaluzje, by ograniczyć napływ gorącego powietrza do pomieszczeń (szczególnie po stronie nasłonecznionej). Okna należy otwierać nocą, kiedy temperatura jest niższa – jeżeli oczywiście warunki bezpieczeństwa na to pozwalają;

- należy unikać forsownego wysiłku fizycznego w najgorętszej porze dnia. Wysiłek fizyczny, jak np. bieganie może doprowadzić do odwodnienia, skurczów mięśni spowodowanych odwodnieniem i utratą minerałów, przegrzaniem organizmu lub udaru cieplnego;

- pod żadnym pozorem nie wolno zostawiać dzieci i zwierząt w zaparkowanym pojeździe. Temperatura w nagrzanym samochodzie może dochodzić do 50 – 60 st. C;

- należy nosić lekką i przewiewną odzież z tkanin naturalnych, w jasnych kolorach. Wspomoże to naturalną termoregulację organizmu;

- należy nawadniać organizm – pić dużo wody, najlepiej niegazowanej;

- należy unikać picia kawy oraz napojów zawierających duże ilości cukru – sprzyjają one odwodnieniu organizmu;

- osoby przyjmujące leki, powinny być w kontakcie z lekarzem, aby sprawdzić, jaki wpływ mają one na termoregulację i równowagę wodno – elektrolitową;

- jeśli odczuwamy zawroty głowy, osłabienie, niepokój lub dotkliwe pragnienie i ból głowy, należy skontaktować się z dyspozytorem medycznym, dzwoniąc pod numer alarmowy. Jeśli to możliwe należy przenieść się w chłodne miejsce;

- należy unikać skrajnych temperatur – osoby, które pracują w klimatyzowanych pokojach nie powinny od razu wychodzić na zewnątrz, gdzie panuje upał – może to spowodować szok termiczny, zwłaszcza u osób starszych i bardzo młodych;

- będąc nad wodą należy pamiętać, że nie wolno gwałtownie wchodzić do niej bezpośrednio po opalaniu – zanim zaczniemy pływać, należy opłukać ciało wodą, do której wchodzimy i dopiero wtedy powoli się w  niej zanurzyć;

- będąc w podróży należy częściej robić przerwy i odpoczywać w zacienionych miejscach, by złagodzić negatywny wpływ wysokich temperatur na koncentrację;

- w upalne dni należy przygotować lekkie posiłki bazujące na owocach i warzywach, które dostarczają organizmowi niezbędnych składników mineralnych i witamin a unikać tłustych, smażonych i wysokokalorycznych dań, które dodatkowo obciążają i tak zmęczony upałem organizm;

- należy unikać spożywania alkoholu, ponieważ sprzyja to odwodnieniu organizmu.


Ochrona dzieci:
- Należy ubierać dziecko w lekką, przepuszczającą powietrze, jasną odzież oraz zakładać mu czapeczkę z daszkiem;

- należy chronić dziecko przed słońcem, m.in. używając parasolki nad wózkiem nawet wtedy, gdy ten stoi w ocienionym miejscu;

- należy podawać dziecku letnie, lecz nie zimne napoje, w szczególności ziołowe i/lub owocowe herbatki a także wodę mineralną lub sok;

- należy kąpać dziecko w letniej (nie zimnej) wodzie;

- nie należy nosić dziecka w nosidełku, gdyż w upalne dni może mu być niewygodnie i gorąco;

- przed wyjściem z dzieckiem na spacer, należy zabrać ze sobą nawilżone chusteczki oraz butelkę z napojem;

- należy smarować dziecko kremami z wysokim filtrem;

- nie należy wychodzić z dzieckiem na zewnątrz w porze, kiedy jest najbardziej gorące;

- wysokie temperatury sprzyjają rozwojowi bakterii salmonelli, dlatego też  należy unikać pokarmów z surowych jajek a także często myć dokładnie ręce;


Osoby starsze – zwykle przyjmują większe ilości leków. Podczas upałów, gdy organizm się odwadnia, stężenie leków w organizmie może się zwiększyć nawet do zagrażającego życiu. W związku z tym seniorzy powinni one bardzo uważnie monitorować swoje samopoczucie, a przede wszystkim stosować się do zaleceń związanych z postępowaniem podczas upałów.

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Podobne tematy:

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

Brak komentarzy

    Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ch24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

      Dodaj komentarz

      Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

      Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

      Zaloguj się

      Pozdrowienia dodaj

      0 znaków

      Kursy walut

      Aktualne kursy w kantorze PROMES
      Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
      USD USD 365.00 377.00 DKKDKK 56.60 58.10
      EUREUR 423.00 435.00 RUBRUB 5.40 6.40
      CHFCHF 368.00 383.00 NOKNOK 44.60 46.10
      GBPGBP 482.00 495.00 SEKSEK 40.60 42.10
      Aktualizacja: 2018-10-16 18:48
      Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
      Kursy dla transakcji powyżej 3000 PLN
      Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
      USD USD 368.00 373.00 DKKDKK 57.00 57.60
      EUREUR 426.00 430.00 RUBRUB 5.50 6.20
      CHFCHF 370.00 378.00 NOKNOK 45.00 45.60
      GBPGBP 486.00 491.00 SEKSEK 41.10 41.70
      Aktualizacja: 2018-10-16 18:48
      Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

      Sondaże Ch24 archiwum »

      Który z kandydatów na burmistrza Chojnic zdobędzie Twój głos:






      Ceny paliw2018-10-16

      E95 E98 ON LPG
      BP 5.2 zł 5.56 zł 5.21 zł 2.52 zł
      Circle K 5.17 zł 5.47 zł 5.17 zł 2.52 zł
      Lotos Optima 5.17 zł - 5.17 zł 2.52 zł
      MZK 5.13 zł 5.33 zł 5.14 zł 2.52 zł
      Orlen 5.17 zł 5.47 zł 5.17 zł 2.52 zł
      PKS 5.17 zł - 5.17 zł 2.52 zł

      Drogi Użytkowniku,

      przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

      Wykorzystanie danych

      Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

      Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

      Pliki cookies

      Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

      Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

      Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

      Przejdź do serwisu Zamknij