Poniedziałek, 11 Grudnia 2017 | Imieniny: Biny, Damazego, Waldemara | Pogoda: 4°C, 990 hPa, wiatr 4.8 km/h    | zobacz prognozę » ch24 na komórkę
Strona głównaZdrowie
Rozmiar tekstu: A A
Irmina Brede, fot. (aw)

Jak wspierać dziecko z osłabioną odpornością?

W okresie wzmożonej zachorowalności staramy się budować odporność dziecka na różne sposoby. Ciepłe ubrania, rozgrzewające herbatki czy suplementy diety wspomagają mechanizmy obronne organizmu,  nie zawsze jednak wystarczą, by uchronić malucha w wieku żłobkowym czy przedszkolnym przed infekcją. Podstawą budowania odporności jest zbilansowana i zróżnicowana dieta. Jak wspierać dziecko, które jest chore albo niedawno walczyło z przeziębieniem podpowiadają edukatorzy żywieniowi.


Co jeść na zdrowie?
Właściwa dieta to klucz to naturalnej odporności dziecka. Dobrze skomponowany jadłospis ma większe znaczenie niż przyjmowane suplementy czy syropy wzmacniające odporność. Bardzo ważne dla kształtowania się mechanizmów obronnych młodego organizmu jest wspieranie przyjaznej mikroflory jelitowej. W jelitach znajduje się aż 80% przeciwciał i komórek odpornościowych . „Probiotyczne bakterie mlekowe, obecne w fermentowanych napojach typu maślanka czy kefir, osiedlają się na ściankach jelita grubego i chronią błonę śluzową jelit. Zapewniają zdrowe funkcjonowanie jelita wzmacniając bezpośrednio odporność” – tłumaczy Bożena Moćko, edukator żywieniowy programu „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy”.

Bakterii fermentacji mlekowej dostarczają też kiszonki, które są szczególnie popularne zimą, np. kapusta czy ogórki. Warto podawać je dzieciom, nie tylko ze względu na ich korzystny wpływ na zdrowie, ale także na charakterystyczny smak, który przypadnie do gustu najmłodszym. Należy przy tym pamiętać, że warzywa ukiszone w domu są dla dzieci najbezpieczniejsze, gdyż ich sklepowe odpowiedniki często zawierają wysokie ilości soli i octu, a także są poddawane procesowi pasteryzacji, w efekcie czego nie niosą większych korzyści dla zdrowia. Dodatkowo, kiszonki bogate są w dobrze znaną w walce z chorobami witaminę C. Wysoką zawartością tej witaminy odznacza się także świeża papryka, cytrusy oraz jarmuż. W  budowaniu odporności nie może zabraknąć też witaminy D. Jest obecna w rybach, mleku, żółtku jaja, żółtym serze oraz produktach wzbogacanych. Suplementację witaminy D warto poprzedzić badaniem biochemicznym oraz skonsultować jej konieczność z lekarzem. Dawka zależna jest od wieku i stanu zdrowia dziecka.

Gdy dziecko zmaga się z chorobą

Reklama | Czytaj dalej »

Dzieci, które rozpoczynają przygodę ze żłobkiem czy przedszkolem, na jej starcie mogą dużo chorować. W placówkach, w których przebywa duża liczba dzieci, znajduje się wiele bakterii i wirusów, które wywołają infekcję. Chorowanie to jednak również budowanie odporności na przyszłość, ponieważ organizm dziecka zwalczając zarazki, wytwarza przeciwciała. Jeśli dziecko już zachoruje, to przede wszystkim powinno zostać w domu. By uniknąć rozprzestrzeniania się infekcji wśród domowników, należy zadbać o higienę i czystość. Warto pamiętać, że w walce z chorobą niezastąpiony jest sen i duża ilość odpoczynku, by osłabiony organizm mógł się zregenerować.

Należy pamiętać, że podczas choroby wzrasta zapotrzebowanie na składniki odżywcze , organizm w trakcie infekcji potrzebuje więcej białka, mikro- czy makroelementów. Walkę z infekcją warto wspomagać, podając dziecku dużą ilość ciepłych napojów. „Dobrym pomysłem jest herbata z cytryną czy miodem, która rozgrzewa, a dodatkowo dostarcza witaminę C, pomocną w walce z przeziębieniem. Cytrynę i miód należy dodawać już do przestudzonej herbaty” – przypomina Iwona Wanat, edukator żywieniowy programu „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy”. Wartościowe mogą okazać się także preparaty immunostymulujące, czyli te wspomagające układ odpornościowy. W ich składzie znajdują się naturalne substancje, wzmacniające mechanizmy obronne organizmu. Dobrze znanym preparatem immunostymulującym jest tran, czyli olej z wątroby rekina lub dorsza.

Domowe sposoby na odporność
Dzieci podczas choroby tracą apetyt, odmawiają posiłków. Dobrym pomysłem będzie gotowanie im ulubionych potraw czy dzielenie posiłków na mniejsze porcje. Jeśli maluch ma problemy z gardłem, dobrym rozwiązaniem będzie ugotowanie zupy-kremu czy kleiku. Dużą popularnością nadal cieszą się tradycyjne sposoby wspomagania odporności, a szczególnie syropy, które można przyrządzić we własnej kuchni. Sprawdzone przepisy na naturalne „wspomagacze” odporności ma Bożena Moćko. Poleca przygotowanie znanego wszystkim syropu cebulowego czy czosnkowego.

Warto pamiętać, że poza preparatami wzmacniającymi odporność, niezwykle ważna jest aktywność fizyczna na świeżym powietrzu oraz szczepienia ochronne.

Fałszywi „przyjaciele” odporności
Są smaczne, mają atrakcyjne opakowania i… niewiele poza tym – produkty spożywcze, które z pewnością nie wspomagają budowania bariery ochronnej organizmu, to te, które dostarczają „pustych kalorii”. Są wysoko przetworzone, zawierają wysokie ilości barwników i konserwantów, które mogą upośledzać odporność najmłodszych, gdyż ich tolerancja na te substancje jest najniższa. Dlatego do produktów, które odporność obniżają, możemy zaliczyć większość paczkowanych słodyczy, takich jak żelki, lizaki, cukierki oraz słone przekąski, m.in. chipsy, solone paluszki czy prażynki. Łakocie wzbogacane witaminami to także złudzenie – „Nie należy podawać dzieciom wzbogacanych słodyczy, np. żelek z witaminami. Mimo, że zawierają witaminy i składniki mineralne są również źródłem cukru, który sprzyja próchnicy, a jego nadmierna ilość w diecie prowadzi do tworzenia nieprawidłowych nawyków żywieniowych” – ostrzega Iwona Wanat.

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

2 komentarze

~prawie same grubasy i kolosy
w szkołach grube dzieciaki na przerwach wpierd... drożdżówki, czipsy, snikersy i popijaja kokakolą, na lekcjach wf chodzą jak ślimaki, oby do obiady i jeszcze po obiedzie wpierd... słodkie wstawione do tornistra przez głupich i często grubych rodziców, którzy powinni być KARANI za rozpasanie swoich dzieciaków do rozmiarów świń - biedne dzieci
potem z rozciągniętymi żołądkami wpieprz..ja wszystko jak leci, dlatego 11-latki wyglądają jakby miały po 20 lat, doopy jak szafy, zapryszczone, z cycami rodzących matek, bo głównie dziewczyny są rozpasane, chłopaki nie aż tak, pełno programów żywieniowych, a dzieciary coraz grubsze, rozmiarami dzieciaki w podstawówce przerastają nauczycieli, a to wszystko wina rodziców - od małego zamiast przywitać dziecko jabłuszkiem po szkole, to wielgachna drożdżówka jak talerz była podawana. KARY, KARY, KARY!!!!
22 Listopada 2017, godzina 18:22
Oceniono 7 razy 1

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ch24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Pozdrowienia dodaj

0 znaków

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 352.00 362.00 DKKDKK 55.50 57.00
EUREUR 416.00 425.00 RUBRUB 5.50 6.60
CHFCHF 353.00 368.00 NOKNOK 41.70 43.40
GBPGBP 470.00 482.00 SEKSEK 41.00 42.50
Aktualizacja: 2017-12-11 14:17
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 3000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 354.00 360.00 DKKDKK 56.00 56.70
EUREUR 418.00 421.50 RUBRUB 6.01 6.04
CHFCHF 357.00 363.00 NOKNOK 42.30 43.00
GBPGBP 472.00 479.00 SEKSEK 41.50 42.30
Aktualizacja: 2017-12-11 14:17
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Ch24 archiwum »

Czy skrzyżowanie ul. Reymonta z Żeromskiego jest niebezpieczne i wymaga rozwiązań tj. progi spowalniające, lustro, przejście dla pieszych lub inne?




Ceny paliw2017-12-08

E95 E98 ON LPG
BP 4.56 zł 4.92 zł 4.42 zł 2.05 zł
Circle K 4.53 zł 4.88 zł 4.39 zł 2.02 zł
Lotos Optima 4.53 zł - 4.39 zł 2.02 zł
MZK 4.5 zł 4.7 zł 4.36 zł 2.07 zł
Orlen 4.55 zł 4.82 zł 4.41 zł 2.02 zł
PKS - - - -