Piątek, 29 Marca 2024 | Imieniny: Marka, Wiktoryny, Zenona chojnice24 na komórkę
Strona głównaFelietony
Rozmiar tekstu: A A
M. Brunka, K. Kaczmarek, fot. arch.

Zdaniem opozycji. Parkowanie: tanie i wygodne

Kwestie programowe podejmowaliśmy w ostatnim czteroleciu wielokrotnie. Nie tylko w okresie poprzedzającym wybory w listopadzie 2014 r., ale i później. Łączyliśmy to wówczas z licznymi sprawami bieżącymi, które dane nam było podnosić w debacie publicznej, albo w formie reakcji na poszczególne działania lub zaniechania władzy. Dzięki ofercie wydawcy miesięcznika „chojniczanin.pl”, który zaproponował ratuszowej opozycji możliwość zaprezentowania swoich poglądów, staraliśmy się w każdym kolejnym miesiącu odnosić do rożnych aspektów naszego samorządowego życia. Nie obywało się przy tej okazji bez zgrzytów. A to okazywał swoje niezadowolenie burmistrz, a to przedstawiał swoje obawy sam wydawca, który paradoksalnie łączy swoją działalność dziennikarską z nad wyraz lojalną przynależnością do klubu radnych A. Finstera.

W niniejszym cyklu przedstawimy kolejne artykuły opublikowane w ramach rubryki „Zdaniem opozycji”, a także te nieopublikowane z powodu odmowy ze strony J. Klajny. Zawiera on nie tylko tekst pierwotny, ale i dodatkowy komentarz obecny (aktualizację), w którym możemy niejako „wrócić do tematu” i skonfrontować swoje niegdysiejsze stanowisko z sytuacją obecną.

Zasadniczo nie musieliśmy w niczym zmienić zdania, a nasze ówczesne uwagi okazały się w perspektywie kolejnych lat nie tylko słuszne, ale i częstokroć prorocze. I tak pisząc o światowej tendencji w wyposażaniu taboru autobusowego w pojazdy elektryczne, zauważyliśmy zarazem niekonsekwencje w programie budowy taboru chojnickiego. Mogąc wybrać najmniej uciążliwe dla mieszkańców i środowiska autobusy elektryczne zadecydowano bowiem ostatecznie o nabyciu hybryd. Te ostatnie, aczkolwiek mniej zanieczyszczające środowisko, zanieczyszczają je jednak również. Takich przykładów można znaleźć więcej.

Reklama | Czytaj dalej »

 

Zdaniem opozycji. Parkowanie: tanie i wygodne
Miesięcznik Społeczno-Historyczny chojniczanin.pl, marzec 2016 Nr 2/2016 (42), s. 13.

Niedoświadczonym kierowcom wydaje się, że najtrudniejsze jest bezkolizyjne poruszanie się samochodem po ulicach miasta. Dla tych z doświadczeniem częstokroć trudniejsze jest... zaparkowanie pojazdu. Dlatego i do bardzo politycznego wymiaru urasta lokalna polityka parkingowa.


Parkowanie w centrum jest istotne dla miasta z dwóch powodów. Z jednej strony służy zapewnieniu wszystkim mieszkańcom w centrum lub chcącym je odwiedzić, możliwości bezpiecznego pozostawienia pojazdu. Z drugiej zaś jest ono źródłem dochodów, jakie strefa płatnego parkowania wnosi do budżetu miasta. Sprawy te z naszej perspektywy nie są równie ważne. W przypadku miasta takiego jak Chojnice, gdzie lokalny handel nie radzi sobie najlepiej – o czym świadczą m.in. tak liczne puste lokale oczekujące na najemców – najważniejsze jest, aby strefa centrum była miejscem atrakcyjnym nie tylko pod
względem wizualnym, ale i społecznym; odwiedzanym nie tylko przy okazji załatwiania biurokratycznych obowiązków, ale także miejscem spędzania wolnego czasu, korzystania z oferty lokalnego handlu i usług...

W związku z uchwalaniem projektu regulaminu strefy płatnego parkowania Stowarzyszenie Obywatelskie Projekt Chojnicka Samorządność zgłosiło kilka postulatów. W procesie konsultacji zaproponowaliśmy, aby z opłaty zwolniony został postój w soboty, pierwsze 30 minut parkowania w inne dni tygodnia, a także umożliwienie elektronicznego (mobilnego) regulowania opłaty przy pomocy powszechnie stosowanych: SMS-ów, kart płatniczych czy aplikacji. Wreszcie chcieliśmy również umożliwić mieszkańcom odzyskanie tej części opłaty abonamentowej, z której nie skorzystali w związku z wydarzeniami losowymi (np. wyjazdem itp.).

W naszej opinii zmiany te wpłynęłyby korzystnie na ilość korzystających z oferty chojnickich sklepów, punktów usługowych i restauracji, dla których sprawna rotacja na parkingach, obniżenie kosztów przebywania w centrum miasta, zwiększona pewność znalezienia wolnego miejsca na parkingu itd., najlepiej służą rozwojowi lokalnej przedsiębiorczości. Nie doczekaliśmy się realizacji zapowiedzi kompleksowych działań na rzecz promocji przedsiębiorców funkcjonujących w centrum miasta. A przecież wszystkie centra handlowe i hipermarkety oferują darmowe miejsca parkingowe dla swoich klientów.

Wszyscy rozumiemy, że ze względu na ograniczoną ilość miejsc parkingowych, nie jest możliwe całkowite zniesienie opłat. Powinniśmy jednak wykazać zdecydowanie w działaniach na rzecz ożywienia sektora handlu i usług w centrum. Jednym ze sposobów realizacji tego celu jest ułatwienie parkowania poprzez darmowe pierwsze 30 minut i zwolnienie z opłaty w każdą sobotę. Pomoże to być może w podjęciu decyzji o zakupach w centrum, a nie w galerii...

Osobnym wątkiem jest kwestia ekologii. Zawsze opowiadaliśmy się za poważnym traktowaniem ochrony naszego środowiska przyrodniczego poprzez wspieranie wszelkich przejawów zrównoważonego rozwoju. Dlatego też proponujemy, aby zwolnić z opłaty parkingowej pojazdy hybrydowe i elektryczne. To prawda, że jest ich niewiele, tak jak niewiele było jeszcze kilkanaście lat temu telefonów komórkowych. Ale dziś żaden cywilizowany człowiek nie może wyobrazić sobie sytuacji, w której nie mógłby poddać utylizacji zużytych komórek. Nie dziwi więc, że ewentualne przywileje dla przyjaznych środowisku pojazdów, należałoby potraktować jako inwestycję w lepszą przyszłość...

W tym samym nowoczesnym nurcie mieści się postulat dopuszczenia do uiszczania opłaty przy pomocy nowoczesnych narzędzi mobilnych. Jeśli przy pomocy osobistej komórki możemy wysyłać przelewy z naszego banku, to dlaczego nie moglibyśmy regulować w ten sposób opłaty. Uczciwość nakazuje zaś, że jeśli klient nie może skorzystać z oferty parkingowej po uiszczeniu opłaty, to powinna istnieć procedura umożliwiająca jej zwrot w niewykorzystanej części.

Aktualizacja 2.07.2018
Niełatwo ocenić jak duży wpływ miały nasze postulaty zgłoszone na komisjach i na forum publicznym, ale doczekaliśmy się przynajmniej wygodnych opłat mobilnych. Także parkowanie w soboty przestało być wreszcie odpłatne.
Wciąż jednak postulujemy wprowadzanie „darmowych 30 minut”, gdyż częstokroć chcemy tylko dokonać opłaty w kasie urzędu, odebrać zamówiony tort w cukierni, złożyć PIT w skarbówce czy wrzucić list do skrzynki przed pocztą... Tracimy wtedy więcej czasu na rozmienianie drobnych i zamontowanie biletu parkingowego za szybą niż potrzebujemy na załatwienie swojej sprawy. Naszym zdaniem nie powinno tak być w mieście prawdziwie życzliwym mieszkańcom. Z kolei opłata za parkowanie musi wyłącznie ograniczyć się do tych, którzy chcą korzystać z ograniczonej przestrzeni miejskiej ponad zwykłą miarę. Jej celem nie powinno być bowiem generowanie dochodów, ale zapewnienie dostępności do dobra którego wciąż brakuje. Chodzi więc o drożność komunikacyjną a nie presję fiskalną, o zapewnienie rotacji, a nie podwód do represji.

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Podobne tematy:

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

3 komentarze

~Wookee
Jeśli brak opłat za parkingi to zasługa nagłaśniania sprawy przez PCHS to równie dobrze dzięki wam wybrano Franciszka na papierza.
02 Lipca 2018, godzina 11:48
Oceniono 19 razy 7
~jotdwatrzy
Pobieranie opłat w soboty było bezprawne. PCHS pod wodzą prawnika nie powoływało się jednak na prawo a na "nam się wydaje". Dopiero upór i konsekwencja mieszkańców innych miast spowodowała powrót do przestrzegania prawa "w tym kraju". Choć i tak tylko połowicznie bo pieniądze ukradzione mieszkańcom nie zostały zwrócone.
02 Lipca 2018, godzina 10:25
Oceniono 22 razy 6
~Zniesienie opłat w sobotę śmieszne
To nie dobra wola ale nakaz obarczony przepisami więc po co to mydlenie oczu
02 Lipca 2018, godzina 10:19
Oceniono 22 razy 4

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 395.00 405.00 DKKDKK 51.00 53.20
EUREUR 427.00 435.00 RUBRUB 3.96 4.21
CHFCHF 438.00 448.00 NOKNOK 31.80 34.10
GBPGBP 499.00 509.00 SEKSEK 36.30 37.30
Aktualizacja: 2024-03-28 18:48
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 3000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 396.79 401.42 DKKDKK 51.10 53.10
EUREUR 428.38 433.03 RUBRUB 3.97 4.20
CHFCHF 439.76 446.11 NOKNOK 31.90 34.00
GBPGBP 500.93 507.14 SEKSEK 36.40 37.20
Aktualizacja: 2024-03-28 18:48
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

W którym miejscu powinno powstać miasteczko rowerowe w Chojnicach?





Ceny paliw2024-03-27

E95 E98 ON LPG
BP 6.72 zł 7.42 zł 6.9 zł 2.81 zł
Circle K 6.53 zł - 6.81 zł 2.78 zł
Moll Chojnice 6.68 zł - 6.86 zł 2.81 zł
MZK 6.49 zł 7.09 zł 6.77 zł 2.81 zł
Orlen 6.68 zł 7.39 zł 6.86 zł 2.81 zł
PKS 6.6 zł - 6.79 zł 2.79 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij