Poniedziałek, 14 Października 2019 | Imieniny: Alany, Damiana, Liwii ch24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
Agata Wiśniewska, fot. mw

‘My jesteśmy ci z drugiego sortu?’. Aktualizacja

W ratuszu nerwowo a nawet bardzo. PLK, partner miasta w modernizacji chojnickiego dworca nie zamierza zwiększać puli na inwestycję. Urzędników z Chojnic po kasę odsyła do marszałka województwa. - Jest problem kilkunastu milionów złotych, jest problem czy tę inwestycję wykonamy czy też nie – alarmował na poniedziałkowej sesji burmistrz Arseniusz Finster.

Złe informacje przyszły ze stolicy. W poniedziałek na spotkanie z prezesem PKP PLK S.A. i podsekretarzem stanu Andrzejem Bittelem do ministerstwa infrastruktury wybrali się: zastępca burmistrza Adam Kopczyński, dyrektor wydziału programów rozwjowych Tomasz Kamiński i poseł Stanisław Lamczyk. Urzędników z Chojnic zaniepokoiło, że ich partner w inwestycji po nieudanym przetargu na swój zakres (przebudowa przejścia podziemnego i peronów 1-5) nie ogłasza kolejnego postępowania. Choć samorządowi udało się wydłużyć czas realizacji zadania, współfinansowanego ze środków unijnych, do 2022 roku działać trzeba sprawnie a poszczególne etapy prac synchronizować.
- Rozmawiamy cały czas z PLK w Gdańsku i tam wszyscy nabrali wody w usta, a powinna być synergia w działaniu. My lada chwila wchodzimy w dworzec autobusowy, zaraz zaczną się wyburzania, potem będziemy robić dworzec kolejowy a nic się nie dzieje z przejściem, które jest dla nas priorytetowe, bo połączy oba dworce - wyjaśnia Adam Kopczyński. W ratuszu obawiają się, że kiedy PLK ruszy w końcu z pracami ciężki sprzęt rozjedzie to, co wcześniej wykonało miasto.
Delegacja z Chojnic przedstawiła temat prezesowi PLK i przypomniała o porozumieniu jakie spółka trzy lata temu zawarła z miastem. -  W ogóle zaskoczeni są w PLK, że podpisali porozumienie z takim zakresem: 5 peronów, przejście podziemne, windy. Co jeszcze byście chcieli. Wygląda to bardzo niedobrze - relacjonował na bieżąco wiadomości z Warszawy burmistrz Arseniusz Finster podczas sesji rady miasta.
- Pan prezes zasugerował etapowanie inwestycji oraz poszukiwanie wsparcia finansowego u Marszałka Województwa Pomorskiego i lub ograniczenie zakresu inwestycji w szczególności zakresu, realizowanego przez PKP PLK S.A - podaje Kopczyński.
- Pieniądze w urzędzie marszałkowskim są podzielone i tam nie ma z czego dołożyć - mówił włodarz nie szczędząc krytyki prezesowi  PLK i ministrowi za takie "odbijanie piłeczki".
- Inne dworce są robione perfekt, a my jesteśmy jakby ci z drugiego sortu? (...) Macie okazje zobaczyć jak wyglądają negocjacje małego miasta z instytucją, która powinna realizować linię określoną przez premiera Rzeczypospolitej - macie współpracować z samorządami. Ja z tym dotrę w odpowiednie miejsce. Mam nadzieje nawet na rozmowę z premierem Morawieckim. Ktoś musi otworzyć oczy temu panu, jak ta współpraca wygląda,  tu nie ma żadnego partnerstwa. Nie ma nawet mowy o poszukiwaniu alternatywnych rozwiązań. To rozmowa typu my nie damy, idźcie tam - żalił się radnym włodarz, prosząc zarazem przedstawicieli partii rządzącej o pomoc.
- 85 proc. środków na zakres PLK dała Unia, PLK tylko 15 proc. Jeżeli wzrosły koszty to solidarnie powinniśmy je ponosić - dodał włodarz.

Reklama | Czytaj dalej »


Aktualizacja 31.01.2019 r.
Zapytaliśmy spółkę jakie środki zamierza przeznaczyć na realizację swojej części zadania i jakie działania zamierza podjąć jeśli inwestycja okaże się droższa niż zakładano.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są zainteresowane realizacją projektu, ze środków RPO, który poprawi obsługę mieszkańców Chojnic. Oferta złożona w przetargu na kolejowy zakres węzła integrującego, ponad dwukrotnie przekracza zaplanowane w RPO środki. Zgodnie z zasadami finansowania kolejowych projektów RPO w Polsce, stosowana jest zasada w układzie 85% środki UE w dyspozycji marszałka województwa i 15% środki krajowe. Od tej zasady nie stosuje się odstępstw - odpowiada Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. proponują sfinansować w ramach środków RPO  część projektu dotyczącego utworzenia węzła integrującego w Chojnicach, czyli prac projektowych oraz część przejścia podziemnego. Przebudowa peronów i układu torowego na stacji Chojnice byłaby realizowana w ramach przebudowy linii nr 203 Tczew – Chojnice – Krzyż. Dla tego projektu opracowywane jest obecnie studium wykonalności. Projekt jest bardzo korzystny dla Chojnic. Mieszkańcy zyskają bardzo dobrą komunikację kolejową w stronę Trójmiasta oraz Piły i Poznania. Podjęcie przez partnerów porozumienia odpowiedzialnych decyzji, właściwych do aktualnej sytuacji, pozwoli zrealizować projekt węzła integracyjnego z myślą o dalszym, dobrym rozwoju połączeń kolejowych - dodaje rzecznik prasowy PLK.
Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

6 komentarzy

~Analiza
Panie burmistrzu Arseniuszu Finsterze

Na kolei i przy dworcach kolejowych w szczególności przygranicznych miast wojewódzkich powinno się budować potencjał polskich producentów kolejowych.

Powinniśmy się zgłosić do wiceprezesa spółki Track Tec Krzysztof Niemiec

Aby uruchomić fabrykę rozjazdów kolejowych w Chojnicach z przeznaczeniem na eksport do Niemiec .

A tym samym pozyskiwać kapitał finansowy miastowy , bo unijne fundusze to pewne niebawem się zakończą i skąd będziemy czerpać fundusze inwestycyjne.

Jeśli chodzi o projekt dworca w Chojnicach powinniśmy zrobić zebrania konsultacji osiedlowej -społecznościowej aby, to mieszkańcy wybrali koncepcje zachowawczą.

Przecież to 15 listopada 2019 r. wypada 148 lecie kolei i dworca kolejowego w Chojnicach.

Dlatego powinniśmy tom koncepcją zachowawczą jako trzecią przybliżyć i upamiętnić mieszkańcom i turystą historię kolei w naszym mieście.

Bo chcę osobiście podkreślić że tak jak przyrody czy matematyki nie da się oszukać ani historii.

A tym bardziej jeśli pan burmistrz mi nie wierzy to niech się przyjrzy pocztówką i zdjęciom budynku chojnickiego dworca ok. 1919 roku.

Dokładnie ze zbiorów Pana Andrzeja Michalskiego oraz skontaktuje się z panem Krzysztofem Werner.

Aby odrestaurować dworzec w ,, trzeciej zachowawczej koncepcji''
07 Lutego 2019, godzina 12:44
Oceniono 5 razy -5
~Vander
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
02 Lutego 2019, godzina 09:47
Oceniono 37 razy -15
~Tomek
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
01 Lutego 2019, godzina 09:36
Oceniono 61 razy -15
~pepa
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
01 Lutego 2019, godzina 06:46
Oceniono 69 razy -15
~Kotylionowy żart stulecia
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
30 Stycznia 2019, godzina 16:07
Oceniono 121 razy -15
~Marco Polo
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
30 Stycznia 2019, godzina 15:33
Oceniono 129 razy -15

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ch24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 386.00 398.00 DKKDKK 56.70 58.20
EUREUR 424.00 436.00 RUBRUB 5.80 6.90
CHFCHF 384.00 399.00 NOKNOK 42.00 43.50
GBPGBP 486.00 499.00 SEKSEK 38.90 40.40
Aktualizacja: 2019-10-13 18:47
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 3000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 390.00 396.00 DKKDKK 57.10 57.90
EUREUR 428.00 432.00 RUBRUB 5.90 6.70
CHFCHF 388.00 395.00 NOKNOK 42.50 43.20
GBPGBP 490.00 496.00 SEKSEK 39.30 40.00
Aktualizacja: 2019-10-13 18:47
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Ch24 archiwum »

Czy wybierasz się na wybory parlamentarne?




Ceny paliw2019-10-08

E95 E98 ON LPG
BP - - - -
Circle K - - - -
Lotos Optima 4.87 zł - 4.89 zł 1.87 zł
MZK 4.87 zł 5.17 zł 4.89 zł 1.97 zł
Orlen 4.9 zł 5.2 zł 4.92 zł 1.86 zł
PKS - - - -

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij