Gran Torino
Clint Eastwood żegna się z aktorstwem rolą gburowatego ksenofoba, od tej pory będzie działał wyłącznie po drugiej stronie kamery.
Ford Gran Torino z 1972 roku to przysłowiowy amerykański krążownik szos. Jednak czterolitrowy silnik samochodu, należącego do Walta Kowalskiego, rzadko
mruczy niskim basem. Jest jak eksponat muzealny, dopieszczany przez wÅ‚aÅ›ciciela, który wypracowaÅ‚ emeryturÄ™ na taÅ›mie produkcyjnej Forda i wÅ‚asnorÄ™cznie
zamontowaÅ‚ kolumnÄ™ kierownicy w egzemplarzu, który posiada. Dla Kowalskiego ten pojazd, utrzymany w idealnym stanie, jest uosobieniem wszystkiego o co
walczyÅ‚ podczas wojny w Korei. WspóÅ‚czesne amerykaÅ„skie spoÅ‚eczeÅ„stwo nie hoÅ‚duje już zasadom ”starego porzÄ…dku”, idea wielkiego samowystarczalnego narodu, który decyduje o losach Å›wiata, rozmyÅ‚a siÄ™ w powodzi azjatyckich emigrantów. Nawet ”biaÅ‚a” dzielnica, w której mieszka gÅ‚ówny bohater, zmienia swój
Reklama | Czytaj dalej »
charakter, starzy znajomi wyprowadzajÄ… siÄ™, a ich miejsce zajmujÄ… ”cholerne żóÅ‚tki”. Zmiany zauważalne na każdym kroku sÄ… częściÄ… wiÄ™kszego procesu, z którym Kowalski nie chce siÄ™ pogodzić, ale jego walka o zachowanie dawnych wartoÅ›ci skazana jest na porażkÄ™. Jego wÅ‚asne dzieci wpisujÄ… siÄ™ w modny trend
globalizacji, kupują japońskie samochody zamiast wspierać rodzimy przemysł, a wnuki to nieczułe małe potwory czyhające na jego śmierć.
Walt ma swój maÅ‚y Å›wiat, w którym czas wyznaczany jest przez strzyżenie trawnika, kolejne wizyty u wÅ‚oskiego fryzjera i dopieszczanie swojej "dumy" na czterech kóÅ‚kach. Po Å›mierci żony jego wyobcowanie staje siÄ™ wyraźne, to stan do którego doprowadziÅ‚ z premedytacjÄ…, odcinajÄ…c siÄ™ od rodziny. Bliżej mu do znajomych z dzielnicy, niż do wÅ‚asnych dzieci, które nie speÅ‚niÅ‚y pokÅ‚adanych w nich nadziei. Walt jest czÅ‚owiekiem prostolinijnym, życie które obserwuje z altany
swojego domu postrzega w dwóch kolorach - czarnym lub biaÅ‚ym, bez odcieni szaroÅ›ci. Konserwatywna postawa Kowalskiego przejdzie ciężkÄ… próbÄ™, gdy w
najbliższym sÄ…siedztwie zamieszka koreaÅ„ska rodzina. Wszelkie odmiennoÅ›ci wynikajÄ…ce z różnic kulturowych sÄ… wodÄ… na mÅ‚yn rasistowskich i szowinistycznych
zachowaÅ„ Kowalskiego. W jego ograniczonym postrzeganiu Å›wiata nie ma miejsca na zrozumienie odmiennoÅ›ci. Jakby na potwierdzenie, że Kowalski nie myli siÄ™ w swoich osÄ…dach, mÅ‚ody KoreaÅ„czyk próbuje skraść Gran Torino. GÅ‚upi i bezczelny wybryk, zainspirowany przez czÅ‚onków gangu, mógÅ‚ na zawsze rozdzielić tych ludzi grubym murem, los zetknÄ…Å‚ ze sobÄ… przedstawicieli dwu odmiennych kultur, które ostatecznie zaczęły siÄ™ przenikać i stworzyÅ‚y bardzo silnÄ… więź.
”Gran Torino” to wyjÄ…tkowy film. Jego siÅ‚a polega na prostocie i bezkompromisowym ukazaniu kontrastów. Eastwood bazuje na jaskrawych tematach: różnicy wieku, różnicach kulturowych, rasizmie, wyobcowaniu w gnajÄ…cym na oÅ›lep spoÅ‚eczeÅ„stwie i braku poszanowania tradycji. Te z pozoru oklepane schematy w rÄ™kach Eastwooda nabierajÄ… nowego wymiaru. Niby to ten sam zgrzybiaÅ‚y, neurotyczny staruch, którego wielokrotnie widzieliÅ›my na ekranie, a jednak siÅ‚a charakteru tego osobnika przewyższa wszystkich ”zgryźliwych tetryków”. Jednak caÅ‚Ä… tÄ™ gburowatÄ… powierzchowność jesteÅ›my w stanie mu wybaczyć, sÅ‚uchajÄ…c rewelacyjnych dialogów, jakie prowadzi z mÅ‚odym KoreaÅ„czykiem, fryzjerem i ksiÄ™dzem. Kowalski wykÅ‚ada im swoje racje, używajÄ…c do tego niewybrednego jÄ™zyka, a każde przekleÅ„stwo trafia bezbÅ‚Ä™dnie do celu, Å›cinajÄ…c z nóg najbardziej zatwardziaÅ‚ych oponentów.
Pomimo dramatycznej wymowy finaÅ‚owych scen, ”Gran Torino” ma ogromne pokÅ‚ady pozytywnej energii. Czarny humor zaproponowany przez Eastwooda stoi w opozycji do zasad wspóÅ‚czesnej komedii, ale ma wielkÄ… zaletÄ™ - jest wiarygodny, a postać Kowalskiego odbija jak w lustrze zachowania, z którymi spotykamy siÄ™ na co dzieÅ„. W koÅ„cu, jak sugeruje nazwisko, ma on polskie pochodzenie. JeÅ›li ta rola naprawdÄ™ bÄ™dzie ostatniÄ… w dorobku Eastwooda to lepszego zwieÅ„czenia kariery aktorskiej nie mógÅ‚ sobie wymarzyć.
Reżyseria: Clint Eastwood
Scenariusz: Nick Schenk
Obsada: Clint Eastwood, Bee Vang, Ahney Her
Film do recenzji udostępniła wypożyczalnia SHOCK, mieszcząca się przy al. Bayeux 28 I piętro, otwarta: poniedziałek-sobota 11.00-20.00, niedziela 12.00-
17.00.
Tel. 052 396 70 20
Jesienna promocja w wypożyczalni SHOCK!!!
WypożyczajÄ…c dwie nowoÅ›ci - trzecia nowość za póÅ‚ ceny
Wypożyczając dwie nowości - trzeci film w innej kategorii gratis
Wypożyczając dwa starsze filmy - trzeci film w tej samej kategorii gratis
(promocja obowiÄ…zuje od poniedziaÅ‚ku do piÄ…tku)UWAGA KONKURS! Mamy dla Was darmowe wypożyczenie filmu z oferty wypożyczalni SHOCK. Wystarczy odpowiedzieć na pytanie konkursowe. Co tydzieÅ„, wÅ›ród czytelników, którzy nadeÅ›lÄ… poprawnÄ… odpowiedź, wylosujemy jednÄ… osobÄ™, która otrzyma możliwość darmowego wypożyczenia dowolnego filmu. Maile proszÄ™ kierować, do wtorku 6 października, na adres shock@chojnice24.pl w temacie wpisujÄ…c tytuÅ‚ omawianego filmu, a w treÅ›ci odpowiedź na pytanie oraz swoje dane: adres, telefon, imiÄ™ i nazwisko (Twoje dane sÄ… chronione wg obowiÄ…zujÄ…cego prawa).
PYTANIE KONKURSOWE: AmerykaÅ„ska Akademia Filmowa uhonorowaÅ‚a Eastwooda dwukrotnie, podaj tytuÅ‚y filmów, za które otrzymaÅ‚ Oskara w kategorii ”Najlepszy reżyser”.
OgÅ‚oszenie wyników w Å›rodÄ™ wieczorem(7 pażdziernika).
RozwiÄ…zanie konkursu z ubiegÅ‚ego tygodnia: : Gabriele Muccino i Will Smith pracowali wspólnie przy filmie "W pogoni za szczęściem". NagrodÄ™ wylosowaÅ‚ BartÅ‚omiej Trapp.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (0)
- Komentarze Facebook (...)
Brak komentarzy
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane sÄ… dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!