Piątek, 26 Kwietnia 2024 | Imieniny: Marii, Marzeny, Ryszarda chojnice24 na komórkę
Strona głównaLudzie piszą
Rozmiar tekstu: A A
Marcin Wenta

Kr(D)oimy budżet!!!

Panowie starosta i burmistrz Chojnic zgodnie zapowiadają, że rok 2010 będzie trudnym rokiem budżetowym. Miasto planuje zadłużyć się na 48 % w stosunku do planowanych dochodów. Łączne zadłużenie na początek roku budżetowego zaplanowano bowiem na kwotę niecałych 49 mln złotych. Dziura ta powstaje, jak łatwo zauważyć, z uwagi na niewystarczające dochody w stosunku do zaplanowanych na dany rok budżetowy wydatków. Niechybnie czeka nas, i mam nadzieję, że tak będzie, debata nad zniwelowaniem takiego wysokiego zadłużenia, zresztą największego w historii miasta.

Kwoty wydatków wprawiających w zdumienie ze względu na ich wysokość, ale także w niektórych wypadkach na celowość ich wydatkowania, to na przykład utrzymanie Wszechnicy Chojnickiej w kwocie 1.405.200,00. W tym roku była to kwota 1.341.000,00. Tak samo ładne to, jak i nieużyteczne. Jaki jest interes w zdobywaniu środków unijnych na inwestycję, która owszem przyciąga oko piękną fasadą, ale za którą trzeba rocznie tyle zapłacić? Ile i z jakim trudem trzeba sprzedać miejskich nieruchomości, aby pokryć te zobowiązania? Ten rok pokazał co to znaczy recesja na rynku nieruchomości. W przyszłym wcale może nie będzie lepiej.

Orliki, owszem ładne. Utrzymanie? Na dzień 16 listopada br. na wynagrodzenia osobowe pracowników zajmujących się wszystkimi obiektami sportowymi przewidziano kwotę 40.130,00. Przyszłoroczny budżet zakłada już 137.904,00. Pojawia się również kwota dodatkowych wynagrodzeń rocznych w wysokości 15.850,00. Zakup energii to już nie 67.200,00, a 124.000,00. Zakup usług remontowych to już nie 7.000,00, a 16.000,00. Składki na ubezpieczenia społeczne to nie 9.500,00, ale już 35.970,00. Składki na Fundusz Pracy to nie 1.225,00, ale 5.020,00. Zakup usług pozostałych to nie 31.676,00, ale 39.000,00.

W przyszłorocznym budżecie zaplanowano kwotę 1.000.000 na budowę nowego boiska przy ul. Rzepakowej. Łącznie na tę inwestycję przewidziano 2.100.000,00. Jak na moje oko to kwota zaniżona, skoro wybudowanie jednego Orlika o wymiarach 30 m x 62 m na osiedlu Kolejarz kosztowało 1.800.000,00, a ten przynajmniej dotowany był przez resort sportu i Urząd Marszałkowski odpowiednio po 333.000,00. Boisko przy ul. Rzepakowej ma mieć wymiary 100 m x 70 m i być finansowane w całości z zasobów miejskich. Ma tam powstać również zaplecze socjalne i parking. Czy miasto udźwignie wydatki na wybudowanie i utrzymanie kolejnego boiska? A może by tak postarać się przynajmniej o dofinansowanie inwestycji, a nie brać na barki całość kosztów? Cel sportowy owszem, zostanie osiągnięty – Chojniczanka będzie miała gdzie trenować, ale czy ktoś zastanawia się nad kondycją miejskiej kasy?

Dom kultury ma w 2010 roku otrzymać dotację w kwocie 886.000,00. Kwota tegoroczna to 845.000,00.

Z kolei powodem zbyt niskich dochodów budżetowych były i są m.in. znikome wpływy ze sprzedaży mienia komunalnego. Wszystko to za sprawą opieszałości odpowiedzialnych urzędników w przygotowaniu do zbycia takich np. działek budowlanych. To mogło zdecydować o emigracji ludności z miasta do gminy, co z kolei spowodowało, że zaczęli oni procent swojego podatku zostawiać właśnie w gminie, a nie w mieście. No i mamy od razu cios w dwa policzki. Liczba takich emigrantów (licząc oczywiście tych, którzy wyjechali za granicę) osiągnęła 700 osób w ciągu ostatnich 10 lat. Bardzo żałuję, że pan burmistrz nie posłuchał naszych rad w tej sprawie i nie przygotował terenów miejskich pod budowę jednorodzinną.

To co powyżej, to tylko bardzo niewielki skrawek budżetu. Ten bardziej kontrowersyjny. Moim zdaniem już czas, aby zastanowić się nad jego całością, a szczególnie nad jego wydatkami. Inwestować jest dobrze, ale jeszcze lepiej byłoby zastanowić się, jaki (nie)porządek pozostawimy naszym następcom?

 

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Podobne tematy:

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

160 komentarzy

~krzys
a jaki jest okres zwrotu takiej iwestycji "wiatrakowej" ile kosztuje inwestycja? ile produkuje energii? po ilu latach zwraca sie koszt calkowity?
08 Grudnia 2009, godzina 00:09
~gggg
Moj drogi "REALNY",cos ci sie poprzestawialo.Nie zajmuje sie krytykanctwem,ani tez nikogo nie krytykuje.Postawilem jedynie dosc trudne pytania i nie wiem,dlaczego Cie one wyprowadzily z rownowagi?.Kazdy ekonomista Ci powie,ze oszczednosci polegaja na inwestycjach.YTrzeba jedynie inwestowac tam,gdzie mozna zarobic.Podalem przyklad farm wiatrowych .W takie farmy inwestuja gminy na calym swiecie,wiec dlaczego nie Chojnice ?.Miasto placi co miesiac naprawde wysokie kwoty za oswietlenie ulic,za caly prad w Ratuszu,za ogrzewanie.W miescie w ktorym mieszkam,jest farma wiatrowa i daje ona R E A L N E oszczednosci,a inwestycja juz dawno sie zwrocila.Tak ! za pieniadze podatnikow kupiono wiatraki i je zamontowano i teraz REALNIE zarabiaja one pieniadze dla tych samych podatnikow-czy to takie trudne do zrozumienia Panie REALNY ?.Tez moglbym tu grzmiec ze budzet mi sie nie podoba,ze wysokie zadluzenie i za to Burmistrza na trawke powinnismy wyslac! ja przyznaje racje Wencie,zgadzam sie ze budzet moze niepokoic, ALE JA PODAJE JEDNA Z MOZLIWOSCI ZAOSZCZEDZENIA PIENIEDZY,Pan Wenta -radny- nie wysilil sie i nie podal,wiec kto tu jest krytykiem?,a kto krytykantem ?
08 Grudnia 2009, godzina 00:05
~gggg
Moj drogi "REALNY",cos ci sie poprzestawialo.Nie zajmuje sie krytykanctwem,ani tez nikogo nie krytykuje.Postawilem jedynie dosc trudne pytania i nie wiem,dlaczego Cie one wyprowadzily z rownowagi?.Kazdy ekonomista Ci powie,ze oszczednosci polegaja na inwestycjach.YTrzeba jedynie inwestowac tam,gdzie mozna zarobic.Podalem przyklad farm wiatrowych .W takie farmy inwestuja gminy na calym swiecie,wiec dlaczego nie Chojnice ?.Miasto placi co miesiac naprawde wysokie kwoty za oswietlenie ulic,za caly prad w Ratuszu,za ogrzewanie.W miescie w ktorym mieszkam,jest farma wiatrowa i daje ona R E A L N E oszczednosci,a inwestycja juz dawno sie zwrocila.Tak ! za pieniadze podatnikow kupiono wiatraki i je zamontowano i teraz REALNIE zarabiaja one pieniadze dla tych samych podatnikow-czy to takie trudne do zrozumienia Panie REALNY ?.Tez moglbym tu grzmiec ze budzet mi sie nie podoba,ze wysokie zadluzenie i za to Burmistrza na trawke powinnismy wyslac! ja przyznaje racje Wencie,zgadzam sie ze budzet moze niepokoic, ALE JA PODAJE JEDNA Z MOZLIWOSCI ZAOSZCZEDZENIA PIENIEDZY,Pan Wenta -radny- nie wysilil sie i nie podal,wiec kto tu jest krytykiem?,a kto krytykantem ?
08 Grudnia 2009, godzina 00:05
~smile
heh masakra panowie.dogadali sie i tyle.nie widze przeciwskazan w tym przypadku.
08 Grudnia 2009, godzina 00:01
~smile
heh masakra panowie.dogadali sie i tyle.nie widze przeciwskazan w tym przypadku.
08 Grudnia 2009, godzina 00:01
~krzys
tyle ze pozostaje dalej pytanie czy to co mamy damy rade potem utrzyma? jakbys dostal wawel to bys sie bardzo cieszyl? opozycja w/g mnie nie powinna przedstawiac projektow alternatywnych jako krytyki rzadzacych. wlasne projekty tak ale jako projekty uchwal ! plany rozwoju i progamy kadencyjne to czas przed wyborami . po , ci ktorzy wygrali realizuja pod czujnym i krytycznym okiem opozycji!!! a do ciebie jacku- tak slucha i reaguje wladza, masz przyklad. malo?
07 Grudnia 2009, godzina 23:46
~krzys
tyle ze pozostaje dalej pytanie czy to co mamy damy rade potem utrzyma? jakbys dostal wawel to bys sie bardzo cieszyl? opozycja w/g mnie nie powinna przedstawiac projektow alternatywnych jako krytyki rzadzacych. wlasne projekty tak ale jako projekty uchwal ! plany rozwoju i progamy kadencyjne to czas przed wyborami . po , ci ktorzy wygrali realizuja pod czujnym i krytycznym okiem opozycji!!! a do ciebie jacku- tak slucha i reaguje wladza, masz przyklad. malo?
07 Grudnia 2009, godzina 23:46
~Jacek S.
Muszę zweryfikować swoją wypowiedź. Otóż nie nawet po upływie kadencji. Taka możliwość, istnieje także podczas jej trwania. Wyborcy mogą uznać, że alternatywa opozycji bardziej im odpowiada. Korzystają z czegoś takiego jak referendum w sprawie odwołania Rady i mają następnie możliwość ponownego wyboru. A mniejszość ? Jest bezwartościowa. I taka jest różnica pomiędzy opozycją, a mniejszością. Opozycja krytykuje i proponuje inne rozwiązania, a mniejszość ogranicza się tylko do krytykanctwa.
07 Grudnia 2009, godzina 23:44
~Jacek S.
Muszę zweryfikować swoją wypowiedź. Otóż nie nawet po upływie kadencji. Taka możliwość, istnieje także podczas jej trwania. Wyborcy mogą uznać, że alternatywa opozycji bardziej im odpowiada. Korzystają z czegoś takiego jak referendum w sprawie odwołania Rady i mają następnie możliwość ponownego wyboru. A mniejszość ? Jest bezwartościowa. I taka jest różnica pomiędzy opozycją, a mniejszością. Opozycja krytykuje i proponuje inne rozwiązania, a mniejszość ogranicza się tylko do krytykanctwa.
07 Grudnia 2009, godzina 23:44
~smille
o ile wiem chojnice wysapily z wnioskiem o dofinansowanie drog gruntowych (nie pamietam ktorych) ale spotkaly sie z odmowa.
co do opozycji to czasem jakoba nie istnieje a to znaczy ze wszyscy sa zgodni ,rzady od lat do tego daza i nie moga sie porozumiec a u nas sie udalo i poki co nie mozemy narzekac.to co mamy tego nikt nam nie zabierze.moim zdaniem.
07 Grudnia 2009, godzina 23:43
~smille
o ile wiem chojnice wysapily z wnioskiem o dofinansowanie drog gruntowych (nie pamietam ktorych) ale spotkaly sie z odmowa.
co do opozycji to czasem jakoba nie istnieje a to znaczy ze wszyscy sa zgodni ,rzady od lat do tego daza i nie moga sie porozumiec a u nas sie udalo i poki co nie mozemy narzekac.to co mamy tego nikt nam nie zabierze.moim zdaniem.
07 Grudnia 2009, godzina 23:43
~smille
o ile wiem chojnice wysapily z wnioskiem o dofinansowanie drog gruntowych (nie pamietam ktorych) ale spotkaly sie z odmowa.
co do opozycji to czasem jakoba nie istnieje a to znaczy ze wszyscy sa zgodni ,rzady od lat do tego daza i nie moga sie porozumiec a u nas sie udalo i poki co nie mozemy narzekac.to co mamy tego nikt nam nie zabierze.moim zdaniem.
07 Grudnia 2009, godzina 23:40
~smille
o ile wiem chojnice wysapily z wnioskiem o dofinansowanie drog gruntowych (nie pamietam ktorych) ale spotkaly sie z odmowa.
co do opozycji to czasem jakoba nie istnieje a to znaczy ze wszyscy sa zgodni ,rzady od lat do tego daza i nie moga sie porozumiec a u nas sie udalo i poki co nie mozemy narzekac.to co mamy tego nikt nam nie zabierze.moim zdaniem.
07 Grudnia 2009, godzina 23:40
~Jacek S.
Dobrze zauważyłeś, że nie jestem radnym. W związku z tym moim prawem jest krytyka Władz. Uwierz mi, że rolą opozycji jest proponowanie alternatywnych rozwiązań. Drugorzędne jest to, czy zostaną one przyjęte. Po upływie kadencji wyborcy mają możliwość do obiektywnej oceny i ewentualnego wyboru. Mniejszość zdolna jest jedynie do negacji wszelkich działań. A propos kwestii: "... jestes Chojniczninem!!! i masz obowiazek dbac o nasze dobro...". Jak mogłeś zaobserwować na forach chojnice24. Proponowałem Panu Burmistrzowi pod rozwagę kwestię np. tzw. "oświetlenia północego" jak i inne, choćby powołania gremium, które spróbowałoby określić koszt utrzymania nowych zadań, które są w fazie projektowania.
07 Grudnia 2009, godzina 23:31
~Jacek S.
Dobrze zauważyłeś, że nie jestem radnym. W związku z tym moim prawem jest krytyka Władz. Uwierz mi, że rolą opozycji jest proponowanie alternatywnych rozwiązań. Drugorzędne jest to, czy zostaną one przyjęte. Po upływie kadencji wyborcy mają możliwość do obiektywnej oceny i ewentualnego wyboru. Mniejszość zdolna jest jedynie do negacji wszelkich działań. A propos kwestii: "... jestes Chojniczninem!!! i masz obowiazek dbac o nasze dobro...". Jak mogłeś zaobserwować na forach chojnice24. Proponowałem Panu Burmistrzowi pod rozwagę kwestię np. tzw. "oświetlenia północego" jak i inne, choćby powołania gremium, które spróbowałoby określić koszt utrzymania nowych zadań, które są w fazie projektowania.
07 Grudnia 2009, godzina 23:31

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 400.00 410.00 DKKDKK 51.80 55.20
EUREUR 429.00 439.00 RUBRUB 4.22 4.50
CHFCHF 438.00 448.00 NOKNOK 31.80 33.60
GBPGBP 499.00 509.00 SEKSEK 36.10 37.20
Aktualizacja: 2024-04-25 18:47
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 3000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 401.57 406.35 DKKDKK 51.90 55.10
EUREUR 431.19 435.66 RUBRUB 4.22 4.50
CHFCHF 438.98 445.36 NOKNOK 31.90 33.50
GBPGBP 501.42 506.61 SEKSEK 36.20 37.10
Aktualizacja: 2024-04-25 18:47
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Co sądzisz o wycince drzew pod inwestycję na ul. Ceynowy w Chojnicach?




Ceny paliw2024-04-23

E95 E98 ON LPG
BP 6.87 zł 7.57 zł 6.98 zł 2.69 zł
Circle K 6.82 zł - 6.92 zł 2.69 zł
Mol Chojnice 6.82 zł - 6.93 zł 2.69 zł
MZK 6.71 zł 7.29 zł 6.82 zł 2.72 zł
Orlen 6.82 zł 7.57 zł 6.93 zł 2.69 zł
PKS 6.78 zł - 6.86 zł 2.72 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij