Wtorek, 17 Lipca 2018 | Imieniny: Aleksego, Bogdana, Martyny | Pogoda: 19°C, 1010 hPa, wiatr 4.8 km/h    | zobacz prognozę » ch24 na komórkę

Forum Ch24

prawo konsumenta

odpowiedz

krzysmalotka

użytkownik


witam. Ostatnio kupilem tel na raty z media... I po dwoch godzinach użytkowania matryca tel przestała działac
(ciemny ekran). Od razu odwiozłem tel na reklamacje. Sprzedawca wpisał w tytule reklamacji "Reklamacja do sprzedawcy
a tyt. Rekojmi" i wysłali na serwis. Ja im powiedziałem ze nie chce telefonu ktory uzytkowalem dwie godziny i wysla mi
taki telefon naprawiony. Zazadalem nowego telefonu.
Teraz moje pytanie do osoby ktora mogla by mi wyjascic, czy serwis moze stwierdzic ze jest to wada mechaniczna i bede
musiał naprawiac tel na swoj koszt?, lub czy oddadza mi naprawiony a ja takowo niechce naprawianego. I czy powinni mi
wysłać telefon nowy? Dziekuje za pomoc
Oceniono 4 razy 2

kob_pl

użytkownik

Zakupiony telefon w sklepie na pewno posiada 24 gwarancje. Więc jeżeli w tym czasie wystąpiła usterka telefon musi być naprawiony nieodpłatnie w ramach gwarancji, chyba ze usterka powstała z winy użytkownika. Rękojmia jest dopiero po okresie gwarancji.

Z twojego opisu wynika, że pracownik sklepu powinien wpisać: naprawa jest w ramach gwarancji, a nie rekojmi.
Darek
Oceniono 5 razy -1

sabaka

użytkownik

  • молчаливые собаки!
kob_pl, mylisz pojęcia. Rękojmia i gwarancja producenta są świadczeniami od siebie niezależnymi.

Rękojmia to odpowiedzialność sprzedawcy za wady fizyczne i prawne rzeczy nabytej. Natomiast gwarancja jest świadczeniem producenta. Rękojmia uregulowana jest szczegółowo przepisami Kodeksu Cywilnego, podczas gdy gwarancja następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego określającego warunki takiej gwarancji, które mogą być niekiedy bardzo elastyczne.

Obecnie rękojmia, w przypadku gdy kupującym jest konsument (os. fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej lub bez związku z działalnością), wynosi 24 m-ce. Gwarancja w odniesieniu do konsumenta musi natomiast wynosić co najmniej 24 m-ce (może być więc dłuższa).

W przypadku zastosowania rękojmi kupujący ma możliwość formułowania jednego z kilku żądań: 1) wymiany rzeczy na nową, wolną od wad 2) naprawy 3) obniżenia ceny lub w uzasadnionych przypadkach 4) odstąpienia od umowy. Żądanie należy jasno określić sprzedającemu. Np. pisemnie wskazać, że życzymy sobie wymiany rzeczy na nową, inaczej nie można będzie mieć pretensji, jeśli otrzymamy po prostu naprawiony sprzęt lub zwrot pieniędzy. W obliczu braku sprecyzowanego żądania, sprzedawca wybierze drogę dla siebie najmniej uciążliwą.

W przypadku zastosowania gwarancji w zasadzie sprzedawca nie jest stroną w sprawie, ponieważ gwarantem jest producent (chyba, że sprzedawca prowadzi jednocześnie punkt serwisowy producenta). Wszelkie niezbędne informacje o sposobie złożenia reklamacji i procedurze postępowania zawarte są na karcie gwarancyjnej.
Hipokryzji i buractwu mówię stanowcze i zdecydowane NIE!
Oceniono 4 razy 4

krzysmalotka

użytkownik

Witam. Czyli mogę stanowczo odmowić przyjęcia telefonu po naprawie w serwisie i mogę od razu żądać nowego telefonu gdyż niechcę tak jak wspominałem prędzej telefonu z wadami?
0

sabaka

użytkownik

  • молчаливые собаки!
Skoro do czynienia mamy z rękojmią to roszczenie względem sprzedawcy powinno zostać przedstawione przy przekazaniu sprzętu do dyspozycji sprzedawcy. Jeśli wówczas tego nie zrobiłeś, to poinformuj sprzedawcę, najlepiej na piśmie, o swoim żądaniu zamiany rzeczy na wolną od wad możliwie szybko.

Uprzedzam jednak, że w określonych przypadkach sprzedawca może się na to nie zgodzić. W przypadku, gdy realizacja żądania wymiany wiązałaby się z nadmiernym kosztem (np. gdy uszkodzenie jest niewielkie, naprawa przywróci pełną funkcjonalność sprzętu i będzie dużo tańsza) lub gdy takich urządzeń nie ma już w sprzedaży (np. kupiłeś ostatnie jakie miał w magazynie).

Wówczas masz prawo zamiany roszczenia na: naprawę, obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy.
Hipokryzji i buractwu mówię stanowcze i zdecydowane NIE!
Oceniono 1 raz 1

lama1980

użytkownik

Możesz nawet iść do sądu a i tak wygrasz. Albo zgłoś do rzecznika praw konsumenta.
Oceniono 3 razy -1

monika66

użytkownik

Rzecznik Praw Konsumenta to bardzo dobry pomysł. Jeśli on nie pomoże to rzeczywiście warto zgłosić sprawę do sądu. Gdy przypadki błędnego działania przedsiębiorców dotyczą więcej niż jednej osoby sprawą może zainteresować się Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji. Poniżej link do bardzo fajnego artykułu na temat tego jakie kompetencje ma rzecznik finansowy a jakie prezes urzędu ochrony konsumentówi konkurencji https://kapitalni.org/pl/artykuly/jakie-sa-kompetencje-prezesa-urzedu-ochrony-konkurencji-konsumentow-i-rzecznika-finansowego,73,244 Konsumenci coraz częściej wiedzą a jak walczy o swoje prawa, zaczynamy dokładniej czytać podpisywane przez nas umowy i domagamy się ich przestrzegania.
0

Logowanie

Zaloguj się

Pozdrowienia dodaj

0 znaków

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 366.00 376.00 DKKDKK 57.00 58.50
EUREUR 427.00 436.00 RUBRUB 5.60 6.60
CHFCHF 367.00 382.00 NOKNOK 44.70 46.20
GBPGBP 486.00 497.00 SEKSEK 40.80 42.30
Aktualizacja: 2018-07-16 18:48
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 3000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 367.00 371.00 DKKDKK 57.20 58.00
EUREUR 428.00 432.00 RUBRUB 5.70 6.50
CHFCHF 365.00 372.00 NOKNOK 44.90 45.60
GBPGBP 483.00 488.00 SEKSEK 41.10 41.90
Aktualizacja: 2018-07-16 18:48
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Ch24 archiwum »

Czy popierasz protesty w obronie niezawisłości Sądu Najwyższego?




Ceny paliw2018-07-13

E95 E98 ON LPG
BP 5.19 zł 5.55 zł 5.06 zł 2.34 zł
Circle K 5.17 zł 5.47 zł 5.04 zł 2.32 zł
Lotos Optima 5.17 zł - 5.04 zł 2.32 zł
MZK 5.14 zł 5.29 zł 5.01 zł 2.29 zł
Orlen 5.19 zł 5.44 zł 5.06 zł 2.34 zł
PKS - - - -