Piątek, 29 Marca 2024 | Imieniny: Marka, Wiktoryny, Zenona chojnice24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
Joanna Gierszewska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Odpowiedzialność gwaranta

Powiatowy rzecznik konsumentów Joanna Gierszewska.

Powiatowy rzecznik konsumentów Joanna Gierszewska.

Coraz częściej konsumenci zgłaszają problem odrzucenia reklamacji mebli przez producenta podczas, gdy składali reklamacje do sprzedawcy. Sprzedawca przesyłał reklamacje do producenta twierdząc, iż jest składana w ramach gwarancji. Jednak konsumenci nie posiadali karty gwarancyjnej, więc nie mogli składać reklamacji w ramach uprawnienia, którego nie otrzymali. Konsumenci najczęściej tłumaczą, że sprzedawca informował ich,
iż na zakupiony towar udzielono rocznej gwarancji, a reklamacje składa się na podstawie faktury zakupu.

Gwarancja została uregulowana w art. 13 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141, poz. 1176 ze zm.). Zakres tej regulacji jest bardzo ogólnikowy. Ustawodawca pozostawił przedsiębiorcom znaczną swobodę co do określenia warunków gwarancji, a tym samym określenia uprawnień konsumenta i obowiązków gwaranta. Ich treść zamieszczona jest
w dokumencie gwarancyjnym najczęściej nazywanym kartą gwarancyjną. Gwarancja musi być udzielona na piśmie.

Reklama | Czytaj dalej »

Udzielenie gwarancji ma charakter dobrowolny. W praktyce udzielana jest tylko na niektóre produkty, takie jak np. samochody, motocykle, rowery, sprzęt RTV i AGD, czasami meble lub sprzęt turystyczny. Gwarancja raczej nie występuje przy sprzedaży środków spożywczych, obuwia, odzieży, książek czy płyt z muzyką. Jest udzielana najczęściej przez producenta, a obowiązki gwarancyjne wykonywane są z pośrednictwem sieci serwisowej. Gwarancja ma służyć zapewnieniu właściwej jakości produktu. Najczęściej uprawnia nabywców do żądania usunięcia wady rzeczy bądź dostarczenia towaru bez wad. Zakres uprawnień z tytułu gwarancji zależy jednak od postanowień producenta. Gwarant może zawrzeć w karcie gwarancyjnej wskazówki i ostrzeżenia, których nieprzestrzeganie może narazić konsumenta na zarzut niewłaściwego użytkowania rzeczy, a co za tym idzie, pozbawić go możliwości korzystania z gwarancji. Powinna ona określać nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej.

W przypadku reklamacji składanych w ramach gwarancji o sposobie usunięcia usterki decyduje gwarant, chyba że z gwarancji wynika co innego. Zdarza się, że po kilku nieskutecznych naprawach przewidziane jest prawo do żądania wymiany rzeczy. Niestety przepisy nie określają terminu, w jakim powinna być przeprowadzona naprawa lub wymiana reklamowanego towaru. Nie przewidują także konsekwencji w przypadku przedłużania procedury reklamacyjnej.

Zdarza się, iż treść karty gwarancyjnej jest bardzo lakoniczna – np. nie określenia czasu rozpatrywania reklamacji. Konsument powinien mieć świadomość tego, na co wyraża zgodę. Dlatego w momencie zakupu towaru warto zapoznać się z warunkami gwarancji i wybrać takiego gwaranta, który w dokumencie gwarancyjnym precyzyjnie określa uprawnienia, obowiązki i wyłączenia.

Sytuacja prawna konsumenta korzystającego z gwarancji jest zwykle słabsza niż konsumenta dochodzącego praw od sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową. Dlatego też korzystanie z gwarancji ma sens, gdy gwarant oferuje klientom więcej niż zagwarantowano w przepisach regulujących składanie reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową. Dokument gwarancyjny jest dla konsumenta dodatkowym uprawnieniem w sytuacji, gdy pojawią się problemy z zakupionym towarem. Korzystanie z gwarancji nie wyłącza, ani nie ogranicza możliwości dochodzenia roszczeń od sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową (w ramach niezgodności reklamacje składa się na podstawie paragonu). Konsument może więc zdecydować, w ramach którego uprawnienia składa reklamację.

Jeżeli kupujący nie otrzymał dokumentu gwarancyjnego, nie mógł składać reklamacji w ramach gwarancji. W takim przypadku przysługuje uprawnienie do składania reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową. O tym, jakie obowiązują zasady składania reklamacji w tym trybie będzie mowa w kolejnym artykule.

Artykuł ma charakter wyłącznie edukacyjno – informacyjny i służy popularyzacji wiedzy konsumenckiej. Powiatowy rzecznik konsumentów Joanna Gierszewska pełni dyżury we wtorki i środy w godz. 9-14 w Starostwie Powiatowym w Chojnicach (nr biura 43). W pozostałe dni pisemne zgłoszenia można składać w biurze obsługi interesantów lub drogą elektroniczną na maila rzecznikpk@powiat.chojnice.pl.

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

Brak komentarzy

    Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

      Dodaj komentarz

      Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

      Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

      Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

      Zaloguj się

      Kursy walut

      Aktualne kursy w kantorze PROMES
      Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
      USD USD 395.00 403.00 DKKDKK 51.00 53.20
      EUREUR 426.00 433.00 RUBRUB 3.96 4.21
      CHFCHF 438.00 448.00 NOKNOK 32.00 34.20
      GBPGBP 500.00 509.00 SEKSEK 36.30 37.30
      Aktualizacja: 2024-03-29 10:48
      Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
      Kursy dla transakcji powyżej 3000 PLN
      Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
      USD USD 397.26 402.01 DKKDKK 51.10 53.10
      EUREUR 427.24 432.15 RUBRUB 3.97 4.20
      CHFCHF 438.73 446.73 NOKNOK 32.10 34.10
      GBPGBP 500.64 507.79 SEKSEK 36.40 37.20
      Aktualizacja: 2024-03-29 10:48
      Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

      Sondaże Chojnice24 archiwum »

      W którym miejscu powinno powstać miasteczko rowerowe w Chojnicach?





      Ceny paliw2024-03-27

      E95 E98 ON LPG
      BP 6.72 zł 7.42 zł 6.9 zł 2.81 zł
      Circle K 6.53 zł - 6.81 zł 2.78 zł
      Moll Chojnice 6.68 zł - 6.86 zł 2.81 zł
      MZK 6.49 zł 7.09 zł 6.77 zł 2.81 zł
      Orlen 6.68 zł 7.39 zł 6.86 zł 2.81 zł
      PKS 6.6 zł - 6.79 zł 2.79 zł

      Drogi Użytkowniku,

      przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

      Wykorzystanie danych

      Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

      Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

      Pliki cookies

      Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

      Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

      Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

      Przejdź do serwisu Zamknij