Czwartek, 28 Marca 2024 | Imieniny: Anieli, Kasrota, Soni chojnice24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
Tekst mz, fot. Michał Włoch (zdj. główne), mz (w treści)

'Teraz albo nigdy'

Burmistrz Chojnic chce przejąć dworzec i za unijne pieniądze w ramach MOF przebudować budynek wraz z otoczeniem. By powstał tzw. węzeł integrujący, najprawdopodobniej trzeba będzie zlikwidować któryś z peronów. Dziś w tej sprawie przyjechały do Chojnic władze PKP Polskie Linie Kolejowe oraz poseł Stanisław Lamczyk, który przed ponad czterema laty był inicjatorem podpisania porozumienia o przejęciu dworca przez samorząd.

- Teraz albo nigdy. W ramach MOF możemy przebudować dworzec oraz w cywilizowany i szybszy sposób podróżować do Trójmiasta – tymi słowami dzisiejsze spotkanie w ratuszu rozpoczął burmistrz Arseniusz Finster. Jego goście mieli okazję zapoznać się z pięcioma koncepcjami przygotowanymi w ramach MOF-owskich projektów przez Zdzisława Kufla. Wcześniej zdążyli jeszcze skoczyć na dworzec, gdzie urodził się... jeszcze inny pomysł. Teraz ten na papier przelać będzie musiał architekt. Jak podkreśla włodarz miasta, największym problemem jest wyspowy charakter dworca, bo ciężko go skomunikować i wygospodarować miejsca na dworzec autobusowy, parkingi, pozwalając na płynny ruch i sprawne przemieszczanie się podróżujących. Stąd w koncepcjach pojawiają się pomysły likwidacji któregoś z torowisk, wyburzenia części budynków, dwupoziomowe przejazdy czy mury oporowe umacniające skarpy po obu stronach przy wjeździe na dworzec. Z istniejących koncepcji najbardziej spodobał się nr 5, gdzie z terenu zniknąć nie muszą żadne budynki, a dworzec autobusowy usytuowany jest obok głównego budynku dworca, po jego lewej stronie patrząc od wjazdu i skomunikowany z ul. Towarową. Parking zaś znajduje się zaraz przy wjeździe na dworcowy teren. W tym miejscu projektant przewidział rondo. Miejsca parkingowe są również za dworcem autobusowym. Po tej stronie nie ma za to peronów. - Przeniesienie ich na drugą stronę budynku wiąże się z przebudową całej głowicy stacji – uświadamiał prezes PKP PLK Remigiusz Paszkiewicz. Chojnicka stacja jest stacją węzłową, gdzie zbiega się kilka linii. Skalę ingerencji i ich koszty w odniesieniu do każdej koncepcji zobowiązało się przygotować  PLK. Co do samej realizacji spółka nie ma pieniędzy by pomóc samorządowi, chyba, że znajdą się unijne. - Najważniejsze, by studium wykonalności się obroniło. Mamy przykłady współpracy z samorządami – mówiła Józefa Majerczak, dyrektor ds. utrzymania infrastruktury w PKP PLK.

Reklama | Czytaj dalej »

Przedstawiciele kolei przywieźli także dobre wieści. Zapadła decyzja o modernizacji linii Chojnice – Kościerzyna. A z tego ostatniego miejsca ruszy kolej metropolitalna do Trójmiasta, o czym mówił także Stanisław Lamczyk. - W godzinach szczytu pociąg będzie jeździć stamtąd co pół godziny. Oblicze kolei się zmienia. Marzę by ta kolej dotarła też tutaj. Poseł oszacował już, że dzięki temu bezrobocie zmalałoby o 4-5 %, bo mieszkańcy prowincji skorzystaliby z szybkiej kolei i możliwości pracy w Trójmieście.

Zadaniem dla lokalnego samorządu na ten rok jest wybór koncepcji dla transportowego węzła integrującego. To będzie ułatwione, kiedy w PLK oszacują wstępne koszty ingerencji w układ torowy. - Piąta z koncepcji jest rzeczywiście przyjazna dla terenu, ale przystosowanie układu torowego i wpływ na funkcjonalność linii będą kosztowne – oceniła Józefa Majerczak z zarządu PLK. Z kolei jeszcze kosztowniejsze mogą być tunele i dwupoziomowy układ również zaproponowane przez projektanta. - Takie koncepcje nie wytrzymują próby finansowania tych dwudziestu kilku milionów, które mamy na węzeł integracyjny. W grę wchodzi jeszcze ewentualnie pomysł z murami oporowymi – mówił burmistrz. - Wielka odpowiedzialność przed nami stoi, czyli wybór – zakończył Arseniusz Finster.

Zapraszamy do zapoznania się z propozycjami, które powstały w pracowni Zdzisława Kufla. Ten ma przygotować jeszcze jeden wariant.

Koncepcja 1, 2, 3, 4, 5

Poniżej koncepcja nr 5

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

21 komentarzy

~do gościa
do gościa: otóż według powszechnie obowiązujących praw fizyki nie można tego uzasadnić, chyba, że ktoś fizykę pojmuje odmiennie
09 Stycznia 2015, godzina 08:05
Oceniono 17 razy 9
~gość
"przebudować dworzec oraz w cywilizowany i szybszy sposób podróżować do Trójmiasta" - kolejny fasadowa decyzja, proszę mądrzejszych o wytłumaczenie: jaki wpływ ma dworzec na prędkość pociągów i autobusów na trasie ?
Kasa z Unii?, oczywiście, tylko, że wkład własny pokryć musi miasto samodzielnie
09 Stycznia 2015, godzina 08:03
Oceniono 27 razy 11
~....
To będzie kolejny element, dzięki któremu większość powie "przynajmniej coś robi, miasto pięknieje!", a te mniej widoczne rzeczy, od których tak naprawdę zależy komfort życia w mieście, to wszystko wina rządu i wszystkich spoza. Burmistrzowie miast są od remontów!
08 Stycznia 2015, godzina 23:56
Oceniono 24 razy 12
~mały fiat
temat się przewijał wielokrotnie i za każdym razem pojawiał się ten sam problem. oczywiście, może sobie burmistrz budować i likwidować perony, ale wówczas będzie musiał sfinansować przeniesienie rampy załadunkowej wraz z odpowiednim dojazdem, a żeby to był jedyny problem...
08 Stycznia 2015, godzina 22:45
Oceniono 21 razy 9
~fan
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
08 Stycznia 2015, godzina 21:06
Oceniono 31 razy -11
~bartek
Zbyt piękne by mialo takie coś powstać.. wszyscy pamiętamy piękne planowanie galeri Victori i co po Niej zostało jedna wielka dziura aż do dziś.. Jeśli miałbym wybierać to wybrałbym Najciekawszą Koncepcje czyli 1.
08 Stycznia 2015, godzina 18:55
Oceniono 21 razy 11

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 398.00 403.00 DKKDKK 51.30 53.20
EUREUR 429.00 435.00 RUBRUB 3.96 4.21
CHFCHF 436.00 445.00 NOKNOK 32.00 34.20
GBPGBP 500.00 509.00 SEKSEK 36.40 37.40
Aktualizacja: 2024-03-28 10:17
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 3000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 398.89 402.87 DKKDKK 51.40 53.10
EUREUR 430.07 434.57 RUBRUB 3.97 4.20
CHFCHF 439.44 445.80 NOKNOK 32.10 34.10
GBPGBP 501.74 508.08 SEKSEK 36.50 37.30
Aktualizacja: 2024-03-28 10:17
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

W którym miejscu powinno powstać miasteczko rowerowe w Chojnicach?





Ceny paliw2024-03-27

E95 E98 ON LPG
BP 6.72 zł 7.42 zł 6.9 zł 2.81 zł
Circle K 6.53 zł - 6.81 zł 2.78 zł
Moll Chojnice 6.68 zł - 6.86 zł 2.81 zł
MZK 6.49 zł 7.09 zł 6.77 zł 2.81 zł
Orlen 6.68 zł 7.39 zł 6.86 zł 2.81 zł
PKS 6.6 zł - 6.79 zł 2.79 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij