Sobota, 21 Maja 2022 | Imieniny: Jana, Moniki, Wiktora ch24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A

Węglowodany - co to za składnik żywności?

Węglowodany są podstawowym źródłem energii dla mięśni i mózgu oraz jedynym substratem dla erytrocytów, czyli czerwonych krwinek. Jakie są najlepsze źródła węglowodanów i dlaczego nadmiar węglowodanów szkodzi?


Co to są węglowodany?

Węglowodany to związki organiczne zbudowane z cząsteczek węgla, wodoru i tlenu. Sacharydy lub inaczej cukry to produkty pochodzenia roślinnego i powstają w procesie fotosyntezy. Warto wspomnieć, że niektóre węglowodany organizm jest w stanie syntetyzować z substratów białkowych i tłuszczowych. Mechanizm ten zabezpiecza te procesy życiowe, dla których glukoza jest jedynym źródłem energii np. erytrocyty.

Spożycie węglowodanów powoduje wzrost stężenia glukozy we krwi. Ze względu na odmienną budowę chemiczną i właściwości fizykochemiczne, poszczególne rodzaje węglowodanów różnią się sposobem trawienia i tempem wchłaniania w świetle przewodu pokarmowego.

Do grupy węglowodanów zaliczany jest także błonnik pokarmowy. Jego obecność w pożywieniu stymuluje ruchy perystaltyczne jelit, dzięki czemu reguluje pracę przewodu pokarmowego i stabilizuje rytm wypróżnień. Odpowiednia ilość błonnika przeciwdziała zaparciom, ułatwia usuwanie niestrawionych resztek i substancji szkodliwych. Ponadto jest pożywką dla pożytecznych bakterii, tym samym może wpływać na ilościowy i jakościowy skład mikrobioty jelitowej.

Źródła węglowodanów w żywności

Zbilansowana dieta powinna być zasobna w wysokiej jakości produkty spożywcze. Najbezpieczniejsza dla organizmy żywność, to ta pochodząca z ekologicznych upraw i hodowli. Dlatego zakupy warto robić np. w sklepie internetowym z ekologiczną żywnością Foods by Ann lub sklepach oferujących naturalne produkty.

Bogatym źródłem węglowodanów są produkty wyodrębnione z naturalnych artykułów roślinnych, jak:

  • cukier rafinowany, mąka ziemniaczana, miód pszczeli, suszone owoce, cukierki i słodycze, syropy (zawierają 80-100% węglowodanów i znikoma ilość błonnika pokarmowego);

  • produkty zbożowe: mąki, kasze, makarony, pieczywo, płatki śniadaniowe (50-80% węglowodanów oraz duże ilości błonnika);

  • pieczywo cukiernicze, przetwory owocowe (dżemy, konfitury i syropy), suche nasiona strączkowe (40-70% węglowodanów);

  • ziemniaki, warzywa okopowe i korzeniowe, owoce i napoje (10-25% węglowodanów);

  • mleko i napoje mleczne (4-4,5% węglowodanów).

Komponując jadłospis, warto stawiać na węglowodany złożone np. pieczywo i makarony z pełnego ziarna, kasze, warzywa, ze względu na niższe tempo uwalniania glukozy do krwi.

 

Na czym polega trawienie węglowodanów?

Trawienie węglowodanów, zwłaszcza skrobi, rozpoczyna się w jamie ustnej pod wpływem zawartego w ślinie enzymu α-amylazy. Optymalne dla działania amylazy ślinowej jest środowisko zasadowe o pH 6,0-7,0. Po wstępnym trawieniu w jamie ustnej pokarm szybko przechodzi do żołądka. Tam z kolei środowisko silnie kwaśne dezaktywuje amylazę ślinową. W żołądku ze względu na duże stężenie jonów wodorowych zachodzi tylko częściowa hydroliza dwucukrów – sacharozy i maltozy. Dalsze trawienie węglowodanów odbywa się w jelicie cienkim, w dwunastnicy. Tam z udziałem α-amylazy wytwarzanej przez trzustkę dochodzi do hydrolizy węglowodanów do dekstryn i dwucukrów.

Rodzaj dostarczanych węglowodanów, jak i typ żywności będącej ich źródłem, w istotny sposób wyznaczają stopień uwalniania i absorpcji tych związków w przewodzie pokarmowym. Dodatkowo wpływają na przemiany glukozy w organizmie. To czy zostały spożyte cukry proste, czy złożone wpływa na po posiłkowy obraz glikemii. Wzrost stężania glukozy we krwi zależny jest od szybkości jej uwalniania i dystrybucji do tkanek udziale insuliny.

Spożywane w nadmiarze produkty zawierające węglowodany proste takie jak cukier, słodycze, słodkie napoje mogą powodować zaburzenia gospodarki cukrowej organizmu. Konsekwencją wysokokalorycznej diety, o dużym udziale cukrów jest zwiększone ryzyko występowania chorób metabolicznych takich jak cukrzyca typu 2, otyłość oraz choroby układu krążenia.

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Podobne tematy:

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

Brak komentarzy

    Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ch24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

      Dodaj komentarz

      Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

      Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

      Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

      Zaloguj się

      Kursy walut

      Aktualne kursy w kantorze PROMES
      Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
      USD USD 433.00 446.00 DKKDKK 61.10 62.90
      EUREUR 458.00 471.00 RUBRUB 4.50 6.30
      CHFCHF 442.00 457.00 NOKNOK 43.80 45.60
      GBPGBP 539.00 554.00 SEKSEK 43.10 44.90
      Aktualizacja: 2022-05-21 09:45
      Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
      Kursy dla transakcji powyżej 3000 PLN
      Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
      USD USD 437.00 443.00 DKKDKK 61.60 62.50
      EUREUR 461.00 468.00 RUBRUB 4.60 6.30
      CHFCHF 446.00 453.00 NOKNOK 44.30 45.20
      GBPGBP 543.00 550.00 SEKSEK 43.60 44.50
      Aktualizacja: 2022-05-21 09:45
      Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

      Sondaże Ch24 archiwum »

      Czy podwyżka cen biletów za jednorazowe przejazdy wpłynie na Twoją częstotliwość korzystania z usług MZK?




      Ceny paliw2022-05-19

      E95 E98 ON LPG
      BP 7.31 zł 8.12 zł 7.19 zł 3.46 zł
      Circle K 7.25 zł - 7.14 zł 3.43 zł
      Lotos Optima 7.25 zł - 7.15 zł 3.45 zł
      MZK 7.39 zł 7.69 zł 7.11 zł 3.39 zł
      Orlen 7.29 zł 7.79 zł 7.19 zł 3.46 zł
      PKS 7.25 zł - 7.13 zł 3.45 zł

      Drogi Użytkowniku,

      przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

      Wykorzystanie danych

      Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

      Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

      Pliki cookies

      Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

      Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

      Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

      Przejdź do serwisu Zamknij