Niedziela, 04 Grudnia 2022 | Imieniny: Barbary, Hieronima, Krystiana chojnice24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A

Wysokie ciśnienie - co jeść, czego unikać i jak łatwo przejść na zdrowe żywienie?

Nadciśnienie to problem coraz większej ilości osób, dotyka nie tylko osoby w podeszłym wieku, ale coraz większej ilości osób młodych i w wieku średnim. Często jest związany z siedzącym trybem życia, złym sposobem odżywiania, a także otyłością. Gdzie szukać pomocy w tego typu schorzeniach? Sposobów jest wiele, niektóre z nich omówiono poniżej.

Co w diecie powoduje zbyt wysokie ciśnienie?

Zapewne nikt nie będzie zaskoczony, że wysoka dawka tłuszczu czy cukru może przyczyniać się do nadciśnienia. Na pewno wysokie ciśnienie mogą też potęgować mocno przetworzone potrawy oraz nadmierna ilość soli. Czego zatem unikać w diecie nadciśnieniowca?

Tego lepiej nie jeść:

Pierwszym produktem, z którego na pewno warto zrezygnować to majonez. Pewnie też on od razu - razem z masłem i margaryną - przychodzą do głowy kiedy myśli się o chorobach układu krwionośnego, do którego nadciśnienie tętnicze należy. Ograniczenie soli w diecie jest bardzo wskazane, a co za tym idzie zwracanie bacznej uwagi na produkty zawierające jej duże ilości - np. gotowe potrawy, półprodukty czy dania typu fast-food. Wydawałoby się, że jedzenie owoców będzie uznane za świetny pomysł, jednak owoce, mimo, że cukier w nich zawarty jest naturalny, w zbyt dużej ilości również mogą być szkodliwe. Warto też wybierać te, które zawierają mniej cukru. Niestety, to nie koniec listy, skrobia i gluten zawarte w pszennych produktach również są niewskazane, dlatego lepiej zrezygnować z tego typu mąki, a co za tym idzie z połączenia tej mąki z cukrem, czyli większości ciast oraz słodyczy. Wielkim wrogiem wysokociśnieniowców jest też alkohol oraz nawet okazyjne palenie papierosów.

Co należy spożywać?

Najważniejsze w takiej diecie jest spożywanie dużej ilości warzyw i owoców, ale tak jak wspomniano wcześniej, tych drugich z dużym rozsądkiem. Najzdrowszym wyborem będą cytrusy lub owoce zawierające mało cukru, a dużo wody jak na przykład arbuz. Wskazana będzie większość warzyw z ograniczeniem tych, które zawierają dużo skrobi, czyli np. ziemniaków. W jadłospisie warto uwzględnić produkty niskotłuszczowe, które też często są dodatkowo bogate w błonnik, magnez i wapń. Do swojej diety warto włączyć pełnoziarniste mąki i pieczywo. Dla osób mięsożernych lepszym wyborem zamiast czerwonego mięsa będzie drób lub ryby. Większość wymienionych wyżej zaleceń to główne zalecenia diety dash.

Dieta dash - jak zacząć ją stosować?

Można zacząć od małych kroków - do każdego posiłku włączać większą ilość warzyw, albo każdego dnia pamiętać o zjedzeniu jakiegoś owocu, a czerwone mięso zamienić na białe. Następnie można zamienić pszenne wyroby na te pełnoziarniste, a produkty tłuste na te z obniżoną zawartością tłuszczu. Stopniowo wprowadzając nowe nawyki łatwiej zmienić sposób swojego żywienia na lata, a nie tylko na chwilę. Dla niektórych jednak jest to wyzwaniem, żeby tak nagle zmienić swoje nawyki. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi catering dietetyczny. Nie jest to dieta rozpisana z listą zakupów oraz przepisami do własnego przygotowania. To dieta pudełkowa, w której posiłki są gotowe, dostarczane pod drzwi dzień wcześniej, a następnie jedynie odgrzewane. Wiele firm cateringowych jak np. Pogotowie Dietetyczne oferują zróżnicowane diety, dostępne w wielu wersjach kalorycznych. Chociaż catering oferuje wiele różnych rodzajów żywienia, warto spróbować czym jest dieta dash, ponieważ jest ona obecnie uważana za jedną z najzdrowszych diet na świecie.

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Podobne tematy:

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

Brak komentarzy

    Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

      Dodaj komentarz

      Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

      Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

      Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

      Zaloguj się

      Kursy walut

      Aktualne kursy w kantorze PROMES
      Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
      USD USD 443.00 455.00 DKKDKK 61.10 62.30
      EUREUR 463.00 473.00 RUBRUB 5.90 6.70
      CHFCHF 467.00 482.00 NOKNOK 44.10 45.80
      GBPGBP 537.00 550.00 SEKSEK 41.90 43.60
      Aktualizacja: 2022-12-04 18:46
      Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
      Kursy dla transakcji powyżej 3000 PLN
      Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
      USD USD 446.00 452.00 DKKDKK 61.20 62.20
      EUREUR 465.00 471.00 RUBRUB 5.90 6.70
      CHFCHF 471.00 478.00 NOKNOK 44.60 45.50
      GBPGBP 541.00 547.00 SEKSEK 42.40 43.40
      Aktualizacja: 2022-12-04 18:46
      Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

      Sondaże Chojnice24 archiwum »

      Skręt z ulicy Tucholskiej w lewo w ulicę Gdańską z pierwszeństwem to dobry pomysł?






      Ceny paliw2022-12-02

      E95 E98 ON LPG
      BP 6.55 zł 7.39 zł 7.88 zł 2.94 zł
      Circle K 6.5 zł - 7.83 zł 2.91 zł
      Lotos Optima 6.52 zł - 7.85 zł 2.93 zł
      MZK 6.49 zł 7.19 zł 7.79 zł 2.91 zł
      Orlen 6.54 zł 7.17 zł 7.87 zł 2.94 zł
      PKS 6.5 zł - 7.8 zł 2.92 zł

      Drogi Użytkowniku,

      przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

      Wykorzystanie danych

      Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

      Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

      Pliki cookies

      Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

      Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

      Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

      Przejdź do serwisu Zamknij