Dyrektor Starostwa pokieruje kontrolą wspólnej inwestycji
Podczas posiedzenia Komisji Rewizyjnej, które odbyło się przed X sesją Rady Miejskiej w Chojnicach, jednym z kluczowych punktów była kwestia powołania zespołu kontrolnego do nadzorowania inwestycji na dworcu PKP. W trakcie lutowych obrad komisji pojawił się wniosek o wyłączenie Sebastiana Matthesa, przewodniczącego komisji, z kontroli tej inwestycji. Wniosek złożony przez radnego Kamila Kaczmarka wywołał ostrą wymianę zdań, a jego dalsze rozpatrzenie przeniesiono na sesję Rady Miejskiej.
Dyskusja na Komisji Rewizyjnej
Na wstępie posiedzenia przewodniczący Sebastian Matthes zaproponował, aby cała komisja przeprowadziła kontrolę jako zespół kontrolny. W odpowiedzi radny Kamil Kaczmarek zgłosił wniosek o konsultację z działem prawnym oraz podkreślił konieczność formalnego powołania zespołu kontrolnego wraz z przewodniczącym, zgodnie ze statutem miasta.
Państwo wybrali taki, a nie inny skład komisji, a teraz próbują omijać przepisy, by kontrolę nad inwestycjami miały osoby związane z administracją miejską – argumentował Kaczmarek.
Zastrzeżenia zgłosił również radny Zdzisław Januszewski, który wskazał na etyczny problem, jaki może wynikać z faktu, że Sebastian Matthes pełni funkcję dyrektora w Starostwie Powiatowym, które jest jednym z uczestników inwestycji w ramach Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Nie można jednocześnie nadzorować inwestycji i być jej kontrolerem – stwierdził Januszewski.
Radny Zdzisław Januszewski odniósł się również do aspektu prawnego decyzji, podkreślając:
Jest jeszcze coś takiego jak duch prawa. Możemy analizować literalne zapisy statutu, ale nie możemy pomijać zasad zdrowego rozsądku i etyki, które w tym przypadku są jednoznaczne.
Pomimo zgłaszanych wątpliwości, wniosek o wyłączenie Matthesa został poddany pod głosowanie. Został on odrzucony, przy czym Kamil Kaczmarek odmówił udziału w głosowaniu, uznając je za niezgodne ze statutem miasta. Dopiero po kolejnych argumentach o bezprawności takiego działania wniosek o wyłaczenie Przewodniczącego został przez niego samego skierowany na Sesję Rady Miejskiej.
To, co Państwo robią, to jest kpina z państwa prawa w żywe oczy. Nie będzie więcej tolerancji dla łamania statutu” – podsumował swoją wypowiedź Kaczmarek.
Debata na sesji Rady Miejskiej
Sprawa przeniosła się na X sesję Rady Miejskiej, gdzie wniosek o wyłączenie Matthesa ponownie wywołał gorącą dyskusję. Sebastian Matthes bronił swojej pozycji, podkreślając, że kontrola dotyczy jedynie części inwestycji realizowanej przez miasto, a nie działań powiatu.
Nie mam żadnego interesu prawnego w tej sprawie. Moja funkcja w starostwie nie koliduje z kontrolą tej inwestycji – zapewniał Matthes.
W obronie Matthesa stanął również zastępca burmistrza Adam Kopczyński, który argumentował, że inwestycja była prowadzona przez miasto i nie ma podstaw do mówienia o konflikcie interesów.
Nie widzę tu konfliktu interesów. Kontrolujemy to, co zostało wykonane przez miasto, a nie przez powiat – podkreślał Kopczyński.
Ostateczna decyzja
Pomimo protestów opozycji, Rada Miejska nie podjęła decyzji o wyłączeniu Matthesa z kontroli. Sprawa jednak pozostaje otwarta, ponieważ radny Kamil Kaczmarek zapowiedział skierowanie jej do organów nadzorczych.
Nie będzie więcej tolerancji dla łamania przepisów. Procedura wyłączenia nie może być regulowana arbitralnie przez przewodniczącego komisji, który de facto jest stroną w tej sprawie – zaznaczył Kaczmarek w trakcie obrad komisji 13.12.2025r.
Podzielone reakcje
Decyzja spotkała się z podzielonymi opiniami. Opozycja podkreślała ryzyko braku obiektywności kontroli, natomiast zwolennicy Matthesa uznali wynik głosowania za zwycięstwo niezależnej kontroli nad miejskimi inwestycjami. Nie ulega wątpliowści, że na stronach Urzędu Miejskiego w podsumowaniu inwestycji opublikowanym w styczniu 2024 roku Miasto Chojnice jest określone jako Lider Projektu, a Powiat Chojnicki, jako jeden z jego partnerów. Ten temat pokazuje, że nadzór nad miejskimi wydatkami pozostaje jednym z najbardziej spornych tematów w działalności Rady Miejskiej w Chojnicach.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (9)
- Komentarze Facebook (...)
9 komentarzy
Co do lekarza – widzę, że masz doświadczenie w tym temacie, skoro tak swobodnie doradzasz. Diagnoza jest prosta: chroniczna frustracja połączona z kompleksem nieudacznika. Leczenie? Może znaleźć się w swoim życiu coś, co nie będzie wyłącznie alkoholową wylewaną na innych. Poza tym może być zbyt ambitne – bo trzeba mieć jakieś życie, żeby się nim być.
A co do twojej złotej rady o „porządnej pracy” – rozumiem, że twoja definicja znaczenia na siedzenie na necie i pisanie żałosnych komentarzy? Aby gratulować kariery! Pamiętaj tylko, żeby nie przesadzić z tym hejtem, bo jeszcze się zmęczysz, i musisz iść na L4 od własnych zawiści.
Do: przewodniczący Rady Miejskiej w Chojnicach
Do wiadomości: Wojewoda Pomorski, Regionalna Izba Obrachunkowa, Najwyższa Izba Kontroli, Media lokalne
Szanowny Państwo,
Dotyczy zagadnień samorządu terytorialnego i zasad dobrego zarządzania, zwraca uwagę na istotne wątpliwości prawne i etyczne zastosowania z Pana Sebastiana Matthesa – Dyrektora Starostwa Powiatowego – w kontroli na dworcu PKP, pojawia się w ramach Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego.
I. Konflikt interesów w świetle prawa
Zgodnie z podstawowymi zasadami demontażu państwa, każda procedura kontroli może być prowadzona w sposób obiektywny i wolny od konfliktów. W polskim systemie źródłowym dostępne są funkcje kontrolne z funkcjami, które mogą zakazać pochodzenia finansowego, organicznego lub służbowego, co wynika m.in. z:
Konstytucji RP , która w art. 7 stanowi, że organy władzy publicznej są wydane na podstawie podstawy prawnej, a art. 32 równość wobec prawa i zakazu faworyzowania podstawowego podmiotu.
Ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U. 1990 nr 16 poz. 95, z późn. zm.) , która w art. 18a zastosowanie na komisję rewizyjną, która podlega kontroli w sposób niezależny i bezstronny.
Ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz.U. 1997 nr 106 poz. 679, z późn. zm.) , które ograniczają możliwość włączenia funkcji a ograniczeniami finansowymi ze środków publicznych.
W tym kontekście znaczenie nadzoru nad inwestycją na dworcu PKP osoba pełniąca funkcję dyrektora Starostwa Powiatowego – instytucje będącej uczestnikiem tego ustalenia – uruchamia uruchomienie wątpliwości. Jest to jednostka nadzorująca jednego z partnerów projektu.
II. Naruszenie zasad etycznych i zasad zdrowego zarządzania
W praktyce stosowania administracji publicznej nie tylko przepisy prawa, ale także zasady etyki urzędniczej i dobre rządzenia (tzw. dobre zarządzanie). Kluczowym elementem tych zasad jest:
Zasada bezstronności – organy kontrolne nie mogą podlegać jakimkolwiek wpływom, które mogą rzutować na ich obiektywizm.
Zasada przejrzystości i jawności – obywatele mają prawo dostępu, że dostęp nad publicznymi inwestycjami będzie sprawowany przez osoby wolne od innych powiązań mogących rodzić podejrzenia o brak obiektywizmu.
Zasada unikania ewentualnych konfliktów interesów – zgodnie z orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego oraz praktyką samorządową, nawet potencjalne powiązania między kontrolą a kontrolowanym mogą być odłączone od odrębnej osoby z procesu kontrolnego.
III. Wnioski i uwagi
W związku z, domagam się:
natychmiastowego wyłączenia Pana Sebastiana Matthesa z kontrolą inwestycji na dworcu PKP, aby zapewnić pełne bezpieczeństwo i dostęp.
Przedstawienie niezależnej opinii w przedmiotowej sprawie przez eksperta z zakresu prawa samorządowego, którego celem jest zniszczenie, czy naruszenie przepisów.
przeprowadzenie przejrzystych procedur kontrolnych , poprzez powołanie zespołu niezależnych ekspertów oraz umożliwienie kontroli społecznej i przebiegu tej inwestycji.
W przypadku wystąpienia działań wykonawczych w sprawie, zwrócę się o kontroli do Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz Wojewodów Pomorskiego w celu kontroli zgodności z procedurami kontrolnymi z określonymi standardami kontrolnymi i etycznymi.
Z poważaniem,
Profesor, specjalista w zakresie polityki gospodarczej i strategii przedsiębiorstw
Do wiadomości: Wojewoda Pomorski, Regionalna Izba Obrachunkowa, Media lokalne
Szanowni Państwo,
Zwracam się z formalnym wnioskiem o ponowne rozpatrzenie kwestii konfliktu interesów w sprawie kontroli inwestycji na dworcu PKP, prowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Chojnicach.
Podczas posiedzenia Komisji Rewizyjnej oraz późniejszej sesji Rady Miejskiej doszło do rażącego naruszenia zasad bezstronności oraz standardów dobrego zarządzania. Dyrektor Starostwa Powiatowego, pan Sebastian Matthes, który pełni jednocześnie funkcję przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, został wyznaczony do nadzorowania inwestycji, w której uczestniczy jego macierzysta instytucja.
Taka sytuacja budzi uzasadnione wątpliwości co do obiektywności i przejrzystości procesu kontrolnego. W polskim systemie prawnym istnieje fundamentalna zasada, że nie można jednocześnie sprawować kontroli nad projektem i być jego stroną. W tym przypadku mamy do czynienia z oczywistym konfliktem interesów, co zostało podkreślone przez radnych opozycji oraz ekspertów w zakresie samorządności.
Dodatkowo, odrzucenie wniosku o wyłączenie p. Matthesa bez jednoznacznej opinii prawnej i bez głębszej analizy statutu miasta podważa zaufanie obywateli do instytucji kontrolnych.
W związku z powyższym wnoszę o:
Ponowne rozpatrzenie kwestii wyłączenia p. Sebastiana Matthesa z kontroli inwestycji w celu zagwarantowania jej pełnej bezstronności.
Przedstawienie szczegółowej opinii prawnej dotyczącej zgodności tej sytuacji z obowiązującymi przepisami.
Zapewnienie transparentności procesu kontrolnego, np. poprzez udział niezależnych ekspertów lub przedstawicieli społeczności lokalnej.
W przypadku braku działań w tej sprawie, zamierzam skierować formalne zawiadomienie do organów nadzorczych, w tym Najwyższej Izby Kontroli.
Z poważaniem,
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!