Niedziela, 22 Grudnia 2024 | Imieniny: Bożeny, Drogomira, Zenona chojnice24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
tekst i fot. je

Progi zwalniające po chojnicku

Podobno prędkość 30 km na godzinę wystarczy do bezpiecznego pokonania progu na ul. Wiśniowej

Podobno prędkość 30 km na godzinę wystarczy do bezpiecznego pokonania progu na ul. Wiśniowej

Praktycznie jedynym sposobem na walkę z kierowcami jeżdżącymi zbyt szybko, nieprzestrzegającymi ograniczeń prędkości, są w Chojnicach progi zwalniające.

Zasady ich stosowania regulują przepisy rozporządzenia ministra infrastruktury z 3.07.2003 r. w sprawie warunków technicznych dla urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Zgodnie z nimi mogą być montowane wyłącznie w tych miejscach i na tych odcinkach dróg, na których konieczne jest skuteczne ograniczenie prędkości ruchu pojazdów, jeśli inne metody nie mogą być stosowane lub ich skuteczność jest niewystarczająca. Nie mogą być stosowane m.in. na ulicach i drogach wyjazdowych stacji pogotowia ratunkowego; na ulicach, gdzie kursuje autobusowa komunikacja pasażerska z wyjątkiem progów wyspowych, na jezdniach innych niż bitumiczne, jeżeli nie można zastosować oznakowania poziomego P-25; na łukach dróg i w innych przypadkach, gdy ich obecność może powodować zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Reklama | Czytaj dalej »

Progi zwalniające mogą być stosowane na drogach lokalnych i dojazdowych, wyjątkowo zbiorczych. Przed nimi można ustawić przeszkody, tzw. szykany, które zmuszą do zmniejszenia szybkości do  bezpiecznej. Nie mogą stanąć bliżej skrzyżowania niż 40 m. Powinny być oddalone o co najmniej 25 m od takich konstrukcji, jak komory na instalacje wodociągowe czy c.o. Ich wysokość maksymalna to 10 centymetrów. Tak mówi prawo. Sprawdziliśmy, jak wygląda realizacja.

Jeden z pierwszych progów zwalniających w Chojnicach powstał na ul. Wiśniowej w pobliżu kościoła. Gdy powstawała koncepcja jej budowy, ówczesny burmistrz Andrzej Gąsiorowski mówił, że będzie drogą dojazdową do szpitala. Z Wiśniowej miały korzystać także karetki pogotowia ratunkowego. Dziś raczej trudno je tam spotkać, gdyż bardziej przyjazne dla nich są ul. Leśna czy Czereśniowa. Przed progiem jest znak ograniczenia prędkości do 30 km na godzinę. Podobny znak znajduje się przy skrzyżowaniu z ul. Bytowską. Szerokość tzw. najazdu wynosi ok. 80 cm. Przy tej konstrukcji powinien wynosić 100 cm. Wysokość progu, jak widać na zdjęciu, wynosi ok. 15 cm, czyli norma została przekroczona o 5 cm i 50%. Nie zauważyliśmy odważnego, który pokonywałby ten próg z prędkością 30 km na godzinę.

Jedną z najbardziej „zaprogowanych” ulic jest Jarzębinowa. Wraz z przyległymi drogami wykonana jest z ulubionego przez władze miasta materiału, czyli z polbruku. Jeżeli nie można zastosować poziomego oznakowania, czyli poprzecznych względem progu namalowanych naprzemiennie pasów o dwóch długościach, nie mogą być wykonane na takiej ulicy progi zwalniające. Na całej długości, włącznie z ul. Dębową, nie ma prawidłowego poziomego oznakowania progów. Jego namiastką są pasy z kolorowego polbruku. Na skrzyżowaniu ul. Dębowej i Jarzębinowej są dwa przejścia dla pieszych, które zarazem są progami zwalniającymi. Ostrzega o tym pionowy znak drogowy. Naszym zdaniem są one bliżej skrzyżowania niż 40 m. Nie są to jedyne takie przypadki na Jarzębinowej. Podobnie jest przy skrzyżowaniach z ul. Leśną i Modrzewiową. To ostatnie jest poza tym wyjątkowe w naszym mieście, gdyż próg jest szerokości… całego skrzyżowania! Wysokość progów na tej ulicy jest w okolicach 12-13 cm. Trochę za wysoko.

Dzielnie o palmę pierwszeństwa walczy ciąg ulic Podlesie-Karnowskiego. Są tam jednak tzw. progi podrzutowe o szerokości ok. 50 cm. Tak przynajmniej wynika z wizji lokalnej i analizy wspomnianego rozporządzenia ministra. Jeśli prawidłowo je rozpoznaliśmy, to nie wolno ich stosować na drogach publicznych. Z jednym wyjątkiem – można przed tzw. rogatkami np. kolejowymi. Poza tym dopuszczalne są na terenach zakładów, parkingów itp.

Równie ciekawym przypadkiem jest próg zwalniający na ul. Jana Pawła II w pobliżu Szkoły Specjalnej. Jest on z polbruku, jednak udało się na nim namalować pasy informujące o przejściu dla pieszych. Natomiast pasy ostrzegające o progu umieszczono na asfalcie przed nim, zamiast na wjeździe i zjeździe. W sumie to drobiazg, ale bardziej zastanawia fakt, czy można taki próg instalować na trasie linii autobusowej. Zgodnie z przepisami powinien być tzw. wyspowy. Takie stosują w Emsdetten. Także tam, gdzie nie jeżdżą autobusy.

Nie uważamy się za ekspertów od ruchu drogowego, więc nasze spostrzeżenia kierujemy do organu zarządzającego ruchem na drogach powiatowych i gminnych w Chojnicach, czyli starosty chojnickiego Stanisława Skai. Chcielibyśmy uzyskać odpowiedź na pytanie, czy w podanych w tekście przypadkach nie doszło do naruszenia prawa.

Chcielibyśmy ponadto zaproponować burmistrzowi Arseniuszowi Finsterowi, staroście Stanisławowi Skai oraz przewodniczącemu Samorządu Osiedlowego Edwardowi Gabrysiowi, aby własnymi samochodami, przy naszej obecności, spróbowali przejechać próg na ul. Wiśniowej z prędkością 30 km na godzinę. Samochody terenowe są z tego eksperymentu wykluczone. Nie bierzemy odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia pojazdu.

Załącznik do rozporządzenia ministra infrastruktury ws. warunków stosowania progów.

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

26 komentarzy

~kinga
Beznadzieja te progi, po co to komu, nic nie dają wg. mnie. A jeszcze nie wiadomo jak z tymi przepisami: https://www.prawo-jazdy-360.pl/aktualnosci/czemu-sluza-progi-zwalniajace
10 Stycznia 2019, godzina 15:57
Oceniono 3 razy -1
~Brawo za kawał dobrej robot
24 Października 2013, godzina 21:56
Oceniono 3 razy 1
~W ten sposób spycha sie gorace tematy z listy
rankingowej pierwszych 3 miejsc
24 Października 2013, godzina 21:01
Oceniono 2 razy 0
~wojrip
Proponuje jeszcze zobaczyć progi przy ulicach M.B.Fatimskiej i Pokoju toruńskiego gdzie jadąc 5km/h i mając dobre zawieszenie i tak potrafie ocierać kończy się to tak że podjeżdzając potrafie sie stoczyć do tyłu tak wolno musze
24 Października 2013, godzina 20:44
Oceniono 2 razy -2
~youtubowiec
Widzę, że autor tekstu nakręcił filmik z objazdu wymienionych w nim miejsc. Tu go można znaleźć - http://www.youtube.com/watch?v=0vT7nyhBYzw
31 Października 2011, godzina 07:43
Oceniono 3 razy -3
~ford fokus
a ja mam forda fokusa (twarda zawieszenie)i kilka razy zawadziłem podwoziem o próg jadąc na wolnych obrotach na pierwszym biegu ....to jest prawie 5 km / h i w dodatku tylko trzy osoby w samochodzie i trochę w bagażniku.Prawda że zawrotna PIRACKA prędkość?Co mam zrobić kiedy będę miał pięciu pasażerów???????Proszę o poradę naszych szanownych budowniczych i projektantów.Myślę że jest więcej takich jak ja ale nie mają internetu albo wiary w powodzenie rozwiązania problemu.
30 Października 2011, godzina 22:23
Oceniono 6 razy 2
~ale jaja
Przepisy budowlane sa po to aby lamac, drogowe tez... nie lepiej gwozdzie posypac i wowczas afera bedzie o uszkodzenie mienia!!! Glupcy beda jezdzic ile fabryka dala a idioci budowac zapory nie do pokonania!!! W te zakute lby jedni i drudzy powinni byc ostro walnieci!!! Szkoda gadac... Moze referendum na jakiej ulicy co i jak aby debile zrozumieli...
29 Października 2011, godzina 00:23
Oceniono 3 razy 1
~chojniczanin
http://www.youtube.com/watch?v=iFx59s71eww&feature=related

Wiecej tuningu i progi zdadzą egzamin
28 Października 2011, godzina 23:59
Oceniono 2 razy 0
Brawo za zajęcie się tym tematem! Ja jeszcze swoim samochodem zahaczam na progu pod ratuszem, koło kiosku...
25 Października 2011, godzina 22:42
Oceniono 1 raz -1
~anonimowy anonim
Jak można prawidłowo oznakować próg, można zobaczyć tutaj - http://www.flickr.com/photos/bump2011/5405039077/. Amerykanie przed progiem dali chyba 2 metrowy napis BUMP!
25 Października 2011, godzina 19:31
Oceniono 2 razy 0
~Rajdowiec...
Progi srogi...wystarczyłoby ustawić fotoradar prewencyjnie każdego dnia gdzie indziej, a nie tylko na wlotach i wylotach z miasta jak to się u nas "prewencyjnie" robi. Ja wiem dobrze, że sam nie jeżdżę 50 w mieście (za co mnie za raz co niektórzy pojadą), ale podwójna linia ciągła i pasy to dla mnie prawie świętość, w ogóle przy szkołach i innych podobnych instytucjach. Jeśli dostałbym fotkę z takiego miejsca uderzyłbym się w pierś i zapłaciłbym bez marudzenia. Ale u nas stawia się 5 fotoradarów na wlocie i wylocie z ŻALna i najlepiej ustawiłoby się znak ograniczający do 30 na godzinę. To jest nasza pier* prewencja.
A co do naszych zaje* partaczy projektantów i wykonawców to nie mam słów. Klnę za każdym razem, gdy stoję na 5 czerwonym z rzędu na popieprzonej gdańskiej, a już nie mówię o zakazie skrętu w lewo na ulicę Wysoką z Sukienników, komu to przeszkadzało? Przecież tam jest miejsca tyle, że aż mnie głowa rozbolała, jak to kiedyś zobaczyłem.
A co mówicie jadąc obwodnicą w kierunku Gdańska, będąc zmuszonym stawać na czerwonym, bo ktoś źle pomyślał ustawienie sterownika świateł... (może się czepiam).
25 Października 2011, godzina 18:43
Oceniono 2 razy 2
~rom.
A ja takie progi pobudowałbym na każdej ulicy.Moim zdaniem debilami należy nazywać niektórych kierowców , a nie tych co budują spowalniacze dla co niektórych " rajdowców "
25 Października 2011, godzina 18:18
Oceniono 3 razy -1
~fragi
Nie chodzi o to żeby progów nie było ale o to żeby były zgodne z rozsądkiem i przepisami. Chojnice to jeszcze pryszcz, popatrzcie jacy gdzie indziej debile rządzą http://www.youtube.com/watch?v=YZ6SreXaF7g&feature=player_embedded#!
25 Października 2011, godzina 11:42
Oceniono 2 razy 0
Właściciel portalu a przed domem taki próg zwalniający, stąd pewnie temat. Uważam, że robiony na siłę. Pozbawionych wyobraźni szajbusów na naszych drogach (najczęściej w VW Golf), którzy w d... mają ograniczenia prędkości nie brakuje, więc progi na osiedlowych ulicach to jedyna szansa na ich poskromienie. Zlikwidujmy progi. Za chwilę dojdzie do tragedii, jakiś idiota rozjedzie dziecko i wówczas wszyscy będą pytali - dlaczego nie ma progów zwalniających? Tylko, że wówczas na prewencję będzie za późno. Na marginesie - tak jak zauważył ktoś wyżej, kierujący samochodami z betoniarni przy ul. Kościerskiej jeżdżą totalnie bez wyobraźni. Czyżby szef szkolił ich na rajd Dakar?
25 Października 2011, godzina 11:14
Oceniono 4 razy 2
~kierowca
Bardzo dobry pomysł, jedyne lekarstwo na debili za kierownicą. Przydałby się jeszcze jeden na ul. Ks. Pomorskich 40 - 42. Po nie przemyślanym remoncie {brak miejsc parkingowych} kierowcy zrobili sobie małą obwodnicę i droga ta straciła charakter osiedlowy.
25 Października 2011, godzina 10:06
Oceniono 2 razy -2

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.040 4.140 DKKDKK 0.498 0.524
EUREUR 4.160 4.240 TRYTRY 0.118 0.135
CHFCHF 4.530 4.610 NOKNOK 0.298 0.317
GBPGBP 5.080 5.160 SEKSEK 0.310 0.334
Aktualizacja: 2024-12-22 14:17
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 4000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.064 4.104 DKKDKK 0.499 0.523
EUREUR 4.170 4.240 TRYTRY 0.119 0.134
CHFCHF 4.540 4.590 NOKNOK 0.299 0.316
GBPGBP 5.105 5.158 SEKSEK 0.311 0.333
Aktualizacja: 2024-12-22 14:17
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Czy weźmiesz udział w głosowaniu na projekty do realizacji w Budżecie Obywatelskim?




Ceny paliw2024-12-22

E95 E98 ON LPG
BP - - - -
Circle K - - - -
Mol Chojnice - - - -
MZK - - - -
Orlen - - - -
PKS - - - -

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij