Wtorek, 28 Maja 2024 | Imieniny: Augustyna, Ingi, Jaromira chojnice24 na komórkę
Strona głównaZdrowie
Rozmiar tekstu: A A
Katarzyna Karpus

Nasze kości lubią sport

Postęp cywilizacyjny dokonuje się na naszych oczach i to niemalże w zawrotnym tempie. Dotyczy on właściwie wszystkich dziedzin życia.

To co jeszcze naszym prababkom wydawało się baśniową opowieścią lub czarami dziś jest faktem. Błyskawiczne przekazywanie informacji na odległość tysięcy kilometrów nie stanowi już - za sprawą internetu czy telefonii komórkowej - żadnego problemu. Zaczynamy mówić nie o turystyce międzynarodowej, ale międzyplanetarnej. Lada chwila będziemy ratować życie stosując sklonowane organy.
Niestety rozwój cywilizacji niesie też ze sobą negatywne skutki jak chociażby ciągły pośpiech i wzmożony stres. Dzięki postępowi w medycynie rośnie wprawdzie przeciętna długość trwania życia, ale nie towarzyszy jej zachowanie zadowalającej jego jakości. Następuje wzrost zachorowań na tzw. choroby cywilizacyjne. Skutkiem antyzdrowotnego wpływu cywilizacji na styl życia jest również znaczny wzrost zachorowań na osteoporozę.

Co to właściwie jest osteoporoza?

Reklama | Czytaj dalej »

Osteoporoza jest chorobą układu kostnego charakteryzującą się powolnym ubytkiem masy kostnej a w konsekwencji zwiększoną podatnością kości na złamania. Pierwszymi objawami choroby są niezbyt nasilone choć uporczywe bóle kręgosłupa. Obserwuje się również u chorego stopniowe pochylanie i uwypuklenie pleców. Najczęstszymi powikłaniami osteoporozy są złamania trzonów kręgów oraz szyjki kości udowej.
Wbrew powszechnie panującej opinii choroba ta zagraża nie tylko kobietom po menopauzie. Dotyka ona również mężczyzn zwłaszcza po 50 roku życia oraz coraz częściej dzieci.
Do czynników wyzwalających wystąpienie lub przyspieszających rozwój osteoporozy zalicza się: nieodpowiednią dietę, palenie tytoniu, niedobory hormonalne u kobiet po menopauzie, ale głównie niewystarczającą aktywność fizyczną. Dlatego właśnie ten czynnik odgrywa kluczową rolę zarówno w profilaktyce jak i leczeniu osteoporozy.

Kto powinien uprawiać sport?

Masa kości i jej struktura są wynikiem trwających nieustannie procesów tworzenia i niszczenia. 80 do 85% szczytowej masy kostnej osiągana jest przed okresem dojrzewania. Później narastanie przebiega bardzo powoli i osiąga maksimum między 20 a 35 rokiem życia w zleżności od cech indywidualnych. Szczytowa masa kostna utrzymuje się do około 45 roku życia, kiedy to zaczyna zdecydowanie spadać.
Trening fizyczny w dzieciństwie dodatkowo powoduje wzrost masy kostnej, a jej zwiększona ilość utrzymuje się aż do życia dorosłego. Dlatego tak ważny jest on w okresie wzrostu, również ze względu na działanie zapobiegające rozwojowi osteoporozy.
Jednak żeby odnieść korzyść z ćwiczeń fizycznych muszą one być kontynuowane w życiu dorosłym. Wówczas umożliwiają utrzymanie masy kostnej i wytrzymałości kości aż do późnego wieku. Badania naukowe dowiodły, że wysiłek fizyczny zapobiega wystąpieniu lub zmniejsza ubytek masy kostnej zarówno u kobiet przed jak i po menopauzie. Ponadto pod wpływem wysiłku rośnie w organizmie poziom substancji zwanych endorfinami, które odpowiedzialne są za dobre samopoczucie człowieka. Regularnie uprawiane ćwiczenia dają zatem dodatkowe korzyści w postaci wpływu na zdrowie psychiczne.

Jakie jest oddziaływanie wysiłku fizycznego na układ szkieletowy?

Organizm człowieka przyzwyczaja się w pewien sposób do pracy jakiej wymaga wykonywanie codziennych czynności. Aby zmobilizować organizm do działania kościotwórczego należy zastosować ćwiczenia o nietypowej lokalizacji lub dużej sile naprężeń. Obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego większe niż zwykle powoduje korzystną przebudowę kości. Ponadto wyniki najnowszych badań naukowców brytyjskich (Prince R.L., Smith M., Dick I.M.) wskazują na to, że aktywność fizyczna wpływa korzystnie na przyswajanie wapnia z pożywienia, co dodatkowo wzmacnia kości.

Jaki rodzaj wysiłku jest najlepszy?

Stwierdzono, że najszybszy i największy przyrost masy kostnej następuje na skutek wykonywania ćwiczeń oporowych. Nie oznacza to jednak, że trening siłowy jest jedynym, który przynosi pożądane efekty. Podobnie działa każdy rodzaj wysiłku dynamicznego obejmującego różnorodne ćwiczenia i dzięki temu angażującego różne grupy mięśni. Korzystny zatem jest też aerobik, skakanie na zajęciach typu "kangoo" czy gra w tenisa. Jednak na szczególną uwagę zasługuje pływanie.. Jesteśmy w szczęśliwym położeniu, albowiem mamy w zasięgu ręki wiele jezior, w których można pływać, otworem stoi również Park Wodny.
Intensywne ćwiczenia nie są jednak odpowiednie dla wszystkich. Zdecydowanie nie zaleca się ich ludziom starszym, rekonwalescentom po długotrwałym leżeniu oraz osobom z zaawansowaną osteoporozą, bowiem uprawienie przez nich tego rodzaju aktywności fizycznej zwiększa ryzyko wystąpienia złamań. Natomiast wskazany jest dziarski marsz, pływanie, ćwiczenia izometryczne, taniec lub jazda na rowerze w zależności od indywidualnych możliwości i preferencji
Częstość upadków jest oprócz niskiej masy kostnej drugim ważnym czynnikiem ryzyka wystąpienia powikłań osteoporozy w postaci złamań. Aktywność fizyczna skutecznie zapobiega złamaniom zwiększając masę mięśniową, siłę mięśni oraz równowagę i koordynację ruchową.

Skoro trening fizyczny jest tak skutecznym a przy tym przyjemnym lekarstwem na osteoporozę dlaczego tak mało osób regularnie wykonuje ćwiczenia fizyczne? Dbając o nasze zdrowie pamiętajmy, że lepiej zrezygnować z godziny spędzonej przed telewizorem, przy komputerze czy z rytualnych zakupów w hipermarkecie, aby czas ten przeznaczyć na aktywny wypoczynek z rodziną. Mieszkając w Chojnicach możemy mówić o wielkim szczęściu: przepiękne, leśne okolice zapraszają do spacerów i jazdy na rowerze, mnogość jezior oraz Park Wodny Chojnice zapraszają do pływania. Słowem: jest gdzie aktywnie spędzać czas. Tylko chcieć !

Katarzyna Karpus
Poradnia Sietetyczno-Żywieniowa NZOZ „GEMINI”
Ul. Młodzieżowa 35
Tel. 52 397 4033

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

1 komentarz

~chojniczanin
Co do zdjęcia.. Nie biegajcie ludzie po betonie w takich zwykłych trampkach bo można tylko sobie stawy dobić. Ja rozumiem, że niektórzy potrzebują się pokazać i biegają po centrum, ale to nie jest miejsce do tego. Zapierniczać do lasku miejskiego! Nie tylko zdrowiej dla stawów, ale również powietrze inne A jak już ktoś się upiera żeby biegać po betonie, to radzę zainwestować w dobre buty.
03 Czerwca 2011, godzina 15:34
Oceniono 1 raz 1

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 390.00 400.00 DKKDKK 50.20 53.80
EUREUR 423.00 433.00 RUBRUB 4.15 4.42
CHFCHF 424.00 431.00 NOKNOK 30.00 33.40
GBPGBP 496.00 506.00 SEKSEK 36.00 37.10
Aktualizacja: 2024-05-27 18:46
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 3000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 391.70 396.43 DKKDKK 50.30 53.70
EUREUR 425.45 429.78 RUBRUB 4.15 4.42
CHFCHF 424.00 431.00 NOKNOK 30.10 33.30
GBPGBP 498.41 504.05 SEKSEK 36.10 37.00
Aktualizacja: 2024-05-27 18:46
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Czy wypożyczasz książki z Miejskiej Biblioteki Publicznej?




Ceny paliw2024-05-27

E95 E98 ON LPG
BP 6.84 zł 7.54 zł 6.89 zł 2.68 zł
Circle K 6.79 zł - 6.84 zł 2.65 zł
Mol Chojnice 6.79 zł - 6.84 zł 2.67 zł
MZK 6.75 zł 7.39 zł 6.79 zł 2.65 zł
Orlen 6.79 zł 7.57 zł 6.84 zł 2.67 zł
PKS 6.78 zł - 6.79 zł 2.65 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij