Samorządność to idea
O samorządności pisze Marcin Wałdoch ze Stowarzyszenia Projekt Chojnicka Samorządność.
Głównymi czynnikami decydującymi o istnieniu samorządności bądź też jej braku są:
a) stopień decentralizacji państwa,
b) skala udziału gmin w decydowaniu o przeznaczeniu środków z podatków od obywateli "małej ojczyzny",
c) możliwość samodzielnego wyboru władz danej społeczności spośród jej mieszkańców,
d) sprawowanie władzy nad precyzyjnie ustaloną powierzchnią terenu,
e) maksymalna ilość kompetencji (zadań własnych) związanych z wszelkimi dziedzinami życia realizowanymi na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego,
Reklama | Czytaj dalej »
f) możliwość stanowienia aktów prawa miejscowego,
g) samodzielne określanie planów rozwojowych dla gminy,
h) wyodrębnienie majątkowe - rozróżnienie interesu samorządu od interesu państwa,
i) stopień uczestnictwa wspólnoty samorządowej w władztwie publicznym,
j) prawo do wolnego stowarzyszania się na terenie gminy,
k) prawo do wprowadzania danej jednostki samorządu terytorialnego w stowarzyszenia i związki jednostek samorządu terytorialnego,
l) prawo apelacji od decyzji aparatu rządowego/centralnego dotyczących danego samorządu do niezawisłych sądów.
W takim porządku rzeczy widać, że coś jednak umyka, a idea samorządności wydaje się być w tym ujęciu niedookreślona i wykraczająca poza "główne czynniki" ją jakoby warunkujące. Warto podkreślić, że współcześnie z takim ujęciem samorządności zgodziłaby się znaczna część prawników, politologów, a i nasz ustawodawca jest zgodny z taką interpretacją samorządności. Czego w tej jurystycznej koncepcji samorządności może brakować? Czy samorządność to faktycznie zaledwie te kilkanaście cech?
W moim ujęciu samorządność, wracając do pierwszego zdania to idea. Przez prawodawcę zredukowana do wymiaru pewnej pragmatyki życia państwa. Sama samorządność zaś, wykracza daleko poza ramy instytucjonalne i wiąże się z kulturą polityczną danej wspólnoty. To właśnie kultura polityczna formująca sposoby wykorzystania zasobów politycznych społeczności na danym terenie oraz jednoczesne kreowanie tych zasobów decyduje o kształcie samorządności w określonej przestrzeni społecznej. Tym samym dzięki takiemu ujęciu kwestii samorządności zyskujemy asumpt do zastosowania analogii w pojmowaniu społeczeństwa obywatelskiego i otwartego oraz samorządności w ujęciu społeczno-politycznym. Wynikiem tego będzie możliwość bliższego określenie cech, jakimi samorządność powinna się legitymować w ujęciu, którego prawodawca nigdy z powodów praktycznych nie zaimplementuje do systemu prawnego w danym państwie, ale też ujęcie to powinno być akceptowane przez kulturę polityczną i praktyki życia społeczno-politycznego danej wspólnoty. Do tych cech zaliczyłbym:
a) akceptacja przez lokalne władze krytyki jej działań wyrażanej przez obywateli,
b) konsensualne podejście władz lokalnych do kwestii problemów społecznych,
c) pełna transparentność działań i intencji samorządowców,
d) stwarzanie przyjaznego środowiska dla procesów lokalnej demokracji deliberatywnej,
e) działalność władz samorządowych zgodna z kapitałem kulturowym, charakterem i historią wspólnoty poddanej władztwu gminy,
f) ułatwianie równego dostępu do dóbr, zasobów, bogactw wytwarzanych na terenie danej wspólnoty każdemu jej mieszkańcowi,
g) zgoda na działalność społeczną i polityczną - zgoda na podejmowanie prób realizacji celów społecznych i politycznych wykraczających poza interpretacje "dobra wspólnego" w perspektywie władzy lokalnej,
h) rozwinięcie "kanałów rekrutacji" do tak zwanych elit politycznych wśród wszelkich środowisk i warstw społecznych danej wspólnoty,
i) brak represji miękkich - szkalowanie, szykanowanie za działalność społeczną i polityczną,
j) rezygnacja z tworzenia grup interesu przez lokalnych liderów życia społecznego, politycznego i gospodarczego na rzecz egalitarnego współdecydowania o przyszłości i zasobach gminy,
k) współdecydowanie obywatelskie o formach wykorzystania zasobów finansowych gminy - kreowanie tzw. budżetów obywatelskich,
l) zgoda władz samorządowych na bycie "pierwszym wśród równych", a nie utrzymywanie przymusu hołdowania instytucjom czy organom,
m) praca w jednostkach samorządu terytorialnego (ta z wyboru głosujących), jako służba i przywilej, a nie jako źródło prestiżu i władzy,
n) wszelkimi sposobami umożliwianie awansu społecznego i zawodowego każdemu, kto do takiego awansu dąży w ramach wspólnoty,
o) zachęcanie ludzi młodych do pracy na rzecz lokalnej społeczności i dążenia do osiągania awansu społecznego,
p) umożliwianie cyrkulacji elit w lokalnej wspólnoty bez siłowego blokowania stanowisk władzy przez organy, instytucje i grupy interesu,
r) powszechna zgoda lokalnej wspólnoty na pluralizm, wielokulturowość, wieloobyczajowość i na wolność wyznań,
s) staranne oddzielenie jakichkolwiek praktyk religijnych od praktyk związanych z wykonywaniem władztwa publicznego,
t) w dyskursie publicznym unikanie tak przez władzę, jak i obywateli, struktur językowych naznaczających "inność", "opozycyjność" i "niestosowność",
u) unikanie wykorzystywania autorytetu sprawowanych funkcji dla celów określonych grup interesu czy też dążeń indywidualnych,
w) zgoda społeczności i władzy samorządowej na dynamiczne zmiany realizowanej polityki dostosowane do powstających żądań społecznych.
Marcin Wałdoch
Stowarzyszenie Projekt Chojnicka Samorządność
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (1)
- Komentarze Facebook (...)
1 komentarz
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!