Nowy lewoskręt na Sukienników. Aktualizacja
Funkcjonujące od wiosny 2012 roku w budynku dawnego Banku Gdańskiego centrum handlowe jest coraz lepiej skomunikowane z ul. Sukienników. Od połowy roku jest także możliwy wjazd na parking w lewo z kierunku ul. Gdańskiej.
Gdy w marcu 2012 pisaliśmy o zastosowanej na skrzyżowaniu ulic Cechowej – Sukienników organizacji ruchu drogowego, wjazd na parking przy galerii handlowej był możliwy jedynie prawoskrętem z kierunku ul. Człuchowskiej. Natomiast wyjazd z niego dopuszczalny był w prawo oraz w lewo. Takie rozwiązanie było przewidziane w dokumentacji modernizacji dawnej drogi krajowej nr 22, którą Urząd Miejski w Chojnicach zamówił w firmie Tebodin – Sap – Projekt Poznań. Po jej realizacji przy ul. Sukienników w kilku miejscach nie był już dopuszczalny manewr skrętu w lewo – z ul. Grunwaldzkiej przy rondzie, z ul. Wałowej, z ul. Sukienników w ul. Bankową.
Reklama | Czytaj dalej »
Wycinek dokumentacji technicznej modernizacji b. berlinki.
Jednym z niezadowolonych z takiego rozwiązania był właściciel galerii handlowej „K&M”. W marcu 2012 roku złożył wniosek do urzędu miejskiego o zgodę na umożliwienie wjazdu na parking poprzez lewoskręt z ul. Sukienników. Komisja ds. Oznakowania Dróg, w której skład wchodzą pracownicy wydziału komunalnego UM, straży miejskiej, policji oraz Wydziału Inwestycji i Infrastruktury Drogowej w starostwie (przejął zadania Powiatowego Zarządu Dróg), negatywnie zaopiniowała wniosek. Uważała, że jego realizacja wprowadzi utrudnienia w ruchu, zwiększy ryzyko kolizji.
– Po tej decyzji komisji, na prośbę wnioskodawcy, odbyły się dwie wizje w terenie z udziałem komendanta chojnickiej Straży Miejskiej, policji, także moim. W ich wyniku wypracowaliśmy kompromis, że odpowiedni wydział w starostwie powiatowym zajmie się wykonaniem analizy drogowej nowej organizacji ruchu. Wiem, że jej wynik był pozytywny dla właściciela nieruchomości, gdzie mieści się galeria handlowa. To było przesłanką dla burmistrza, by zaakceptować prośbę o lewoskręt z Sukienników na parking – wyjaśnił nam dyrektor wydziału komunalnego Jarosław Rekowski.
Zapytaliśmy Jacka Marciniaka, zastępcę dyrektora ds. infrastruktury drogowej, o to, kto był zleceniodawcą analizy, kto ją wykonał, jaki był jej koszt, kto go pokrył oraz jakie były argumenty za zgodą na dopuszczenie skrętu w lewo na parking.
Z otrzymanej odpowiedzi wynika, że wykonanie analizy zlecił właściciel galerii K&M. Wykonał ją Daniel Folehr. Powiat nie wie, kto i ile zapłacił za tę analizę, gdyż nie był zleceniodawcą. Stwierdzono w niej, że nie zachodzą przesłanki eliminujące możliwość skrętu w lewo na parking. Jako argument za takim rozwiązaniem podano, że „trajektoria lewoskrętów na parking nie koliduje z lewoskrętem w ul. Cechową. Podobny układ funkcjonuje np. na skrzyżowaniu Obrońców Chojnic – Gdańska – Subisława. Taki projekt organizacji ruchu uzyskał pozytywną opinię zarządcy drogi i policji.”
Nasuwa się pytanie, co jest ważniejsze dla burmistrza, czy wspomniana analiza, wykonana na zlecenie i za pieniądze wnioskodawcy, czy stanowisko Komisji ds. Oznakowania Dróg przy Urzędzie Miejskim? Jeśli faktycznie nie ma problemu na ul. Sukienników z realizacją przez kierowców skrętów w lewo, to może nie warto dyskryminować taksówkarzy z postoju przy ul. Wałowej czy klientów marketu przy rondzie Solidarności?
Aktualizacja z 6.09.2012
Otrzymaliśmy od burmistrza Arseniusza Finstera informacje dotyczące poruszonego w artykule tematu, które przekazujemy. Jest standardem, że wnioskodawca zmiany w organizacji ruchu zleca na swój koszt opracowanie analizy drogowej, która posłuży do podjęcia ostatecznej decyzji. Podejmuje ją nie burmistrz, jak przekazał nam Jarosław Rekowski, a starosta chojnicki. Została wydana 26.04.2012, podpisał się pod nią – z upoważnienia Starosty – Jacek Marciniak, zastępca dyrektora w Wydziale Inwestycji i Infrastruktury Drogowej. Stwierdza się w niej, że „po rozpatrzeniu wniosku z dnia 27.03.2012 (…) dotyczącego zatwierdzenia projektu stałej organizacji ruchu drogowego w związku ze zmianą polegającą na (…) budowie zjazdu publicznego z drogi gminnej do budynku handlowo – usługowego przy ul. Sukienników 5 dla poprawienia bezpieczeństwa użytkowników drogi, zatwierdzam projekt organizacji ruchu drogowego (…) wg schematów załączonych do wniosku.”
Po wydaniu tej decyzji ponownie spotkała się Komisja ds. Oznakowania Dróg. Został przeprowadzony z udziałem pojazdów Straży Miejskiej eksperyment drogowy, który potwierdził zasadność opinii mgr inż. Daniela Folehra. W jego wyniku komisja pozytywnie podeszła do wniosku właściciela galerii przy ul. Sukienników. Natomiast ewentualne wprowadzenie lewoskrętu w ul. Sukienników z ul. Grunwaldzkiej (przy markecie) oraz z ulicy, na której jest postój taxi, nie jest możliwe z powodu bliskości ronda.
Zastanawiające w tej całej sprawie jest to, że burmistrz o decyzji starostwa powiatowego dowiedział się w momencie dostarczenia jej przez wnioskodawcę do Urzędu Miejskiego. Do wiadomości otrzymała jedynie Komenda Powiatowa Policji.
Wycinek projektu nowej organizacji ruchu przy wjeździe do galerii przy ul. Sukienników.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (10)
- Komentarze Facebook (...)
10 komentarzy
Proponuję dyskusję na temat możliwych poprawek, ale w tym kraju to chyba bez sensu bo "projektanci" tworzący swoje dzieła za biurkami dbają tylko o to aby ładnie wyglądało na papierze (wysepki, zakola i inne pierdoły) a później się poprawi, albo i nie.
Jeszcze tak na marginesie, nie ma w Chojnicach ulicy Wałowej tylko Grobelna o której mowa w artykule
A na poważnie, uważam, że żaden szanujący się projektant, nie podpisałby się pod takim rozwiązaniem. Pan Fohler jest prawdopodobnie jedynym projektantem drogowym w mieście, nie znaczy to jednak, że jest nieomylny. Można by w tym miejscu użyć jeszcze innego przymiotnika, ale nie będę się narażać. Jak można użyć argumentu, że wjazd na parking galeryjki handlowej jest równoważny ulicy Cechowej? Przecież nie jest. Z Cechowej nie ma możliwości wyjazdu w lewo. Co więcej to skrzyżowanie porównywane jest do skrzyżowania ul. Gdańskiej - Obrońców Chojnic i Subisława. Niech mi ktoś pokaże, w którym miejscu tego skrzyżowania przy skręcie w lewo trzeba przeciąć dwa pasy w przeciwnym kierunku. Skoro trajektoria lewoskrętów na parking nie koliduje z lewoskrętem w ul. Cechową to niech mi ktoś wytłumaczy, w jaki sposób wykonać manewr lewoskrętu na parking, gdy w tym czasie na końcu pasa (!) lewoskrętu w ul. Cechową będzie stał samochód? A może wybudujmy tam rondo? Jak widać w tym mieście dla kolegów wszystko.
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!