Piątek, 22 Listopada 2024 | Imieniny: Cecylii, Jonatana, Marka chojnice24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
Rozm. Monika Szymecka

Babciu i dziadku - nie dajcie się nabrać

Z rzecznikiem konsumentów Joanną Gierszewską rozmawiamy o seniorach, których naiwność jest często wykorzystywana.

Z rzecznikiem konsumentów Joanną Gierszewską rozmawiamy o seniorach, których naiwność jest często wykorzystywana.

21 i 22 stycznia nasze babcie i dziadkowie mają swoje święto. Może oprócz życzeń, prezentów i podziękowań za trud, cierpliwość, dobre serce, pomoc – bądźmy też wsparciem w uświadamianiu czyhających na naszych kochanych seniorów różnych zagrożeń. Wszyscy zgadzamy się z tym, że osoby starsze wymagają nie tylko naszej miłości i opieki, lecz także naszego zainteresowania i informacji o tym, na co należy uważać, aby nie popaść w tarapaty finansowe. - Zapewnijmy naszych dziadków, że nie muszą się obawiać i lepiej informować bliskich o tym, że pochopnie zawarli umowę na niezrozumiałych dla nich warunkach, że uczestniczyli w pokazie zorganizowanym w restauracji lub wpuścili do domu przedstawiciela firmy telekomunikacyjnej - apeluje powiatowy rzecznik konsumentów Joanna Gierszewska.

Ch24: Dlaczego starsze osoby tak często są na „celowniku” akwizytorów i przedsiębiorców, z którymi zawierana jest tzw. umowa poza lokalem?

Reklama | Czytaj dalej »

Joanna Gierszewska: Seniorzy należą do konsumentów szczególnie narażonych na oddziaływanie nieuczciwych praktyk rynkowych. Badania opinii publicznej potwierdzają, że są zwykle bardziej podatni na perswazję i często nie są dobrze poinformowani o przysługujących im prawach. Na rynku pojawia się coraz więcej firm wykorzystujących naiwność starszych ludzi, żerujących na ich obawach o własne zdrowie. Nasze skrzynki pocztowe są zasypywane przeróżnymi zaproszeniami na pokazy, które odbywają się w eleganckich restauracjach. Tworzy się przytulną atmosferę częstując kawą i ciastkiem. Troskliwa obsługa wypytuje zaproszone osoby o choroby, cierpliwie wysłuchuje zwierzeń. Następnie prezentowana jest np. pościel mająca rzekomo nadzwyczajne właściwości lecznicze lub urządzenie do masażu albo fototerapia w przywracaniu równowagi energetycznej.

Jakie jeszcze„tricki” stosują sprzedawcy podczas pokazów? Na jakie inne potencjalne zagrożenia narażeni są seniorzy?

Początkowo cena towarów jest wygórowana np. 7 000 – 8 000 zł, aby w końcu w drodze wyjątkowej promocji zejść poniżej 3 000 zł. Do tego jeszcze darmowy gratis – garnki, patelnie, poduszki. Niestety uczestnicy pokazu nie orientują się, jaka jest realna cena oferowanego produktu, nie mają możliwości porównania ceny i jakości. W praktyce okazuje się, że koszt produkcji rzekomo leczniczej kołdry wynosi najwyżej ok. 500 zł. Po takiej prezentacji „nakręceni” starsi ludzie, chwytający się każdej szansy na poprawę zdrowia, podpisują bez czytania umowę sprzedaży i kredytu i stają się właścicielami bezwartościowego towaru. Z doświadczenia mogę powiedzieć, że najczęściej na taki zakup decydują się osoby, których po prostu na to nie stać przy emeryturze w wysokości 700 – 900 zł. Później, gdy dociera do nich, jak bardzo niekorzystną podjęli decyzję – nie zawsze uda się skutecznie pomóc wyplątać z przykrej sytuacji. W takim wypadku istotne znaczenie ma czas od momentu zawarcia umowy. Spłata rat odbywa się więc ogromnym kosztem, rezygnacją z zakupu leków, czy ograniczaniem żywności. Najgorszy jest towarzyszący temu stres. Starsi ludzie bardzo przeżywają to, że tak perfidnie zostali oszukani. Oszukanym można zostać także wpuszczając przedstawiciela firmy telekomunikacyjnej do domu. Najczęściej puka do drzwi młoda elegancka osoba informująca, że jest z Telekomunikacji Polskiej i przychodzi z bardzo korzystną ofertą. Starszy człowiek słyszy od tego eleganckiego przedstawiciela, że uległo zmianie Prawo telekomunikacyjne i np. od stycznia, marca lub sierpnia wchodzą w życie nowe umowy. Następnie przedstawiciel prosi o przedstawienie ostatniego rachunku za użytkowanie telefonu, aby spisać dane. Droga do podpisania umowy jest już krótka i kolejny klient zostaje „złapany”.

Należy zapamiętać, że firma telekomunikacyjna, z którą łączy nas umowa, nie będzie żądała
od swoich klientów podania danych i rachunków, ponieważ ma je w swoim zbiorze. Zmiany umów najczęściej przeprowadzane są listownie, poprzez osobistą wizytę w punkcie lub telefonicznie (w tym wypadku jednak należy zachować czujność).

Jak to możliwe, że taki proceder ma miejsce i rozwija się kosztem naiwności starszych ludzi? Jak np. wnuki mogą im pomóc? Jak wytłumaczyć babci i dziadkowi, że ktoś może wykorzystać ich naiwność?

Firmy wykorzystują po prostu luki prawne i prowadzą tego typu działalność. Edukacja prawna w tym zakresie jest ważna, lecz miejmy też na uwadze przekazywanie sobie informacji o podejrzanych praktykach. Dlatego apeluję do Państwa, upewnijcie się proszę, czy ktoś z Waszych bliskich nie wybiera się czasem w najbliższych dniach na tego typu spotkanie lub już w nim nie uczestniczył. Apeluję także do seniorów - nie dajcie się oszukać i nabrać osobom, które bez żadnych skrupułów naciągają Was na zakup produktów, które nie są warte swojej ceny. Nie istnieje panaceum na wszystkie choroby. Jedno urządzenie, czy kołdra nie spowodują, że zniknie problem z bólem kręgosłupa, osteoporozą, czy chorobą wieńcową. I najważniejsze – nie ma nic za darmo. Każdy otrzymany produkt jest opłacony przez kupującego. Na szczęście nie wszyscy przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż na odległość lub poza lokalem działają nieuczciwie wprowadzając konsumentów w błąd.

W cyklu z udziałem rzecznika konsumentów omawiała już Pani umowy poza lokalem, wiele się o tym mówi, a jednak nadal trzeba ostrzegać. Z tak wieloma przypadkami w swojej praktyce się Pani spotyka? Kończą się pozytywnie dla seniorów?

Mój apel podyktowany jest bardzo dużą ilością poszkodowanych starszych osób zgłaszających tego typu praktyki. Dzisiaj otrzymałam informację telefoniczną od jednej z osób pokrzywdzonych, że dzięki mojej interwencji odzyskała 1 200 zł. Pani bardzo się cieszy, że mimo ogromnych co do tego obaw, otrzymała zwrot wpłaconych na pokazie pieniędzy i stwierdziła, że otrzymała wspaniały prezent w Dniu Babci.

To co poza życzeniami możemy przekazać babciom i dziadkom? Tak w skrócie.

Proszę pamiętać, że przeczytać umowę musimy, a podpisać możemy. Nikt nie może nas zmusić do zakupu. Nie obawiajmy się asertywnego zachowania i nie poddawajmy się łatwo manipulacjom i naciskom innych osób. Przekazuję najszczersze życzenia dla wszystkich seniorów. Pogody ducha, spokoju i długich lat w zdrowiu, które w jesieni życia jest wartością niezastąpioną. Bądźcie czujni i z daleko idącą ostrożnością podchodźcie do oferowanych Wam produktów mających na celu rzekomą poprawę zdrowia.

Dziękuję za rozmowę.

Dziękuję.


Powiatowy rzecznik konsumentów Joanna Gierszewska pełni dyżury we wtorki i środy w godz. 9-14 w Starostwie Powiatowym w Chojnicach (nr biura 43). W pozostałe dni pisemne zgłoszenia można składać w biurze obsługi interesantów lub drogą elektroniczną na maila rzecznikpk@powiat.chojnice.pl.

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

44 komentarzy

~marecki
Skąd się Pani wzięła ???
Nie sądziłem, że są jeszcze ludzie po studiach prawniczych (bo "prawnikami" trudno ich nazwać, raczej "lewiznami", którym zależy na sprawiedliwości i poszanowaniu zwykłego człowieka.
PEŁEN SZACUN DLA PANI i Pani działalności (chociaż mam już ponad 40lat i nic nie powinno mnie dziwić).
31 Marca 2013, godzina 14:42
Oceniono 1 raz 1
~Nie bądź frajerem!
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
23 Stycznia 2013, godzina 07:38
Oceniono 34 razy -24
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
22 Stycznia 2013, godzina 22:48
Oceniono 38 razy -28
~takie tam
"Są ludzie i parapety"
22 Stycznia 2013, godzina 22:25
Oceniono 20 razy 20
~doinformowany ludek
Ludziom naprawdę odbija. Aż się nie chce komentować. Jak ja wykorzystałam tę informację? Porozmawiałam z dziadkami. No i wybierali się w ten czwartek na taki pokaz. W skrzynce było zaproszenie na "wyjątkowe spotkanie w ramach Kampani "Aktywni 50+". Ulotka niezla. Bajer goni bajer. Już tam nie pójdą. Oni unikną kłopotów, a inni?
22 Stycznia 2013, godzina 22:03
Oceniono 24 razy 24
~bonzo
Takie mądrale są najlepsze. Jeżdżą po ludziach, krytykują, oceniają a sami nic nie robią dla innych. Dlaczego? Dobre pytanie. To najczęściej frustraci, którym nie wyszło w życiu i odskocznią jest dla nich anonimowość. To jest ich raj. Można wyrzucić z siebie całą gorycz i walnąć ją na innych, najczęściej aktywnych. Fragi tak nie cierpi urzędników, że już mu to rozum przyćmiło. Ma wąty do burmistrza, teraz do rzecznika a jutro pojeździ po staroście lub wójcie. A co tam! Przecież to nic nie kosztuje. Świadkiem jest komputerek. Parę zdań, a tyle radości.
22 Stycznia 2013, godzina 21:51
Oceniono 24 razy 24
~Waldek
Najlepszy jest Scorpio671, co to walnął artykuły z nadzieją, że co? Że ludzie to zapamiętają i ogarną? Walnij się chłopie w łeb. Ja chcę krótki i prosty przekaz – mam problem, co robić. Bez zastanawiania się, jaki artykuł i tego typu pierdoły. Koniec.
22 Stycznia 2013, godzina 21:40
Oceniono 23 razy 23
~do maka
Masz rację. Także zakładam, że intencją tego wywiadu był przekaz dla naszych kochanych dziadków, aby informować ich o zagrożeniach żeby oszczędzić im potem stresu. Bardzo fajny, pełen empatii i ciepła kierowanego do starszych osób wywiad.
22 Stycznia 2013, godzina 21:36
Oceniono 23 razy 23
~Marek
To pani rzecznik już wie, że fragi jej tak nienawidzi, że to on jest twórcą tych durnych wpisów o merytoryczności. Stałeś się dla mnie niewiarygodny. Sądziłem ,że twoje wpisy są rzetelne i prawdziwe. A tu na przykładzie osoby z którą miałem do czynienia i która bardzo mi pomogła – wiem, że jesteś zwykłym podjudzaczem napędzającym innych forumowiczów na urzędników, bo ich zajadle atakujesz.
22 Stycznia 2013, godzina 21:29
Oceniono 27 razy 25
~maka
Zrozumiałam że p.Gierszewska życzy wszystkim babciom i dziadkom wszystkiego dobrego z okazji ich święta oraz uczula ich rodziny na oszustwa. Dziękuje bardzo zwrócę na to uwagę moim rodzicom , rady bardzo się przydadzą.
22 Stycznia 2013, godzina 21:29
Oceniono 26 razy 26
~Niech kupujący się strzeże
http://pl.wikipedia.org/wiki/Caveat_emptor
22 Stycznia 2013, godzina 20:52
Oceniono 4 razy 4
~fragi
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
22 Stycznia 2013, godzina 20:41
Oceniono 49 razy -35
~do Scorpio671
tak na pewno starsza osoba zapamięta te wszystkie przepisy. Ważne jest żeby wiedzieć co zrobić w takiej sytuacji.
22 Stycznia 2013, godzina 20:19
Oceniono 30 razy 26
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
22 Stycznia 2013, godzina 19:15
Oceniono 41 razy -41
~do Oszukany
Czy znasz definicję konsumenta? Nie, ale czego można oczekiwać od pustaka, prawda? Mam wrażenie, że jedna i ta sama osoba pisze te dyrdymały. Pani Joanno, jest Pani bardzo ważna skoro tyle poświęca ten ktoś czasu i energii na dyskredytowanie Pani osoby. O tych nic lub niewiele znaczących się nie pisze. Życzę wytrwałości w pracy i proszę nie zwracać uwagi na te wpisy, które poziomem i formą siegają dna. Powodzenia!
22 Stycznia 2013, godzina 18:07
Oceniono 29 razy 29

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.130 4.200 DKKDKK 0.532 0.555
EUREUR 4.320 4.390 TRYTRY 0.122 0.133
CHFCHF 4.630 4.700 NOKNOK 0.305 0.336
GBPGBP 5.170 5.240 SEKSEK 0.341 0.363
Aktualizacja: 2024-11-22 09:54
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 4000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.143 4.200 DKKDKK 0.533 0.554
EUREUR 4.329 4.370 TRYTRY 0.123 0.132
CHFCHF 4.640 4.690 NOKNOK 0.306 0.335
GBPGBP 5.186 5.234 SEKSEK 0.342 0.362
Aktualizacja: 2024-11-22 09:54
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Czy obecnie prowadzone w Chojnicach inwestycje drogowe są dla Ciebie uciążliwe?



Ceny paliw2024-11-21

E95 E98 ON LPG
BP 5.99 zł 6.74 zł 6.36 zł 3.14 zł
Circle K 5.94 zł - 6.31 zł 3.1 zł
Mol Chojnice 5.99 zł - 6.36 zł 3.14 zł
MZK 5.82 zł 6.59 zł 6.2 zł 3.05 zł
Orlen 5.99 zł 6.8 zł 6.36 zł 3.14 zł
PKS 5.82 zł - 6.2 zł 3.2 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij