Odpowiedzialność gwaranta
Coraz częściej konsumenci zgłaszają problem odrzucenia reklamacji mebli przez producenta podczas, gdy składali reklamacje do sprzedawcy. Sprzedawca przesyłał reklamacje do producenta twierdząc, iż jest składana w ramach gwarancji. Jednak konsumenci nie posiadali karty gwarancyjnej, więc nie mogli składać reklamacji w ramach uprawnienia, którego nie otrzymali. Konsumenci najczęściej tłumaczą, że sprzedawca informował ich,
iż na zakupiony towar udzielono rocznej gwarancji, a reklamacje składa się na podstawie faktury zakupu.
Gwarancja została uregulowana w art. 13 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141, poz. 1176 ze zm.). Zakres tej regulacji jest bardzo ogólnikowy. Ustawodawca pozostawił przedsiębiorcom znaczną swobodę co do określenia warunków gwarancji, a tym samym określenia uprawnień konsumenta i obowiązków gwaranta. Ich treść zamieszczona jest
w dokumencie gwarancyjnym najczęściej nazywanym kartą gwarancyjną. Gwarancja musi być udzielona na piśmie.
Reklama | Czytaj dalej »
Udzielenie gwarancji ma charakter dobrowolny. W praktyce udzielana jest tylko na niektóre produkty, takie jak np. samochody, motocykle, rowery, sprzęt RTV i AGD, czasami meble lub sprzęt turystyczny. Gwarancja raczej nie występuje przy sprzedaży środków spożywczych, obuwia, odzieży, książek czy płyt z muzyką. Jest udzielana najczęściej przez producenta, a obowiązki gwarancyjne wykonywane są z pośrednictwem sieci serwisowej. Gwarancja ma służyć zapewnieniu właściwej jakości produktu. Najczęściej uprawnia nabywców do żądania usunięcia wady rzeczy bądź dostarczenia towaru bez wad. Zakres uprawnień z tytułu gwarancji zależy jednak od postanowień producenta. Gwarant może zawrzeć w karcie gwarancyjnej wskazówki i ostrzeżenia, których nieprzestrzeganie może narazić konsumenta na zarzut niewłaściwego użytkowania rzeczy, a co za tym idzie, pozbawić go możliwości korzystania z gwarancji. Powinna ona określać nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej.
W przypadku reklamacji składanych w ramach gwarancji o sposobie usunięcia usterki decyduje gwarant, chyba że z gwarancji wynika co innego. Zdarza się, że po kilku nieskutecznych naprawach przewidziane jest prawo do żądania wymiany rzeczy. Niestety przepisy nie określają terminu, w jakim powinna być przeprowadzona naprawa lub wymiana reklamowanego towaru. Nie przewidują także konsekwencji w przypadku przedłużania procedury reklamacyjnej.
Zdarza się, iż treść karty gwarancyjnej jest bardzo lakoniczna – np. nie określenia czasu rozpatrywania reklamacji. Konsument powinien mieć świadomość tego, na co wyraża zgodę. Dlatego w momencie zakupu towaru warto zapoznać się z warunkami gwarancji i wybrać takiego gwaranta, który w dokumencie gwarancyjnym precyzyjnie określa uprawnienia, obowiązki i wyłączenia.
Sytuacja prawna konsumenta korzystającego z gwarancji jest zwykle słabsza niż konsumenta dochodzącego praw od sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową. Dlatego też korzystanie z gwarancji ma sens, gdy gwarant oferuje klientom więcej niż zagwarantowano w przepisach regulujących składanie reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową. Dokument gwarancyjny jest dla konsumenta dodatkowym uprawnieniem w sytuacji, gdy pojawią się problemy z zakupionym towarem. Korzystanie z gwarancji nie wyłącza, ani nie ogranicza możliwości dochodzenia roszczeń od sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową (w ramach niezgodności reklamacje składa się na podstawie paragonu). Konsument może więc zdecydować, w ramach którego uprawnienia składa reklamację.
Jeżeli kupujący nie otrzymał dokumentu gwarancyjnego, nie mógł składać reklamacji w ramach gwarancji. W takim przypadku przysługuje uprawnienie do składania reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową. O tym, jakie obowiązują zasady składania reklamacji w tym trybie będzie mowa w kolejnym artykule.
Artykuł ma charakter wyłącznie edukacyjno – informacyjny i służy popularyzacji wiedzy konsumenckiej. Powiatowy rzecznik konsumentów Joanna Gierszewska pełni dyżury we wtorki i środy w godz. 9-14 w Starostwie Powiatowym w Chojnicach (nr biura 43). W pozostałe dni pisemne zgłoszenia można składać w biurze obsługi interesantów lub drogą elektroniczną na maila rzecznikpk@powiat.chojnice.pl.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (0)
- Komentarze Facebook (...)
Brak komentarzy
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!