Niedziela, 22 Grudnia 2024 | Imieniny: Bożeny, Drogomira, Zenona chojnice24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
Red.

Audyt u rzecznika konsumentów

Powiatowy rzecznik konsumentów Joanna Gierszewska.

Powiatowy rzecznik konsumentów Joanna Gierszewska.

Czasy takie, że konsumenci narażeni są na różne zagrożenia, nieuczciwe firmy, kruczki prawne itp., stąd przybywa klientów powiatowemu rzecznikowi konsumentów Joannie Gierszewskiej i wydłuża się czas oczekiwania interesantów, nawet do 1,5 miesiąca. Problem zasygnalizowała podczas rocznego sprawozdania, które znalazło się w porządku obrad sesji rady powiatu pod koniec kwietnia. Starosta podjął niedawno decyzję o przeprowadzeniu audytu na stanowisku rzecznika. Z Joanną Gierszewską rozmawiamy o zaistniałej sytuacji.

Podczas ostatniej sesji rady powiatu Wojciech Rolbiecki zapytał starostę czy zamierza odciążyć biuro rzecznika dodatkowym pracownikiem. - Przeczytałem sprawozdanie pani rzecznik. Wzrasta ilość spraw, wydłużają się terminy. W sprawozdaniu są dwa pomysły usprawnienia pracy - dzień bez petenta na przygotowanie dokumentów lub drugi, dodatkowy pracownik. Jak zarząd odniesie się do tych pomysłów? Czy będzie reakcja? - dopytywał radny Prawa i Sprawiedliwości.

Reklama | Czytaj dalej »

Wtedy otrzymał następującą odpowiedź od starosty: - Uważamy, że nie ma takiej potrzeby, żeby druga osoba była zatrudniona. W Polsce mówi się o tym, żeby likwidować etaty, a my chcemy zwiększać? Uważam, że chyba nie tędy droga - stwierdził Stanisław Skaja. Argumentował, że kwestie prawa konsumenckiego można też rozwiązywać bezpłatnie choćby w Biurze Porad Prawnych i Informacji Obywatelskiej we wszechnicy. - Muszę powiedzieć uczciwie, że do pani rzecznik przychodzą różni ludzie w różnych sprawach i nie zawsze do końca jest to w kompetencji rzecznika. Pani rzecznik jest miłą osobą i nie chce odsyłać. To też świadczy o urzędzie, że jak ktoś przychodzi z problemem, to ona stara się udzielić rady jak może. (...) Jeżeli ktoś przychodzi w trakcie, gdy przygotowuje jakąś odpowiedź lub dzwoni, to chce mieć spokój. Niestety praca urzędników polega na tym, żeby tak sobie zorganizować pracę, żeby było dobrze - skwitował Stanisław Skaja.

Posłuchaj dyskusji z sesji 27 kwietnia

Sesja RP o rzeczniku konsumentów

Sprawozdanie powiatowego rzecznika konsumentów

Dziś starosta poinformował, że w biurze rzecznika zaplanowano na ten miesiąc audyt wewnętrzny. - Za miesiąc będę znał wyniki kontroli i wtedy okaże się czy organizacja pracy jest właściwa, czy potrzebna jest pomoc - powiedział włodarz.

Joanna Gierszewska podkreśla, że już od dłuższego czasu sygnalizuje problem z narastającą ilością spraw: - Należy zadać pytanie, jak w przyszłości ma wyglądać praca rzecznika? Czy to ma być, jak dotychczas profesjonalna pomoc prawna i skuteczne działanie, czy dojdzie do sytuacji, gdy porada zacznie przypominać „suchą” informację zaczerpniętą np. z ulotki edukacyjnej. Mając jednak na uwadze zakres moich kompetencji nie mogę sobie pozwolić na nieuzasadnioną odmowę pomocy. Można zatrudnić osobę w ramach prac interwencyjnych, co jest mniejszym obciążeniem dla budżetu powiatu, niż zatrudnienie pracownika w ramach własnych środków. Kilka lat temu była już zatrudniona w moim biurze osoba w tym trybie. Została przeze mnie przygotowana do zajmowania się sprawami drobniejszymi, prostszymi np. reklamacjami. Pozwoliło to na prowadzenie spraw na bieżąco.

Ch24: Na czym polega praca rzecznika konsumentów?

Joanna Gierszewska: - Praca rzecznika nie polega tylko na udzielaniu porad prawnych i podejmowaniu interwencji u przedsiębiorców. Jest szereg innych ustawowo nałożonych zadań, których pełna realizacja wymaga czasu. Prawo konsumenckie nie jest skatalogowane, wobec tego niejednokrotnie trzeba przeanalizować mnóstwo aktów prawnych, zapoznać się z orzecznictwem sądowym, żeby podjąć właściwą decyzję. Nie ma przy tym spraw identycznych. Zawsze jest jakiś drobny szczegół, który je różni, a więc wymaga dodatkowego nakładu pracy. Należy mieć także na uwadze, że nie każda skarga jest zasadna, nie w każdej zgłoszonej sprawie można udzielić pomocy. Nie chodzi też o to, żeby we wszystkim wyręczać konsumentów. Najważniejsze jest, aby nauczyć konsumenta, jak dochodzić swoich praw. Realizuję zasadę czynnego udziału konsumenta w sprawie. Większe zaangażowanie konsumenta przy właściwym ukierunkowaniu go przez pouczenie o sposobie dochodzenia roszczeń, przepisach prawa w danej sprawie, formułowaniu oświadczeń woli i pism reklamacyjnych powoduje pozytywne zakończenie sporów z przedsiębiorcami bez konieczności wnoszenia pisemnych skarg i interwencji rzecznika. Niemniej jednak dla konsumenta ważna jest też świadomość, iż jest instytucja do której można się udać po poradę, informację czy prosić o interwencję.

Jest Pani zapewne w kontakcie z innymi rzecznikami, jak u nich wygląda sytuacja, czy podobnie jak u Pani ilość spraw wzrasta?

Otrzymuję podziękowania od kolegów z branży za to, iż publicznie zwróciłam uwagę na problem, który dotyczy wszystkich rzeczników. Z uwagi na wzrost liczby konsumentów korzystających z naszej pomocy i tym samym zwiększenie pracy – sygnalizujemy ten problem w corocznie składanych sprawozdaniach. Podkreślamy, iż konsumenci zwracają się do nas z coraz bardziej złożonymi sprawami. Zakres prowadzonej przez rzeczników działalności jest bardzo szeroki i stale się zwiększa z powodu rozszerzającej się skali problemów konsumenckich. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jak i Najwyższa Izba Kontroli są w tym temacie zgodne – liczba udzielonych porad wzrasta (dla przykładu w 2005 r. rzecznicy udzielili ok. 175 000 porad, a w 2011 r. ok. 414 000), co powoduje, iż obciążenie rzeczników przekracza granice efektywnej realizacji zadań. W sytuacji, gdy zadania są wykonywane jednoosobowo lub w niepełnym wymiarze etatu, sprostanie nałożonym na rzecznika obowiązkom staje się bardzo trudne. Jest to więc problem ogólnopolski.

Jakie sprawy są szczególnie trudne?

W najtrudniejszej sytuacji są ludzie starsi, którzy czują się całkowicie bezradni, gdy pod wpływem impulsu czy po prostu naiwności zgodzili się na zakup od akwizytora „cudownie” działającego urządzenia. Sprawy z zakresu zawierania umów poza lokalem przedsiębiorstwa są coraz trudniejsze. Przedsiębiorcy odmawiają uznania odstąpienia od umowy. Nawet banki dokładają swoją cegiełkę i sprawa potrafi „ciągnąć” się miesiącami, zanim wyjaśni się ją i zakończy. Dla ludzi starszych to źródło stresu, a odsyłanie ich na drogę cywilnoprawną jest faktycznym pozbawieniem ochrony. Często zdarza się, że zawiłość zlecanej sprawy wymaga dokładnej analizy stanu faktycznego i prawnego, co zajmuje dużo czasu. Większość z tych porad kończy się na jednorazowej pomocy, niemniej jednak w niektórych sprawach konsumenci ponownie zwracają się z problemem do rzecznika. Przy skomplikowanych sprawach zdarza się, że jedna osoba przychodzi kilka a nawet kilkanaście razy. Czasem, aby doprowadzić sprawę do końca potrzeba wiele zaangażowania i cierpliwości.

Ile lat pracuje Pani jako rzecznik konsumentów i ilu porad w tym czasie Pani udzieliła?

Funkcję rzecznika pełnię od prawie 14 lat. W tym czasie udzieliłam ponad 7 200 porad
i informacji prawnych. W 2000 r. było 125 spraw rocznie, natomiast w 2012 r. 1073 sprawy rocznie – przy jednoosobowej obsadzie kadrowej. Wzrost danych liczbowych potwierdza wagę tej instytucji, co sprzyja dobremu wizerunkowi powiatu przyjaznego mieszkańcom i potrzebę jej istnienia w większym wymiarze. Zakładam więc, że wszystkim zależy na tym, aby sprawnie realizować zadania w powiecie chojnickim w zakresie ochrony praw i interesów konsumentów, co przełoży się na skrócenie czasu oczekiwania na rozpatrzenie skarg, skutkujących podejmowaniem interwencji u przedsiębiorców. Niepokojące jest także zjawisko, że praktycznie wszystkie instytucje rządowe zajmujące się także ochroną konsumentów, które dodatkowo są wyposażone w kilkuosobową kadrę odsyłają interesantów do rzeczników, którzy z kolei pełnią tę funkcję jednoosobowo lub w niepełnym wymiarze etatu.

Czy widzi Pani jakieś rozwiązanie, w przypadku gdy starosta nadal będzie nieugięty?

– Nadal będę wykonywała swoje obowiązki z taką starannością, na jaką mnie tylko stać. Ale w przypadku wciąż wzrastającej ilości spraw, w sytuacji, gdy nie będę mogła liczyć na dodatkową pomoc, moje wysiłki będą niestety mniej efektywne. I na takie niebezpieczeństwo starałam się uczulić moich przełożonych.

Jakie wiąże Pani nadzieje z audytem?

- Mam nadzieję, że ta kontrola rozwieje wszelkie wątpliwości w sprawie niezbędnego nakładu pracy, jaki musi być poniesiony, aby konsumenci powiatu chojnickiego mogli liczyć na efektywną formę pomocy. Oczywiście nigdy nie zdołamy zaspokoić wszystkich potrzeb i rozwiązać wszystkich problemów. Niemniej jednak musimy zrobić wszystko co możliwe, aby ochrona konsumencka nie była w naszym powiecie hasłem bez pokrycia.

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

45 komentarzy

~etatowy członek zarządu???
Etatowy członek zarządu pisze o sobie jako pracownik starostwa???????????????????????????? Ale jaja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
15 Maja 2013, godzina 22:35
Oceniono 22 razy 22
~pracownik starostwa
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
15 Maja 2013, godzina 22:12
Oceniono 28 razy -24
~Maka
Chcę podziękowac Panu Staroście że zatrudnił tak kompetentnego rzecznika ds konsumentów jakim jest Pani Gierszewska. Doświadczyłam fachowości tej Pani w odzyskaniu moich pieniędzy .
Jeszcze raz dziękuję Panu i mam nadzieję , że inni urzędnicy Starostwa są tak samo mili i kompetentni jak Pani rzecznik
15 Maja 2013, godzina 20:02
Oceniono 28 razy 24
~nieśmiały parafianin
Chciałbym serdecznie podziękować pani Joannie Gierszewskiej, naszemu powiatowemu rzecznikowi konsumentów za jej cenną dotychczasową pracę. Wielu ludzi dzięki pracy pani Joanny czuje, że jeszcze istniej odrobina praworządności w Chojnicach i w Polsce, bo bez jej pomocy wielu konsumentów, a w szczególności osoby starsze i z ograniczonymi możliwościami, byłyby wydane kompletnie na pastwę kombinatorów, oszustów, i zwykłych złodziei.

Pani Joanna jest jedną z tych niewielu osób w naszych chojnickich urzędach, która dzięki swojej wysokiej etyce pracy daje społeczeństwu poczucie urzędniczej praworządności, empatii, i troski o współobywateli.
15 Maja 2013, godzina 19:03
Oceniono 36 razy 26
~;)
etatowy członek zarządu pobierający za ,,gwiazdorzenie,, ponad 10.000 zł miesięcznie nie jest przypadkiem u was zbędny, panie starosto? zamiast niego można zatrudnić osobę kompetentną, życzliwą i rzeczywiście pomocną obywatelom!
15 Maja 2013, godzina 18:45
Oceniono 36 razy 32
~zgryzia
ubogi podatniku dla kogo ta propozycja? Jakiś czas temu czekałam do pani rzecznik w kolejce i ani razu nie wyszła tylko cały czas przyjmowała petentów więc nie rozumiem skąd ten pomysł.
15 Maja 2013, godzina 18:44
Oceniono 31 razy 17
~nieśmiały parafianin
Jakość pracy urzędników tak w ratuszu jak i w starostwie daje naszemu społeczeństwu realne poczucie sprawności naszych urzędów, ich praworządności, rzetelności, i szacunku dla obywateli i problemów naszego społeczeństwa.

Jak te urzędy traktują nas, decyduje jak my angażujemy się w życie społeczne. Biorąc przykład z góry, obywatele uczą się od urzędników, czy warto postępować praworządnie, czy też wygodniej jest lekceważyć prawo i oszukiwać urzędy i innych współobywateli? Przykład idzie z góry, w zależności jak czynią to nasze urzędy i nasz lokalny rząd. Jeżeli nasz chojnicki burmistrz zatrudnia po znajomości wybrane rodziny, z którymi ma skorumpowane powiązania, to obywatele widząc to tracą wiarę w praworządność, we funkcjonalna wartość urzędów, i we wartość legalnych systemów i usług, jeżeli są one jedynie kamuflażem by ukryć korupcje urzędników. Traci na tym wiarygodność w nasze prawo, w nasze urzędy, i społeczeństwo cierpi bezrobocie bo inwestorzy nie chcą lokować pieniędzy i wiązać swojej finansowej przyszłości ze skorumpowanymi lokalnymi urzędnikami - na korupcji każdy traci - każdy obywatel i mieszkaniec Chojnic i także tracą skorumpowani urzędnicy, którzy sądzą, że są ponad prawem.

Praworządność i sprawność naszych urzędów i administracji są wiec konieczne by poprawiać nasz byt materialny i jakość naszego życia. A urzędy poprawią swoją działalność jedynie jeżeli społeczeństwo będzie się tego aktywnie domagać!
15 Maja 2013, godzina 18:03
Oceniono 30 razy 24
~Ubogi podatnik
Proponuję trzy rozwiązania: 1. ograniczyć zbędne wycieczki po urzędzie; 2. ograniczyć liczbę prywatnych (w tym politycznych) spraw załatwianych w godzinach pracy, 3. założenie kamer w celu weryfikacji punktów 1-2.
15 Maja 2013, godzina 16:23
Oceniono 38 razy -2
~Marzenna Osowicka
Nie wyobrażam sobie, że mogłoby być inaczej!
PS
A gdzie te pomyje???
15 Maja 2013, godzina 15:01
Oceniono 33 razy 27
~konsument
Nie wylewajcie pomyj na Pana Starostę. Człowiek chce poznać temat zgłaszany przez Panią Rzecznik od podszewki stąd ten audyt. Wierzę, że Pani Gierszewska otrzyma stosowną pomoc aby w dalszym ciągu w sposób profesjonalny pomagać ludziom. Tak więc nie wyprzedzajmy faktów i poczekajmy na wyniki audytu i decyzję Starosty. Ja jestem dobrej myśli.
15 Maja 2013, godzina 14:41
Oceniono 34 razy 10
~Marzenna Osowicka
Do Znającego życie - aż tak długo mam czekać? Znam oczywiście powiedzonko, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Jednak zadanie władzy to rola służebna wobec społeczeństwa. A zatem nie widzimisię włodarza jest tu najistotniejsze, a pomoc w rozwiązywaniu problemów mieszkańców.
15 Maja 2013, godzina 14:20
Oceniono 40 razy 30
~GCH
To jest typowy objaw ignorancji społeczeństwa przez Starostę.
A pani Joannie Gierszewskiej serdeczne wyrazy współczucia.
15 Maja 2013, godzina 14:04
Oceniono 37 razy 33
~Znający życie
Pani Marzeno, zrozumie pani, jak załapie się na jakąś funkcję.
15 Maja 2013, godzina 14:03
Oceniono 26 razy 8
~Marzenna Osowicka
Nie rozumiem uporu pana starosty. Działalność pani rzecznik jest - jak wynika ze statystyk - wprost bezcenna dla mieszkańców naszego powiatu. Kobieta stara się jak może, przekroczyła prawie 1000% normy spraw załatwionych w 2000r., a nasz włodarz nie widzi potrzeby dokooptowania osobowego wsparcia??? Dziwne, bardzo dziwne stanowisko. Nie wiem, jak to zinterpretować...
15 Maja 2013, godzina 13:51
Oceniono 47 razy 33
~GCH
Rzecznik ma obowiązek udzielenia max 1 miesiąc a nie 1,5 miesiąca.
(art. 237 § 1 w zw. z art. 244§ 1)
Wiec biadolenie że nie ma ma kasy na drugi etat to wina władz.
Na rynku pojawia się coraz więcej bubli jak i wykonanych przez firmy fuszerek.

Nie ma mowy o tym aby ktoś czekał na odp. 1,5 miesiąca.
Kodeks postępowania administracyjnego obowiązuje wszystkie Urzędy i nie ma w nim zmian.
15 Maja 2013, godzina 13:51
Oceniono 26 razy 16

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.040 4.140 DKKDKK 0.498 0.524
EUREUR 4.160 4.240 TRYTRY 0.118 0.135
CHFCHF 4.530 4.610 NOKNOK 0.298 0.317
GBPGBP 5.080 5.160 SEKSEK 0.310 0.334
Aktualizacja: 2024-12-22 16:47
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 4000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.064 4.104 DKKDKK 0.499 0.523
EUREUR 4.170 4.240 TRYTRY 0.119 0.134
CHFCHF 4.540 4.590 NOKNOK 0.299 0.316
GBPGBP 5.105 5.158 SEKSEK 0.311 0.333
Aktualizacja: 2024-12-22 16:47
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Czy weźmiesz udział w głosowaniu na projekty do realizacji w Budżecie Obywatelskim?




Ceny paliw2024-12-22

E95 E98 ON LPG
BP - - - -
Circle K - - - -
Mol Chojnice - - - -
MZK - - - -
Orlen - - - -
PKS - - - -

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij