Sobota, 23 Listopada 2024 | Imieniny: Adeli, Felicyty, Klemensa chojnice24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
tekst i fot. je

Jak się jedzie po ścieżkach rowerowych?

Zatoka autobusowa na Sukienników ma kamienną kostkę ze względu na bliskość Starówki.

Zatoka autobusowa na Sukienników ma kamienną kostkę ze względu na bliskość Starówki.

Ostatni tekst na temat korzystania ze ścieżek rowerowych wywołał wiele komentarzy, które postanowiliśmy zweryfikować. Nasz reporter wybrał się na rowerze z osiedla Bursztynowego przez centrum miasta do redakcji.

Podróż rozpoczęła się przy wyjeździe z parkingu marketu Biedronka na ulicę Kościerską. Początkowy fragment ścieżki, która jest wykonana z betonowej kostki tzw. sfazowanej, biegnie po prawej stronie ciągu pieszo – rowerowego. Wkrótce jednak przechodzi na lewą stronę przy krawędzi jezdni. Jej szerokość to 200 cm. Poziome oznakowanie jest nie pierwszej młodości. Komfort jazdy po takiej kostce średni, ale na szczęście nie zawsze jest uskok pomiędzy częścią rowerową, a pieszą. Niestety, na skrzyżowaniu przy „blaszaku” należy przejechać na drugą stronę, gdyż odcinek przy cmentarzach jest bez ścieżki dla rowerów. Najbardziej dokuczliwa różnica poziomów nawierzchni jest na odcinku pomiędzy SP – 5, a PKO. Prawo dopuszcza do wysokości 1 centymetra. Można na tym fragmencie ścieżki spotkać znaki pionowe. Nie są na wysięgnikach, jak np. na Bytowskiej. Zdarzają się także na drodze dla rowerów lampy oświetleniowe. Za skrzyżowaniem Kościerska – Gdańska wjeżdżamy na zmodernizowany kilka lat temu odcinek dawnej „berlinki”. W dokumentacji technicznej (dostępna na stronie UM) szerokość ścieżki rowerowej, bez uwzględniania części zajętej przez barierki, to 200 cm. Jest na niej oznaczenie poziome zakładające jazdę w jednym kierunku ruchu. Komfort jazdy poprawił się, gdyż pojawiła się betonowa kostka bezfazowa. Z jednym wyjątkiem – zatoka autobusowa przy ul. Sukienników, pomiędzy Cechową, a Wałową. Jest tam kostka kamienna. W części opisowej projektu podano, że zatoki będą wyłożone wyłącznie kostką betonową. Niewykluczone, że istnieje aneks do tej części dokumentacji.

Reklama | Czytaj dalej »

Takie dwustronne oznakowanie na wspólnym słupku jest zgodne z dokumentacją. Ulica Sukienników pomiędzy przejściem dla pieszych z Kościuszki, a wjazdem na parking w parku 1000-lecia.

Jazda po Gdańskiej i Sukienników była w miarę płynna, choć należało uważać na rowerzystów, którzy poruszali się po niej w przeciwnym kierunku. Denerwowała także konieczność zatrzymywania się, by dotknąć przycisk włączający zielone światło dla pieszych i rowerzystów, gdy obok swobodnie mogły jechać pojazdy mechaniczne. W jednym z komentarzy stwierdzono, że takie rozwiązanie jest nielegalne. Pod podanym adresem internetowym twierdzi się, że zmuszanie rowerzystów do używania ręcznego detektora jest niezgodne z kodeksem drogowym i rozporządzeniem ministra infrastruktury. Po dotarciu na plac Jagielloński przydałaby się wskazówka, że na ul. Batorego nie ma ścieżki rowerowej i należy skręcić w prawo, by poprzez ul. Strzelecką dotrzeć do ul. Bytowskiej. Ruch po tej trasie do Charzyków jest prawie bezproblemowy, nie licząc „falowania” ścieżki przy wjazdach na posesje. Przydałoby się także zamontowanie zielonej strzałki dla samochodów skręcających z Bytowskiej w Leśną. Nie stanowiliby zagrożenia dla rowerzystów, którym zielone zapala się w tym samym momencie, co dla samochodów jadących na wprost i w prawo.

Zdjęcia wykonano w Emsdetten i Muenster.

Podsumowując należy stwierdzić, że rowerzyści mają w Chojnicach względnie duży komfort jazdy. Gdyby jeszcze udałoby się usunąć wspomniane niedoróbki oraz wdrożyć rozwiązania stosowane m.in. w Niemczech, poziom zadowolenia znacznie by wzrósł. Tam jest możliwe zrobienie przerw w progach spowalniających, dopuszczenie ruchu rowerowego po chodnikach oraz jazda w obu kierunkach na ulicach, gdzie samochody mogą tylko w jednym.

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

112 komentarzy

Musisz być bardzo smutnym i sfrustrowanym człowiekiem, skoro tak usilnie walczysz o moją uwagę. Łaskawie (ten jedyny raz) ją ci poświęcę. Co możesz zrobić ? No nic. Nie możesz minusować, nie możesz swoich inwektyw pisać na moim blogu bez konsekwencji, nie możesz nic mi kazać, nie możesz nic zabronić, i najważniejsze - nie możesz nic zrobić z tymi pro rowerowymi rzeczami do których w jakiś tam sposób się przyczyniłem. Nie masz żadnego wpływu na nic. Nic, zero, null.
A co robisz: obrażasz, nie prowadzisz merytorycznej dyskusji , piszesz bezwartościowe nic nie wnoszące do tematu teksty, żalisz, płaczesz , tupiesz nóżkami niczym wkurzony przedszkolak, toczysz pianę i wylewasz żółć, ot cały ty. Sfrustrowany mały von Nogay:
Specjalnie dla ciebie frustracie:
http://www.youtube.com/watch?v=h5LrKeu7__I
04 Października 2014, godzina 09:28
~Do "VOOJT"
Znowu zacząłeś pisać te swoje urojenia, daj się leczyć z tej fobii rowerowo ścieżkowej i weź do jakiej pracy! Może jakaś firma która wykonuje ścieżki weźmie cię do układania krawężników, dobrze ci to zrobi!
03 Października 2014, godzina 20:28
Salut
Kolejna akcja i wniosek
Skrzyżowanie Gdańska-Drzymały-Wicka Rogali.
http://ifotos.pl/zobacz/DSC00220-_eqeenpa.jpg/
Zauważyłem , że w dla rowerzystów przekraczających ulicę Gdańską nie ustanowiono przejazdów rowerowych, a mało który rowerzysta schodzi z roweru na tych przejściach. DDR prowadzi prosto do przejścia, ale samego przejazdu już brak. Napisałem wniosek do Burmistrza w tej sprawie i teraz czekam na odpowiedź urzędu. Mam nadzieję, że pozytywną.
03 Października 2014, godzina 15:04
~rowerzysta
Dziś rowery kiedyś konie.Konie nie miały stojaków,były wiązane do drzewa.W czym tu problem?
12 Września 2014, godzina 21:21
~DO PONIŻEJ!!!
No i znowu masz problem "gdzie postawić rower", mogłeś go nosić pod pachą albo wleźć na drzewo i tam go przywiązać! Swoją drogą szkoda, że ci go nie rozjechał ten "Rosomak", byłby spokój z twoim złomem! Ja mogę swoimi odzywkami wystawiać sobie opinię ale ty swoimi wpisami wystawiłeś sobie taką, że klękajcie narody: rower, rower i jeszcze raz rower to dowodzi, że jednak zdurniałeś do reszty!
12 Września 2014, godzina 17:21
Salut
Rower a Szarża pod Krojantami
Od kilku lat przyjeżdżam na to widowisko rowerem, tak jak wielu innych rowerzystów i rok w rok napotykam na ten sam problem. Gdzie postawić ten rower? Zdjęcia poniżej przedstawiają sytuację z 07.09.2014
http://ifotos.pl/zobacz/Krojanty-_eaaspnn.jpg/
Wg mnie to nie jest problem zbić U-kształtny stojak i wkopać go w ziemię. Za jakiś czas zadzwonię do fundacji i się zorientuję co można z tym zrobić a czego nie. Teraz ich nie "atakuję" bo pewno rozliczają imprezę itp. Oby za rok było już lepiej, bo jest do Krojant po co przyjechać i na co popatrzeć.
ps. nie dokarmiajcie trolla. Swoimi prostackimi postami i chamskimi odzywkami i tak sam sobie wystawia opinię.
Wojciech Czapiewski
12 Września 2014, godzina 17:14
~@ten głąb kapuściany poniżej
pochwal się na jakim stołku w ratuszu siedzisz? bo chyba w jakimś zapyziałym archiwum, bo wątpię, by kogoś z taką elokwencją w wypowiedzi dali do kontaktów z ludźmi
12 Września 2014, godzina 14:57
~DO PONIŻEJ!!!
Jeżeli kogoś "równo grzeje" to chyba ciebie cepie, bo trzeba mieć naje..... we łbie żeby całymi dniami siedzieć przed komputerem i stawiać sobie "+" i pisać jakieś petycje! Ty chyba w dzieciństwie spadłeś z rowerka na główkę i coś sobie uszkodziłeś, może jeszcze zaproponujesz żeby zaorać wszystkie drogi po których poruszają się samochody i budować tylko ścieżki rowerowe? Puknij się w swoją łepetynę i weź się wreszcie za jakąś konkretną pracę!
12 Września 2014, godzina 12:29
Hehehe Widać po minusach, że kogoś równo grzeje i zaklina rzeczywistość w jedyny sposób jaki potrafi. Oczywiście nie zmienia to faktu, że dalej będę działał na rzecz rowerzystów. Za kilka dni złożę pismo - wniosek do burmistrza o dodatkowe stojaki rowerowe na chojnickim rynku.
Miłego minusowania
14 Sierpnia 2014, godzina 20:10
~CIEKAWY-58
Ooooooo wylazło szydło z worka - kierowca samochodu ma wziąć odpowiedzialność za cymbałów na rowerach i skuterach którzy nie znają przepisów ruchu drogowego więc wszystko i wszystkich mają w d...., ale poruszają się na tych swoich dwukołowych pojazdach po ulicach i drogach?
12 Sierpnia 2014, godzina 22:15
Skończ już pie...... o tych ścieżkach, bo zgłupiejesz i odwiozą cię do psychiatryka!
Dlatego jeszcze raz mówię ci: skończ to twoje pierdolamento!

Chciałbyś co hejterze? Pasowałoby ci? Może mnie przejedziesz z tej złości? Możesz mnie co najwyżej poprosić i to grzecznie, bo na razie nie zgrzeszyłeś kulturą osobistą.
Rowerzyści zachowują się jak święte krowy, po kierowcach TIR-ów /nie wszystkich/ to druga najgorsza plaga na jezdni

Plaga powiadasz. Wystarczy spojrzeć, czy rowerzyści i TIR-owcy to głowni "aktorzy" wydarzeń poniżej:
http://www.weekendfm.pl/?wypadek
ale hejter (jak ty), będzie pewnie dyskutował z faktami.
nigdy nie wiadomo skąd i gdzie się pojawi taki baran na rowerze, któremu się wydaje że wszyscy inni kierowcy go widzą lub muszą widzieć!

tak tego się właśnie oczekuje po kierowcy, który przeszedł szereg testów, kursów zakończonych egzaminem państwowym i który własnoręcznym podpisem składał oświadczenie o przestrzeganiu przepisów polskiego prawa. Jesteś kierowcą, to weź odpowiedzialność a nie szukaj wykrętów. No ale ty chyba kupiłeś na jakimś podrzędnym bazarku prawo jazdy skoro nie wiesz o tak podstawowych rzeczach.
Ja nie zamierzam atakować chojnickich kierowców, bo jeździ mi się z nimi bardzo dobrze w porównaniu do tego co się działo 2-3 lata temu. Oczywiście zawsze się trafi jakiś idiota, któremu wydaje się coś i który jeszcze próbuje coś udowodnić, ale to na szczęście zdecydowana mniejszość.
Co do rowerzystów - to ze wzrostem ruchu rowerowego nie poszła żadna edukacja, nie mówiąc o rozwoju infrastruktury. To niestety niedobrze, ale trzeba o tym mówić bo skąd mają się nauczyć pozytywnych zachowań. Niestety to na kierowcach leży największa odpowiedzialność (czy się to komuś podoba czy nie) na zachowanie na drodze, bo choć rowerzyści popełniają kupę błędów, to raczej kierowcy samochodu guzik mogą zrobić swoim rowerkiem.
Wojciech Czapiewski
12 Sierpnia 2014, godzina 21:17
~Do "VOOJT"
Skończ już pie...... o tych ścieżkach, bo zgłupiejesz i odwiozą cię do psychiatryka!

Rowerzyści zachowują się jak święte krowy, po kierowcach TIR-ów /nie wszystkich/ to druga najgorsza plaga na jezdni, nigdy nie wiadomo skąd i gdzie się pojawi taki baran na rowerze, któremu się wydaje że wszyscy inni kierowcy go widzą lub muszą widzieć!
Dlatego jeszcze raz mówię ci: skończ to twoje pierdolamento!
12 Sierpnia 2014, godzina 18:25
Ot ciekawostka dropsa. Czym się kierował zarządca tej drogi ustawiając ten znak drogowy - ograniczenie prędkości?
Lasek miejski : http://ifotos.pl/zobacz/DSC00208J_esaphxw.JPG/
5 km/h to prędkość pieszego i nawet nie wiem czy można osiągnąć takie coś pojazdem mechanicznym. Bo rowerem na pewno nie powinno się tak wolno jechać bo spada próg stabilności jazdy rowerem
Wprowadzenie ograniczenia prędkości do 10 km/h jest błędem także z powodu progu stabilności jazdy rowerem, który u osób mniej doświadczonych wynosi ok 12 km/h (poniżej tej prędkości gwałtownie spada precyzja kontroli toru jazdy).

źródło: http://polskanarowery.sport.pl/msrowery/1,105126,12325527,Gdanska_Kampania_Rowerowa_o_ograniczeniu_predkosci.html
W Sopocie mówi się o 10km/h a Chojnice mają 5km/h
Oczywiście ten przykład to abstrakcja, ale chodzi mi tu o podejście zarządców dróg, którzy znakami próbują zaklinać rzeczywistość - Wstawię znak a wszyscy będą się stosować, czy to możliwe czy nie. Prawdziwie chojnicka mentalność
12 Sierpnia 2014, godzina 16:40
Polecam artykuł Dr. Kuropatwińskiego Rowerem w miasta: Cele miasta przyjaznego rowerom - jeden z efektów projektu ABC Multimodal Pozwoliłem sobie przełożyć Jego niezbędne minimum dla miast na grunt chojnicki. Jak wypadamy? Moim zdaniem jest tak:

1. Sprawiaj, by jazda rowerem w naszych miastach była źródłem radosnych przeżyć, poczucia bezpieczeństwa, zdrowia i pozytywnego pobudzenia.


Dużo się mówi o Kaszubskiej marszrucie i ona ma zapewnić mi dozgonne szczęście. Na tym koniec uszczęśliwiania.

2. Pogłębiaj wiedzę o osobach korzystających z roweru przez odpowiednie działania monitorujące, obejmujące regularne liczenie skali ruchu rowerowego, ankiety, wywiady
i inne analizy ruchu.


Brak w Chojnicach.

3. Poprawiaj bezpieczeństwo drogowe osób korzystających z rowerów. Naszym długookresowym celem jest „Wizja zero”, oznaczająca, że żadna z osób korzystających z roweru nie powinna ulec na drodze wypadkowi ze skutkiem śmiertelnym lub ciężkimi obrażeniami ciała.


A w Chojnicach mówimy o utopii wizji 0

4. Zapewnij, by standardy jakości udogodnień tworzonych dla cyklistów były bardzo wysokie
i stały się integralną częścią wszystkich działań planistycznych aby zapewnić, by przebieg korytarzy ruchu rowerowego był optymalny, czytelny i możliwie najprostszy. Przykładami działań prowadzących do tego celu może być uspokajanie ruchu/znakowanie poziome i pionowe ulic, na których ruch rowerowy odbywa się w układzie mieszanym z ruchem kołowym, po stałych i warunkowych pasach dla rowerów, po ścieżkach dla rowerów oraz po ulicach jednokierunkowych z ruchem rowerowym dopuszczonym „pod prąd”. Wysokie standardy jakości powinny być utrzymywane także w czasie prowadzenia remontów i modernizacji korytarzy ruchu drogowego i rowerowego.


Chyba tylko jedno jedynie rozwiązanie typu „dopuszczenie ruchu rowerowego po chodniku” poza tym temat nie istnieje. Nie naprawia się infrastruktury, nie odmalowuje się znaków poziomych, sprawia się że rowerzysta musi nawet 7x przekraczać ulicę żeby na niecałym kilometrze dotrzeć z punktu A do B. Standardy są niskie i nie widać progresu

5. Przyznawaj priorytet ruchowi rowerzystów i pieszych w stosunku do przejazdów samochodem na krótkie odległości.


A w Chojnicach realnie i cyklicznie rozważało się udostępnienie boisk szkolnych jako parkingów i prowadzi się politykę spychania rowerzystów na chodniki. Przeszkody, które opisywałem w moich postach po prostu to tylko część problemu a jest ich niemało.

6. Poprawiaj multimodalne połączenia dla osób odbywających codzienne przejazdy rowerem
i środkami transportu publicznego.


Może i Chojnic za bardzo nie dotyczy, ale na dworcu nie ma nawet stojaka rowerowego , nie wspominając o jakiejś stacji. Nie ma budek, żeby ktoś dojechał do dworca zostawił tam rower i wsiadł do pociągu bez obawy, że ktoś mu go ukradnie. Teraz się o tym mówi, ale czy stacje roweru publicznego będą na siebie zarabiały jak super toaleta?

7. Zadbaj, by drogi rowerowe były odpowiednio oznakowane drogowskazami i zapewnij odpowiedni poziom utrzymania infrastruktury rowerowej, obejmującej sprzątanie nawierzchni oraz utrzymanie zimowe na korytarzach ruchu rowerów. Zapewnij również wystarczającą liczbę miejsc do parkowania rowerów przy wszystkich istotnych celach przejazdów rowerem, spełniające odpowiednie kryteria jakości oraz zabezpieczenia przed kradzieżą.


Chojnicka infrastruktura jest niskiej jakości począwszy od wykonania (90% to kostka), oznakowania (nielegalne oznakowania, brak poprawy widoczności znaków), naprawy, których nie ma, odśnieżanie, którego nie ma albo jest znikome na raz przez całą zimę. Parkingów rowerowych nie przybywa, a jak się pojawiają to są to tylko wyrwikółka .W tym punkcie leżymy na całej linii.

8. Utrzymuj właściwy poziom public relations i partycypacji społecznej przy wykorzystaniu w coraz większym stopniu mediów elektronicznych.


Społeczeństwo się informuje a nie z nim dyskutuje. Nie ma osoby, która by napisała coś o rowerach i zapytała się rowerzystów czy tego właśnie chcą.

9. Zapewnij, by pracownicy urzędów publicznych w mieście dysponowali odpowiednią wiedzą i umiejętnościami dotyczącymi korzystania z rowerów, a także by fundusze przeznaczane z kasy miejskiej były odpowiednie do potrzeb osób korzystających lub chcących korzystać z roweru w codziennym życiu. Władze miasta powinny zadbać o zachowanie odpowiednich proporcji nakładów na różne rodzaje transportu.


Brak w Chojnicach

10. Wspieraj wysiłki samorządów wszystkich szczebli prowadzące do ograniczania negatywnych skutków procesów suburbanizacji.


Już powoli tego doświadczamy, choć nie w takim stopniu jak duże miasta. Ale nigdy nie słyszałem terminu "suburbanziacja" z ust naszych samorządowców.

Więc czy Chojnice są pro rowerowe?
W.Czapiewski
11 Sierpnia 2014, godzina 21:03
Widziałem już sytuacje, gdzie rodzic z dzieckiem jechał wprost pod autobus i w panice nie wiedział czy ma próbować podjechać pod wysoki krawężnik czy próbować ominąć autobus od strony środka jezdni!

dzisiaj tj.08-08 też tak miałem jak wracałem z Charzy. Leje, za plecami burza, śliska nawierzchnia i dziecko w foteliku. Już wjeżdżam na zatoczkę a autobus linii nr. 6 chciał zrobić to samo. Guzik chciał mnie przepuścić. Pchał się na chama. Może bawił się ze mną w cykora? Sorry , musiałem to napisać, żeby trochę pary ze mnie uszło. Żałuję, że nie miałem akurat kamerki, to bym miał nagrany horror-hit.

W TYM miejscu pojawił się nowy znak dla kierowców autobusów. A-24 "Uwaga rowerzyści" - No tak skąd kierowcy autobusów mogą się spodziewać rowerzystów na wydzielonych drogach rowerowych? Ja się pytam skąd? Z kątowni?

No i ostatni temat Zjazd do marketu Biedronka w TYM miejscu (ul. Kościerska) i moje pismo do ZDW na razie jest rozpatrzone odmownie, ale jest jeszcze szansa na odwrócenie sytuacji na korzyść rowerzystów. Na razie nie chcę ani publikować odpowiedzi urzędu, ani się z nim przepychać, bo sprawa jest w toku. Będę informował, jak coś się zmieni.

ps. przypominam o ankiecie:
Czy na chojnickim rynku są potrzebne dodatkowe stojaki rowerowe?
http://www.interankiety.pl/interankieta/9b4b793823eab2a88bec5d02578f349d
Wojciech Czapiewski
08 Sierpnia 2014, godzina 15:42

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.130 4.210 DKKDKK 0.532 0.555
EUREUR 4.300 4.380 TRYTRY 0.122 0.133
CHFCHF 4.620 4.700 NOKNOK 0.305 0.336
GBPGBP 5.170 5.250 SEKSEK 0.341 0.363
Aktualizacja: 2024-11-22 18:44
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 4000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.150 4.192 DKKDKK 0.533 0.554
EUREUR 4.325 4.367 TRYTRY 0.123 0.132
CHFCHF 4.630 4.680 NOKNOK 0.306 0.335
GBPGBP 5.185 5.235 SEKSEK 0.342 0.362
Aktualizacja: 2024-11-22 18:44
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Czy obecnie prowadzone w Chojnicach inwestycje drogowe są dla Ciebie uciążliwe?



Ceny paliw2024-11-21

E95 E98 ON LPG
BP 5.99 zł 6.74 zł 6.36 zł 3.14 zł
Circle K 5.94 zł - 6.31 zł 3.1 zł
Mol Chojnice 5.99 zł - 6.36 zł 3.14 zł
MZK 5.82 zł 6.59 zł 6.2 zł 3.05 zł
Orlen 5.99 zł 6.8 zł 6.36 zł 3.14 zł
PKS 5.82 zł - 6.2 zł 3.2 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij