Wtorek, 24 Grudnia 2024 | Imieniny: Adama, Ewy, Irminy chojnice24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
tekst i fot. je

Jak się jedzie po ścieżkach rowerowych?

Zatoka autobusowa na Sukienników ma kamienną kostkę ze względu na bliskość Starówki.

Zatoka autobusowa na Sukienników ma kamienną kostkę ze względu na bliskość Starówki.

Ostatni tekst na temat korzystania ze ścieżek rowerowych wywołał wiele komentarzy, które postanowiliśmy zweryfikować. Nasz reporter wybrał się na rowerze z osiedla Bursztynowego przez centrum miasta do redakcji.

Podróż rozpoczęła się przy wyjeździe z parkingu marketu Biedronka na ulicę Kościerską. Początkowy fragment ścieżki, która jest wykonana z betonowej kostki tzw. sfazowanej, biegnie po prawej stronie ciągu pieszo – rowerowego. Wkrótce jednak przechodzi na lewą stronę przy krawędzi jezdni. Jej szerokość to 200 cm. Poziome oznakowanie jest nie pierwszej młodości. Komfort jazdy po takiej kostce średni, ale na szczęście nie zawsze jest uskok pomiędzy częścią rowerową, a pieszą. Niestety, na skrzyżowaniu przy „blaszaku” należy przejechać na drugą stronę, gdyż odcinek przy cmentarzach jest bez ścieżki dla rowerów. Najbardziej dokuczliwa różnica poziomów nawierzchni jest na odcinku pomiędzy SP – 5, a PKO. Prawo dopuszcza do wysokości 1 centymetra. Można na tym fragmencie ścieżki spotkać znaki pionowe. Nie są na wysięgnikach, jak np. na Bytowskiej. Zdarzają się także na drodze dla rowerów lampy oświetleniowe. Za skrzyżowaniem Kościerska – Gdańska wjeżdżamy na zmodernizowany kilka lat temu odcinek dawnej „berlinki”. W dokumentacji technicznej (dostępna na stronie UM) szerokość ścieżki rowerowej, bez uwzględniania części zajętej przez barierki, to 200 cm. Jest na niej oznaczenie poziome zakładające jazdę w jednym kierunku ruchu. Komfort jazdy poprawił się, gdyż pojawiła się betonowa kostka bezfazowa. Z jednym wyjątkiem – zatoka autobusowa przy ul. Sukienników, pomiędzy Cechową, a Wałową. Jest tam kostka kamienna. W części opisowej projektu podano, że zatoki będą wyłożone wyłącznie kostką betonową. Niewykluczone, że istnieje aneks do tej części dokumentacji.

Reklama | Czytaj dalej »

Takie dwustronne oznakowanie na wspólnym słupku jest zgodne z dokumentacją. Ulica Sukienników pomiędzy przejściem dla pieszych z Kościuszki, a wjazdem na parking w parku 1000-lecia.

Jazda po Gdańskiej i Sukienników była w miarę płynna, choć należało uważać na rowerzystów, którzy poruszali się po niej w przeciwnym kierunku. Denerwowała także konieczność zatrzymywania się, by dotknąć przycisk włączający zielone światło dla pieszych i rowerzystów, gdy obok swobodnie mogły jechać pojazdy mechaniczne. W jednym z komentarzy stwierdzono, że takie rozwiązanie jest nielegalne. Pod podanym adresem internetowym twierdzi się, że zmuszanie rowerzystów do używania ręcznego detektora jest niezgodne z kodeksem drogowym i rozporządzeniem ministra infrastruktury. Po dotarciu na plac Jagielloński przydałaby się wskazówka, że na ul. Batorego nie ma ścieżki rowerowej i należy skręcić w prawo, by poprzez ul. Strzelecką dotrzeć do ul. Bytowskiej. Ruch po tej trasie do Charzyków jest prawie bezproblemowy, nie licząc „falowania” ścieżki przy wjazdach na posesje. Przydałoby się także zamontowanie zielonej strzałki dla samochodów skręcających z Bytowskiej w Leśną. Nie stanowiliby zagrożenia dla rowerzystów, którym zielone zapala się w tym samym momencie, co dla samochodów jadących na wprost i w prawo.

Zdjęcia wykonano w Emsdetten i Muenster.

Podsumowując należy stwierdzić, że rowerzyści mają w Chojnicach względnie duży komfort jazdy. Gdyby jeszcze udałoby się usunąć wspomniane niedoróbki oraz wdrożyć rozwiązania stosowane m.in. w Niemczech, poziom zadowolenia znacznie by wzrósł. Tam jest możliwe zrobienie przerw w progach spowalniających, dopuszczenie ruchu rowerowego po chodnikach oraz jazda w obu kierunkach na ulicach, gdzie samochody mogą tylko w jednym.

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

112 komentarzy

~Wojciech Czapiewski
Generalnie, żeby zrozumieć jak się jeździ po naszych Chojnicach nie wystarczy przejechać się raz czy dwa ścieżką. Trzeba pojeździć cały rok i w różnej pogodzie. Będzie się miało obraz czy Chojnice są przyjazne rowerzystom. Wg mnie wypadają pod tym kątem dosyć słabo, bo chociaż główne szlaki skomunikowane są nieźle to i tak rowerzysta jest postrzegany jako intruz na drodze nawet tej dla rowerów.

Dzisiaj np. jakiś koleś mnie obtrąbił na Brzozowej, bo widział kilka metrów czerwonego chodnika i machał mi, że powinienem na niego zjechać. Otóż nie panie "kierowco". Czerwona kostka bauma nie mówi nam o tym że jest to droga dla rowerów. Mówią nam o tym znaki drogowe pionowe lub poziome. Poza tym nie było możliwości wjechania na ten twór ani z niego zjechania (za wysokie kawężniki). Dalej ten czerwony chodnik miał tylko kilka metrów a ja chciałem jechać dalej w górę Brzozowej a nie do parku i co niby miałem zrobić? Także drogi panie "kierowco" z bożej łaski "krowy doić" a nie pouczać.

Takich przykładów można by mnożyć. Codziennie jestem świadkiem i uczestnikiem łamania PORD przez takich "kierowców" Zajeżdżają przejazdy rowerowe choć widzą, że się jedzie a potem stoją i go blokują nie mogąc się włączyć do ruchu. Wyprzedzają nie zachowując bezpiecznej odległości, wyprzedzają na zakręcie, tylko po to żeby zaraz wyhamować i skręcić, blokują ddry i pobocza. Po prostu panuje kultura silniejszego. W mojej ocenie 3/10 kierowców wie że nie są sami na drodze i w sytuacji samochód/rowerzysta/pieszy wiedzą jak się zachować w sposób kulturalny.

Inny śmieszny przykład - burmistrz na łamach Czasu Chojnic nr 30/578 w artykule "Chojnice źle oznakowane" zwraca się do mieszkańców Chojnic słowami
Dobrze by było, gdyby wasi Czytelnicy włączyli się w pomoc. Wiadomo, że użytkownicy dróg mogą mieć dla nas wiele cennych uwag i sugestii

a jak się cenne uwagi przesyła z podstawą prawną (!), to urzędnicy je ignorują lub interpretują na swoją modłę i korzyść. Górnolotne uwagi są tylko dla mediów a rzeczywistość pozostaje dalej szara. No i dalej mamy nielegalne przyciski na przejazdach rowerowych.
02 Sierpnia 2013, godzina 21:12
~Ach wy naiwniacy, nie wiecie po co?
Ostatnio Andrzej S. zaczął jeździć rowerem stąd ten pomysł
16 Lipca 2013, godzina 19:00
~Wojciech Czapiewski
Przeczytałem w artykule http://chojnice24.pl/artykul/16200/czy-victoria-powstanie/
Starosta zaproponował, aby była to ścieżka rowerowa przy ul. Derdowskiego – stwierdził burmistrz.

Na Derdowskiego ma być ddr? A po co? Po co separować ruch na bocznej uliczce, która nawet po wybudowaniu galerii nie będzie jakąś arterią przelotową? DDR miałby "iść" po jednej stronie czy po obu? Czy ten planowany ddr łączył by się z innym ddrem np. z tym na Kościerskiej bo na Mickiewicza, Ogrodowej, Kilińskiego i Zielonej nie ma żadnego. Czy będzie tworzył spójną strukturę? Wg mnie tak nie będzie? Osobiście jestem przeciwnikiem separowania ruchu na siłę. Jakieś słabo uczęszczane ulice są idealnym miejscem do treningu dla wszystkich tych którzy boją się ulicy (Np. Jana Pawła, ulica ideał a i tak widzę rowerzystów prujących chodnikami) Wg mnie taka separacja to strata pieniędzy, to już lepiej ustanowić strefę - tempo 30 http://polskanarowery.sport.pl/msrowery/1,105126,9425066,_Tempo_30____z_czym_to_sie_je_.html i pozamiatane. Taniej i skuteczniej, ale oczywiście można uszczęśliwiać na siłę i żeby w planie się zgadzało.
16 Lipca 2013, godzina 17:48
~rowerzysta
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
16 Lipca 2013, godzina 14:50
~Kostek Bałm
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
16 Lipca 2013, godzina 09:36
~poradnik dla burmistrza i reszty urzędników
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
16 Lipca 2013, godzina 08:17
~Oranżowy Bicykl.
Nie da się jeździć tą ścieżką na niektórych typach rowerów, tak ciężko to zrozumieć? Naprawdę dużo jeżdżę i tamtędy też na rowerze z pełnym, pneumatycznym zawieszeniem i rowerem z sztywnym tyłem i tym drugim naprawdę jest lipnie. Wybieram asfalt, bo co to za jazda, skoro ta ścieżka jest póki co karbowana i trzęsie jakbyś jechał po kocich łbach? Tymczasem wieczorem drugą maszyną cisnę ścieżką aż się kurzy, bo nie czuję wybojów. Kwestia sprzętu i czasu, bo to musi się rozjechać, wygładzić i będzie super.
16 Lipca 2013, godzina 00:57
~john
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
15 Lipca 2013, godzina 22:34
~Kostek Bałm
Ale jakich wrażeń oczekujesz? Fizyki nie przeskoczysz, bo ona ogranicza możliwości technologii. Nawierzchnia bitumiczna (dobrze wykonana, bo nawet taką można spartaczyć) zawsze będzie górowała nad szutrem czy kostką. W cywilizowanym świecie nawierzchnie DDR biegnących przy drogach publicznych muszą być wykonane w technologii i jakości nie gorszej, niż równoległe jezdnie, bo jaki jest sens budowania wydzielonej DDR, jeśli niektóre grupy rowerzystów (np. użytkownicy rowerów szosowych czy crossowych) będą jej unikały? Trzeba być zatwardziałym masochistą albo zawodnikiem trenującym przed wyścigiem Paryż-Roubaix*, by jeździć szosówką na jednocalowych oponach nabitych do 8 barów po szutrze czy kostce Downa...

* Jak ktoś nie wie: Paryż-Roubaix to kolarska jednoetapówka o długości pon. 250km, z czego pon. 50km biegnie po "kocich łbach"...
15 Lipca 2013, godzina 11:53
~Oranżowy Bicykl.
Wie ktoś jak edytować swój komentarz lub go usunąć, bo strasznie nieskładnie bełkotałem?
15 Lipca 2013, godzina 11:20
~Oranżowy Bicykl.
Co do ścieżki odcinka Marszruty z Charzyków do Sworów powiem tak - śmigałem tam naprawdę zaawansowanym rowerem z pełną amortyzacją za naprawdę grubą kasę i jest rewelacyjna dla tego typu sprzętu - oby jak najwięcej takich ścieżek byle bardziej utrudnionych i szerszych, bo tu mijam innych z duszą na ramieniu. Jechałem też tym traktem trochę zwyklejszym górskim rowerem za 3000 złotych i wytrzęsło mnie niesamowicie. Mimo to osobiście jestem bardzo zadowolony ze ścieżki chociaż byłem dużym przeciwnikiem tego projektu. Całej reszcie współczuję rowerowej braci współczuję.
15 Lipca 2013, godzina 11:18
~turysta rowerzysta
A czy ktoś już jeździł po szutrowej Marszrucie (kierunek Charzykowy-Swornegacie) i może opisać wrażenia z jazdy. Najbardziej interesują mnie opinie osób z rowerami miejskimi, szosowymi i ewentualnie trekkingowymi. Rowery górskie na pewno nie będą miały problemów z tą nawierzchnią.
15 Lipca 2013, godzina 09:01
~rowerzysta
Panie Jerzy Erdmann-znów pisze pan pierdoły, to gówno zwane ścieżką rowerową zapewnia duży komfort jazdy? Nie wiem gdzie ten pana kolega bywa, ale polecam jazdę do miasta typu Gdańsk, Koszalin, co przestanie gadać denne bzdury.. Ścieżka spełnia normy? chyba ktoś z konia spadł... na wszystkich wysepkach nierówności większe niż 1cm, gdzie w centrum miasta ścieżka ma 200cm szerokości? chyba cały ciąg pieszorowerowy..

mógł jeszcze ten pana kolega przejechać wszędzie w poprzek ulicę Sukienników, a w szczególności koło Tesco, gdzie krawężnik jest tak przepisowy, że ostatnio załatwiłem tam dętkę. Ale co tam, lepiej tłuc mandaty, niż zrobić coś porządnie..


Tak więc panie Erdmann-przestań pan pierdolić o rzeczach o których pan nie ma pojęcia...


a jeśli ma pan chęć na dyskusję to zapraszam na mail, do którego ma pan na pewno dostęp..
13 Lipca 2013, godzina 13:36
~Chojniczanka
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
12 Lipca 2013, godzina 22:13

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.030 4.130 DKKDKK 0.498 0.524
EUREUR 4.160 4.250 TRYTRY 0.118 0.135
CHFCHF 4.520 4.600 NOKNOK 0.302 0.321
GBPGBP 5.070 5.170 SEKSEK 0.310 0.335
Aktualizacja: 2024-12-23 18:45
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 4000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.040 4.110 DKKDKK 0.499 0.523
EUREUR 4.170 4.240 TRYTRY 0.119 0.134
CHFCHF 4.530 4.590 NOKNOK 0.303 0.320
GBPGBP 5.080 5.160 SEKSEK 0.311 0.334
Aktualizacja: 2024-12-23 18:45
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Czy weźmiesz udział w głosowaniu na projekty do realizacji w Budżecie Obywatelskim?




Ceny paliw2024-12-22

E95 E98 ON LPG
BP - - - -
Circle K - - - -
Mol Chojnice - - - -
MZK - - - -
Orlen - - - -
PKS - - - -

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij