Sobota, 20 Grudnia 2025 | Imieniny: Bogumiły, Dominika, Zefiryna chojnice24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
GRz

Baza LPR w Chojnicach?

Czy takie śmigłowce zobaczymy nad Chojnicami?

Czy takie śmigłowce zobaczymy nad Chojnicami?

Na ostatniej sesji Rady Miejskiej Chojnic radny Dariusz Folerzyński przedstawił projekt stworzenia w Chojnicach bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Strefa działania bazy obejmowałaby nie tylko powiat chojnicki. Projekt przewiduje bowiem, że minimalny promień obszaru, który chroni taka jednostka wynosi 60 kilometrów.

- Ponadpowiatowy wymiar chojnickich służb ratunkowych – mówił Folerzyński - stawia miasto Chojnice w świetle miast, które mogą pełnić wiodąca rolę w regionie nie tylko gospodarczą, ale również społeczną, w zakresie bezpieczeństwa, ochrony życia i zdrowia mieszkańców całego regionu.

Reklama | Czytaj dalej »



Folerzyński argumentował, że powstanie bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego przyczyni się do zwiększenia szybkości i jakości pomocy poszkodowanym szczególnie w wypadkach drogowych.

Miasto musiałoby wyłożyć ze swojej kasy 15% środków, resztę dokłada Unia Europejska, przeznaczając na ten cel 244 mln złotych. Ponadto Chojnice zobowiązane byłyby zlecić wykonanie projektu, a także znaleźć teren pod lądowisko. Funkcjonowanie bazy LPR finansowane będzie z budżetu państwa.

Chojnice leżą między dwoma miastami wojewódzkimi (Gdańsk i Bydgoszcz), które dysponują śmigłowcami, ale często zdarza się, że trudno ściągnąć helikopter, gdy jest potrzebny. Dlatego radni uznali pomysł za warty zrealizowania. Za było 16 członków rady, trzech wstrzymało się od głosu.
Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Podobne tematy:

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

60 komentarzy

~I właśnie chodzi o to
by nie tylko komendant przy kawie oceniał pracę strażaków czy dyrektor pogotowia. Całe szczęście, że są media bo przynajmniej one patrza czasami na rece. Niestety tylko czasami bo też nie chca za bardzo burzyc równowagi "przepływu informacji" :-)
25 Marca 2008, godzina 10:42
~Ty- 2954
natomiast Twoja wypowiedź wnosi bardzo wiele do dyskusji. Nie zabieraj głosu jak nie masz tak na prawdę nic do powiedzenia. Dyskusje na innych forach to czasami jedno zdanie , ale niekoniecznie długie charakteryzuja sie sensem. Weź to sobie do głowy i Wesołych Świąt.
23 Marca 2008, godzina 11:29
~Ty- 2954
natomiast Twoja wypowiedź wnosi bardzo wiele do dyskusji. Nie zabieraj głosu jak nie masz tak na prawdę nic do powiedzenia. Dyskusje na innych forach to czasami jedno zdanie , ale niekoniecznie długie charakteryzuja sie sensem. Weź to sobie do głowy i Wesołych Świąt.
23 Marca 2008, godzina 11:29
~2954
Czytając te wypowiedzi nachodzi mi myśl, że rzeczywiście Chojnice to wioska jedyne dwie lub trzy wypowiedzi, chociaż długie, ale wyczerpujące i na temat.
23 Marca 2008, godzina 11:07
~2954
Czytając te wypowiedzi nachodzi mi myśl, że rzeczywiście Chojnice to wioska jedyne dwie lub trzy wypowiedzi, chociaż długie, ale wyczerpujące i na temat.
23 Marca 2008, godzina 11:07
~Andrzej
Mam pytanie kto to będzie utrzymywał, a to nie będą małe pieniążki
22 Marca 2008, godzina 17:45
~Andrzej
Mam pytanie kto to będzie utrzymywał, a to nie będą małe pieniążki
22 Marca 2008, godzina 17:45
~
no to biorac pod uwage ze zycie ludzkie jest najwazniejsze, to najlepiej by bylo gdyby w kazdej wiosce bylo ladowisko dla helikoptera np. soltys bylby dysponentem. Tylko kto za to zaplaci, hmmmm, a UE niech placi
22 Marca 2008, godzina 13:13
~
no to biorac pod uwage ze zycie ludzkie jest najwazniejsze, to najlepiej by bylo gdyby w kazdej wiosce bylo ladowisko dla helikoptera np. soltys bylby dysponentem. Tylko kto za to zaplaci, hmmmm, a UE niech placi
22 Marca 2008, godzina 13:13
~
jaki system kontroli jakosci w strazy??? Chyba komendant przeglada meldunki przy kawie?
22 Marca 2008, godzina 13:11
~
jaki system kontroli jakosci w strazy??? Chyba komendant przeglada meldunki przy kawie?
22 Marca 2008, godzina 13:11
~Zizu
podstawowy "błąd " to artykuł na wskroś nieprecyzyjny z informacją od nieprecyzyjnego rzecznika Folerzyńskiego. Kajetan -wyczerpująco, ale nie zaprzecza to większości moich tez: brak lub niewłaściwe rozmieszczenie albo niewłaściwe wykorzystanie karetek - które chcemy zstąpić śmigłowcem, który np. podczas wypadku na Małych Osadach (bez konieczności transportu do Gdańska) nadal powoduje udzielenie I pomocy po minimum 15 minutach i transport do szpitala. I dalej wraca temat kontroli zewnętrznej jakości świadczonych usług np.czasu reakcji służb, bo ich dokumentacja rzadko odzwierciedla rzeczywistość, a później jest traktowana jako materiał dowodowy w sądach.
22 Marca 2008, godzina 13:04
~Zizu
podstawowy "błąd " to artykuł na wskroś nieprecyzyjny z informacją od nieprecyzyjnego rzecznika Folerzyńskiego. Kajetan -wyczerpująco, ale nie zaprzecza to większości moich tez: brak lub niewłaściwe rozmieszczenie albo niewłaściwe wykorzystanie karetek - które chcemy zstąpić śmigłowcem, który np. podczas wypadku na Małych Osadach (bez konieczności transportu do Gdańska) nadal powoduje udzielenie I pomocy po minimum 15 minutach i transport do szpitala. I dalej wraca temat kontroli zewnętrznej jakości świadczonych usług np.czasu reakcji służb, bo ich dokumentacja rzadko odzwierciedla rzeczywistość, a później jest traktowana jako materiał dowodowy w sądach.
22 Marca 2008, godzina 13:04
~Kajetan Ginter
Przepraszam za długość tekstu, jednak nieścisłości i błędów jest sporo… ___
1. Śmigłowiec na zdjęciu to Mi2+. Śmigłowcom tym kończy się resurs tak, więc z całą pewnością nie zobaczymy ich nad Chojnicami (zwłaszcza w liczbie mnogiej). W tym celu został rozpisany (głośny) przetarg, w wyniku, którego wyłoniono został zwycięzca wraz ze śmigłowcem Eurocopter 135, i to właśnie takie śmigłowcem będą stacjonowały w bazach Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Tym samym Mi2+ przejdą do historii. ___
2. Oczywiście nie prawdą jest również, iż miasto Chojnice miałoby partycypować 15 % z kwoty 244 mln zł, bo jak już zostało napisane przez kogoś z komentujących, jest to kwota przekazana przez UE na Polsce, ale to już błąd p. Folerzynśkiego oraz (a może przede wszystkim) pana/pani dziennikarki. ___
3. Nieścisła jest również informacja o promieniu działania śmigłowca w danej bazie. Fakt, teraz promień ten wynosi 60 km w przypadku najszybszej gotowości do startu. Nie oznacza to jednak, że nie leci się na setny kilometr. Oczywiście, że się leci, trzeba jednak nieco więcej czasu do startu śmigłowca. W przypadku śmigłowców EC 135 promień ten (w najwyższej gotowości ok. 2-3 minuty) ulegnie znacznemu powiększeniu. Wynika z różnic prędkości przelotowych pomiędzy Mi2+ a EC 135. Krótko: EC 135 leci szybciej, więc w tym samym czasie, co Mi2+ może polecieć dalej, tak, więc jest sen dysponować śmigłowiec dalej niż dzieje się to na dzień dzisiejszy. Przykładem może być warszawska baza HEMS, gdzie stacjonuje włoski śmigłowiec Agusta A109 Power i lata znacznie dalej i szybciej niż wcześniej Mi2+. ___
4. Argumenty o tańszych karetkach i droższym śmigłowcu wydają się nie na miejscu (ponoć ludzkie życie jest bezcenne), choćby, dlatego, że środki pieniężne na ten celu płyną bezpośrednio z budżetu państwa, a jeśli baza nie powstanie w Chojnicach to powstanie gdzie indziej, bo powstać musi zgodnie z szeregiem przepisów, wymogów, statystyk i doświadczeń. ___
5. Zakup kolejnych karetek i zatrudnienie jeszcze większej ilości ludzi do pracy w owych karetkach, a także budowa nowych baz dla nich jest wysoce nieekonomiczna oraz nierentowna z ratowniczego punktu widzenia przy systemie ratownictwa, jaki obecnie działa w Polsce. Ulokowanie zaś karetek w tych samach miejscach nie załatwia sprawy pełnego pokrycia obszaru pod kątem jego zabezpieczenia ratowniczego. Poza tym koszty w/w nie są pokrywane z budżetu państwa, więc sprawa niby ta sama a jednak inna… ___
6. Proszę pamiętać, że w samym tylko powiecie chojnickim więcej ludzi mieszka poza miastem Chojnice a nie w nim. Prawidło to dotyczy wszystkich okolicznych powiatów, których zasięgiem obejmowałby baza w Chojnicach. I to właśnie głównie „poza miasto” latają śmigłowce ratownicze ratować ludzkie życie, które jest tak samo cenne jak tych z miasta, a szansa na otrzymanie szybkiej pomocy znacznie mniejsza. ___
7. Należy wspomnieć również, iż śmigłowce ratownicze transportują pacjentów od szpitala do szpitala, np. ze znacznymi poparzeniami. Bywała, że gdański śmigłowiec lądował w Chojnicach trzy razy dziennie (!) zabierając pacjentów z wypadków (nie tylko drogowych) do placówki wysoce specjalistycznej. Gdyby śmigłowiec stacjonował w Chojnicach poszkodowany do owej placówki wysoko specjalistycznej trafiałby bezpośrednio z miejsca zdarzenia, co zaoszczędzałoby nawet do dwóch godzin! ___
8. Nieprawdą jest również informacja o przekierowywaniu połączeniu z Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR) do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego (SOR) gdzie stacjonują karetki. Zespół do zdarzenia dysponuje dyspozytor CPR wysyłając informacje do każdego członka danego zespołu oraz załączając alarm w terminalu w karetce, na ten sam terminal wysyłana jest informacja o zdarzeniu. To samo tyczy się zespołu w Brusach i Czersku. Cała operacja po przyjęciu zgłoszenia trwa około 20 sekund. ___
9. „Obsługa” nr 112 dla sieci komórkowych przez policję wynika z opieszałości władz polskich a nie decydentów w regionie chojnickim. Proszę poczytać o sankcjach, jakie UE chce w tej sprawie nałożyć na Polskę. ___
10. Strażacy nie realizują zadań z zakresu ratownictwa czy pierwszej pomocy przedmedycznej. Termin ten jest niepoprawny pod każdym względem, na potwierdzenie nie zawiera go żadna ustawa, rozporządzanie ani inny właściwy dokument w sprawie ratownictwa w Polsce. ___
11. Szkoda, że strażacy nie są zainteresowani prowadzeniem statystyk wyjazdów do zdarzeń stricte medycznych, bo to byłoby najlepszym dowodem jak działa CPR. Skądinąd wiadomo jednak, że nierzadko zdarza się, iż zastępy Państwowej Straży Pożarnej (PSP) w Chojnicach udają się na interwencje zamiast karetki pogotowia ratunkowego, bo te w danym momencie nie są dostępne, (bo np. jedna jest w Gdańsku, a dwie są na innych interwencjach). I na tym należy się skupić (zamiast kupowania kolejnych karetek). Postawienie w gotowość coraz to większej ilości zastępów ratownictwa medycznego nie ma większego sensu (nie tylko ekonomicznego). Można jednak szkolić strażaków w zakresie ratownictwa medycznego, bo ci tak pełnią służbę 24h/dobę, więc mogą pomóc, gdy niedostępne są karetki. Biorąc również pod uwagę fakt, iż PSP posiada w pełni zestandaryzowany sprzęt ratownictwa medycznego, zbiór procedur postępowania oraz system kontroli jakości, (co ciekawe, żadnego z powyższych nie posiada pogotowie ratunkowe) wręcz nakazuję wysyłanie strażaków do zdarzeń stricte medycznych! I tak też dzieje się w Chojnicach od czasu, gdy powstał CPR! Proszę nie pytać, co było wcześniej… ___
12. Reasumując powyższe, jeśli zdarzy się wypadek (w rozumieniu zdarzenia medycznego – np. upadek z wysokości) na wspomnianych „Małych Osadach” to dyspozytor winienie bezsocznie zadysponować zastęp strażaków i śmigłowiec ratowniczy. Ponieważ jednak uruchomienie śmigłowca trwa nieco dłużej niż wozu strażackiego, strażacy zjawią się pierwsi na miejscu zdarzenia. Udzielą niezbędnej pomocy poszkodowanemu i przyjmą śmigłowiec na przygodnym lądowisku. Ten zaś przetransportuje pacjenta do danego szpitala. I tak drodzy Państwo powinna wyglądać walka o życie ludzkie. Walka, w której nie ma miejsca na niezdrowe podziały i ambicje, walka, w której nie ma miejsca dla bohaterów, jest miejsce dla ludzi wykonujących rzetelnie i sumienie swoją pracę… ___

Zdrowych i spokojnych świąt
22 Marca 2008, godzina 12:48
~Kajetan Ginter
Przepraszam za długość tekstu, jednak nieścisłości i błędów jest sporo… ___
1. Śmigłowiec na zdjęciu to Mi2+. Śmigłowcom tym kończy się resurs tak, więc z całą pewnością nie zobaczymy ich nad Chojnicami (zwłaszcza w liczbie mnogiej). W tym celu został rozpisany (głośny) przetarg, w wyniku, którego wyłoniono został zwycięzca wraz ze śmigłowcem Eurocopter 135, i to właśnie takie śmigłowcem będą stacjonowały w bazach Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Tym samym Mi2+ przejdą do historii. ___
2. Oczywiście nie prawdą jest również, iż miasto Chojnice miałoby partycypować 15 % z kwoty 244 mln zł, bo jak już zostało napisane przez kogoś z komentujących, jest to kwota przekazana przez UE na Polsce, ale to już błąd p. Folerzynśkiego oraz (a może przede wszystkim) pana/pani dziennikarki. ___
3. Nieścisła jest również informacja o promieniu działania śmigłowca w danej bazie. Fakt, teraz promień ten wynosi 60 km w przypadku najszybszej gotowości do startu. Nie oznacza to jednak, że nie leci się na setny kilometr. Oczywiście, że się leci, trzeba jednak nieco więcej czasu do startu śmigłowca. W przypadku śmigłowców EC 135 promień ten (w najwyższej gotowości ok. 2-3 minuty) ulegnie znacznemu powiększeniu. Wynika z różnic prędkości przelotowych pomiędzy Mi2+ a EC 135. Krótko: EC 135 leci szybciej, więc w tym samym czasie, co Mi2+ może polecieć dalej, tak, więc jest sen dysponować śmigłowiec dalej niż dzieje się to na dzień dzisiejszy. Przykładem może być warszawska baza HEMS, gdzie stacjonuje włoski śmigłowiec Agusta A109 Power i lata znacznie dalej i szybciej niż wcześniej Mi2+. ___
4. Argumenty o tańszych karetkach i droższym śmigłowcu wydają się nie na miejscu (ponoć ludzkie życie jest bezcenne), choćby, dlatego, że środki pieniężne na ten celu płyną bezpośrednio z budżetu państwa, a jeśli baza nie powstanie w Chojnicach to powstanie gdzie indziej, bo powstać musi zgodnie z szeregiem przepisów, wymogów, statystyk i doświadczeń. ___
5. Zakup kolejnych karetek i zatrudnienie jeszcze większej ilości ludzi do pracy w owych karetkach, a także budowa nowych baz dla nich jest wysoce nieekonomiczna oraz nierentowna z ratowniczego punktu widzenia przy systemie ratownictwa, jaki obecnie działa w Polsce. Ulokowanie zaś karetek w tych samach miejscach nie załatwia sprawy pełnego pokrycia obszaru pod kątem jego zabezpieczenia ratowniczego. Poza tym koszty w/w nie są pokrywane z budżetu państwa, więc sprawa niby ta sama a jednak inna… ___
6. Proszę pamiętać, że w samym tylko powiecie chojnickim więcej ludzi mieszka poza miastem Chojnice a nie w nim. Prawidło to dotyczy wszystkich okolicznych powiatów, których zasięgiem obejmowałby baza w Chojnicach. I to właśnie głównie „poza miasto” latają śmigłowce ratownicze ratować ludzkie życie, które jest tak samo cenne jak tych z miasta, a szansa na otrzymanie szybkiej pomocy znacznie mniejsza. ___
7. Należy wspomnieć również, iż śmigłowce ratownicze transportują pacjentów od szpitala do szpitala, np. ze znacznymi poparzeniami. Bywała, że gdański śmigłowiec lądował w Chojnicach trzy razy dziennie (!) zabierając pacjentów z wypadków (nie tylko drogowych) do placówki wysoce specjalistycznej. Gdyby śmigłowiec stacjonował w Chojnicach poszkodowany do owej placówki wysoko specjalistycznej trafiałby bezpośrednio z miejsca zdarzenia, co zaoszczędzałoby nawet do dwóch godzin! ___
8. Nieprawdą jest również informacja o przekierowywaniu połączeniu z Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR) do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego (SOR) gdzie stacjonują karetki. Zespół do zdarzenia dysponuje dyspozytor CPR wysyłając informacje do każdego członka danego zespołu oraz załączając alarm w terminalu w karetce, na ten sam terminal wysyłana jest informacja o zdarzeniu. To samo tyczy się zespołu w Brusach i Czersku. Cała operacja po przyjęciu zgłoszenia trwa około 20 sekund. ___
9. „Obsługa” nr 112 dla sieci komórkowych przez policję wynika z opieszałości władz polskich a nie decydentów w regionie chojnickim. Proszę poczytać o sankcjach, jakie UE chce w tej sprawie nałożyć na Polskę. ___
10. Strażacy nie realizują zadań z zakresu ratownictwa czy pierwszej pomocy przedmedycznej. Termin ten jest niepoprawny pod każdym względem, na potwierdzenie nie zawiera go żadna ustawa, rozporządzanie ani inny właściwy dokument w sprawie ratownictwa w Polsce. ___
11. Szkoda, że strażacy nie są zainteresowani prowadzeniem statystyk wyjazdów do zdarzeń stricte medycznych, bo to byłoby najlepszym dowodem jak działa CPR. Skądinąd wiadomo jednak, że nierzadko zdarza się, iż zastępy Państwowej Straży Pożarnej (PSP) w Chojnicach udają się na interwencje zamiast karetki pogotowia ratunkowego, bo te w danym momencie nie są dostępne, (bo np. jedna jest w Gdańsku, a dwie są na innych interwencjach). I na tym należy się skupić (zamiast kupowania kolejnych karetek). Postawienie w gotowość coraz to większej ilości zastępów ratownictwa medycznego nie ma większego sensu (nie tylko ekonomicznego). Można jednak szkolić strażaków w zakresie ratownictwa medycznego, bo ci tak pełnią służbę 24h/dobę, więc mogą pomóc, gdy niedostępne są karetki. Biorąc również pod uwagę fakt, iż PSP posiada w pełni zestandaryzowany sprzęt ratownictwa medycznego, zbiór procedur postępowania oraz system kontroli jakości, (co ciekawe, żadnego z powyższych nie posiada pogotowie ratunkowe) wręcz nakazuję wysyłanie strażaków do zdarzeń stricte medycznych! I tak też dzieje się w Chojnicach od czasu, gdy powstał CPR! Proszę nie pytać, co było wcześniej… ___
12. Reasumując powyższe, jeśli zdarzy się wypadek (w rozumieniu zdarzenia medycznego – np. upadek z wysokości) na wspomnianych „Małych Osadach” to dyspozytor winienie bezsocznie zadysponować zastęp strażaków i śmigłowiec ratowniczy. Ponieważ jednak uruchomienie śmigłowca trwa nieco dłużej niż wozu strażackiego, strażacy zjawią się pierwsi na miejscu zdarzenia. Udzielą niezbędnej pomocy poszkodowanemu i przyjmą śmigłowiec na przygodnym lądowisku. Ten zaś przetransportuje pacjenta do danego szpitala. I tak drodzy Państwo powinna wyglądać walka o życie ludzkie. Walka, w której nie ma miejsca na niezdrowe podziały i ambicje, walka, w której nie ma miejsca dla bohaterów, jest miejsce dla ludzi wykonujących rzetelnie i sumienie swoją pracę… ___

Zdrowych i spokojnych świąt
22 Marca 2008, godzina 12:48

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 3.580 3.690 DKKDKK 0.517 0.542
EUREUR 4.130 4.210 TRYTRY 0.082 0.098
CHFCHF 4.460 4.530 NOKNOK 0.291 0.321
GBPGBP 4.740 4.810 SEKSEK 0.333 0.359
Aktualizacja: 2025-12-20 21:17
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 4000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 3.590 3.660 DKKDKK 0.518 0.541
EUREUR 4.145 4.190 TRYTRY 0.083 0.097
CHFCHF 4.470 4.510 NOKNOK 0.292 0.320
GBPGBP 4.750 4.790 SEKSEK 0.334 0.358
Aktualizacja: 2025-12-20 21:17
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Czy jesteś za wprowadzeniem na terenie miasta zakazu sprzedaży alkoholu w sklepach i na stacjach paliw w godzinach nocnych, 22:00- 6:00?




Ceny paliw2025-04-17

E95 E98 ON LPG
BP - - - -
Circle K - - - -
Mol Chojnice - - - -
MZK 5 zł - 6 zł 3 zł
Orlen 6 zł 6 zł 6 zł 3 zł
PKS 5.45 zł - 5.59 zł 2.89 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij