Czwartek, 05 Grudnia 2024 | Imieniny: Kryspiny, Norberta, Sabiny chojnice24 na komórkę
Strona głównaHistoria
Rozmiar tekstu: A A
Teddy

Rzecz o pewnym cmentarzu...

Jedna z bram zlikwidowanego cmentarza ewangelickiego.

Jedna z bram zlikwidowanego cmentarza ewangelickiego.

Tylko z prawdziwej historii można się czegoś nauczyć, zakłamywanie przeszłości prowadzi do życia w kłamstwie. Przyszedł czas na rozliczenie się Polaków z własną przeszłością. Dogłębna i krytyczna rewizja polskiej historii potrzebna jest po to, by można z niej wyciągnąć pouczające wnioski, bardziej pożyteczne, niż naiwne pokrzepianie serc stereotypowymi frazesami.

W 1945 r. przejmowania nowych obszarów i obiektów dokonywała nie tylko administracja państwowa, ale i kościelna. Niektórzy hierarchowie i część duchowieństwa wpisywali się swoją działalnością w oficjalną propagandę powrotu do macierzy i przywracania polskości, co w praktyce często oznaczało niszczenie śladów niemieckich i protestanckich. Zwłaszcza likwidacja i dewastacja cmentarzy ewangelickich była przysłowiową kropką nad „i”.

Reklama | Czytaj dalej »

Cmentarz „solą w oku?”
Podobnie rzecz miała się Chojnicach. Starosta Powiatowy Chojnicki pismem z dnia 13 listopada 1947 r. przesłał do Urzędu Wojewódzkiego Pomorskiego – Wydział Społeczno – Polityczny w Bydgoszczy akta dotyczące sprawy wyznaniowej z następującym sprawozdaniem:
„I – Na razie nie zachodzi potrzeba założenia w Chojnicach cmentarza gminnego, gdyż cmentarz katolickiej gminy kościelnej i cmentarz poewangelicki położone przy ul. Szosa Kościerska zaspakajają całe zapotrzebowanie w tym względzie. Jeżeli natomiast zajdzie w przyszłości konieczność założenia cmentarza gminnego to będzie można przeznaczyć na ten cel cmentarz poewangelicki położony przy Szosie Kościerskiej, który prawdopodobnie i w przyszłości nie będzie służył celowi, do którego był przeznaczony, gdyż po usunięciu z tutejszych terenów Niemców nie ma w Chojnicach ani w okolicy ludności wyznania ewangelickiego, unijnych i staroluterańskich.
II – Na cmentarzu, o którym mowa nie ma żadnych zabytków ani pamiątek historycznych, przeciwnie chodzi tu o obiekt zniszczony bezpośrednimi działaniami wojennymi przedstawiający ruinę w całym tego słowa znaczeniu”.

W numerze 11 z 2001 r. „Gazety Chojnickiej” Piotr Eichler w artykule „Milczenie Mogił” rozmawiał z Tadeuszem Augustyńskim, który m. in. powiedział: „Na Wzgórzu Ewangelickim był ewangelicki cmentarz. Od strony ul. Gdańskiej był mur z cegły, elegancko zrobiony, a po drugiej stronie - aleja zasłużonych burmistrzów Chojnic. Duże tablice przymocowane hakami - z granitu, marmurowe. Przy prostowaniu drogi potrzebne były dwa metry, żeby zniwelować drogę, bo to pod nadzorem SS działo się w 1941 roku. Robili kostkę. Ścinali ten łuk, a wychodziły stamtąd szczątki trupów i trumny. Tak jak były tablice, tak ci burmistrzowie byli chowani. Jak robili tę drogę, zniszczyli też płyty. Dlaczego to zrobili? Przecież tam leżeli Niemcy. Tam były napisy - tu leży taki a taki, który był burmistrzem w królewskim mieście Chojnice za króla polskiego takiego a takiego. I to wystarczyło. Żeby je porąbać w drobny mak. Dzisiaj to jest podstawa nowej drogi, po której jedziemy. W całym tym niemieckim mieście nie znalazł się jeden porządny obywatel Chojnic, który by powiedział, słuchajcie, to są pomniki naszej historii. To trzeba zachować. Zostawić, ułożyć gdzieś. Oni tylko patrzyli, jak rozbijane są te płyty. Tak to wyglądało. Ja się dziwię. Dziś nie ma śladu. Zasypane wszystko. Szkoda”.

Rajmund Matthes w Gazecie Chojnickiej z 8.08.1997 r. podaje: (fragmenty) „Otóż rodowód cmentarza w kwadracie obecnych ulic Swarożyca - Gdańskiej - Świętopełka sięga roku 1621. Fakt ten oprotestował archidiakon kamieński w dniu 29 lipca 1621 roku przed sądem ławniczym w Tucholi, jednak bezskutecznie (ks. P. Panske, „Chojnice i Człuchowo w czasach tak zwanej reformacji i przeciwreformacji”, Toruń 1925). Data 4 czerwca 1833 roku odnosi się do udostępnienia dla pochówków nowej części cmentarza powstałej w wyniku poszerzenia terenu. Kolejne poszerzenie tej nekropolii nastąpiło w roku 1879 - w Archiwum Państwowym - Ekspozytura w Chojnicach, zachowały się zapisy notarialne związane z zakupem tego terenu (akta notarialne notariusza Emila Salbacha, sygnatura 362). Jeszcze na początku XX wieku podawano w przewodnikach i opracowaniach monograficznych (m. in. w „Fuehrer und Stadplan von Konitz und Umgegend” z roku 1910), że najstarszy zachowany nagrobek na tym cmentarzu pochodzi z roku 1629”.

Pozbawione logiki…
Dalej w aktach czytamy: „Jeżeli chodzi o przepisy to z tego powodu nie zachodzą żadne przeszkody, gdyż praktycznie już od roku 1921 cmentarz ten nie był używany i już w latach przedwojennych stanowił obiekt opuszczony i zaniedbany.
IV – Za przeznaczeniem w/w cmentarza na urządzenie w tym miejscu parku miejskiego przemawiają następujące okoliczności:

- zupełny brak w miejsca wypoczynku dla ludzi pracy. (Dawniejsze planty położone przy ul. gen. Stalina (obecnie Sukienników – red.) zostały przez okupanta zniszczone.
- położenie obiektu, o który chodzi – znajduje się w samym śródmieściu.
- cmentarz ten pokryty jest w całości starym drzewostanem liściastym i stanowi już obecnie naturalny park.
- przez stworzenie tego parku miasto zyska dużo pod względem zdrowotnym.

V – Potrzeba usuwania grobów względnie zwłok ludzkich w tym wypadku nie zachodzi, gdyż groby jako kilkudziesięcioletnie praktycznie nie istnieją. Chodzi tylko o usunięcie kilkanaście nagrobków (płyt) i tych rozbitych i uszkodzonych w czasie działań wojennych. Z powyżej przytoczonych względów proszę o przychylne załatwienie sprawy, a mianowicie przyznanie gminie miejskiej w Chojnicach na własność wyżej wymienionego cmentarza i udzielenie zezwolenia na urządzenie w tym miejscu parku miejskiego.
Podpisano: Starosta Powiatowy Chojnicki / - / mgr Rześniowiecki Tadeusz”.

Minister Administracji Publicznej Edward Osóbka – Morawski w piśmie z dnia 9 marca 1948 r. zarządził zamknięcie cmentarza ewangelickiego przy szosie Gdańskiej. Od decyzji nie przysługiwało odwołanie. M. in. w uzasadnieniu czytamy: „Za zamknięciem tego cmentarza przemawiają ważne względy publiczne, teren bowiem zajęty bezużytecznie przez cmentarz służyć może za park miejski co zostało przewidziane w miejskim planie zabudowy. Ponadto działalność tego cmentarza dla ewangelickich potrzeb wyznaniowych została zatwierdzona przez władzę kościelno – augsburską, (wymuszoną zgodą na likwidację cmentarza udzieloną przez Seniora Wielkopolskiej Diecezji Ewangelicko - Augsburskiej ks. Ryszarda Trenklera z Torunia – red.) gdyż dla minimalnej ilości ludności ewangelickiej w Chojnicach służyć może inny cmentarz znajdujący się w Chojnicach. Z powyższych powodów, wniosek Zarządu Miejskiego w Chojnicach o zamknięcie odnośnego cmentarza jest uzasadniony ze względów użyteczności publicznej. Los cmentarza stanowiącego o historii miasta jak i zacnych mieszczan został ostatecznie przesądzony”.

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Podobne tematy:

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

242 komentarzy

~Doradca inwestycyjny z USA
Sklepikarze, ruszcie mózgownicami i zablokujcie budowę galerii na cmentarzu. Wasze kilkanaście protestów może wstrzymać poroniony pomysł burmistrza
12 Maja 2008, godzina 07:47
~Doradca inwestycyjny z USA
Sklepikarze, ruszcie mózgownicami i zablokujcie budowę galerii na cmentarzu. Wasze kilkanaście protestów może wstrzymać poroniony pomysł burmistrza
12 Maja 2008, godzina 07:47
~od urodzenia chojniczanin
Wójcie! ja byc może głoszę tu jakieś przestarzałe poglądy na temat szacunku dla naszych przodków. Ty znowu piszesz o sprawach przyziemnych jak np.nowe tereny inwestycyjne.Myślę że to rozsądzą nasze dzieci i wnuki.Przez te lata jak istnieje kinoteatr siedząc na widowni zawsze mam przed oczami ogromny wykop, porozrzucane wszędzie kości ludzkie i trumny. Niektóre blaszane.Mi od dziecka zaszczepiono szacunek dla osób starszych , a zmarłych w szczególności!bez podziału na wyznania czy rasę. Dla mnie miejsce pochówku ludz i jest nietykalne! Cmentarz w środku miasta jest solą w oku dla tych którzy nie widzą tam cmentarza tylko np. świetne miejsce na nowy sklep.My wszyscy po śmierci tam trafimy i wtedy będziemy sobie równi.Byc może osoby młodsze widzą to inaczej.Jeśli tak jest to uszanuję ich poglądy,pozostając przy swoich. Pozdrawiam!
11 Maja 2008, godzina 19:48
~od urodzenia chojniczanin
Wójcie! ja byc może głoszę tu jakieś przestarzałe poglądy na temat szacunku dla naszych przodków. Ty znowu piszesz o sprawach przyziemnych jak np.nowe tereny inwestycyjne.Myślę że to rozsądzą nasze dzieci i wnuki.Przez te lata jak istnieje kinoteatr siedząc na widowni zawsze mam przed oczami ogromny wykop, porozrzucane wszędzie kości ludzkie i trumny. Niektóre blaszane.Mi od dziecka zaszczepiono szacunek dla osób starszych , a zmarłych w szczególności!bez podziału na wyznania czy rasę. Dla mnie miejsce pochówku ludz i jest nietykalne! Cmentarz w środku miasta jest solą w oku dla tych którzy nie widzą tam cmentarza tylko np. świetne miejsce na nowy sklep.My wszyscy po śmierci tam trafimy i wtedy będziemy sobie równi.Byc może osoby młodsze widzą to inaczej.Jeśli tak jest to uszanuję ich poglądy,pozostając przy swoich. Pozdrawiam!
11 Maja 2008, godzina 19:48
~Wojt
Chojniczaninie! oczywiscie mozna i tak jak proponujesz! mozna pozostawic w stanie nie naruszonym WSZYSTKIE miejsca pochowkow.Zauwazyc jedynie chcialem ze Chojnice maja ponad 700 lat i praktycznie wszedzie w terenie miasta sa takie miejsca.Gdyby podobnie rozumowano w Rzymie,Aleksandrii ,czy innych jeszcze starszych metropoliach to ich rozwoj nie bylby wogole mozliwy.Nie odmawiam poszanowania dla miejsc pochowkow, do ich upamietniania,dokumentowania,to wszystko jest potrzebne,wrecz konieczne.Dlatego przyznaje Ci racje.Pragne jedynie zwrocic uwage na problem,ktory juz dawno zostal przez innych rozwiazany.W wielu miastach,rowniez polskich, coraz bardziej rozpowszechniona jest kremacja zmarlych.Zauwaz, ze mamy w Chojnicach ogromny cmentarz komunalny,czy tez teraz prywatny.Za 10-20 lat bedzie z nim powazny problem,bo rozwoj miasta postepuje,jest nieunikniony i niebawem okaze sie, ze mamy kilka hektarow cmentarza w centrum osiedla.
11 Maja 2008, godzina 10:24
~Wojt
Chojniczaninie! oczywiscie mozna i tak jak proponujesz! mozna pozostawic w stanie nie naruszonym WSZYSTKIE miejsca pochowkow.Zauwazyc jedynie chcialem ze Chojnice maja ponad 700 lat i praktycznie wszedzie w terenie miasta sa takie miejsca.Gdyby podobnie rozumowano w Rzymie,Aleksandrii ,czy innych jeszcze starszych metropoliach to ich rozwoj nie bylby wogole mozliwy.Nie odmawiam poszanowania dla miejsc pochowkow, do ich upamietniania,dokumentowania,to wszystko jest potrzebne,wrecz konieczne.Dlatego przyznaje Ci racje.Pragne jedynie zwrocic uwage na problem,ktory juz dawno zostal przez innych rozwiazany.W wielu miastach,rowniez polskich, coraz bardziej rozpowszechniona jest kremacja zmarlych.Zauwaz, ze mamy w Chojnicach ogromny cmentarz komunalny,czy tez teraz prywatny.Za 10-20 lat bedzie z nim powazny problem,bo rozwoj miasta postepuje,jest nieunikniony i niebawem okaze sie, ze mamy kilka hektarow cmentarza w centrum osiedla.
11 Maja 2008, godzina 10:24
~Infulat
Tak, to temat niewdzięczny zarowno dla wladz kościelnych jak i miejskich, a te starym sposobem nabrały wody w usta i udają, ze tematu nie ma.
11 Maja 2008, godzina 09:45
~Infulat
Tak, to temat niewdzięczny zarowno dla wladz kościelnych jak i miejskich, a te starym sposobem nabrały wody w usta i udają, ze tematu nie ma.
11 Maja 2008, godzina 09:45
~Jaro
Do Wojta:
Czy myślisz o takim pietyzmie jak ostatnio było ze starym cmentarzem przy bazylice?. Wykopano tylko część kości i tylko tam gdzie szły wykopy odwadniające i rury wodno- kanalizacyjne. Resztę pozostawiono w stanie nienaruszonym. Ponadto w dwóch miejscach są zgrupowane sterty kości które można by wywozić wywrotkami. Z szumem i pietyzmem podano, że uporządkowano stary cmentarz zaniedbany przez poprzednich proboszczów. Dlaczego tak szybko i bez rozgłosu wykopane szczątki pochowano na cmentarzu parafialnym?. Tak naprawdę położono betonową plombę, którą przykryto kostką. Nie wykonano gruntownych badań archeologicznych chojnickiego ostrowia. Na długo teren ten nie będzie dostępny dla badań dotyczących dziejów i powstania Chojnic. Jak na razie to nic nie słychać jakie wyniki przyniosły wyrywkowe sondaże archeologiczne.
11 Maja 2008, godzina 08:07
~Jaro
Do Wojta:
Czy myślisz o takim pietyzmie jak ostatnio było ze starym cmentarzem przy bazylice?. Wykopano tylko część kości i tylko tam gdzie szły wykopy odwadniające i rury wodno- kanalizacyjne. Resztę pozostawiono w stanie nienaruszonym. Ponadto w dwóch miejscach są zgrupowane sterty kości które można by wywozić wywrotkami. Z szumem i pietyzmem podano, że uporządkowano stary cmentarz zaniedbany przez poprzednich proboszczów. Dlaczego tak szybko i bez rozgłosu wykopane szczątki pochowano na cmentarzu parafialnym?. Tak naprawdę położono betonową plombę, którą przykryto kostką. Nie wykonano gruntownych badań archeologicznych chojnickiego ostrowia. Na długo teren ten nie będzie dostępny dla badań dotyczących dziejów i powstania Chojnic. Jak na razie to nic nie słychać jakie wyniki przyniosły wyrywkowe sondaże archeologiczne.
11 Maja 2008, godzina 08:07
~CaCy
Komercjalizacja życia powoduje, iż kupczenie terenami dawnych cmentarzy to zjawisko, które będzie się nasilać i nie da się tego uniknąć, kiedyś poszanowanie dla zmarlego ludzie okazywali na ulicy. Gdy szedł kondukt pogrzebowy ludzie się zatrzymywali, zdejmowali czapkę, a dzisiaj to ludzi "wali"
11 Maja 2008, godzina 07:47
~CaCy
Komercjalizacja życia powoduje, iż kupczenie terenami dawnych cmentarzy to zjawisko, które będzie się nasilać i nie da się tego uniknąć, kiedyś poszanowanie dla zmarlego ludzie okazywali na ulicy. Gdy szedł kondukt pogrzebowy ludzie się zatrzymywali, zdejmowali czapkę, a dzisiaj to ludzi "wali"
11 Maja 2008, godzina 07:47
~od urodzenia chojniczanin
dla mnie pamięc o przodkach to coś znacznie więcej niż; spacer, ławka, wrony czy też inne sprawy przyziemne. Myślę że należy im się spokój i szacunek, kimkolwiek Oni byli.Następne pokolenie już się przygląda i uczy! Piękny przykład poszanowania przodków mamy z sąsiedniej gminy, gdzie w kilku wsiach m. in Płocicz, Cerkwica czy Kamień Kr. uporządkowano stare nieczynne od wielu lat cmentarze! i nikt nie pytał jakiego wyznania byli Ci zmarli. Każdy wie że Oni tam kiedyś żyli i pracowali.
10 Maja 2008, godzina 23:02
~od urodzenia chojniczanin
dla mnie pamięc o przodkach to coś znacznie więcej niż; spacer, ławka, wrony czy też inne sprawy przyziemne. Myślę że należy im się spokój i szacunek, kimkolwiek Oni byli.Następne pokolenie już się przygląda i uczy! Piękny przykład poszanowania przodków mamy z sąsiedniej gminy, gdzie w kilku wsiach m. in Płocicz, Cerkwica czy Kamień Kr. uporządkowano stare nieczynne od wielu lat cmentarze! i nikt nie pytał jakiego wyznania byli Ci zmarli. Każdy wie że Oni tam kiedyś żyli i pracowali.
10 Maja 2008, godzina 23:02
~od urodzenia chojniczanin
Dokladnie pamiętam co było tam kiedyś i do tego miejsca nie pasuje tylko kinoteatr. Przedtem też były tam drzewa ale wrony nie były dokuczliwe.Na parafialnym też są drzewa i wrony jak na wszystkich starych cmentarzach. Ciekawe gdzie teraz straszy ten sprzęt który kupili kilka lat temu urzędnicy? za nasze pieniądze!
10 Maja 2008, godzina 22:06

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.030 4.130 DKKDKK 0.517 0.539
EUREUR 4.250 4.350 TRYTRY 0.119 0.134
CHFCHF 4.560 4.640 NOKNOK 0.307 0.337
GBPGBP 5.120 5.200 SEKSEK 0.327 0.347
Aktualizacja: 2024-12-04 18:45
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 4000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.055 4.097 DKKDKK 0.518 0.538
EUREUR 4.268 4.310 TRYTRY 0.120 0.133
CHFCHF 4.570 4.620 NOKNOK 0.308 0.336
GBPGBP 5.136 5.186 SEKSEK 0.328 0.346
Aktualizacja: 2024-12-04 18:45
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Czy obecnie prowadzone w Chojnicach inwestycje drogowe są dla Ciebie uciążliwe?



Ceny paliw2024-11-28

E95 E98 ON LPG
BP 5.99 zł 6.74 zł 6.36 zł 3.14 zł
Circle K 5.94 zł - 6.31 zł 3.1 zł
Mol Chojnice 5.99 zł - 6.36 zł 3.14 zł
MZK 5.97 zł 6.69 zł 6.4 zł 3.25 zł
Orlen 5.99 zł 6.8 zł 6.36 zł 3.14 zł
PKS 5.97 zł - 6.4 zł 3.2 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij