Jak jeździć po tej drodze?
2 minus 1 – to określenie w nomenklaturze drogowej, które nikomu poza wąskim gronem zapewne nic nie mówi. Nietypowe oznakowanie o takiej nazwie powstaje właśnie na 5-kilometrowym odcinku drogi powiatowej od Chojniczek w stronę Powałek. Pas dla aut będzie tylko jeden, co bynajmniej nie oznacza, że droga będzie jednokierunkowa. Warto zapoznać się z zasadami, by uniknąć nerwów za kółkiem i niebezpiecznych sytuacji.
Z pilotażowym projektem „2 minus 1” wystartowało starostwo powiatowe. - Ruch jest dwukierunkowy, ale tworzy się jeden pas dla aut. Boczne pasy są dla pieszych i rowerzystów – wyjaśnia w skrócie wicestarosta Przemysław Biesek – Talewski, który podglądał takie oznakowanie w Holandii. Nietypowy przekrój drogi może mieć zastosowanie na krótkich odcinkach zamiejskich o niewielkim natężeniu ruchu. Na testowanie wybrano drogę w gminie Chojnice. Wyjeżdżając z Chojniczek w stronę Jarcewa z dwóch pasów robi się jeden, szerokości 3 - 3,5 metra. Po obu stronach 75 cm pozostawiono dla pieszych i cyklistów. Program jest pilotażowy. Jeśli okaże się, że na odcinku drogi powiatowej Chojniczki – Jarcewo – Powałki, pogorszy się bezpieczeństwo, to oznakowanie będzie zmienione. Wymijający się z przeciwnych stron kierowcy będą musieli mieć baczenie na mniej chronionych uczestników ruchu na poboczach.
Reklama | Czytaj dalej »
Nad „2 minus 1” pracowali fachowcy z firmy Trafik we współpracy z Katedrą Inżynierii Drogowej Politechniki Gdańskiej. Na północy kraju jesteśmy prekursorami, podobne rozwiązanie wprowadzono np. w województwie wielkopolskim. Tam dotychczas nie odnotowano żadnego poważnego wypadku. Innowacyjne rozwiązanie musiało jednak zyskać akceptację ze strony ministerstwa infrastruktury. Jeśli to nowość dla urzędników, to tym bardziej użytkowników. - Mamy 1000 egzemplarzy broszury, którą chcemy przekazać sołtysom, ale też m.in. stacjom benzynowym – informuje wicestarosta. Z zasadami ruchu Czytelnicy mogą zapoznać się także na naszych łamach.
Zasady ruchu na drogach o przekroju 2 minus 1
Ulotka programu pilotażowego 2 minus 1
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (12)
- Komentarze Facebook (...)
12 komentarzy
Czyli dobrze proponowałem - środek dla rowerzystów, pobocza dla samochodów
1. Bez zastosowania dodatkowych środków (np. dodatkowe ograniczenia), kierowcy nie redukują prędkości.
2. Występuje efekt odwrotny do zamierzonego, tzn. pojazdy trzymają się linii pobocza, a nie jak zakładano środka drogi, natomiast rowerzyści przeciwnie - jadą środkiem.
3. Może wystąpić zmniejszone natężenie ruchu (kierowcy wybierają inne drogi, jeżeli jest to możliwe).
4. Nie odnotowano zwiększonego poczucia bezpieczeńswta.
5. Zasady jazdy na drogach 2 minus 1 są niejasne i mogą być błędnie interpretowane.
Extended road shoulders on rural roads: A measure for cyclists and pedestrians?
Why do 2-minus-1-roads not work as intended?
The results of evaluation studies:
1. Speed is not reduced on the long term, if no supplementary measures are
implemented.
2. Effects on lateral placement are contrary to the intended effects, cyclists
cycle closer to the middle of the road, but not cars.
3. Traffic volumes may be reduced.
4. No increased feelings of security have been found.
5. Driving rules on 2-minus-1-roads are unclear and may be misunderstood.
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!