Wtorek, 05 Listopada 2024 | Imieniny: Balladyny, Elżbiety, Sławomira chojnice24 na komórkę
Strona głównaRegion
Rozmiar tekstu: A A
Tekst i fot. mz

Jak jeździć po tej drodze?

Od wczoraj malowane jest oznakowanie poziome. Przemysław Biesek-Talewski prezentuje jak wygląda.

Od wczoraj malowane jest oznakowanie poziome. Przemysław Biesek-Talewski prezentuje jak wygląda.

2 minus 1 – to określenie w nomenklaturze drogowej, które nikomu poza wąskim gronem zapewne nic nie mówi. Nietypowe oznakowanie o takiej nazwie powstaje właśnie na 5-kilometrowym odcinku drogi powiatowej od Chojniczek w stronę Powałek. Pas dla aut będzie tylko jeden, co bynajmniej nie oznacza, że droga będzie jednokierunkowa. Warto zapoznać się z zasadami, by uniknąć nerwów za kółkiem i niebezpiecznych sytuacji.

Z pilotażowym projektem „2 minus 1” wystartowało starostwo powiatowe. - Ruch jest dwukierunkowy, ale tworzy się jeden pas dla aut. Boczne pasy są dla pieszych i rowerzystów – wyjaśnia w skrócie wicestarosta Przemysław Biesek – Talewski, który podglądał takie oznakowanie w Holandii. Nietypowy przekrój drogi może mieć zastosowanie na krótkich odcinkach zamiejskich o niewielkim natężeniu ruchu. Na testowanie wybrano drogę w gminie Chojnice. Wyjeżdżając z Chojniczek w stronę Jarcewa z dwóch pasów robi się jeden, szerokości 3 - 3,5 metra. Po obu stronach 75 cm pozostawiono dla pieszych i cyklistów. Program jest pilotażowy. Jeśli okaże się, że na odcinku drogi powiatowej Chojniczki – Jarcewo – Powałki, pogorszy się bezpieczeństwo, to oznakowanie będzie zmienione. Wymijający się z przeciwnych stron kierowcy będą musieli mieć baczenie na mniej chronionych uczestników ruchu na poboczach.

Reklama | Czytaj dalej »

Nad „2 minus 1” pracowali fachowcy z firmy Trafik we współpracy z Katedrą Inżynierii Drogowej Politechniki Gdańskiej. Na północy kraju jesteśmy prekursorami, podobne rozwiązanie wprowadzono np. w województwie wielkopolskim. Tam dotychczas nie odnotowano żadnego poważnego wypadku. Innowacyjne rozwiązanie musiało jednak zyskać akceptację ze strony ministerstwa infrastruktury. Jeśli to nowość dla urzędników, to tym bardziej użytkowników. - Mamy 1000 egzemplarzy broszury, którą chcemy przekazać sołtysom, ale też m.in. stacjom benzynowym – informuje wicestarosta. Z zasadami ruchu Czytelnicy mogą zapoznać się także na naszych łamach.

Zasady ruchu na drogach o przekroju 2 minus 1

Ulotka programu pilotażowego 2 minus 1

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

12 komentarzy

~jotdwatrzy
"2. Występuje efekt odwrotny do zamierzonego, tzn. pojazdy trzymają się linii pobocza, a nie jak zakładano środka drogi, natomiast rowerzyści przeciwnie - jadą środkiem."
Czyli dobrze proponowałem - środek dla rowerzystów, pobocza dla samochodów
17 Października 2014, godzina 18:33
Oceniono 2 razy 0
~2 minus 1
Czyli pała za pomysł.
17 Października 2014, godzina 17:35
Oceniono 3 razy 1
~Cylon
Jako kolarz szosowy bardzo chciałbym podziękować za tę niedźwiedzią przysługę tym na górze. Radzimy sobie doskonale bez Waszej pomocy, bo z nią jest tylko gorzej. Już widzę te skoki adrenaliny i zjeżdżanie do rowu przy mijaniu dwóch aut.
17 Października 2014, godzina 15:47
Oceniono 7 razy 1
~czyli:
Ogólne wnioski z badań:
1. Bez zastosowania dodatkowych środków (np. dodatkowe ograniczenia), kierowcy nie redukują prędkości.
2. Występuje efekt odwrotny do zamierzonego, tzn. pojazdy trzymają się linii pobocza, a nie jak zakładano środka drogi, natomiast rowerzyści przeciwnie - jadą środkiem.
3. Może wystąpić zmniejszone natężenie ruchu (kierowcy wybierają inne drogi, jeżeli jest to możliwe).
4. Nie odnotowano zwiększonego poczucia bezpieczeńswta.
5. Zasady jazdy na drogach 2 minus 1 są niejasne i mogą być błędnie interpretowane.
17 Października 2014, godzina 15:19
Oceniono 5 razy 3
~wybieramy kompetentnych radnych i urzędników
https://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%C3%98I%20rapporter/2008/961-2008/961-2008-sum.pdf

Extended road shoulders on rural roads: A measure for cyclists and pedestrians?
Why do 2-minus-1-roads not work as intended?

The results of evaluation studies:
1. Speed is not reduced on the long term, if no supplementary measures are
implemented.
2. Effects on lateral placement are contrary to the intended effects, cyclists
cycle closer to the middle of the road, but not cars.
3. Traffic volumes may be reduced.
4. No increased feelings of security have been found.
5. Driving rules on 2-minus-1-roads are unclear and may be misunderstood.
17 Października 2014, godzina 15:01
Oceniono 4 razy 0
~jotdwatrzy
Dobre, niedobre, co ono tak naprawdę zmienia? Nic. Jakoś nie wierzę że ktoś jadący tu https://maps.google.pl/maps?hl=pl&ll=53.739885,17.557043&spn=0.000013,0.009602&t=m&z=17&layer=c&cbll=53.739915,17.556888&panoid=EreuER4u17we0ppDcwePvA&cbp=12,286.97,,0,0 pojedzie środkiem a nie zjedzie na prawo za przerywaną linię. I słusznie. Oczywiście coś takiego jak wycięcie krzaków w celu poprawy bezpieczeństwa nie mieści się w urzędniczych łbach.
17 Października 2014, godzina 14:39
Oceniono 4 razy 2
~MAX
Bardzo dobre rozwiązanie. Czy z każdej drogi w pipidówie mniejszej trzeba od razu robić "autostradę"? Kasy na to na pewno nie starczy. Za kółkiem trzeba myśleć i brać odpowiedzialność za własne czyny
17 Października 2014, godzina 11:40
Oceniono 9 razy -3
"Jeśli okaże się, że na odcinku drogi powiatowej Chojniczki – Jarcewo – Powałki, pogorszy się bezpieczeństwo, to oznakowanie będzie zmienione." Czyli co ma się stać? Czyli gdy ktoś zginie to wtedy zastanowią się nad zmianą? SUPER! Najlepiej jeszcze każmy tę drogę staruszkom testować to upieczemy dwie pieczenie na jednym ogniu... po ZUS mniej rąk, do lekarzy mniejsze kolejki i droga przetestowana "realnie". Szkoda słów na to co tzw. władza na tych stołkach wyprawia z naszych pieniędzy.
17 Października 2014, godzina 11:10
Oceniono 9 razy 3
~2 minus 1
nazwa odpowiednia, po zderzeniu dwóch obiektów zostanie tylko jeden
17 Października 2014, godzina 10:24
Oceniono 6 razy 2
~jotdwatrzy
Uff, nareszcie piesi i rowerzyści będą bezpieczni. A może by tak na środku zrobić pas dla pieszych a samochody niech jadą rowami?
17 Października 2014, godzina 10:16
Oceniono 6 razy 0
~Do ddd
Znasz się na tym, czy tak tylko klikasz?
17 Października 2014, godzina 09:43
Oceniono 7 razy -1
~ddd
takie rzeczy to tylko w Polsce kiedy powstanie ścieżka do Angowic?
16 Października 2014, godzina 19:46
Oceniono 15 razy 1

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 3.970 4.050 DKKDKK 0.526 0.546
EUREUR 4.320 4.400 TRYTRY 0.118 0.133
CHFCHF 4.600 4.680 NOKNOK 0.304 0.325
GBPGBP 5.140 5.220 SEKSEK 0.335 0.357
Aktualizacja: 2024-11-04 18:47
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 4000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 3.997 4.046 DKKDKK 0.527 0.545
EUREUR 4.347 4.389 TRYTRY 0.119 0.132
CHFCHF 4.610 4.660 NOKNOK 0.305 0.324
GBPGBP 5.157 5.202 SEKSEK 0.336 0.356
Aktualizacja: 2024-11-04 18:47
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Czy obecnie prowadzone w Chojnicach inwestycje drogowe są dla Ciebie uciążliwe?



Ceny paliw2024-11-04

E95 E98 ON LPG
BP 5.99 zł 6.74 zł 6.36 zł 3.14 zł
Circle K 5.94 zł - 6.31 zł 3.1 zł
Mol Chojnice 5.99 zł - 6.36 zł 3.14 zł
MZK 5.82 zł 6.49 zł 6.2 zł 3.05 zł
Orlen 5.99 zł 6.8 zł 6.36 zł 3.14 zł
PKS 5.82 zł - 6.2 zł 3.05 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij