Pierwszy wykład w ramach Chojnickich spotkań z nauką
Wykład pt. „Kto wychowuje nasze dzieci” wygłosił prof. Piotr Kostyło z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. W piątkowe popołudnie (15.05) w sali obrad ratusza wysłuchało go kilkanaście osób. Był to pierwszy wykład z cyklu Chojnickich spotkań z nauką.
- Struktura wykładu była typowo oxfordzka. Pan profesor Kostyło podał tezę, a następnie poinformował w punktach, jak będzie jej dowodził – zauważa Przemysław Zientkowski, pełnomocnik burmistrza ds. nauki i rozwoju. Profesor powołał się na Konstytucję RP, która daje rodzicom prawo do wychowania dzieci. - Władze publiczne nie ingerują w praktyki wychowawcze, niczego nie narzucają – mówił profesor. W porównaniu do szkoły, gdzie wychowanie jest ujednolicone, w rodzinach wygląda to bardzo różnie. Jak bardzo, tego w zasadzie do końca nie wiadomo, bo jak mówił naukowiec, pedagogika rodziny jest pomijana i funkcjonuje tylko jako subdyscyplina. Prof. Piotr Kostyło szuka równowagi w filozofii edukacji między podejściem kontynentalnym a podejściem analitycznym, posiłkując się brytyjskimi i amerykańskimi tekstami. W pierwszym wspólnym założeniem jest wyznaczenie celów dla wszystkich uczniów, drugie stroni od tego, stawiając na autonomię i szacunek wobec nich. Czy zatem stawiać cele czy tworzyć warunki? Nad własnymi doświadczeniami w tej materii zastanawiali się zebrani, m.in. Adam Modrzejewski, zawodowo trener rozwoju osobistego, prywatnie ojciec, który skorzystał z możliwości zadania pytań gościowi piątkowego spotkania.
Reklama | Czytaj dalej »
Na początku wykładu prof. Kostyło zwrócił uwagę na falę krytyki szkoły ze strony różnych środowisk. Na koniec wyraził swoją opinię. - Mamy zaufanie do szkół publicznych. Jestem zaskoczony, że tak wiele krytyki spada, moim zdaniem nieuzasadnionej – stwierdził już w trakcie dyskusji po swoim wystąpieniu. Przestrzegał przed oddaniem ich w ręce biznesu, bo wówczas będą kształcić konsumentów i zapanuje jednowymiarowość. - Komu potrzebna jest filozofia edukacji? - zapytał Kazimierz Jaruszewski. - Nam wszystkim. Podstawową sprawą jest zdefiniowanie pojęć – odpowiedział. To pytanie zrodziło następne, a dyskusja rozgorzała. - Czy nie brakuje edukacji filozofii? Kiedyś się wychodziło od tego. Zdaniem filozofa bardzo brakuje, a tymczasem w szkole etyka nie jest obowiązkowa, a do wyboru. Taki wybór jednak, to jak przeciw dla religii, a etyka jest przecież nauką.
Prof. Piotr Kostyło jest absolwentem wydziałów prawa, filozofii i teologii w uczelniach krajowych i zagranicznych, a w latach 1996-1998 studiował na Uniwersytecie Oksfordzkim uzyskując stopień Master of Studies. Jeszcze w latach dziewięćdziesiątych związał się z krakowskim środowiskiem Znaku, publikując swoje teksty w miesięczniku i tłumacząc ważne prace z filozofii dla wydawnictwa. Był m.in. współtłumaczem "Dwóch źródeł moralności i religii" Henriego Bergsona oraz tłumaczem "Kazań uniwersyteckich" Johna Henry'ego Newmana. Jego nowsze tłumaczenia, uzupełnione redakcją naukową oraz wstępami do tekstów, objęły kolejne teksty Henriego Bergsona, Williama Jamesa oraz XX-wiecznego amerykańskiego filozofa edukacji, Theodore'a Bramelda. Ostatnio współtłumaczył oraz opracował naukowo książkę Emile'a Durkheima "Wychowanie moralne". Szukając równowagi w filozofii edukacji między podejściem kontynentalnym a podejściem analitycznym, bada również teksty brytyjskie i amerykańskie z tego obszaru. Analizuje także wątki pedagogiczne w tekstach przedstawicieli szkoły lwowsko-warszawskiej, m.in. Kazimierza Twardowskiego i Tadeusza Kotarbińskiego.
Kolejny wykład w ramach cyklu zaplanowany jest na 20 czerwca.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (0)
- Komentarze Facebook (...)


USD
DKK
EUR
TRY
CHF
NOK
GBP
SEK



Związki i pracodawcy domagają się...
Hołownia: 6 sierpnia odbiorę od...
Nowy sondaż prezydencki
Brak komentarzy
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!