Test Kaszuba
11 sierpnia już po raz kolejny w Swornegaciach zorganizowany został Test Kaszuba. W ramach tej plenerowej zabawy w obrębie miejscowości utworzonych zostało 7 punktów, z których każdy w swoisty sposób nawiązywał do historii i tradycji kultywowanych niegdyś na terenie tej pięknej wsi.
Uczestnicy stanęli przed nie lada wyzwaniem. Musieli zmierzyć się z TESTEM KASZUBA, szeregiem zadań sprawdzających jak odnajdują się w kaszubskich tradycjach i folklorze. Wyzwanie nie było proste! Trzeba było zdobyć sprawności we wszystkich ważnych dyscyplinach: hafcie, wioślarstwie, kowalstwie. Na szczęście Kaszubi (prowadzący) byli pomocni, więc ramię w ramię stanęli z graczami przekazując im najtajniejsze sekrety, tak by każda grupa opuściła punkt wypełniwszy zadanie.
Start gry wiązał się z rejestracją. Gracze, podzieleni na drużyny od 2 do 8 osób mogli zgłaszać się w dniu gry. Rejestracja polegała na podaniu imienia i nazwiska "Retmana" drużyny. Retman, czyli szef drużyny otrzymał krótką instrukcję gry z logotypem gry oraz z logotypami organizatorów. Instrukcja wyjaśniała o co chodzi w grze, jak uzyskać informacje o kolejnych punktach, ile orientacyjnie trwa gra i z ilu punktów się składa.
Oprócz instrukcji każda drużyna otrzymała pierwszą wskazówkę kierującą do wybranego punktu. Drużyny zaczęły grę w różnych punktach Swornegaci tak, aby na żadnym nie było tłoku i żeby gra była różnorodna. Gracze musieli skompletować wszystkie umiejętności i nauczyć się kilku słów w języku kaszubskim. Na dowód, w finale gry, musieli wykorzystać zdobytą wiedzę, aby przekroczyć wrota Kaszub i z zebranych słów ułożyć zadnie, zdradzające pewien sekret lub ciekawostkę. To właśnie zdanie, ułożone w sposób właściwy, pozwoliło określić, czy drużyna zdała Test Kaszuba.
Schemat gry został określony tak, by po zaliczeniu wszystkich punktów gracze byli kierowani na Finał do miejsca, gdzie czekał poczęstunek i przepyszna brejka kaszubska.
Wzorem lat ubiegłych poszczególne punkty trasy były zróżnicowane, tak by nie tylko zapewnić dobrą zabawę i rozrywkę, ale jak najpełniej oddać rys kulturalny regionu. Było można spróbować potrawy regionalnej kuchni kaszubskiej, cofając się do lat szkolnych zmierzyć się z językiem kaszubskim, dowiedzieć się kim był flisak i czym się zajmował, i wiele innych związanych z haftem, wikliną, połowem ryb oraz punkt kowalstwa , gdzie trzeba było wykazać się pewnymi zdolnościami i umiejętnościami.
Dla przykładu, na punkcie kulinarnym graczy przywitały gospodynie z miejscowego Koła Gospodyń Wiejskich, zadaniem było oddzielenie grochu od ryżu.
Po wykonaniu zadania gospodynie kierowały graczy do kolejnego punktu przekazując słowo.
Kolejny przykład - punkt szkolny: Gracze spotkali Kaszubskie nauczycielki i razem z nimi uczyli się śpiewać Kaszubskie Abecadło. Po nauce przyszedł czas wykazać się talentem wokalnym, mogli śpiewać w chórze, solo lub powtarzać po nauczycielkach. Ważne, żeby jak na prawdziwych Kaszubów przystało, kaszubski śpiew rozbrzmiał po całych Sworach!
Projekt pn. "Test Kaszuba" dofinansowano ze środków Gminy Chojnice.
Reklama | Czytaj dalej »
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (0)
- Komentarze Facebook (...)


USD
DKK
EUR
TRY
CHF
NOK
GBP
SEK



Związki i pracodawcy domagają się...
Hołownia: 6 sierpnia odbiorę od...
Nowy sondaż prezydencki
Brak komentarzy
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!