Poniedziałek, 25 Listopada 2024 | Imieniny: Elżbiety, Katarzyny, Klemensa chojnice24 na komórkę
Strona głównaZdrowie
Rozmiar tekstu: A A
teddy

Ucieszą się księża i grabarze...

To, co dzieje się w służbie zdrowia, najbardziej uderza w pacjentów...

To, co dzieje się w służbie zdrowia, najbardziej uderza w pacjentów...

Ucieszą się księża i grabarze... Takie słowa można było usłyszeć podczas środowej debaty dotyczącej prywatyzacji szpitala, zainspirowanej przez Fundację im. M. Fuhrmanna... Niestety nie cieszyła się sporym zainteresowaniem chojniczan jak i polityków Platformy Obywatelskiej. Co ciekawe, nie pojawił się nawet dyrektor szpitala Leszek Bona, jak również szef rady społecznej szpitala Marek Szczepański, nie wspominając o lekarzach i personelu medycznym.

Powiat na straży „niewypału”?
O ile można zrozumieć bierną postawę społeczeństwa mającego dość zakulisowych działań i nie brania ich opinii pod wzgląd, to braku większości radnych  powiatowych na debacie niczym wytłumaczyć nie można.   

Reklama | Czytaj dalej »

Andrzej Sokołowski z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szpitali Publicznych prowadzący prezentację na temat światowego funkcjonowania podobnych placówek argumentował, iż najrozsądniej jest funkcjonować na zasadzie - połowa pieniędzy publicznych, połowa prywatnych. Argumentował, iż prywatyzacja jest rozsądnym rozwiązaniem, ponieważ ułatwia sprawniejsze funkcjonowanie, przy zmianie systemu ubezpieczeń społecznych.

Zwolennikiem konsultacji jest starosta chojnicki Stanisław Skaja, chociaż zaznaczył, iż takowe działanie w tym roku raczej jest niemożliwe. Opowiedział się za komercjalizacją szpitala, gdyż powiat będąc właścicielem nie dopuści do ewentualnego zagrożenia wynikającego z przekształcenia.
Odmienne zdanie mieli przedstawiciele Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych. Halina Pioterek stwierdziła, iż bez dodatkowych funduszy komercjalizacja szpitali w Polsce okaże się niewypałem. Argumentowała dalej, iż nie ma gwarancji o równym traktowaniu pacjentów, w przypadku braku dodatkowego ubezpieczenia pacjentów. Dodała, iż nie wyobraża sobie emerytów wykupujących nowe świadczenia.

O negatywnym podejściu do tematu komercjalizacji wypowiedział się Andrzej Gackowski reprezentujący załogę szpitala w Chojnicach. Przypomniał, iż związki zawodowe zaskarżyły uchwałę Rady Powiatu o upoważnieniu zarządu do opracowania procesu przekształcenia z powodu braku konsultacji ze związkami. Do chwili obecnej nie wiadomo, czy wojewoda uchyli zaskarżoną uchwałę. Poruszył również kwestię braku informacji o charakterze zmian i ewentualnych skutkach dla funkcjonowania lecznicy.

Ubezpieczenie na dzień dobry
Dyskusja, która rozgorzała podniosła atmosferę na sali. Tu głosy były podzielone. Edward Klunder domagał się odpowiedzi, dlaczego musiał płacić za zdjęcie roentgenowskie zęba. Dowiedział się od Sokołowskiego, że skoro był ubezpieczony, a płacił to został …oszukany. Ta odpowiedź nie przekonała Klundera, który zripostował, że można spodziewać się kręcenia lodów, bez czekania na odpowiednie ustawy. Swoje niezadowolenie wyraziła Małgorzata Jóźwiak pielęgniarka jednego ze słupskich szpitali. Z wypowiedzi dr Sokołowskiego wynika, iż już na wstępie będą nas pytali jakie mamy ubezpieczenie, a dopiero później – co nam dolega?

Mariusz Brunka próbował nieco łagodzić poziom emocji poszczególnych wypowiedzi. Nawiązał do faktu, iż prywatyzacja nie jest dobrze kojarzona i nie musi być straszakiem. Nie każda jej próba ma w sobie niecne zamiary. Edward Meyer podkreślił, że podstawowym zagrożeniem dla tego typu procesu jest niedostateczna ilość środków finansowych, a także brak informacji przekazanych społeczeństwu, co z przekształcenia wynika.  W ostrym tonie wypowiedział się Ignacy Guenther, który zasugerował, iż przy braku cennika na usługi medyczne nie wiadomo kogo będzie stać na leczenie. Uznał też, iż najbardziej z reformy systemu lecznictwa skorzystają księża i grabarze z racji tego, iż będziemy wąchać kwiatki od spodu.
Ludzie lękają się zmian, a co za tym idzie, również i kosztów. Są odmienne zdania i trzeba szukać porozumienia, tym bardziej, iż pacjenci sobie wyobrażają, iż nie będzie ich stać na leczenie - w podsumowaniu dyskusji – mówił Brunka. Medycyna to i ekonomia. Wydaje się, iż władza nie straciła zdrowego rozsądku.

Strachy na lachy?
Za pacjentem muszą iść pieniądze, które w stu procentach pokryją koszty jego leczenia, a nie jak jest obecnie, że część usług finansowana jest przez Narodowy Fundusz Zdrowia jedynie w 50 procentach. Obecny system, zdaniem większości szefów placówek medycznych, jest przestarzały i też się nie sprawdza. Na leczenie pacjentów wciąż brakuje pieniędzy, a Narodowy Fundusz Zdrowia i tak nie pokrywa w całości kosztów usług medycznych.

Nad tym, by każdy chory niezależnie od swojej sytuacji materialnej miał zapewnioną pomoc medyczną musi czuwać rada nadzorcza spółki. Nieopłacalne zabiegi czy oddziały powinny być dofinansowane nie tylko z pieniędzy funduszu zdrowia, ale także z zysków uzyskanych przez spółkę.
Obawy budzi fakt, że w projekcie założono dwie formy przekształcenia Zakładów Opieki Zdrowotnej: w spółki prawa handlowego lub jednostki budżetowe. Tym samym, nowa ustawa nie przewiduje w ogóle istnienia Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej.

Czy Platforma Obywatelska faktycznie chce, by żyło się lepiej wszystkim, czy tylko wybranym? Chciałoby się także zapytać, czy Platforma Obywatelska zapomniała już o podpisanych przez Donalda Tuska dziesięciu zobowiązaniach, wśród których 4 punkt brzmi następująco: „Zagwarantujemy bezpłatny dostęp do opieki medycznej i zlikwidujemy NFZ”?  

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Podobne tematy:

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

72 komentarzy

~
Starosto pobudka !!!
24 Listopada 2008, godzina 10:01
~
Starosto pobudka !!!
24 Listopada 2008, godzina 10:01
~niepełnosprawny
Pytanie do Pana Starosty i Dyrektora Szpitala. W jaki sposób może zarejestrować się do lekarza specjalisty osoba niepełnosprawna ? Ponieważ telefonicznie jest to niemożliwe. Trzeba przyjść na dany dzień do rejestracji szpitala. Co również uważam za absurd. Jak gdyby nie było można rejestrować ludzi na bieżąco. Takie rozwiązanie nie tylko stwarza problem niepełnosprawnym pacjentom, co również tym sprawnym. Czy my jesteśmy w średniowieczu ? Podobno jesteśmy w Unii Europejskiej. Co Rada Powiatu na ten temat ? Może ktoś z Rady Społecznej Szpitala chciałby się temu przyjrzeć ? A może Komisja Zdrowia ? Póki co jeszcze nie sprywatyzowaliście szpitala i macie na taką organizację wpływ, potem to będziecie mogli sobie tylko chcieć. Oczekuję odpowiedzi. A Was drodzy internauci o merytoryczną dyskusję. Może ktoś się w końcu obudzi. Pozdrawiam.
24 Listopada 2008, godzina 09:56
~niepełnosprawny
Pytanie do Pana Starosty i Dyrektora Szpitala. W jaki sposób może zarejestrować się do lekarza specjalisty osoba niepełnosprawna ? Ponieważ telefonicznie jest to niemożliwe. Trzeba przyjść na dany dzień do rejestracji szpitala. Co również uważam za absurd. Jak gdyby nie było można rejestrować ludzi na bieżąco. Takie rozwiązanie nie tylko stwarza problem niepełnosprawnym pacjentom, co również tym sprawnym. Czy my jesteśmy w średniowieczu ? Podobno jesteśmy w Unii Europejskiej. Co Rada Powiatu na ten temat ? Może ktoś z Rady Społecznej Szpitala chciałby się temu przyjrzeć ? A może Komisja Zdrowia ? Póki co jeszcze nie sprywatyzowaliście szpitala i macie na taką organizację wpływ, potem to będziecie mogli sobie tylko chcieć. Oczekuję odpowiedzi. A Was drodzy internauci o merytoryczną dyskusję. Może ktoś się w końcu obudzi. Pozdrawiam.
24 Listopada 2008, godzina 09:56
~zniesmaczony
Te rozmowy przypominają mi wołanie na pustyni. Rządzący i tak zrobią po swojemu. Większość spraw, niestety, knocą. A społeczeństwo, to tak naprawdę, mają w poważaniu. Widzi to ten, kto ogląda obrady Sejmu. Żenada. Pozdrawiam.
18 Listopada 2008, godzina 10:02
~zniesmaczony
Te rozmowy przypominają mi wołanie na pustyni. Rządzący i tak zrobią po swojemu. Większość spraw, niestety, knocą. A społeczeństwo, to tak naprawdę, mają w poważaniu. Widzi to ten, kto ogląda obrady Sejmu. Żenada. Pozdrawiam.
18 Listopada 2008, godzina 10:02
M. Osowicka
Zgadzam się, że kwestia limitów, a zatem kontraktów z NFZ-tem to pięta achillesowa całego chorego systemu służby zdrowia. No i te ubezpieczenia... Ale żeby nastąpiły zmiany, trzeba rozmawiać, rozmawiać, rozmawiać.
18 Listopada 2008, godzina 09:49
M. Osowicka
Zgadzam się, że kwestia limitów, a zatem kontraktów z NFZ-tem to pięta achillesowa całego chorego systemu służby zdrowia. No i te ubezpieczenia... Ale żeby nastąpiły zmiany, trzeba rozmawiać, rozmawiać, rozmawiać.
18 Listopada 2008, godzina 09:49
~zniesmaczony
Do M. Osowickiej. Co to za ekonomia ??? To tak, jakbym płacił kelnerowi za posiłek w chwili zamówienia, a następnie drugi raz po konsumpcji. Dwa razy za to samo ? Jakoś tego nie potrafię zrozumieć. Jakiś urzędnik, według swego widzi mi się, ustali limit na wykonanie 50 stulejek, to co, następnych 10 ubezpieczonych ma zapłacić z własnej kieszeni ? Jakim prawem !!! Zapłacili składkę. Na kim zarabiać ma skomercjalizowany szpital ? Nie tędy droga. Władza chce okraść obywatela. Sami leczą się w rządowych klinikach i nie muszą na nic czekać w kolejce. Limity (!!!), to sztuczny, korupcjogenny twór. Nie będzie tego dziwoląga, to szpital zarobi, niezależnie od formy własności.
18 Listopada 2008, godzina 09:39
~zniesmaczony
Do M. Osowickiej. Co to za ekonomia ??? To tak, jakbym płacił kelnerowi za posiłek w chwili zamówienia, a następnie drugi raz po konsumpcji. Dwa razy za to samo ? Jakoś tego nie potrafię zrozumieć. Jakiś urzędnik, według swego widzi mi się, ustali limit na wykonanie 50 stulejek, to co, następnych 10 ubezpieczonych ma zapłacić z własnej kieszeni ? Jakim prawem !!! Zapłacili składkę. Na kim zarabiać ma skomercjalizowany szpital ? Nie tędy droga. Władza chce okraść obywatela. Sami leczą się w rządowych klinikach i nie muszą na nic czekać w kolejce. Limity (!!!), to sztuczny, korupcjogenny twór. Nie będzie tego dziwoląga, to szpital zarobi, niezależnie od formy własności.
18 Listopada 2008, godzina 09:39
~prorok
Polacy są zmęczeni rządzącymi. Widać to po frekwencji w wyborach. Do niczego jest ordynacja. Służy utrzymaniu się przy władzy ciągle tym samym ludziom. Rodakom, póki co, jest jeszcze (!!!) wszystko jedno, ale gdy ten Naród osiądzie na dnie, znajdzie siłę, by odbić się i zrobić porządek w kraju. Pokolenie lat osiemdziesiątych nie miało jeszcze swoich "pięć minut". Wszystko przed nami. Obecna władza troszczy się tylko o swoje posady. Oby się nie przeliczyła.
18 Listopada 2008, godzina 09:17
~prorok
Polacy są zmęczeni rządzącymi. Widać to po frekwencji w wyborach. Do niczego jest ordynacja. Służy utrzymaniu się przy władzy ciągle tym samym ludziom. Rodakom, póki co, jest jeszcze (!!!) wszystko jedno, ale gdy ten Naród osiądzie na dnie, znajdzie siłę, by odbić się i zrobić porządek w kraju. Pokolenie lat osiemdziesiątych nie miało jeszcze swoich "pięć minut". Wszystko przed nami. Obecna władza troszczy się tylko o swoje posady. Oby się nie przeliczyła.
18 Listopada 2008, godzina 09:17
M. Osowicka
Nie ma już odwrotu przed prywatyzacją, moim zdaniem. Nawet referendum zainicjowane przez prezydenta nie powstrzyma przekształceń w służbie zdrowia. Jednak, by szły one w dobrym kierunku, potrzeba dyskusji w społeczeństwie. Potrzeba wyjaśnienia zawiłości, by ludzie mogli zrozumieć kierunki przemian, zasady ekonomii, wielorakość rozwiązań. By mogli zaakceptować to, co się im proponuje, bądź wyrazić negatywny stosunek do niepożądanych zmian. Możliwości jest tak wiele, sprawdzonych przykładów (w Europie i na świecie) – także. Jest o czym rozmawiać. Jednak uniki ze strony osób, które mogłyby podzielić się praktycznym doświadczeniem, nawiązać dialog ze społeczeństwem, wyjaśnić sporne kwestie – budzą nieufność i niepokój. To casus posła Katulskiego (sprywatyzował szpital w Tucholi), wicemarszałka Czarnobaja (inicjował prywatyzację szpitala w Kwidzynie) – ich niespełnione obietnice przyjazdu do Chojnic. To także casus braku konsultacji naszych samorządowców ze związkami zawodowymi. Ale niepokój budzi także inercja środowiska, którego dotyczyć będą zmiany. Wszak fundacja zorganizowała konferencję na prośbę przedstawicieli lokalnych kręgów medycznych. By podnosić świadomość, rozwiewać wątpliwości, budzić konstruktywizm… A tu porażka absencyjna! Zatem jak to jest z tą świadomością naszego lokalnego społeczeństwa? ;o)
18 Listopada 2008, godzina 00:00
M. Osowicka
Nie ma już odwrotu przed prywatyzacją, moim zdaniem. Nawet referendum zainicjowane przez prezydenta nie powstrzyma przekształceń w służbie zdrowia. Jednak, by szły one w dobrym kierunku, potrzeba dyskusji w społeczeństwie. Potrzeba wyjaśnienia zawiłości, by ludzie mogli zrozumieć kierunki przemian, zasady ekonomii, wielorakość rozwiązań. By mogli zaakceptować to, co się im proponuje, bądź wyrazić negatywny stosunek do niepożądanych zmian. Możliwości jest tak wiele, sprawdzonych przykładów (w Europie i na świecie) – także. Jest o czym rozmawiać. Jednak uniki ze strony osób, które mogłyby podzielić się praktycznym doświadczeniem, nawiązać dialog ze społeczeństwem, wyjaśnić sporne kwestie – budzą nieufność i niepokój. To casus posła Katulskiego (sprywatyzował szpital w Tucholi), wicemarszałka Czarnobaja (inicjował prywatyzację szpitala w Kwidzynie) – ich niespełnione obietnice przyjazdu do Chojnic. To także casus braku konsultacji naszych samorządowców ze związkami zawodowymi. Ale niepokój budzi także inercja środowiska, którego dotyczyć będą zmiany. Wszak fundacja zorganizowała konferencję na prośbę przedstawicieli lokalnych kręgów medycznych. By podnosić świadomość, rozwiewać wątpliwości, budzić konstruktywizm… A tu porażka absencyjna! Zatem jak to jest z tą świadomością naszego lokalnego społeczeństwa? ;o)
18 Listopada 2008, godzina 00:00
~
No i jeszcze jedno....skoro wszyscy są ubezpieczeni to dlaczego chorzy na raka w hospicjum nie płacą a pozostali muszą płacić??? Przecież hospicjum też ma podpisana umowę z NFZ. Kto mi na to pytanie odpowie?Czy chorzy na raka są inni od tych co są w śpiączce po wypadku drogowym i wymagają całodobowej opieki???
17 Listopada 2008, godzina 21:55

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.100 4.200 DKKDKK 0.526 0.547
EUREUR 4.290 4.370 TRYTRY 0.121 0.133
CHFCHF 4.600 4.680 NOKNOK 0.300 0.329
GBPGBP 5.130 5.210 SEKSEK 0.334 0.355
Aktualizacja: 2024-11-25 18:30
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 4000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.116 4.175 DKKDKK 0.527 0.546
EUREUR 4.304 4.346 TRYTRY 0.122 0.132
CHFCHF 4.610 4.660 NOKNOK 0.301 0.328
GBPGBP 5.140 5.190 SEKSEK 0.335 0.354
Aktualizacja: 2024-11-25 18:30
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Czy obecnie prowadzone w Chojnicach inwestycje drogowe są dla Ciebie uciążliwe?



Ceny paliw2024-11-25

E95 E98 ON LPG
BP 5.99 zł 6.74 zł 6.36 zł 3.14 zł
Circle K 5.94 zł - 6.31 zł 3.1 zł
Mol Chojnice 5.99 zł - 6.36 zł 3.14 zł
MZK 5.92 zł 6.69 zł 6.3 zł 3.25 zł
Orlen 5.99 zł 6.8 zł 6.36 zł 3.14 zł
PKS 5.92 zł - 6.3 zł 3.2 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij