Poniedziałek, 25 Listopada 2024 | Imieniny: Elżbiety, Katarzyny, Klemensa chojnice24 na komórkę
Strona głównaZdrowie
Rozmiar tekstu: A A
teddy

Ucieszą się księża i grabarze...

To, co dzieje się w służbie zdrowia, najbardziej uderza w pacjentów...

To, co dzieje się w służbie zdrowia, najbardziej uderza w pacjentów...

Ucieszą się księża i grabarze... Takie słowa można było usłyszeć podczas środowej debaty dotyczącej prywatyzacji szpitala, zainspirowanej przez Fundację im. M. Fuhrmanna... Niestety nie cieszyła się sporym zainteresowaniem chojniczan jak i polityków Platformy Obywatelskiej. Co ciekawe, nie pojawił się nawet dyrektor szpitala Leszek Bona, jak również szef rady społecznej szpitala Marek Szczepański, nie wspominając o lekarzach i personelu medycznym.

Powiat na straży „niewypału”?
O ile można zrozumieć bierną postawę społeczeństwa mającego dość zakulisowych działań i nie brania ich opinii pod wzgląd, to braku większości radnych  powiatowych na debacie niczym wytłumaczyć nie można.   

Reklama | Czytaj dalej »

Andrzej Sokołowski z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szpitali Publicznych prowadzący prezentację na temat światowego funkcjonowania podobnych placówek argumentował, iż najrozsądniej jest funkcjonować na zasadzie - połowa pieniędzy publicznych, połowa prywatnych. Argumentował, iż prywatyzacja jest rozsądnym rozwiązaniem, ponieważ ułatwia sprawniejsze funkcjonowanie, przy zmianie systemu ubezpieczeń społecznych.

Zwolennikiem konsultacji jest starosta chojnicki Stanisław Skaja, chociaż zaznaczył, iż takowe działanie w tym roku raczej jest niemożliwe. Opowiedział się za komercjalizacją szpitala, gdyż powiat będąc właścicielem nie dopuści do ewentualnego zagrożenia wynikającego z przekształcenia.
Odmienne zdanie mieli przedstawiciele Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych. Halina Pioterek stwierdziła, iż bez dodatkowych funduszy komercjalizacja szpitali w Polsce okaże się niewypałem. Argumentowała dalej, iż nie ma gwarancji o równym traktowaniu pacjentów, w przypadku braku dodatkowego ubezpieczenia pacjentów. Dodała, iż nie wyobraża sobie emerytów wykupujących nowe świadczenia.

O negatywnym podejściu do tematu komercjalizacji wypowiedział się Andrzej Gackowski reprezentujący załogę szpitala w Chojnicach. Przypomniał, iż związki zawodowe zaskarżyły uchwałę Rady Powiatu o upoważnieniu zarządu do opracowania procesu przekształcenia z powodu braku konsultacji ze związkami. Do chwili obecnej nie wiadomo, czy wojewoda uchyli zaskarżoną uchwałę. Poruszył również kwestię braku informacji o charakterze zmian i ewentualnych skutkach dla funkcjonowania lecznicy.

Ubezpieczenie na dzień dobry
Dyskusja, która rozgorzała podniosła atmosferę na sali. Tu głosy były podzielone. Edward Klunder domagał się odpowiedzi, dlaczego musiał płacić za zdjęcie roentgenowskie zęba. Dowiedział się od Sokołowskiego, że skoro był ubezpieczony, a płacił to został …oszukany. Ta odpowiedź nie przekonała Klundera, który zripostował, że można spodziewać się kręcenia lodów, bez czekania na odpowiednie ustawy. Swoje niezadowolenie wyraziła Małgorzata Jóźwiak pielęgniarka jednego ze słupskich szpitali. Z wypowiedzi dr Sokołowskiego wynika, iż już na wstępie będą nas pytali jakie mamy ubezpieczenie, a dopiero później – co nam dolega?

Mariusz Brunka próbował nieco łagodzić poziom emocji poszczególnych wypowiedzi. Nawiązał do faktu, iż prywatyzacja nie jest dobrze kojarzona i nie musi być straszakiem. Nie każda jej próba ma w sobie niecne zamiary. Edward Meyer podkreślił, że podstawowym zagrożeniem dla tego typu procesu jest niedostateczna ilość środków finansowych, a także brak informacji przekazanych społeczeństwu, co z przekształcenia wynika.  W ostrym tonie wypowiedział się Ignacy Guenther, który zasugerował, iż przy braku cennika na usługi medyczne nie wiadomo kogo będzie stać na leczenie. Uznał też, iż najbardziej z reformy systemu lecznictwa skorzystają księża i grabarze z racji tego, iż będziemy wąchać kwiatki od spodu.
Ludzie lękają się zmian, a co za tym idzie, również i kosztów. Są odmienne zdania i trzeba szukać porozumienia, tym bardziej, iż pacjenci sobie wyobrażają, iż nie będzie ich stać na leczenie - w podsumowaniu dyskusji – mówił Brunka. Medycyna to i ekonomia. Wydaje się, iż władza nie straciła zdrowego rozsądku.

Strachy na lachy?
Za pacjentem muszą iść pieniądze, które w stu procentach pokryją koszty jego leczenia, a nie jak jest obecnie, że część usług finansowana jest przez Narodowy Fundusz Zdrowia jedynie w 50 procentach. Obecny system, zdaniem większości szefów placówek medycznych, jest przestarzały i też się nie sprawdza. Na leczenie pacjentów wciąż brakuje pieniędzy, a Narodowy Fundusz Zdrowia i tak nie pokrywa w całości kosztów usług medycznych.

Nad tym, by każdy chory niezależnie od swojej sytuacji materialnej miał zapewnioną pomoc medyczną musi czuwać rada nadzorcza spółki. Nieopłacalne zabiegi czy oddziały powinny być dofinansowane nie tylko z pieniędzy funduszu zdrowia, ale także z zysków uzyskanych przez spółkę.
Obawy budzi fakt, że w projekcie założono dwie formy przekształcenia Zakładów Opieki Zdrowotnej: w spółki prawa handlowego lub jednostki budżetowe. Tym samym, nowa ustawa nie przewiduje w ogóle istnienia Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej.

Czy Platforma Obywatelska faktycznie chce, by żyło się lepiej wszystkim, czy tylko wybranym? Chciałoby się także zapytać, czy Platforma Obywatelska zapomniała już o podpisanych przez Donalda Tuska dziesięciu zobowiązaniach, wśród których 4 punkt brzmi następująco: „Zagwarantujemy bezpłatny dostęp do opieki medycznej i zlikwidujemy NFZ”?  

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Podobne tematy:

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

72 komentarzy

~Dayron
może któryś z w/w panów zajmie w końcu głos?? czy za ciężko " pracujecie " co???? i nie macie czasu, żeby skonfrontowac swoje zdanie z naszymi?? Żal mi wszystkich polityków. macie mniejszy szacunek w społeczeństwie niż taki przysłowiowy żul. On przynajmniej powie szczerze że zbiera na alkohol. a wy??!! zbieramy na reformy, będzie lepiej - wasze słowa przed wyborami, a myśli po wyborach to " kupię sobnie nowy samochód, bo ten ma już 2 lata albo wybuduję sobie nowy dom bo ten już mi się nie podoba. Żal
16 Listopada 2008, godzina 20:40
~Dayron
* umywających ręcę miało byc
16 Listopada 2008, godzina 20:34
~Dayron
* umywających ręcę miało byc
16 Listopada 2008, godzina 20:34
~Dayron
Zgadzam się w 100 % z komentarzem p. Komentatora. Płace personelu szpitalnego ( głównie pielęgniarek ) są najniższe w województwie, w skali kraju wypada to jeszcze gorzej. w Poznaniu pielęgniarka zarabia od 2. tys, może nawet od 2.5 tys wzwyż, więc 1200 złotych wypada śmiesznie, prawda??!! panie Bona, Skaja, Szczepański i reszta umywających wiecznie w nieskończonośc??!!!! ale dla was ważne jest tylko to że wy macie dobrze nie??!!! a wyborców macie w du...ie! Ot cała prawda
16 Listopada 2008, godzina 20:33
~Dayron
Zgadzam się w 100 % z komentarzem p. Komentatora. Płace personelu szpitalnego ( głównie pielęgniarek ) są najniższe w województwie, w skali kraju wypada to jeszcze gorzej. w Poznaniu pielęgniarka zarabia od 2. tys, może nawet od 2.5 tys wzwyż, więc 1200 złotych wypada śmiesznie, prawda??!! panie Bona, Skaja, Szczepański i reszta umywających wiecznie w nieskończonośc??!!!! ale dla was ważne jest tylko to że wy macie dobrze nie??!!! a wyborców macie w du...ie! Ot cała prawda
16 Listopada 2008, godzina 20:33
~zniesmaczony
Z moich obserwacji wynika jedno. Samorządy różnych szczebli pozbywają się zadań, do realizacji których zostały powołane, a z którymi sobie najzwyczajniej nie radzą. I za jakiś czas okaże się, że ograniczą się do pobrania daniny od obywateli. A przypomnę, że powołane zostały, by zaspokajać potrzeby mieszkańców na wielu płaszczyznach, w tym w kwestiach dotyczących zdrowia.. Rady o tym zapominają. Reprezentujecie swoich sąsiadów, swoje rodziny, całą społeczność. Na Was ciąży odpowiedzialność. I oby w przyszłości lud Was nie rozliczył.Prawo w kwestiach odpowiedzialności też może ktoś zmienić. Historia pokazuje, że się wtedy nikt nie pyta, że to nie ja, to oni. Wracając do przekształcenia szpitala. Jak szpital będzie realizował odpłatne (środki bezpośrednio z kieszeni pacjenta) świadczenia, NFZ dojdzie do wniosku, że jeżeli UBEZPIECZONY pacjent zapłaci np. za usunięcie kamienia z woreczka żółciowego, zmniejszy dla szpitala limit np. o połowę. I zaoszczędzi wypłacając swoim urzędnikom premie. Chorzy nie będą chcieli czekać 10 lat na zabieg. Ratując zdrowie, chcąc nie chcąc zapłacą, będąc ubezpieczonym. Czyli zostaną okradzeni w myśl tego o czym mówił Sokołowski do Edwarda Klunder. Przecież w tej całej komercjalizacji chodzi o to, by wyciągnąć jeszcze więcej od obywateli. Durniem jest ten, co tego nie potrafi dostrzec. Reforma powinna zlikwidować limity, to one są korupcjogenne. Nikt sobie nie wybiera choroby. Ta przychodzi jako nieproszony gość. Placówki mogłyby kasować za usługi od pacjentów w ramach wyboru szpitala i lekarza (dopuszczam takie rozwiązanie), ale ubezpieczyciel powinien zwrócić poniesione koszty ubezpieczonym. Takiej oczekuję reformy !!!
16 Listopada 2008, godzina 16:34
~zniesmaczony
Z moich obserwacji wynika jedno. Samorządy różnych szczebli pozbywają się zadań, do realizacji których zostały powołane, a z którymi sobie najzwyczajniej nie radzą. I za jakiś czas okaże się, że ograniczą się do pobrania daniny od obywateli. A przypomnę, że powołane zostały, by zaspokajać potrzeby mieszkańców na wielu płaszczyznach, w tym w kwestiach dotyczących zdrowia.. Rady o tym zapominają. Reprezentujecie swoich sąsiadów, swoje rodziny, całą społeczność. Na Was ciąży odpowiedzialność. I oby w przyszłości lud Was nie rozliczył.Prawo w kwestiach odpowiedzialności też może ktoś zmienić. Historia pokazuje, że się wtedy nikt nie pyta, że to nie ja, to oni. Wracając do przekształcenia szpitala. Jak szpital będzie realizował odpłatne (środki bezpośrednio z kieszeni pacjenta) świadczenia, NFZ dojdzie do wniosku, że jeżeli UBEZPIECZONY pacjent zapłaci np. za usunięcie kamienia z woreczka żółciowego, zmniejszy dla szpitala limit np. o połowę. I zaoszczędzi wypłacając swoim urzędnikom premie. Chorzy nie będą chcieli czekać 10 lat na zabieg. Ratując zdrowie, chcąc nie chcąc zapłacą, będąc ubezpieczonym. Czyli zostaną okradzeni w myśl tego o czym mówił Sokołowski do Edwarda Klunder. Przecież w tej całej komercjalizacji chodzi o to, by wyciągnąć jeszcze więcej od obywateli. Durniem jest ten, co tego nie potrafi dostrzec. Reforma powinna zlikwidować limity, to one są korupcjogenne. Nikt sobie nie wybiera choroby. Ta przychodzi jako nieproszony gość. Placówki mogłyby kasować za usługi od pacjentów w ramach wyboru szpitala i lekarza (dopuszczam takie rozwiązanie), ale ubezpieczyciel powinien zwrócić poniesione koszty ubezpieczonym. Takiej oczekuję reformy !!!
16 Listopada 2008, godzina 16:34
~komentator
Doskonale wiadomo czyim kosztem szpital nie ma zadłużenia - kosztem płac pielegniarek i lekarzy - są najniższe w województwie. Spektakularny wynik jakim chwali sie dyrektor czyli 0 zadłużenia (ale czy naprawdę?) to efekt maksymalnego obniżenia ich stawek wynagrodzenia. Ale jest sie czym pochwalić - świetnym rezultatem zarządzania szpitalem. Tylko że w tej sytuacji jak mantra powraca pytanie - jeśli jest tak dobrze to po co prywatyzować?
16 Listopada 2008, godzina 13:48
~komentator
Doskonale wiadomo czyim kosztem szpital nie ma zadłużenia - kosztem płac pielegniarek i lekarzy - są najniższe w województwie. Spektakularny wynik jakim chwali sie dyrektor czyli 0 zadłużenia (ale czy naprawdę?) to efekt maksymalnego obniżenia ich stawek wynagrodzenia. Ale jest sie czym pochwalić - świetnym rezultatem zarządzania szpitalem. Tylko że w tej sytuacji jak mantra powraca pytanie - jeśli jest tak dobrze to po co prywatyzować?
16 Listopada 2008, godzina 13:48
~zniesmaczony
Pan Skaja powinien dążyć najpierw do zmiany systemu ubezpieczeń społecznych, a nie pchać się przed szereg z wielką niewiadomą, jaką jest komercjalizowanie jedynego (!!!) w powiecie chojnickim szpitala. Szpital oszczędza, by za wszelką cenę wyjść na plus. Należy się tylko zastanowić czyim kosztem.Wszak Platforma Obywatelska zapowiedziała oddłużenie szpitali, a zadłużenie wynika przede wszystkim z realizacji ponad limitowych świadczeń. Czy w związku z tym w Chojnicach nie realizuje się ponad limitów ? I dlatego pacjentów odsyła się z przysłowiowym kwitkiem ? Mieszkańcy powiatu są prawie w 100 % ubezpieczeni. I żaden NFZ łaski ludziom nie robi płacąc za wykonane usługi. O to należy kruszyć kopię Szanowny Zarządzie i Rado Powiatu, by realizować ponadlimitowe usługi medyczne według potrzeb, nie pozostawiając ubezpieczonych mieszkańców samych sobie i żądać za ich wykonanie zapłaty od płatnika. Nie mam nic przeciw płaceniu za usługi medyczne. Pod jednym warunkiem, że otrzymam rachunek,a następnie zwrot poniesionych kosztów z NFZ. I w tym kierunku powinna, moim skromnym zdaniem pójść reforma. W innym razie będzie to okradanie ubezpieczonych obywateli. Przykład z powyższej publikacji: "Edward Klunder domagał się odpowiedzi, dlaczego musiał płacić za zdjęcie rentgenowskie zęba. Dowiedział się od Sokołowskiego, że skoro był ubezpieczony, a płacił to został …oszukany". Pragnę przypomnieć Radzie Powiatu, że do Waszych zadań należy: "finansowanie i nadzór nad funkcjonowaniem szpitali ponadgminnych, tworzenie takich placówek i prowadzenie w nich inwestycji".(Broszura- "Reforma samorządowa"- Centrum Informacyjne Rządu 1999 r.) Moim skromnym zdaniem szukacie rozwiązań, w dłuższej perspektywie czasu, by umyć ręce od tego zadania i tak jak Miasto Chojnice, w przypadku Podstawowej Opieki Zdrowotnej chcecie mieć to z głowy. Tylko czy Miasto zostało zwolnione z prowadzenia nadzoru z tegoż zadania ? Jak to realizuje ? Chciałbym zapoznać się z jakimś sprawozdaniem w tej sprawie.
16 Listopada 2008, godzina 13:30
~zniesmaczony
Pan Skaja powinien dążyć najpierw do zmiany systemu ubezpieczeń społecznych, a nie pchać się przed szereg z wielką niewiadomą, jaką jest komercjalizowanie jedynego (!!!) w powiecie chojnickim szpitala. Szpital oszczędza, by za wszelką cenę wyjść na plus. Należy się tylko zastanowić czyim kosztem.Wszak Platforma Obywatelska zapowiedziała oddłużenie szpitali, a zadłużenie wynika przede wszystkim z realizacji ponad limitowych świadczeń. Czy w związku z tym w Chojnicach nie realizuje się ponad limitów ? I dlatego pacjentów odsyła się z przysłowiowym kwitkiem ? Mieszkańcy powiatu są prawie w 100 % ubezpieczeni. I żaden NFZ łaski ludziom nie robi płacąc za wykonane usługi. O to należy kruszyć kopię Szanowny Zarządzie i Rado Powiatu, by realizować ponadlimitowe usługi medyczne według potrzeb, nie pozostawiając ubezpieczonych mieszkańców samych sobie i żądać za ich wykonanie zapłaty od płatnika. Nie mam nic przeciw płaceniu za usługi medyczne. Pod jednym warunkiem, że otrzymam rachunek,a następnie zwrot poniesionych kosztów z NFZ. I w tym kierunku powinna, moim skromnym zdaniem pójść reforma. W innym razie będzie to okradanie ubezpieczonych obywateli. Przykład z powyższej publikacji: "Edward Klunder domagał się odpowiedzi, dlaczego musiał płacić za zdjęcie rentgenowskie zęba. Dowiedział się od Sokołowskiego, że skoro był ubezpieczony, a płacił to został …oszukany". Pragnę przypomnieć Radzie Powiatu, że do Waszych zadań należy: "finansowanie i nadzór nad funkcjonowaniem szpitali ponadgminnych, tworzenie takich placówek i prowadzenie w nich inwestycji".(Broszura- "Reforma samorządowa"- Centrum Informacyjne Rządu 1999 r.) Moim skromnym zdaniem szukacie rozwiązań, w dłuższej perspektywie czasu, by umyć ręce od tego zadania i tak jak Miasto Chojnice, w przypadku Podstawowej Opieki Zdrowotnej chcecie mieć to z głowy. Tylko czy Miasto zostało zwolnione z prowadzenia nadzoru z tegoż zadania ? Jak to realizuje ? Chciałbym zapoznać się z jakimś sprawozdaniem w tej sprawie.
16 Listopada 2008, godzina 13:30
~gggg
Pracownicy,jak zwykle nabiora wody w usta.Jest to dla mnie zrozumiale,lek przed zwolnieniami jest nie pozbawiony podstaw.Jak dzis pamietam,kilka lat temu za dyrektorowania pana Gogolewskiego to niejaki Porozynski chodzil po szpitalu i grozil pielegniarkom zwolnieniami z pracy.Wystarczy popytac niektore pielegniarki na oddziale plucnym co sie stalo,jak zawezwaly nie ten zaklad pogrzebowy co trzeba.Prywatyzacja po chojnicku bedzie oznaczala ,ze jakis mniej ,lub bardziej prymitywny wspolwlasciciel,udzialowiec,czy majacy znajomosci w dyrekcji zapijaczony szewc,bedzie dyktowal chirurgom jak maja operowac,bedzie chcial decydowac o kolejnosci przyjec do specjalistow.To wcale nie sa zarty !,tak moze byc naprawde!
15 Listopada 2008, godzina 23:26
~gggg
Pracownicy,jak zwykle nabiora wody w usta.Jest to dla mnie zrozumiale,lek przed zwolnieniami jest nie pozbawiony podstaw.Jak dzis pamietam,kilka lat temu za dyrektorowania pana Gogolewskiego to niejaki Porozynski chodzil po szpitalu i grozil pielegniarkom zwolnieniami z pracy.Wystarczy popytac niektore pielegniarki na oddziale plucnym co sie stalo,jak zawezwaly nie ten zaklad pogrzebowy co trzeba.Prywatyzacja po chojnicku bedzie oznaczala ,ze jakis mniej ,lub bardziej prymitywny wspolwlasciciel,udzialowiec,czy majacy znajomosci w dyrekcji zapijaczony szewc,bedzie dyktowal chirurgom jak maja operowac,bedzie chcial decydowac o kolejnosci przyjec do specjalistow.To wcale nie sa zarty !,tak moze byc naprawde!
15 Listopada 2008, godzina 23:26
~komentator
Myśle, że ta niska frekwencja na debacie wynika z dwóch powodów: pracownicy szpitala uważają że tort już jest podzielony, wszystko ukartowane i nic sie juz nie da zrobic, a po drugie wiekszośc ludzi boi sie przyjść i zamanifestować niezależne myślenie bo obecność na konferencji byłaby odczytana jako próba przeciwstawienia sie dyrekcji.
15 Listopada 2008, godzina 22:23
~komentator
Myśle, że ta niska frekwencja na debacie wynika z dwóch powodów: pracownicy szpitala uważają że tort już jest podzielony, wszystko ukartowane i nic sie juz nie da zrobic, a po drugie wiekszośc ludzi boi sie przyjść i zamanifestować niezależne myślenie bo obecność na konferencji byłaby odczytana jako próba przeciwstawienia sie dyrekcji.
15 Listopada 2008, godzina 22:23

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.100 4.200 DKKDKK 0.526 0.547
EUREUR 4.290 4.370 TRYTRY 0.121 0.133
CHFCHF 4.600 4.680 NOKNOK 0.300 0.329
GBPGBP 5.130 5.210 SEKSEK 0.334 0.355
Aktualizacja: 2024-11-25 18:30
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 4000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 4.116 4.175 DKKDKK 0.527 0.546
EUREUR 4.304 4.346 TRYTRY 0.122 0.132
CHFCHF 4.610 4.660 NOKNOK 0.301 0.328
GBPGBP 5.140 5.190 SEKSEK 0.335 0.354
Aktualizacja: 2024-11-25 18:30
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Czy obecnie prowadzone w Chojnicach inwestycje drogowe są dla Ciebie uciążliwe?



Ceny paliw2024-11-25

E95 E98 ON LPG
BP 5.99 zł 6.74 zł 6.36 zł 3.14 zł
Circle K 5.94 zł - 6.31 zł 3.1 zł
Mol Chojnice 5.99 zł - 6.36 zł 3.14 zł
MZK 5.92 zł 6.69 zł 6.3 zł 3.25 zł
Orlen 5.99 zł 6.8 zł 6.36 zł 3.14 zł
PKS 5.92 zł - 6.3 zł 3.2 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij