Wtorek, 05 Listopada 2024 | Imieniny: Balladyny, Elżbiety, Sławomira chojnice24 na komórkę
Strona głównaMoto
Rozmiar tekstu: A A
teddy

Obwodnica i... absurd?

Zobacz więcej zdjęć w galerii Chojnice24

Zobacz więcej zdjęć w galerii Chojnice24 Zobacz galerię »

W piątek 28 listopada Arseniusz Finster, dyrektor GDDKiA Franciszek Rogowicz i wiceprezes zarządu Budimex Dromex SA Marek Stańczyk w obecności władz samorządowych, gości, jak i chojniczan dokonali przecięcia wstęgi - oficjalnie oddając chojnicką obwodnicę do użytku.

Realizacja przedsięwzięcia trwała nieco ponad dwa lata i kosztowała ok. 201 milionów złotych. Obwodnica ma odciążyć „berlinkę” przez którą w ciągu doby przejeżdżało ponad 20 tysięcy pojazdów. Zgodnie z prawem i wcześniejszymi ustaleniami obecny fragment drogi krajowej nr 22 wyłączony przez obwodnicę utracił swój status i stał się drogą niższego rzędu. Tym samym obwodnica stała się drogą krajową i tzw. drogą ruchu przyspieszonego. Lokalne władze samorządowe nie są jednak w stanie udźwignąć ciężaru finansowania oświetlenia na obwodnicy. Kosztować ma to budżet gminy Chojnice ok. 200 tys. zł rocznie.

Reklama | Czytaj dalej »

W związku z tym, podczas uroczystości otwarcia obwodnicy burmistrz miasta Arseniusz Finster, wójt gminy Chojnice Zbigniew Szczepański, oraz wójt Człuchowa Adam Marciniak zwrócili się do dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Lecha Witeckiego o zmianę statusu obwodnicy Chojnic z drogi krajowej ruchu przyspieszonego na drogę klasy ekspresowej. Zmiana ta pozwoliłaby zdjąć koszty oświetlenia obwodnicy z budżetu samorządów. Próby negocjacji z GDDKiA nie przyniosły jednak oczekiwanego kompromisu. Liczono, że w zamian za utrzymywanie oświetlenia na obwodnicy GDDKiA wyłoży środki na współfinansowanie koniecznego remontu nawierzchni drogi, którą wkrótce przejmą samorządy. Tak się jednak nie stało. Zgodnie z obowiązującym prawem, brak jest podstaw prawnych do finansowania przez Skarb Państwa oświetlenia drogi krajowej, nie będącej autostradą lub drogą ekspresową. Nadal więc koszty utrzymania wszystkich urządzeń oświetlenia drogi obciążają gminę. Wedle prawa - gmina Chojnice nie może się uchylać od tego obowiązku, ale wójt Zbigniew Szczepański nadal twierdzi, że to absurd.

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Podobne tematy:

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

206 komentarzy

~fire
Dziś zrobiłem małe porównanie czasowe po godz 8 rano pojechałem obwodnicą od strony człuchowa, cały przejazd do zjazdu przy Krojantach zajął mi równe 6,5 min (sr predkosc ok 120 km/godz , wyprzedzilem tylko 1 tira)
i wróciłem przez Chojnice do węzła w Nieżywieciu 16 min (przepisowo, niewielki ruch w miescie tylko przy carrfourze trafiłem na zielone, dalsze 3 swiatła czekałem na czerwonym).Wniosek jest oczywisty.Latem ten czas dochodził do 30-40 min. Mam nadzieję że jesli dojdzie do zgody na skrętu w lewo na stację paliw w Nieżychowicach od strony wschodniej to będzie wydzielony pas ruchu, aby nie spowalniac jadących pojazdów. Choc moim zdaniem nie jest to priorytetem i można spokojnie poczekać az sytuacja sama się unormuje poprzez obwodnicę zachodnią.w koncu obwodnica ma zapewniac szybki tranzy wschód -zachód a nie stanowić kolejną drogę lokalną.Bo za chwilę znając malkontentów ktoś zacznie się domagać zjazdu do swej wioski w Brzeźnie albo węzła na Angowickiej...
04 Grudnia 2008, godzina 18:34
~fire
Dziś zrobiłem małe porównanie czasowe po godz 8 rano pojechałem obwodnicą od strony człuchowa, cały przejazd do zjazdu przy Krojantach zajął mi równe 6,5 min (sr predkosc ok 120 km/godz , wyprzedzilem tylko 1 tira)
i wróciłem przez Chojnice do węzła w Nieżywieciu 16 min (przepisowo, niewielki ruch w miescie tylko przy carrfourze trafiłem na zielone, dalsze 3 swiatła czekałem na czerwonym).Wniosek jest oczywisty.Latem ten czas dochodził do 30-40 min. Mam nadzieję że jesli dojdzie do zgody na skrętu w lewo na stację paliw w Nieżychowicach od strony wschodniej to będzie wydzielony pas ruchu, aby nie spowalniac jadących pojazdów. Choc moim zdaniem nie jest to priorytetem i można spokojnie poczekać az sytuacja sama się unormuje poprzez obwodnicę zachodnią.w koncu obwodnica ma zapewniac szybki tranzy wschód -zachód a nie stanowić kolejną drogę lokalną.Bo za chwilę znając malkontentów ktoś zacznie się domagać zjazdu do swej wioski w Brzeźnie albo węzła na Angowickiej...
04 Grudnia 2008, godzina 18:34
~toti
Nasz Burmistrz to już sobie pomnik za życia postawił..A Janik niech się nie ośmiesza!!Co on dla miasta i ludzi zrobił??Proponuje obwodnice nazwać Finsterówką..bo to jego zasluga..
04 Grudnia 2008, godzina 13:00
~toti
Nasz Burmistrz to już sobie pomnik za życia postawił..A Janik niech się nie ośmiesza!!Co on dla miasta i ludzi zrobił??Proponuje obwodnice nazwać Finsterówką..bo to jego zasluga..
04 Grudnia 2008, godzina 13:00
~
Wiem, że te ciemności to nie bezpośrednia zasługa burmistrza, tylko wójta, ale wskazałem je jako niedoróbkę. Przecież tego typu kwestie powinny być ustalone dużo wcześniej, tak aby po oddaniu wszystko funkcjonowało jak powinno.
I dziwi mnie, że to nie zostało zrobione.
04 Grudnia 2008, godzina 12:17
~
Wiem, że te ciemności to nie bezpośrednia zasługa burmistrza, tylko wójta, ale wskazałem je jako niedoróbkę. Przecież tego typu kwestie powinny być ustalone dużo wcześniej, tak aby po oddaniu wszystko funkcjonowało jak powinno.
I dziwi mnie, że to nie zostało zrobione.
04 Grudnia 2008, godzina 12:17
~Jacek S.
A do wpisu z godz. 11:44. W sprawie "egipskich ciemności". Raz jeszcze pozwolę przytoczyć swoją fraszkę :< "Na Wójta, ku przestrodze" Przy ciemnej drodze, nie wiem czy wiecie, śmierć stawia krzyże i zapala świece. >
04 Grudnia 2008, godzina 12:02
~Jacek S.
A do wpisu z godz. 11:44. W sprawie "egipskich ciemności". Raz jeszcze pozwolę przytoczyć swoją fraszkę :< "Na Wójta, ku przestrodze" Przy ciemnej drodze, nie wiem czy wiecie, śmierć stawia krzyże i zapala świece. >
04 Grudnia 2008, godzina 12:02
~Jacek S.
Panie Burmistrzu. Nie mam do Pana pretensji. Wiem, że interweniował Pan wielokrotnie w różnych sprawach dotyczących drogownictwa. Mam świadomość tego, że nie na wszystko ma Pan wpływ. Miasto zyskało bardzo dużo. Lokalnie patrząc również i ja mam satysfakcję - nie muszę stać w korkach. I to cieszy. Ale, gdy się posłucha kierowców zawodowych, to należy przyznać im rację, że mogło być lepiej. Bardziej praktycznie. Moja Babcia zawsze mi powtarzała: "nie patrz na gorszych, patrz na lepszych i do nich równaj". Życzę zadowolenia z pracy. I dziękuję - pomimo wszystko.
04 Grudnia 2008, godzina 11:55
~Jacek S.
Panie Burmistrzu. Nie mam do Pana pretensji. Wiem, że interweniował Pan wielokrotnie w różnych sprawach dotyczących drogownictwa. Mam świadomość tego, że nie na wszystko ma Pan wpływ. Miasto zyskało bardzo dużo. Lokalnie patrząc również i ja mam satysfakcję - nie muszę stać w korkach. I to cieszy. Ale, gdy się posłucha kierowców zawodowych, to należy przyznać im rację, że mogło być lepiej. Bardziej praktycznie. Moja Babcia zawsze mi powtarzała: "nie patrz na gorszych, patrz na lepszych i do nich równaj". Życzę zadowolenia z pracy. I dziękuję - pomimo wszystko.
04 Grudnia 2008, godzina 11:55
~
A ja sobie tak myślę. Dlaczego dopiero teraz? Dlaczego wcześniej Pan buristrz nie wnioskował, gdy wykonanie takiego lewoskretu było możliwe w trakcie budowy obwodnicy? Odkrył Pan burmistrz "amerykę" stwierdeniem, że brak lewoskretu to problem jadących do Sepólna-cóż za wnikliwa analiza. Przecież to można było przewidzieć w fazie projektu. I jeszcze jedno. Dlaczego patrzy Pan perspektywą dwóch lat? Bo co? Bo musi być do końca kadencji? Niech Pan nie patrzy "sobą", ale "Chojnicami". Wolałbym aby budowa obwodnicy jeszcze trwała, ale aby nie było takich niedoróbek jak są (brak zjazdu na Sępólno, egipskie ciemności, zwężenie do jednego pasa, brak bezkolizyjnego zjazdu na Człuchów). A najważniejsze, aby obwodnica łączyła się z drogą na Bytów. Czy te kilka kilometrów więcej w efekcie nie byłoby tańsze niż budowa obwodnicy zachodniej? Niestety wielką szkodę przynosi patrzenie na problemy miasta przez pryzmat kadencji. I szkoda, ze Pan w swoich działaniach również przyjął - jak widać - tę zasadę za naczelną.
04 Grudnia 2008, godzina 11:44
~
A ja sobie tak myślę. Dlaczego dopiero teraz? Dlaczego wcześniej Pan buristrz nie wnioskował, gdy wykonanie takiego lewoskretu było możliwe w trakcie budowy obwodnicy? Odkrył Pan burmistrz "amerykę" stwierdeniem, że brak lewoskretu to problem jadących do Sepólna-cóż za wnikliwa analiza. Przecież to można było przewidzieć w fazie projektu. I jeszcze jedno. Dlaczego patrzy Pan perspektywą dwóch lat? Bo co? Bo musi być do końca kadencji? Niech Pan nie patrzy "sobą", ale "Chojnicami". Wolałbym aby budowa obwodnicy jeszcze trwała, ale aby nie było takich niedoróbek jak są (brak zjazdu na Sępólno, egipskie ciemności, zwężenie do jednego pasa, brak bezkolizyjnego zjazdu na Człuchów). A najważniejsze, aby obwodnica łączyła się z drogą na Bytów. Czy te kilka kilometrów więcej w efekcie nie byłoby tańsze niż budowa obwodnicy zachodniej? Niestety wielką szkodę przynosi patrzenie na problemy miasta przez pryzmat kadencji. I szkoda, ze Pan w swoich działaniach również przyjął - jak widać - tę zasadę za naczelną.
04 Grudnia 2008, godzina 11:44
~burmistrz
Dzień dobry &#8211; skomentuję tradycyjnie wpisy.
Do pako &#8211; będę wnioskował o lewoskręt z obwodnicy na teren stacji paliw p. M. Odejewskiego. Nieżychowice to nie jest węzeł obwodnicy. To krytykowane rozwiązanie jest kompromisem, który ma skomunikować MOP (miejsce obsługi podróżujących). Niestety brak lewoskrętu to nie tylko problem chcących wjechać do MOP-u, ale też jadących w kierunku Sępólna. Myślę, że są realne podstawy, aby w ciągu kilku miesięcy &#8211; po głębokiej analizie dokonać takiej zmiany (tzn. lewoskręt). Obwodnicą zarządza GDDKiA O/Gdańsk. Potrzebne są rozmowy. Rozpocznę je 18 grudnia &#8211; jestem umówiony.
Do mica- pomysł dobry &#8211; 18 grudnia będę przejmował &#8222;berlinkę&#8221; w granicach Chojnic. Wiosną remont i modernizacja, w wyniku której ma być poprawiona organizacja i bezpieczeństwo.
Do WPA &#8211; zainteresowałem tą sytuacją Policję.
Do A.Gogacza &#8211; ma Pan rację z obwodnicą zachodnią, ale musimy najpierw pozyskać pieniądze unijne na &#8222;berlinkę&#8221; w granicach Chojnic. Dziękuję za &#8222;patrzenie miastem&#8221; na problem obwodnicy. Domena nie straci, bo to bardzo dobry lokal, który warto odwiedzać.
W kwestii energii słonecznej &#8211; niestety nie, ale jeżeli będą chętni to tak. Skupiamy się na finansowaniu programu usuwania azbestu.
Do M. Osowickiej &#8211; budujące jest to, że potrafimy się cieszyć i dalej działać. Dla mnie obwodnica już jest. Teraz park, drogi, berlinka, ChDK, itd. Czasu mało &#8211; już tylko 2 lata.
Do Jacka S. &#8211; na temat &#8222;Nieżychowic&#8221; wypowiadałem się wyżej. Ten tekst o koniu i kategoriach sukcesu &#8211; no ma Pan prawo, ale trzeba być ekspertem, trzeba porównać realizowane obwodnice. Przypominam &#8211; &#8222;Nieżychowice&#8221; &#8211; to nie węzeł.
Do M. Janika &#8211; bilbordy przy obwodnicy regulują odpowiednie przepisy, które określają wysokość opłat za ich umiejscowienie.
dr Arseniusz Finster Burmistrz Chojnic
04 Grudnia 2008, godzina 10:23
~burmistrz
Dzień dobry &#8211; skomentuję tradycyjnie wpisy.
Do pako &#8211; będę wnioskował o lewoskręt z obwodnicy na teren stacji paliw p. M. Odejewskiego. Nieżychowice to nie jest węzeł obwodnicy. To krytykowane rozwiązanie jest kompromisem, który ma skomunikować MOP (miejsce obsługi podróżujących). Niestety brak lewoskrętu to nie tylko problem chcących wjechać do MOP-u, ale też jadących w kierunku Sępólna. Myślę, że są realne podstawy, aby w ciągu kilku miesięcy &#8211; po głębokiej analizie dokonać takiej zmiany (tzn. lewoskręt). Obwodnicą zarządza GDDKiA O/Gdańsk. Potrzebne są rozmowy. Rozpocznę je 18 grudnia &#8211; jestem umówiony.
Do mica- pomysł dobry &#8211; 18 grudnia będę przejmował &#8222;berlinkę&#8221; w granicach Chojnic. Wiosną remont i modernizacja, w wyniku której ma być poprawiona organizacja i bezpieczeństwo.
Do WPA &#8211; zainteresowałem tą sytuacją Policję.
Do A.Gogacza &#8211; ma Pan rację z obwodnicą zachodnią, ale musimy najpierw pozyskać pieniądze unijne na &#8222;berlinkę&#8221; w granicach Chojnic. Dziękuję za &#8222;patrzenie miastem&#8221; na problem obwodnicy. Domena nie straci, bo to bardzo dobry lokal, który warto odwiedzać.
W kwestii energii słonecznej &#8211; niestety nie, ale jeżeli będą chętni to tak. Skupiamy się na finansowaniu programu usuwania azbestu.
Do M. Osowickiej &#8211; budujące jest to, że potrafimy się cieszyć i dalej działać. Dla mnie obwodnica już jest. Teraz park, drogi, berlinka, ChDK, itd. Czasu mało &#8211; już tylko 2 lata.
Do Jacka S. &#8211; na temat &#8222;Nieżychowic&#8221; wypowiadałem się wyżej. Ten tekst o koniu i kategoriach sukcesu &#8211; no ma Pan prawo, ale trzeba być ekspertem, trzeba porównać realizowane obwodnice. Przypominam &#8211; &#8222;Nieżychowice&#8221; &#8211; to nie węzeł.
Do M. Janika &#8211; bilbordy przy obwodnicy regulują odpowiednie przepisy, które określają wysokość opłat za ich umiejscowienie.
dr Arseniusz Finster Burmistrz Chojnic
04 Grudnia 2008, godzina 10:23
~Mariusz Janik
Lud potrzebuje igrzysk, dostał je pod postacią obwodnicy, wkrótce zaczną się monity o lotnisko. A co powiecie na propozycję nazwania obwodnicy im Janika, tym bardziej, iż chciałbym postawić przy niej kopie moich obrazów, oczywiście na bilbordach, a także moj pomnik. Już widzę jak się orangutany zagotują. Para w gwizdek coś się musi dziać.
03 Grudnia 2008, godzina 18:54

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 3.960 4.060 DKKDKK 0.528 0.548
EUREUR 4.320 4.400 TRYTRY 0.118 0.133
CHFCHF 4.590 4.670 NOKNOK 0.306 0.327
GBPGBP 5.150 5.250 SEKSEK 0.335 0.357
Aktualizacja: 2024-11-05 18:46
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 4000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 3.980 4.029 DKKDKK 0.529 0.547
EUREUR 4.347 4.389 TRYTRY 0.119 0.132
CHFCHF 4.600 4.650 NOKNOK 0.308 0.327
GBPGBP 5.167 5.212 SEKSEK 0.337 0.357
Aktualizacja: 2024-11-05 18:46
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Czy obecnie prowadzone w Chojnicach inwestycje drogowe są dla Ciebie uciążliwe?



Ceny paliw2024-11-04

E95 E98 ON LPG
BP 5.99 zł 6.74 zł 6.36 zł 3.14 zł
Circle K 5.94 zł - 6.31 zł 3.1 zł
Mol Chojnice 5.99 zł - 6.36 zł 3.14 zł
MZK 5.82 zł 6.49 zł 6.2 zł 3.05 zł
Orlen 5.99 zł 6.8 zł 6.36 zł 3.14 zł
PKS 5.82 zł - 6.2 zł 3.05 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij