Obwodnica i... absurd?
Zobacz więcej zdjęć w galerii Chojnice24 Zobacz galerię »
W piątek 28 listopada Arseniusz Finster, dyrektor GDDKiA Franciszek Rogowicz i wiceprezes zarządu Budimex Dromex SA Marek Stańczyk w obecności władz samorządowych, gości, jak i chojniczan dokonali przecięcia wstęgi - oficjalnie oddając chojnicką obwodnicę do użytku.
Realizacja przedsięwzięcia trwała nieco ponad dwa lata i kosztowała ok. 201 milionów złotych. Obwodnica ma odciążyć „berlinkę” przez którą w ciągu doby przejeżdżało ponad 20 tysięcy pojazdów. Zgodnie z prawem i wcześniejszymi ustaleniami obecny fragment drogi krajowej nr 22 wyłączony przez obwodnicę utracił swój status i stał się drogą niższego rzędu. Tym samym obwodnica stała się drogą krajową i tzw. drogą ruchu przyspieszonego. Lokalne władze samorządowe nie są jednak w stanie udźwignąć ciężaru finansowania oświetlenia na obwodnicy. Kosztować ma to budżet gminy Chojnice ok. 200 tys. zł rocznie.
Reklama | Czytaj dalej »
W związku z tym, podczas uroczystości otwarcia obwodnicy burmistrz miasta Arseniusz Finster, wójt gminy Chojnice Zbigniew Szczepański, oraz wójt Człuchowa Adam Marciniak zwrócili się do dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Lecha Witeckiego o zmianę statusu obwodnicy Chojnic z drogi krajowej ruchu przyspieszonego na drogę klasy ekspresowej. Zmiana ta pozwoliłaby zdjąć koszty oświetlenia obwodnicy z budżetu samorządów. Próby negocjacji z GDDKiA nie przyniosły jednak oczekiwanego kompromisu. Liczono, że w zamian za utrzymywanie oświetlenia na obwodnicy GDDKiA wyłoży środki na współfinansowanie koniecznego remontu nawierzchni drogi, którą wkrótce przejmą samorządy. Tak się jednak nie stało. Zgodnie z obowiązującym prawem, brak jest podstaw prawnych do finansowania przez Skarb Państwa oświetlenia drogi krajowej, nie będącej autostradą lub drogą ekspresową. Nadal więc koszty utrzymania wszystkich urządzeń oświetlenia drogi obciążają gminę. Wedle prawa - gmina Chojnice nie może się uchylać od tego obowiązku, ale wójt Zbigniew Szczepański nadal twierdzi, że to absurd.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (206)
- Komentarze Facebook (...)
206 komentarzy
i wróciłem przez Chojnice do węzła w Nieżywieciu 16 min (przepisowo, niewielki ruch w miescie tylko przy carrfourze trafiłem na zielone, dalsze 3 swiatła czekałem na czerwonym).Wniosek jest oczywisty.Latem ten czas dochodził do 30-40 min. Mam nadzieję że jesli dojdzie do zgody na skrętu w lewo na stację paliw w Nieżychowicach od strony wschodniej to będzie wydzielony pas ruchu, aby nie spowalniac jadących pojazdów. Choc moim zdaniem nie jest to priorytetem i można spokojnie poczekać az sytuacja sama się unormuje poprzez obwodnicę zachodnią.w koncu obwodnica ma zapewniac szybki tranzy wschód -zachód a nie stanowić kolejną drogę lokalną.Bo za chwilę znając malkontentów ktoś zacznie się domagać zjazdu do swej wioski w Brzeźnie albo węzła na Angowickiej...
i wróciłem przez Chojnice do węzła w Nieżywieciu 16 min (przepisowo, niewielki ruch w miescie tylko przy carrfourze trafiłem na zielone, dalsze 3 swiatła czekałem na czerwonym).Wniosek jest oczywisty.Latem ten czas dochodził do 30-40 min. Mam nadzieję że jesli dojdzie do zgody na skrętu w lewo na stację paliw w Nieżychowicach od strony wschodniej to będzie wydzielony pas ruchu, aby nie spowalniac jadących pojazdów. Choc moim zdaniem nie jest to priorytetem i można spokojnie poczekać az sytuacja sama się unormuje poprzez obwodnicę zachodnią.w koncu obwodnica ma zapewniac szybki tranzy wschód -zachód a nie stanowić kolejną drogę lokalną.Bo za chwilę znając malkontentów ktoś zacznie się domagać zjazdu do swej wioski w Brzeźnie albo węzła na Angowickiej...
I dziwi mnie, że to nie zostało zrobione.
I dziwi mnie, że to nie zostało zrobione.
Do pako – będę wnioskował o lewoskręt z obwodnicy na teren stacji paliw p. M. Odejewskiego. Nieżychowice to nie jest węzeł obwodnicy. To krytykowane rozwiązanie jest kompromisem, który ma skomunikować MOP (miejsce obsługi podróżujących). Niestety brak lewoskrętu to nie tylko problem chcących wjechać do MOP-u, ale też jadących w kierunku Sępólna. Myślę, że są realne podstawy, aby w ciągu kilku miesięcy – po głębokiej analizie dokonać takiej zmiany (tzn. lewoskręt). Obwodnicą zarządza GDDKiA O/Gdańsk. Potrzebne są rozmowy. Rozpocznę je 18 grudnia – jestem umówiony.
Do mica- pomysł dobry – 18 grudnia będę przejmował „berlinkę” w granicach Chojnic. Wiosną remont i modernizacja, w wyniku której ma być poprawiona organizacja i bezpieczeństwo.
Do WPA – zainteresowałem tą sytuacją Policję.
Do A.Gogacza – ma Pan rację z obwodnicą zachodnią, ale musimy najpierw pozyskać pieniądze unijne na „berlinkę” w granicach Chojnic. Dziękuję za „patrzenie miastem” na problem obwodnicy. Domena nie straci, bo to bardzo dobry lokal, który warto odwiedzać.
W kwestii energii słonecznej – niestety nie, ale jeżeli będą chętni to tak. Skupiamy się na finansowaniu programu usuwania azbestu.
Do M. Osowickiej – budujące jest to, że potrafimy się cieszyć i dalej działać. Dla mnie obwodnica już jest. Teraz park, drogi, berlinka, ChDK, itd. Czasu mało – już tylko 2 lata.
Do Jacka S. – na temat „Nieżychowic” wypowiadałem się wyżej. Ten tekst o koniu i kategoriach sukcesu – no ma Pan prawo, ale trzeba być ekspertem, trzeba porównać realizowane obwodnice. Przypominam – „Nieżychowice” – to nie węzeł.
Do M. Janika – bilbordy przy obwodnicy regulują odpowiednie przepisy, które określają wysokość opłat za ich umiejscowienie.
dr Arseniusz Finster Burmistrz Chojnic
Do pako – będę wnioskował o lewoskręt z obwodnicy na teren stacji paliw p. M. Odejewskiego. Nieżychowice to nie jest węzeł obwodnicy. To krytykowane rozwiązanie jest kompromisem, który ma skomunikować MOP (miejsce obsługi podróżujących). Niestety brak lewoskrętu to nie tylko problem chcących wjechać do MOP-u, ale też jadących w kierunku Sępólna. Myślę, że są realne podstawy, aby w ciągu kilku miesięcy – po głębokiej analizie dokonać takiej zmiany (tzn. lewoskręt). Obwodnicą zarządza GDDKiA O/Gdańsk. Potrzebne są rozmowy. Rozpocznę je 18 grudnia – jestem umówiony.
Do mica- pomysł dobry – 18 grudnia będę przejmował „berlinkę” w granicach Chojnic. Wiosną remont i modernizacja, w wyniku której ma być poprawiona organizacja i bezpieczeństwo.
Do WPA – zainteresowałem tą sytuacją Policję.
Do A.Gogacza – ma Pan rację z obwodnicą zachodnią, ale musimy najpierw pozyskać pieniądze unijne na „berlinkę” w granicach Chojnic. Dziękuję za „patrzenie miastem” na problem obwodnicy. Domena nie straci, bo to bardzo dobry lokal, który warto odwiedzać.
W kwestii energii słonecznej – niestety nie, ale jeżeli będą chętni to tak. Skupiamy się na finansowaniu programu usuwania azbestu.
Do M. Osowickiej – budujące jest to, że potrafimy się cieszyć i dalej działać. Dla mnie obwodnica już jest. Teraz park, drogi, berlinka, ChDK, itd. Czasu mało – już tylko 2 lata.
Do Jacka S. – na temat „Nieżychowic” wypowiadałem się wyżej. Ten tekst o koniu i kategoriach sukcesu – no ma Pan prawo, ale trzeba być ekspertem, trzeba porównać realizowane obwodnice. Przypominam – „Nieżychowice” – to nie węzeł.
Do M. Janika – bilbordy przy obwodnicy regulują odpowiednie przepisy, które określają wysokość opłat za ich umiejscowienie.
dr Arseniusz Finster Burmistrz Chojnic
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!