Co kupujemy w sieci? Na pierwszym miejscu odzież
Około 25 mln Polaków aktywnie robi zakupy w sklepach internetowych i w serwisach aukcyjnych, jak również za pośrednictwem portali ogłoszeniowych. Co kupujemy najczęściej w sieci?
39 mld z elektronicznego handlu
Natomiast raport „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” z 2018 roku wskazuje, że 83,6 proc. Polaków, spośród całej populacji liczącej 38,4 mln osób, to internauci w przedziale wiekowym od 7 do 75 lat. Z tego względu można oszacować, że 27,8 mln mieszkańców Polski to użytkownicy sieci. Ponad połowa dokonała kiedyś zakupów online, z czego 54 proc. kupuje w polskich sklepach internetowych, a 23 proc. sięga również po ofertę sklepów zagranicznych.
Reklama | Czytaj dalej »
Polski e-shopper, czyli osoba, która dokonuje zakupów online, to przede wszystkim człowiek młody. Z przywołanego już raportu GfK wynika, że dla konsumentów z grupy wiekowej od 15 do 24 lat internet jest najwygodniejszym kanałem kupowania. Około 69 proc. ankietowanych z tej grupy uważa, że zakupy przez internet są modne.
Statystyki dotyczące dokonywania zakupów w sieci i rosnącej popularności e-sklepów oraz całej strefy e-commerce potwierdza kolejne badanie, tym razem wykonane przez SW Research dla Trusted Shops w 2018 roku. Wskazuje ono, że aż 93 proc. internautów w ciągu ostatniego półrocza zrobiło choć raz zakupy online. Dla porównania w 2017 roku 62 proc. respondentów deklarowało, że nigdy nic nie kupuje w internecie.
W tym samym badaniu wykazano, że:
- 53,1 proc. polskich internautów kupuje w internecie 1-2 razy miesięcznie,
- 24,2 proc. raz na pół roku,
- 16,1 proc. przynajmniej raz w tygodniu,
- 6,7 proc. polskich internautów deklaruje, że w ogóle nie kupuje w internecie.
W marcu 2019 roku firma Ernst & Young (EY) przeprowadziła badanie na reprezentacyjnej dla Polski próbie 1628 osób w wieku 15-75 lat. Badanie pokazało, że wciąż trwa trend wskazujący na rosnącą popularność kupowania online. EY dowiodło, że polski konsument jest coraz bardziej cyfrowy. Około 57 proc. Polaków dokonuje zakupów i przez internet, i w sklepach stacjonarnych, a 47 proc. wybiera tylko tradycyjne punkty handlowe. Konsumenci w Polsce często kupują sprzęt elektroniczny (71 proc.) czy odzież (50 proc.). Rozwojowi rynku e-commerce wyraźnie sprzyja postęp szybkiego internetu światłowodowego m.in. w UPC. To pozwala na wygodne dokonywanie zakupów w sieci bez ryzyka opóźnień w składaniu zamówień.
Kto kupuje w sieci?
Częściej w internecie kupują kobiety – 54 proc. wszystkich kupujących to przedstawicielki płci pięknej. Większość konsumentów korzystających ze sfery e-commerce ma wykształcenie średnie (44 proc.) oraz mieszka w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców (34 proc.) bądź do 200 tys. mieszkańców (37 proc.). Z uwagi na fakt, że najwięcej kupujących w sklepach internetowych stanowią kobiety, nie powinno dziwić, że najczęściej wybieranym przedmiotem online jest odzież.
Ubrania na pierwszym miejscu wśród produktów kupowanych w sieci
Badania firmy Gemius pozwalają sprawdzić, jakie grupy towarów cieszą się największą popularnością w zakupach online. Nawet więcej niż 70 proc. Polaków kupuje w sieci ubrania, dodatki i wszelkiego rodzaju akcesoria. Na kolejnych miejscach tego samego zestawienia znalazły się:
- książki,
- sprzęt AGD,
- elektronika,
- bilety do kina i teatru,
- kosmetyki,
- perfumy,
- meble,
- części samochodowe,
- materiały budowlane.
Wielu internautów podczas kupowania w sieci ubrań i innych produktów poszukuje najlepszych promocji cenowych. Dlatego dużą popularnością w polskiej wersji wyszukiwarki Google cieszą się takie słowa jak: rabat, kupon rabatowy, promocja, obniżka cen. Polacy poszukują okazji cenowych, które skłaniają ich do realizacji zamówień przez internet.
Jak rozważnie kupować odzież online?
Problemem w dokonywaniu w sieci zakupów odzieży może być dopasowanie rozmiarówki do indywidualnych wymagań klienta. Na szczęście można sobie z tym poradzić na kilka różnych sposobów. Sklepy internetowe wychodzą naprzeciw klientowi i umieszczają na swoich stronach szczegółowe rozmiarówki, wraz ze wskazaniem konkretnych wymiarów, takich jak:
- wzrost,
- długość ramion,
- szerokość talii,
- szerokość bioder,
- szerokość klatki piersiowej lub biustu i pod biustem,
- długość rąk,
- długość nóg – liczona od wewnętrznej i zewnętrznej strony.
W zależności od tego, czy kupujemy przez internet sukienkę, spodnie czy koszulę, inne parametry trzeba sprawdzić – i na tej podstawie wybrać taki rozmiar, który im odpowiada. Innym sposobem na dopasowanie rozmiaru jest przymierzenie w stacjonarnym sklepie odzieży, a następnie dokonanie zakupu w sklepie internetowym tej samej marki. Pułapką dla niektórych klientów może być kupowanie odzieży zawsze w tym samym rozmiarze. Niestety tzw. eska w jednym sklepie może mieć zupełnie inne wymiary niż eska w innym. Najbardziej wiarygodne są wymiary podawane w centymetrach, ale trzeba też wziąć pod uwagę materiał, z jakiego wykonane jest ubranie. Jedne tkaniny swobodnie można rozciągnąć, dzięki czemu dopasują się do wymiarów klienta, a inne w ogóle nie poddają się rozciąganiu.
Zwrot za darmo lub w sklepie stacjonarnym
Coraz więcej sklepów internetowych z odzieżą pozwala klientom na bezpłatny zwrot towaru do sklepu stacjonarnego w ich mieście lub odesłanie niepasujących ubrań za darmo do magazynu sklepu WWW. Taka opcja skłania niezdecydowanych klientów do zakupu – po sprawdzeniu w domu, czy wszystko pasuje i wygląda tak jak na zdjęciu w sklepie internetowym, można podjąć decyzję, czy kupioną odzież zostawić, czy odesłać, bez ponoszenia z tego tytułu dodatkowych kosztów.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (0)
- Komentarze Facebook (...)
Brak komentarzy
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!