Nie każdy uczeń może uczestniczyć w lekcjach online
Mieczysław Struk w piśmie do Dariusza Piontkowskiego apeluje o zapewnienie wszystkim uczniom równego dostępu do wykształcenia, niezbędnych narzędzi do zdalnego nauczania i wsparcie dla nauczycieli. Jak pokazują dane, ponad 66 proc. nauczycieli na Pomorzu nie czuje się przygotowanymi do nauczania na odległość, wprowadzonego przez MEN z dnia na dzień. Jednak minister twierdzi inaczej – że 92 proc. szkół jest gotowych do takiego trybu nauki.
Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. Fot. Renata Dąbrowska.
Reklama | Czytaj dalej »
Komputerów wystarczy dla pięciu szkół. Co z resztą uczniów?
Pismo wyraża obawy samorządowców, dyrektorów szkół i nauczycieli, które docierają do marszałka województwa w związku z wprowadzonym zdalnym nauczaniem w szkołach od 16 marca 2020 roku. Wśród najczęstszych problemów wymienia się m.in. brak dostępu do Internetu i odpowiednich narzędzi, w tym komputerów. Na przykład w ciągu dnia rodzice pracują zdalnie i muszą korzystać z komputera, a w tym samym czasie odbywają się lekcje dzieci, nawet kilkorga rodzeństwa na raz.
Według marszałka Struka działania MEN w zakresie zabezpieczenia komputerów dla uczniów są dalece niewystraczające. W apelu czytamy: „Opierając się na danych prezentowanych przez Urząd Statystyczny w Gdańsku, muszę zauważyć, że tylko w województwie pomorskim, do szkół i placówek oświatowych uczęszcza niemal 300 tys. uczniów, których uczy blisko 25 tys. nauczycieli. Przeznaczenie więc w skali całego kraju około 186 mln zł z programu Polska Cyfrowa na zakup dla szkół sprzętu komputerowego, który ma posłużyć wszystkim polskim nauczycielom i uczniom do pracy zdalnej, jest przysłowiową „kroplą w morzu potrzeb". Kwota ta zabezpiecza bowiem, przy oszczędnej kalkulacji, zakup około 74 400 laptopów, tj. 4650 sztuk średnio na jedno województwo. Taka liczba komputerów oznacza wyposażenie w niezbędny do zdalnego kształcenia sprzęt uczniów i nauczycieli z 4-5 dużych pomorskich szkół, np. z Chojnic, Luzina czy Banina, podczas gdy w województwie pomorskim funkcjonuje 3325 przedszkoli i szkół różnych typów".
Â
Nauczyciele „w terenie" mają odmienne zdanie niż MEN
Do kształcenia na odległość w zaproponowanej przez MEN formie nie są także odpowiednio przygotowani nauczyciele. W badaniach ankietowych przeprowadzonych wśród 1500 pomorskich nauczycieli, aż 66,6 proc. z nich wskazało, że nie czuje się przygotowanymi do zajęć zdalnych.
W liście marszałka czytamy: „pomimo optymistycznych informacji Pana Ministra o 92 proc. szkół już w pierwszym okresie zawieszenia zajęć dydaktycznych gotowych do zdalnego kształcenia, opinia o gotowości szkół do takiego systemu pracy pomorskiego środowiska oświatowego i samorządowców, a więc osób mających konkretną wiedzę o funkcjonowaniu systemu oświaty „w terenie", jest odmienna. Stwierdzam też, że wprowadzenie „z dnia na dzień" na szkoły i placówki oświatowe obowiązku wykorzystania metod i technik kształcenia na odległość, bez uprzedniego przygotowania nauczycieli i uczniów do takiej formy kształcenia oraz bez zabezpieczenia ich w sprzęt komputerowy, stanowi dowód na brak jakiejkolwiek strategii Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczącej organizacji pracy jednostek systemu oświaty w okresie wprowadzonego przez rząd stanu epidemii".
Â
Dokładanie pracy nauczycielom
Marszałek województwa pomorskiego wyraża również brak zrozumienia dla oczekiwań ze strony MEN, które wiążą się z ciągłym i natychmiastowym raportowaniem prac zarówno przez nauczycieli, jak i dyrektorów szkół i jednostki prowadzące.
Mieczysław Struk napisał do ministra edukacji: „jednostki samorządu terytorialnego, a także szkoły i placówki oświatowe, z uwagi na stan epidemii i wprowadzone w związku z nim liczne ograniczenia, funkcjonują w utrudnionych warunkach komunikacyjnych. Nakładanie na nie dodatkowej i, w mojej ocenie, niczemu nie służącej sprawozdawczości, jest niepotrzebnym, w tym trudnym okresie zdalnego kształcenia, zakłócaniem ich pracy".
Â
Struk: Potrzebna konkretna strategia działania
Marszałek w związku z trudną sytuacją uczniów i nauczycieli zaapelował do Dariusza Piontkowskiego o przygotowanie jasnej strategii działania, która zapewni bezpieczeństwo uczniów. Chodzi o systemowe rozwiązania w zakresie zapewnienia wszystkim uczniom, w tym uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych, powszechnego i równego dostępu do wykształcenia, a także przygotowanie wszystkich dyrektorów szkół i nauczycieli do zdalnego kształcenia, w tym do pracy zdalnej z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Mieczysław Struk uważa także, że MEN powinno zapewnić wszystkim szkołom dostęp do narzędzi niezbędnych w zdalnym kształceniu.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (0)
- Komentarze Facebook (...)

USD
DKK
EUR
TRY
CHF
NOK
GBP
SEK



ZwiÄ…zki i pracodawcy domagajÄ… siÄ™...
Hołownia: 6 sierpnia odbiorę od...
Nowy sondaż prezydencki
Brak komentarzy
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane sÄ… dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!