Metoda Just in Time w zarządzaniu logistyką produkcji
Just in Time opiera się na kontrolowanym przepływie informacji, podziale procesu produkcji materiałów oraz wysokim stopniu synchronizacji produkcji i zaopatrzenia. Ta koncepcja logistyczna minimalizuje ryzyko kosztownych przestojów oraz zbędnego magazynowania zapasów. Poszczególne surowce i półprodukty są dostarczane dokładnie w czasie, w którym występuje na nie zapotrzebowanie produkcyjne – just in time.

Just in Time - definicja
Just in Time jest to metoda zarządzania logistyką produkcji polegająca na dostarczaniu komponentów wymaganych do wytworzenia danego dobra dokładnie w tym czasie, w którym dane dobro będzie wytwarzane. Skuteczność Just in Time jest wypadkową elastycznej współpracy na linii dostawca-odbiorca oraz przepływu danych i pracy zespołowej.
W ujęciu historycznym, początków metody Just in Time należy szukać w osobie Taiichi Ohno. Metoda sprawdza się doskonale w branży motoryzacyjnej, a pierwsze wdrożenie zostało przeprowadzone w połowie XX wieku w zakładach Toyoty. Dostarczenie podzespołów na linię montażową zgodnie z bieżącymi planami produkcyjnymi pozwoliło na zbudowanie przewagi konkurencyjnej w bardzo wymagającej branży.
Just in Time w systemie Kaban
W zarządzaniu logistyką produkcji, według metody Just in Time, powszechnie stosuje się system Kaban, który został wdrożony po raz pierwszy również w Toyota Motor Company. Kaban służy głównie uporządkowaniu przepływu materiałów poprzez opisywanie poszczególnych pojemników z podzespołami.
Jak Kaban wygląda w praktyce:
-
materiały są oznaczone poprzez ściśle zdefiniowane indeksy towarowe,
-
każdy pojemnik posiada precyzyjnie zweryfikowaną pojemność,
-
dodatkowo, na pojemniku umieszcza się informacje, które pomagają usprawnić operacje – takie, jak numer oddziału produkcyjnego.
Wdrożenie Kaban w logistyce Just in Time powinno być poprzedzone weryfikacją możliwości i obłożenia produkcji – czego rezultatem jest nakreślenie harmonogramów i planów produkcyjnych.
Just in Time – korzyści
Wdrożenie zarządzanie logistyką produkcji według metody Just in Time eliminuje zbędne ryzyko strat, zwiększa elastyczność przedsiębiorstwa i prowadzi do redukcji kosztów. W głównych obszarach operacyjnych możemy mówić o:
-
Magazynowanie i zapasy – redukcja poziomu zapasów oraz ciągły przepływ materiałów umożliwia redukcję wydatków na magazynowanie,
-
Jakość obsługi klienta – praca zespołowa i elastyczność łańcucha dostaw umożliwia sprawnie reagowanie na potrzeby rynku w drodze do pełnej satysfakcji klienta finalnego,
-
Transport – możliwe jest dostarczanie tzw. transportów cało-samochodowych, przez co redukujemy koszty na kolejnym poziomie,
-
Dostawcy – system wymusza współpracę ze sprawdzonymi dostawcami i daleko idącą wymianę doświadczeń oraz informacji, przez co redukuje ryzyko przerwania łańcucha dostaw,
-
Komunikacja – podobnie, jak w przypadku dostawców, również inne elementy łańcucha dostaw powinny być zorientowane na wielopłaszczyznową współpracę, przez dochodzimy do momentu, w którym wymiana informacji przebiega bardzo sprawnie.
Just in Time – podsumowanie
Dostawca wyposażenia magazynowego, WDX S.A., w przewodniku Just in Time zwraca uwagę na ciągle doskonalenie się przedsiębiorstwa, które wymusza wdrożenie metody JiT w logistyce produkcji. Jest to kluczowa korzyść gwarantująca pełne dostosowanie się organizacji do dynamicznych zmian rynkowych. Wymiana doświadczeń, informacji i technologii to wartości, które przyświecają nowoczesnym firmą pracującym w modelu Just in Time - wykraczając daleko poza branże motoryzacyjną
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (0)
- Komentarze Facebook (...)


USD
DKK
EUR
TRY
CHF
NOK
GBP
SEK



Związki i pracodawcy domagają się...
Hołownia: 6 sierpnia odbiorę od...
Nowy sondaż prezydencki
Brak komentarzy
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!