Metoda Just in Time w zarządzaniu logistyką produkcji
Just in Time opiera się na kontrolowanym przepływie informacji, podziale procesu produkcji materiałów oraz wysokim stopniu synchronizacji produkcji i zaopatrzenia. Ta koncepcja logistyczna minimalizuje ryzyko kosztownych przestojów oraz zbędnego magazynowania zapasów. Poszczególne surowce i półprodukty są dostarczane dokładnie w czasie, w którym występuje na nie zapotrzebowanie produkcyjne – just in time.
Just in Time - definicja
Just in Time jest to metoda zarządzania logistyką produkcji polegająca na dostarczaniu komponentów wymaganych do wytworzenia danego dobra dokładnie w tym czasie, w którym dane dobro będzie wytwarzane. Skuteczność Just in Time jest wypadkową elastycznej współpracy na linii dostawca-odbiorca oraz przepływu danych i pracy zespołowej.
W ujęciu historycznym, początków metody Just in Time należy szukać w osobie Taiichi Ohno. Metoda sprawdza się doskonale w branży motoryzacyjnej, a pierwsze wdrożenie zostało przeprowadzone w połowie XX wieku w zakładach Toyoty. Dostarczenie podzespołów na linię montażową zgodnie z bieżącymi planami produkcyjnymi pozwoliło na zbudowanie przewagi konkurencyjnej w bardzo wymagającej branży.
Just in Time w systemie Kaban
W zarządzaniu logistyką produkcji, według metody Just in Time, powszechnie stosuje się system Kaban, który został wdrożony po raz pierwszy również w Toyota Motor Company. Kaban służy głównie uporządkowaniu przepływu materiałów poprzez opisywanie poszczególnych pojemników z podzespołami.
Jak Kaban wygląda w praktyce:
-
materiały są oznaczone poprzez ściśle zdefiniowane indeksy towarowe,
-
każdy pojemnik posiada precyzyjnie zweryfikowaną pojemność,
-
dodatkowo, na pojemniku umieszcza się informacje, które pomagają usprawnić operacje – takie, jak numer oddziału produkcyjnego.
Wdrożenie Kaban w logistyce Just in Time powinno być poprzedzone weryfikacją możliwości i obłożenia produkcji – czego rezultatem jest nakreślenie harmonogramów i planów produkcyjnych.
Just in Time – korzyści
Wdrożenie zarządzanie logistyką produkcji według metody Just in Time eliminuje zbędne ryzyko strat, zwiększa elastyczność przedsiębiorstwa i prowadzi do redukcji kosztów. W głównych obszarach operacyjnych możemy mówić o:
-
Magazynowanie i zapasy – redukcja poziomu zapasów oraz ciągły przepływ materiałów umożliwia redukcję wydatków na magazynowanie,
-
Jakość obsługi klienta – praca zespołowa i elastyczność łańcucha dostaw umożliwia sprawnie reagowanie na potrzeby rynku w drodze do pełnej satysfakcji klienta finalnego,
-
Transport – możliwe jest dostarczanie tzw. transportów cało-samochodowych, przez co redukujemy koszty na kolejnym poziomie,
-
Dostawcy – system wymusza współpracę ze sprawdzonymi dostawcami i daleko idącą wymianę doświadczeń oraz informacji, przez co redukuje ryzyko przerwania łańcucha dostaw,
-
Komunikacja – podobnie, jak w przypadku dostawców, również inne elementy łańcucha dostaw powinny być zorientowane na wielopłaszczyznową współpracę, przez dochodzimy do momentu, w którym wymiana informacji przebiega bardzo sprawnie.
Just in Time – podsumowanie
Dostawca wyposażenia magazynowego, WDX S.A., w przewodniku Just in Time zwraca uwagę na ciągle doskonalenie się przedsiębiorstwa, które wymusza wdrożenie metody JiT w logistyce produkcji. Jest to kluczowa korzyść gwarantująca pełne dostosowanie się organizacji do dynamicznych zmian rynkowych. Wymiana doświadczeń, informacji i technologii to wartości, które przyświecają nowoczesnym firmą pracującym w modelu Just in Time - wykraczając daleko poza branże motoryzacyjną
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (0)
- Komentarze Facebook (...)
Brak komentarzy
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!