Vademecum pracownika: o czym należy pamiętać zawierając umowę o pracę
Podczas podjęcia decyzji o podjęciu współpracy z nowym pracodawcą, należy pamiętać, iż umowa o pracę powinna zostać zawarta na piśmie — tylko wtedy staje się ona dokumentem prawomocnym. W przypadku niezachowania tej formy pracodawca nie później niż w dzień rozpoczęcia współpracy jest zobowiązany potwierdzić na piśmie ustalenia dotyczące umowy. Co istotne, dokument ten powinien zostać dołączony do akt osobowych pracownika.

Co powinna zawierać umowa o pracę?
Nieobeznanie w sprawach prawnych i lęk przed podpisaniem czegoś, co może przenieść negatywne skutki to główne powody, dla których wielu ludzi poszukuje pomocy specjalisty przed podjęciem tak ważnych decyzji, jak podjęcie umowy o pracę. Powszechność tego problemu można zaobserwować we frekwencji wyszukiwania w Google takich fraz, jak np. „adwokat prawo pracy Łódź” czy „prawo pracy – radca prawny”.
Warto wiedzieć, iż umowa o pracę powinna precyzować głównie strony umowy, datę jej zawarcia, jej rodzaj (np. Umowa na czas określony, umowa na okres próbny) oraz warunki płacy i pracy, takie jak:
-
Miejsce wykonywania pracy;
-
Rodzaj pracy;
-
Wymiar czasu pracy;
-
Termin rozpoczęcia pracy;
-
Wynagrodzenie za pracę adekwatne do rodzaju pracy, ze wskazaniem elementów wynagrodzenia.
Określenie rodzaju wykonywanej pracy jest warunkiem niezbędnym do zawarcia umowy o pracę. Bez tej informacji umowę można uznać za nieważną. Natomiast w przypadku, w którym w dokumencie zabraknie danych na temat wymiaru czasu pracy, zakłada się, iż będzie ona wykonywana na pełen etat. Także w przypadku braku wskazania daty rozpoczęcia pracy, przyjmuje się, iż następuje ona w dniu zawarcia umowy o pracę.
Dokumenty, których może wymagać pracodawca podczas podjęcia umowy o pracę?
W trakcie zawierania umowy o pracę pracodawca może prosić o dostarczenie takich dokumentów, jak:
-
Wypełniony kwestionariusz osobowy dla osoby, która ubiega się o zatrudnienie;
-
Orzeczenie lekarskie potwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania pracy na konkretnym stanowisku;
-
Świadectw pracy z poprzednich miejsc zatrudnienia lub innych dokumentów potwierdzających pracę, obejmujących okresy zatrudnienia przypadające w roku, w którym pracownik otrzyma pracę;
-
Wszystkich certyfikatów i zaświadczeń potwierdzających kwalifikacje zawodowe;
-
Innych dokumentów w przypadku, gdy na podstawie innych przepisów występuje obowiązek ich przedstawienia.
Osoba ubiegająca się o zatrudnienie, może również przedstawić pracodawcy inne dokumenty, jak np. Listy z referencjami czy też materiały stanowiące podstawę do korzystanie ze szczególnych uprawnień podczas wykonywania pracy.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (0)
- Komentarze Facebook (...)


USD
DKK
EUR
TRY
CHF
NOK
GBP
SEK



Związki i pracodawcy domagają się...
Hołownia: 6 sierpnia odbiorę od...
Nowy sondaż prezydencki
Brak komentarzy
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!