Vademecum pracownika: o czym należy pamiętać zawierając umowę o pracę
Podczas podjęcia decyzji o podjęciu współpracy z nowym pracodawcą, należy pamiętać, iż umowa o pracę powinna zostać zawarta na piśmie — tylko wtedy staje się ona dokumentem prawomocnym. W przypadku niezachowania tej formy pracodawca nie później niż w dzień rozpoczęcia współpracy jest zobowiązany potwierdzić na piśmie ustalenia dotyczące umowy. Co istotne, dokument ten powinien zostać dołączony do akt osobowych pracownika.
Co powinna zawierać umowa o pracę?
Nieobeznanie w sprawach prawnych i lęk przed podpisaniem czegoś, co może przenieść negatywne skutki to główne powody, dla których wielu ludzi poszukuje pomocy specjalisty przed podjęciem tak ważnych decyzji, jak podjęcie umowy o pracę. Powszechność tego problemu można zaobserwować we frekwencji wyszukiwania w Google takich fraz, jak np. „adwokat prawo pracy Łódź” czy „prawo pracy – radca prawny”.
Warto wiedzieć, iż umowa o pracę powinna precyzować głównie strony umowy, datę jej zawarcia, jej rodzaj (np. Umowa na czas określony, umowa na okres próbny) oraz warunki płacy i pracy, takie jak:
-
Miejsce wykonywania pracy;
-
Rodzaj pracy;
-
Wymiar czasu pracy;
-
Termin rozpoczęcia pracy;
-
Wynagrodzenie za pracę adekwatne do rodzaju pracy, ze wskazaniem elementów wynagrodzenia.
Określenie rodzaju wykonywanej pracy jest warunkiem niezbędnym do zawarcia umowy o pracę. Bez tej informacji umowę można uznać za nieważną. Natomiast w przypadku, w którym w dokumencie zabraknie danych na temat wymiaru czasu pracy, zakłada się, iż będzie ona wykonywana na pełen etat. Także w przypadku braku wskazania daty rozpoczęcia pracy, przyjmuje się, iż następuje ona w dniu zawarcia umowy o pracę.
Dokumenty, których może wymagać pracodawca podczas podjęcia umowy o pracę?
W trakcie zawierania umowy o pracę pracodawca może prosić o dostarczenie takich dokumentów, jak:
-
Wypełniony kwestionariusz osobowy dla osoby, która ubiega się o zatrudnienie;
-
Orzeczenie lekarskie potwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania pracy na konkretnym stanowisku;
-
Świadectw pracy z poprzednich miejsc zatrudnienia lub innych dokumentów potwierdzających pracę, obejmujących okresy zatrudnienia przypadające w roku, w którym pracownik otrzyma pracę;
-
Wszystkich certyfikatów i zaświadczeń potwierdzających kwalifikacje zawodowe;
-
Innych dokumentów w przypadku, gdy na podstawie innych przepisów występuje obowiązek ich przedstawienia.
Osoba ubiegająca się o zatrudnienie, może również przedstawić pracodawcy inne dokumenty, jak np. Listy z referencjami czy też materiały stanowiące podstawę do korzystanie ze szczególnych uprawnień podczas wykonywania pracy.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (0)
- Komentarze Facebook (...)
Brak komentarzy
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!