Stacja Brusy zmieni się dla podróżnych
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły prace na stacji Brusy. Wymienione zostaną tory w obrębie przebudowanych przystanków. Prace na jednotorowej linii oznaczają zmiany w komunikacji. Od poniedziałku, 12 września, do połowy grudnia br. na trasie Chojnice – Kościerzyna (linia nr 211) zamiast pociągów pojadą autobusy.
Prace o wartości 22 mln zł realizowane są w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” oraz ze środków budżetowych.
Reklama | Czytaj dalej »
Od rozbiórki jednego z torów rozpoczęły się prace przy przebudowie stacji Brusy. Zbudowany zostanie nowy peron wyspowy. Z wyższej konstrukcji podróżni łatwiej wsiądą do pociągów. Wygodne i bezpieczne dojście w poziomie szyn ułatwi dostęp na peron osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będzie wiata, ławki i poręcze do odpoczynku na stojąco. Zaplanowano montaż czytelnego oznakowania, nowych gablot z rozkładami jazdy pociągów i informacjami dla podróżnych oraz jaśniejszego, energooszczędnego oświetlenia. W nawierzchni peronu i dojściu wykonane będą ścieżki naprowadzające z wypukłą fakturą. Na wymienionej nawierzchni placu przystacyjnego zamontowanych zostanie 20 stojaków dla podróżnych dojeżdżających na stację rowerem. Przebudowa układu torowego obejmie wymianę torów o łącznej długości blisko 1,7 km oraz 3 rozjazdów, które zapewnią pociągom sprawną zmianę toru. Zakończenie prac planowane jest w III kwartale 2023 r.
Wymienione zostaną tory przystacyjne o łącznej długości ponad 5 km na przystankach Kalisz Kaszubski, Męcikał, Lubnia oraz Żabno koło Chojnic. Zasadnicze prace przy przebudowie peronów w tych miejscowościach zostały zakończone. We wrześniu planowane jest rozpoczęcie budowy nowego peronu w Dziemianach Kaszubskich. Dodatkowo, w Kaliszu Kaszubskim, na przejeździe kolejowo – drogowym w ciągu ul. ks. Jutrzenki Trzebiatowskiego, zamontowane zostaną sygnalizatory świetlne, co podniesie poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniu.
Prace na linii z Chojnice do Kościerzyny finansowane są z „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” oraz ze środków budżetowych PLK. Łączny koszt to około 22 mln zł netto.
Program przystankowy w woj. pomorskim
Przebudowa peronów realizowana jest w ramach przyjętego uchwałą w maju 2021 r. „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”, przedłożonego przez Ministra Infrastruktury. Program został zaktualizowany 15 czerwca 2022 r. uchwałą Rady Ministrów w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania planu realizacji zadania. Celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. Zaplanowane zadania inwestycyjne umożliwią podróżnym dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej. Na ten cel przeznaczono 1 mld zł. Środki zostaną wykorzystane m. in. na wybudowanie lub zmodernizowanie przystanków kolejowych, a także sfinansowanie prac związanych z dostępnością miejsc parkingowych dla pasażerów.
W województwie pomorskim na liście podstawowej Programu łącznie z wyżej wymienionymi jest 10 lokalizacji, w tym budowa nowego przystanku Otomino (linia nr 229, tzw. „bajpas kartuski”) oraz modernizacja peronów na przystankach Powałki, Raduń, Lipuska Huta (wszystkie na linii nr 211 Chojnice – Kościerzyna). Na liście rezerwowej znajduje się 10 lokalizacji.
W „Rządowym programie budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” uwzględniono 355 lokalizacji w całej Polsce. Na liście podstawowej są 173 lokalizacje, a na liście rezerwowej 182.
Lepsze podróże koleją po Kaszubach
W latach 2015-2021, za około 83 mln zł ze środków budżetowych, PLK wymieniły szyny i podkłady na 50-kilometrowym odcinku linii nr 211 między Chojnicami a Lipuszem. Wymieniono nawierzchnię na 60 przejazdach kolejowo-drogowych, a na 10 przejazdach zabudowano sygnalizację świetlną, co podniosło poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami. Prace pozwoliły skrócić czas podróży koleją z Chojnic do Kościerzyny o około 20 minut. Zamierzeniem zarządcy infrastruktury jest skrócenie czasu podróży do około godziny, z prędkością pociągów do 120 km/h.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (1)
- Komentarze Facebook (...)
1 komentarz
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!