Samochód czy motocykl?
Za 100 tysiÄ™cy zÅ‚ możesz kupić sportowego Civica Type R albo majestatyczny motocykl Gold Wing. Oba wyjechaÅ‚y z fabryk tej samej firmy, ale wyglÄ…dajÄ…, jakby przybyÅ‚y z innych Å›wiatów.
W tym porównaniu nie bÄ™dzie zwyciÄ™zcy, bo chyba nie sÄ…dzicie, że podpowiemy komuÅ›, czy za 100 tysiÄ™cy kupić sportowego hatchbacka, czy lepiej wybrać 400-kilogramowy motocykl. Nie sÄ…dzÄ™, żeby choć jedna osoba na Ziemi miaÅ‚a taki dylemat. Ale skoro oba pojazdy pochodzÄ… od tego samego producenta, kosztujÄ… podobnie i dajÄ… mnóstwo przyjemnoÅ›ci z jazdy, postanowiliÅ›my zestawić je ze sobÄ…. W koÅ„cu tego spodziewalibyÅ›cie siÄ™ od „Top Gear”, prawda?
Reklama | Czytaj dalej »
A zatem stojÄ… obok siebie. Krwistoczerwony Civic Type R z dużymi felgami, spojlerami i podwójnym wydechem oraz srebrny Gold Wing uzbrojony w nawigacjÄ™, ABS, poduszkÄ™ powietrznÄ… (poważnie!) i wsteczny bieg. Samochodowy odpowiednik motocykla na tor i jednoÅ›lad tak wygodny i niegramotny zarazem, że czÄ™sto okreÅ›lany jest mianem autobusu. Co prawda zabiera tylko dwóch pasażerów, ale pieÅ›ci ich komfortem niespotykanym w wiÄ™kszoÅ›ci samochodów. Skórzane kanapy majÄ… kilka stopni podgrzewania, natomiast do komunikacji miÄ™dzy kierowcÄ… a rozpartym na tronie pasażerem sÅ‚uży interkom. Jest nawet wyjÅ›cie na antenÄ™ radia CB, jakże modnego ostatnio dodatku. CaÅ‚ość waży ponad 400 kg, a do tego trzeba dodać masÄ™ pasażerów i ich bagażu upchanego do kufrów o Å‚Ä…cznej pojemnoÅ›ci 150 l. OczywiÅ›cie otwieranych zdalnie pilotem przy kluczyku.
Bagażnik Civica jest trzykrotnie wiÄ™kszy, a we wnÄ™trzu auta wygodnie zmieszczÄ… siÄ™ cztery osoby, lecz twarde zawieszenie wytrzÄ™sie ich niczym na sportowej maszynie. WyglÄ…d deski rozdzielczej z analogowym obrotomierzem i cyfrowym prÄ™dkoÅ›ciomierzem także nawiÄ…zuje do motocyklowego stylu, podobnie jak czerwony guzik, którym uruchamia siÄ™ dwulitrowy czterocylindrowy silnik o mocy 201 KM. Potocznie zwÄ… go wiertarkÄ… z racji zamiÅ‚owania do wysokich obrotów. Gdy wskazówka obrotomierza siÄ™ga do granic czerwonego pola, spod maski dobiega metaliczny skowyt potwierdzajÄ…cy gotowość do akcji.
Gold Wing reprezentuje odmienny styl. Przycisk na kierownicy budzi do życia gÅ‚adko pracujÄ…cego, szeÅ›ciocylindrowego boksera o pojemnoÅ›ci 1,8 l. Tak, to nie pomyÅ‚ka. Ten silnik ma identyczny ukÅ‚ad jak jednostka w Porsche 911. Niby tylko 118 KM, ale relacja mocy do masy i tak jest lepsza niż w Civicu. Zegary krążownika wyglÄ…dajÄ…, jakby wyjÄ™to je z Hondy Accord z poÅ‚owy lat 90. Obrotomierz z czerwonym polem już od 6000 obrotów? Uwierzcie mi, wiÄ™cej nie trzeba. Gdy już uporacie siÄ™ z zaparkowaniem tego kolosa, koniecznie przy użyciu wstecznego biegu, zaskoczy was jego dynamika. Silnik jest bardzo elastyczny i wystarczy mu 1500 obrotów, by sprawnie przesuwać ten kredens po drodze. Pokonywanie zakrÄ™tów to już wiÄ™ksza sztuka. Trzeba pamiÄ™tać o masie maszyny i jej ograniczonym przeÅ›wicie. Gdy podesty zaczynajÄ… szorować po asfalcie, oznacza to, że bardziej zÅ‚ożyć siÄ™ już nie da. Nawet aluminiowa rama nie zapewnia idealnej sztywnoÅ›ci, ale można regulować twardość tylnego zawieszenia i w ten sposób nieco poprawić zachowanie motocykla w czasie jazdy. A wszystko dzieje siÄ™ elektrycznie, wystarczy tylko przycisnąć odpowiedni guzik. Gold Wing jest wÅ‚adcÄ… przycisków. W sumie naliczyÅ‚em 53 klawisze i pokrÄ™tÅ‚a. Civic ma ich tylko 52. Ale Gold Wing to przede wszystkim cholernie wygodny Å›rodek transportu w dÅ‚ugich trasach. Gdybym jednego dnia miaÅ‚ pokonać 1000-kilometrowÄ… podróż, wybraÅ‚bym wÅ‚aÅ›nie ten motocykl, zostawiajÄ…c Type R w ciemnym kÄ…cie garażu.
Sportowy Civic bardziej nadaje siÄ™ do szybkich zadaÅ„ specjalnych. Nie musisz wciskać siÄ™ w skórzane gacie i niszczyć fryzury kaskiem. Po prostu wskakujesz w ciasny kubeÅ‚ek Recaro, Å‚apiesz metalowÄ… gaÅ‚kÄ™ biegów w garść i pilnujesz, żeby obroty nie spadÅ‚y poniżej 5500. Type R dużo lepiej sprawdza siÄ™ w mieÅ›cie, gdzie liczÄ… siÄ™ zwinność i tempo, w jakim możesz dopaść kolejnej luki miÄ™dzy samochodami. OczywiÅ›cie, że stanie w korku, ale Gold Wing też utknie i nawet jego trÄ…by godne 40-tonowego TIR-a nie sprawiÄ…, że stojÄ…ce auta rozstÄ…piÄ… siÄ™ jak Morze Czerwone przed Mojżeszem. A gdy spadnie Å›nieg, nie pomogÄ… nawet podgrzewane manetki i nawiew ciepÅ‚ego powietrza na stopy kierowcy. Może wiÄ™c od razu zdecydować siÄ™ na oba pojazdy? W sumie, nawet nieźle siÄ™ uzupeÅ‚niajÄ…. MówiÅ‚em już, że w tym porównaniu nie bÄ™dzie zwyciÄ™zcy?
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (0)
- Komentarze Facebook (...)
Brak komentarzy
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane sÄ… dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!