Zasiłek pogrzebowy z ZUS – warunki, kwota i procedura
Zasiłek pogrzebowy to jednorazowa wypłata, której celem jest pokrycie kosztów związanych z organizacją pogrzebu. Świadczenie to ma pomóc w radzeniu sobie z kosztami związanymi z pochówkiem.
Zasiłek pogrzebowy przysługuje osobie, która pokryła koszty pogrzebu. Zazwyczaj jest to członek rodziny. Może to być małżonek, rodzice, ojczym, macocha, osoba, która przysposabia dzieci, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki lub osoby, nad którymi została ustanowiona opieka prawna. Świadczenie może również otrzymać osoba obca, pracodawca, DPS, gmina, powiat, osoba prawna kościoła lub związku wyznaniowego, jeżeli to ona pokryła kosztu pogrzebu.
Reklama | Czytaj dalej »
- Zasiłek pogrzebowy przysługuje m.in. po śmierci ubezpieczonego, a także osoby, która zmarła w czasie pobierania zasiłku chorobowego albo świadczenia rehabilitacyjnego po ustaniu ubezpieczenia. Można go również otrzymać po śmierci osoby, która pobierała świadczenie przedemerytalne lub zasiłek przedemerytalny, miała przyznaną emeryturę lub rentę albo w dniu śmierci spełniała warunki do jej uzyskania - tłumaczy Krzysztof Cieszyński, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa pomorskiego.
W przypadku członka rodziny zasiłek pogrzebowy wynosi obecnie 4 tys. zł., niezależnie od wysokości poniesionych kosztów. Obcej osobie bądź instytucji, ZUS wypłaci zasiłek do wysokości poniesionych kosztów, jednak nie więcej niż 4 tys. zł. Trzeba pamiętać, że zasiłek pogrzebowy to jednorazowa wypłata i musi być przeznaczony na pokrycie kosztów związanych z organizacją pogrzebu. Nie można go wykorzystać na inne cele.
Wniosek o zasiłek pogrzeby składa się do ZUS na druku Z-12. Trzeba do niego dołączyć akt zgonu, oryginały rachunków poniesionych kosztów pogrzebu, a jeżeli zostały one złożone w banku, ich potwierdzone przez bank za zgodność z oryginałem kopie, skrócone odpisy aktów stanu cywilnego, które potwierdzają pokrewieństwo lub powinowactwo ze zmarłym oraz zaświadczenie płatnika składek o podleganiu ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.
ZUS pomaga klientom w dopełnieniu formalności. To on wystąpi do Urzędu Stanu Cywilnego o odpis aktu zgonu, jeśli nie będzie on dołączony do wniosku o wypłatę zasiłku.
Oświadczenia i wnioski można złożyć papierowo lub elektronicznie. W tej drugiej sytuacji trzeba skorzystać z Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Dokumenty, które – zgodnie z przepisami - musza być przekazane do ZUS w oryginale (np. rachunki poniesionych kosztów pogrzebu) trzeba złożyć w formie papierowej.
Ważne jest, aby złożyć wniosek jak najszybciej, aby uniknąć dodatkowych formalności i opóźnień w wypłacie zasiłku. Dokumenty w sprawie zasiłku pogrzebowego trzeba złożyć w ciągu 12 miesięcy od dnia śmierci. Po tym terminie następuje przedawnienie. Jeżeli termin nie mógł być dotrzymany z powodu późniejszego odnalezienia ciała lub zidentyfikowania osoby zmarłej albo z innych niezależnych przyczyn, to dokumenty można złożyć w ciągu 12 miesięcy od dnia pogrzebu.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (0)
- Komentarze Facebook (...)
Brak komentarzy
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!