Parkowanie z klasą – najlepsze praktyki i wskazówki, jak precyzyjnie zajmować miejsca postojowe
Parkowanie jest dla wielu kierowców manewrem przysparzającym sporo trudności. Często wiedza zdobyta podczas kursu prawa jazdy nie jest wystarczająca. Przedstawiamy najlepsze praktyki i wskazówki, jak precyzyjnie zajmować miejsca postojowe. Dotyczą one najpopularniejszych rodzajów parkowania – prostopadłego oraz tyłem.
Zanim zaparkujemy – praktyczne wskazówki dotyczące przygotowania pojazdu
Kluczem do parkowania z klasą jest odpowiednio przygotowany samochód. Jeśli prawidłowo ustawimy fotel, kierownicę oraz lusterka, zdecydowanie łatwiej będzie nam zaparkować w wybranym przez siebie miejscu. Unikniemy również zastawienia pojazdów innych kierowców, dzięki czemu będą mogli oni swobodnie dostać się do samochodu. Nie można zapomnieć także o czystych szybach oraz o sprawnych kierunkowskazach. Pozwolą one wyraźnie zasygnalizować pozostałym uczestnikom ruchu drogowego nasze zamiary.
Po zaparkowaniu warto zaciągnąć hamulec ręczny i wrzucić bieg, aby auto się nie stoczyło. Należy również pamiętać, że praktyka czyni mistrza, co wcale nie jest tylko wyświechtanym powiedzeniem. Wraz z nabywanym doświadczeniem zarówno w parkowaniu, jak i jeździe, zapewniamy bezpieczeństwo także towarzyszącym nam osobom – to kluczowe, jeśli chodzi np. o bezpieczeństwo jazdy z dzieckiem w samochodzie (fotelik bezpieczeństwa potrafi ochronić naszą pociechę także podczas co bardziej skomplikowanego manewru parkowania).
Parkowanie prostopadłe przodem – najlepsze praktyki i wskazówki
Chcąc zaparkować prostopadle przodem, zarówno w przypadku parkowania po prawej, jak i po lewej stronie, wystarczy zastosować uniwersalną technikę, dzięki której nie będą potrzebne żadne korekty. Jeśli przed miejscem parkingowym, na którym chcemy zaparkować, stoi samochód, wystarczy w momencie minięcia go przez nasze lusterko maksymalnie skręcić kierownicę w odpowiednią stronę, pamiętając o sygnalizacji manewru kierunkowskazem. Należy pamiętać o obserwacji otoczenia, aby nie zarysować karoserii sąsiadującego pojazdu. Jeśli jednak dojdzie do takiej sytuacji, dobrze jest mieć wykupione ubezpieczenie pokrywające koszt naprawy szkód. Kompleksową ofertę polis ubezpieczeniowych znaleźć można na Warta.pl.
Parkując prostopadle przodem, warto zredukować bieg do "jedynki", przeznaczonej do ruszania autem, dzięki czemu zyskamy większą kontrolę nad samochodem podczas wykonywania manewru, a nasza prędkość będzie odpowiednio mała i pozwoli uniknąć niebezpiecznych sytuacji.
Parkowanie prostopadłe tyłem – alternatywa pozwalająca na większy zakres ruchu
Wielu kierowców obawia się parkowania tyłem, jednak w praktyce jest ono stosunkowo proste. Zacząć należy od zatrzymania naszego samochodu w odległości ok. 1,5–2 metrów od zaparkowanych pojazdów oraz zasygnalizowania wykonywanego manewru kierunkowskazem. Po upewnieniu się, że nie przeszkadzamy innym uczestnikom ruchu drogowego, wystarczy włączyć bieg wsteczny i zacząć powoli cofać, kontrolując sytuację w lusterkach oraz przez tylną szybę. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na samochód, który stoi obok miejsca parkingowego, w którym planujemy zakończyć manewr. Jest on bowiem odnośnikiem podczas parkowania równoległego.
Konieczne jest obserwowanie w lusterkach sytuacji zarówno z prawej, jak i lewej strony, aby nie zahaczyć sąsiadujących aut. Kierownicę należy wyprostować w momencie, gdy nasz pojazd będzie w pozycji prostopadłej do krawężnika, chodnika czy budynku. Jeśli zaparkowaliśmy krzywo, możemy śmiało poprawić ustawienie naszego samochodu.
Parkowanie równoległe, czyli wyższa szkoła jazdy
Istnieje wiele technik umożliwiających precyzyjne parkowanie równoległe. Niemal zawsze ten rodzaj zajmowania miejsca postojowego wykonuje się do tyłu, ponieważ parkowanie równoległe przodem jest niezwykle trudne przy przedniej osi skrętnej. W pierwszej kolejności należy zlokalizować wystarczającą ilość miejsca, umożliwiającą swobodne wykonanie manewru. Następnie należy stanąć równolegle do auta, które po zaparkowaniu będzie stało przed nami. Po włączeniu kierunkowskazu i wstecznego biegu, można powoli rozpocząć parkowanie. Kiedy tylne koła naszego samochodu miną tylny zderzak mijanego pojazdu, należy skręcić kierownicą o 360 stopni.
Kierownicę należy wyprostować w momencie, gdy nasze lusterka boczne zrównają się z końcem pojazdu znajdującego się przed wybranym miejscem parkingowym. Kiedy przód naszego auta zrówna się z tyłem samochodu sąsiadującego, należy skręcić kierownicę do oporu w lewo. Jeżeli ustawienie naszego pojazdu nas nie satysfakcjonuje, należy je odpowiednio skorygować.
Parkowanie zdecydowanie ułatwiają nam różne systemy wspomagające montowane w samochodach. Wśród nich znaleźć można zestaw przednich i tylnych czujników parkowania, kamerę cofania lub kamery 360 stopni, czy nawet asystenta parkowania, który manewr zajmowania miejsca postojowego wykona za nas.
Opisane powyżej sugestie dotyczące parkowania nie zastąpią oczywiście codziennej praktyki – część z przedstawionych manewrów jest prosta, jedynie w opisie się komplikują. Warto jednak mieć wymienione wskazania w pamięci i odpowiednio dostosowywać je do panujących okoliczności.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (0)
- Komentarze Facebook (...)
Brak komentarzy
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!