Problemy ze znalezieniem kierowcy ciężarówki nie tylko w Niemczech
Branża transportowa to kręgosłup współczesnej gospodarki. Codziennie miliony ciężarówek przewożą towary na krótszych i dłuższych trasach, zapewniając dostawy towarów na czas – od produktów spożywczych po materiały przemysłowe. Jednak w ostatnich latach w całej Europie, a także poza jej granicami, zaczęły pojawiać się poważne trudności w znalezieniu odpowiednio wykwalifikowanych kierowców ciężarówek. Problem ten szczególnie odczuwalny jest w Niemczech, ale dotyczy również innych krajów, w tym Polski, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.
Skąd bierze się niedobór kierowców ciężarówek?
Kierowca CE to bardzo pożądany zawód, ponieważ niedobór pracowników w sektorze transportu stanowi globalny problem, który wpływa na cały łańcuch dostaw. Wynika to z wielu czynników, z których wymienimy trzy najważniejsze, choć nie jedyne.
Starzejąca się kadra zawodowa
W Niemczech średni wiek kierowcy ciężarówki wynosi obecnie około 50 lat. Wiele osób z tej grupy wiekowej planuje w najbliższych latach przejście na emeryturę, a młode pokolenia nie garną się do tego zawodu. Przyczyną są zarówno trudne warunki pracy, jak i niewystarczająca atrakcyjność finansowa w porównaniu do wysiłku fizycznego i psychicznego, jaki niesie ze sobą ta profesja.
Pandemia COVID-19
Pandemia dodatkowo pogłębiła kryzys w branży. Wiele osób zmieniło zawód lub całkowicie zrezygnowało z pracy w transporcie ze względu na trudności związane z podróżowaniem, zamykaniem granic czy długimi przestojami w pracy. Braki kadrowe, które istniały już wcześniej, stały się bardziej dotkliwe.
Wysokie wymagania prawne i koszty szkolenia
Zostanie kierowcą ciężarówki wymaga ukończenia kosztownych szkoleń, zdania egzaminów oraz uzyskania specjalistycznych kwalifikacji, takich jak certyfikaty ADR do przewozu materiałów niebezpiecznych. Wielu młodych ludzi nie stać na rozpoczęcie tej kariery, szczególnie że proces szkoleniowy trwa kilka miesięcy.
Jak wygląda sytuacja w Niemczech i innych krajach?
Sytuacja niedoboru kierowców ciężarówek to wyzwanie, z którym borykają się niemal wszystkie kraje europejskie, choć jego skala różni się w zależności od regionu.
Niemcy
Branża transportowa w Niemczech alarmuje, że już teraz brakuje około 80 tysięcy kierowców, a liczba ta może wzrosnąć do 230 tysięcy do 2030 roku. Niemiecki rząd oraz firmy przewozowe podejmują różne działania, aby przyciągnąć nowych pracowników – w tym ułatwienie zatrudnienia kierowców z zagranicy, w szczególności z krajów takich jak Polska, Ukraina czy Bałkany.
Polska
W Polsce sytuacja jest podobna. Według raportów w branży transportowej brakuje około 150 tysięcy kierowców. Wielu polskich kierowców wybiera pracę za granicą, gdzie warunki finansowe są lepsze, co dodatkowo pogłębia niedobory w kraju.
Wielka Brytania
Wielka Brytania po Brexicie zmaga się z jeszcze większym kryzysem. Nowe przepisy imigracyjne utrudniły zatrudnianie kierowców z Unii Europejskiej, co doprowadziło do poważnych zakłóceń w dostawach towarów w 2021 roku.
Francja
Francja zmaga się z niedoborem około 50 tysięcy kierowców ciężarówek. Problemem jest zarówno starzejąca się kadra zawodowa, jak i niewystarczające zainteresowanie młodych ludzi tym zawodem. Francuskie firmy transportowe coraz częściej rekrutują pracowników z Europy Wschodniej, oferując wyższe wynagrodzenia i specjalne pakiety szkoleniowe, ale wciąż nie rozwiązano kwestii trudnych warunków pracy.
Holandia
Holandia, mimo rozwiniętej infrastruktury logistycznej, boryka się z niedoborem około 7 tysięcy kierowców ciężarówek. Problemem jest nie tylko brak rąk do pracy, ale również rosnąca presja na bardziej ekologiczne rozwiązania w transporcie, co może zwiększać koszty operacyjne firm i utrudniać zatrudnianie nowych pracowników.
Włochy
We Włoszech niedobory kierowców są częścią szerszego problemu strukturalnego w gospodarce. Wiele włoskich firm transportowych zmaga się z biurokracją, rosnącymi kosztami paliw i opłatami drogowymi, co utrudnia oferowanie atrakcyjnych warunków pracy. Niedobór kierowców w tym kraju szacuje się na około 15 tysięcy.
Szwajcaria
W Szwajcarii, mimo mniejszych rozmiarów rynku, niedobory kierowców są odczuwalne, zwłaszcza w sektorze transportu międzynarodowego. Wysokie koszty życia oraz ograniczenia związane z zatrudnieniem osób spoza kraju sprawiają, że rekrutacja pracowników jest trudniejsza. Firmy transportowe apelują o wprowadzenie elastyczniejszych przepisów, aby móc konkurować z przewoźnikami z sąsiednich krajów UE.
Podsumowanie
Problem niedoboru kierowców ciężarówek nie jest wyłącznie niemiecką bolączką – to wyzwanie, które dotyka cały świat. Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie branży transportowej, konieczne są kompleksowe działania na wielu płaszczyznach. Lepsze wynagrodzenie, modernizacja infrastruktury, międzynarodowa rekrutacja i wsparcie technologiczne mogą złagodzić kryzys. Jednak bez zmiany postrzegania zawodu i inwestycji w przyszłe pokolenia kierowców, niedobory będą się pogłębiać, zagrażając stabilności globalnych łańcuchów dostaw.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (0)
- Komentarze Facebook (...)
Brak komentarzy
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!