Miasto przejmuje ul. Kolejową
Miasto Chojnice przejęło dwie nieruchomości w ramach rozliczenia zadłużenia PKP S.A. związanego z nieuregulowanym podatkiem od nieruchomości. To kolejny przypadek, w którym miasto wykorzystuje takie rozwiązanie do uregulowania zobowiązań PKP wobec gminy.
Nie jest to jednak związane z trudnościami finansowymi PKP, lecz wynika z przepisów prawa, które pozwalają na przekazywanie nieruchomości jako formy spłaty należności. Miasto Chojnice pozyskało kilka nieruchomości za zadłużenie w płaceniu podatku od nieruchomości przez PKP S.A. To nie jest precedens. Już w przeszłości też otrzymywaliśmy nieruchomości za zadłużenie, które kolej miała w stosunku do nas. - wyjaśnia burmistrz Arseniusz Finster. - Był szereg negocjacji, które trwały prawie półtorej roku. Miasto Chojnice określiło swoje potrzeby w sposób następujący. Prosimy o bezpłatne przekazanie gruntu, pod którym jest parking numer 2 przy ulicy Towarowej. Za zadłużenie wzięliśmy dwie nieruchomości. Pierwsza to jest ulica Kolejowa, która ma nawierzchnię betonową na osobnej działce. I druga to jest Kolejowa, która ma nawierzchnię gruntową od tej betonowej do ulicy Gdańskiej.
Reklama | Czytaj dalej »
Dlaczego miasto Chojnice zainteresowało się tymi nieruchomościami? Obecna ulica Kolejowa pełni rolę łącznika pomiędzy ulicą Gdańską a ulicą Towarową. Na skrzyżowaniu Towarowej i Kolejowej znajdują się także ulica Ustronna oraz stacja benzynowa. W 2019 roku miasto przyjęło miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. W trakcie poprzedniej sesji wspomniałem, że miasto często pozyskuje nieruchomości, by następnie je odsprzedać. Taki kierunek działania był już przewidziany od 2019 roku - referuje burmistrz.
Co ważne, wokół tej inwestycji jest zgoda również klubu opozycyjnego w Radzie Miejskiej. Przewodniczący klubu Prawa i Sprawiedliwości Krzysztof Pestka sam zgłosił propozycję realizacji nowej ul. Kolejowej w 2025 roku: Propozycję budowy ulicy Kolejowej w nowym położeniu zgłosiłem jako przewodniczący klubu jeszcze we wrześniu, do realizacji w tym roku budżetowym. Natomiast starej ul. Kolejowej nie musieliśmy ani przejmować, ani za chwilę sprzedawać. Są ciekawsze z punktu widzenia miasta działki, które byłyby atrakcyjne dla inwestorów i przyniosły miastu wymierne korzyści.
Planowany przebieg ulicy Kolejowej zakłada jej prowadzenie od obecnej lokalizacji do ulicy Gdańskiej, wzdłuż Starego Śladu. Kluczowym czynnikiem jest połączenie z ulicą Przemysłową, gdzie już istnieje szeroka jezdnia oraz wykonany lewoskręt. Według włodarza miasta - wystarczy przedłużyć tę trasę do ulicy Tucholskiej, aby utworzyć nowe skrzyżowanie, które efektywnie skomunikuje ten obszar z terenami strefy Przemysłowej. Tutaj jeździ codziennie 60 samochodów z naczepami. Tam jest po prostu ciężki klimat. Były też wypadki, prawda? Chyba nawet śmiertelne, jak pamiętam. - podkreśla burmistrz Finster. Czyli mamy poprawę bezpieczeństwa na tym skrzyżowaniu. Mamy nowe skrzyżowanie z lewoskrętem, które jest czytelne i otwiera nowe tereny inwestycyjne.
W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ten teren jest już oznaczony jako nieruchomość, jednak w wykazie dróg publicznych nadal figuruje jako droga. Podczas najbliższej sesji rady miejskiej zostanie podjęta uchwała zmieniająca przebieg ulicy Kolejowej. W wyniku tej zmiany dotychczasowy fragment ulicy zostanie wyłączony z użytkowania jako droga, co pozwoli na jego sprzedaż. I tym sposobem miasto odzyska około milion dwieście tysięcy złotych podatku od nieruchomości, których PKP nam nie zapłaciło, a dało nam w nieruchomości. Więc ja wykonałem to, co deklarowałem. - referuje burmistrz.
Firma Ginter należy do wiodących firm. Zatrudnia około dwustu osób i pamiętam tą troskę opozycji, że nic nowego się w mieście nie dzieje. Nie powstają nowe miejsca pracy. Tu powstają miejsca pracy. Tu są montowane nowe technologie. - wbija szpilę lokalnej opozycji burmistrz. Rolą burmistrza i Rady Miejskiej jest poprawiać warunki funkcjonowania firmy. Ja to robiłem w przeszłości w stosunku do Seko, do Polipolu, do innych firm. Taka jest moja rola i nie widzę w tym nic drożnego, że miasto tą część sprzeda.
Wzdłuż całej kolejowej są tylko trzy domy. 22, 20 i 32. Ci ludzie nigdy tędy nie jeżdżą (do ulicy Tucholskiej - red.). Nigdy. Mają tylko 100 metrów do ulicy Gdańskiej i nią sobie przejeżdżają do Tucholskiej. Można to zaobserwować. Czyli nie ma tutaj problemu społecznego.
Z uznaniem nowe propozycje przyjmuje Piotr Kłosowski, przewodniczący Zarządu Osiedla nr 6 Małe Osady-Pawłówko - Cieszę się, że pojawił się nowy pomysł na inwestycję drogową na naszym osiedlu. To rozwiązanie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa w okolicy stacji paliw, choć z pewnością utrudni to nieco dojazd do niektórych posesji na ulicy Ustronnej. Mam nadzieję, że szybko znajdą się pieniądze na realizację tej inwestycji.
Według urzędników ratusza pozyskane grunty oraz zmiana trasy ul. Kolejowej umożliwiają realizację kluczowych projektów miejskich. Dzięki temu poprawi się bezpieczeństwo drogowe – m.in. przez zamknięcie dostępu do ul. Ustronnej i budowę bezpiecznego skrzyżowania z ul. Przemysłową. Nowy przebieg ul. Kolejowej otworzy również dostęp do kilkunastu hektarów przeznaczonych na inwestycje mieszkaniowe i usługowe, wspierając rozwój terenów inwestycyjnych oraz lokalnej przedsiębiorczości. Dodatkowo, sprzedaż części ul. Kolejowej firmie Ginter przyczyni się do usprawnienia działalności tego przedsiębiorstwa. Poprawa bezpieczeństwa, lepsze skomunikowanie, odkrycie terenów inwestycyjnych, które są przygotowane, poprawa warunków funkcjonowania firmy. To są cele, które chcemy zrealizować - kończy burmistrz.
Propozycja realizacji ul. Kolejowej zgłoszona przez klub PiS - pkt. 7.
Podobne tematy:
Najnowsze:
REKLAMA:
- Komentarze Chojnice24 (0)
- Komentarze Facebook (...)
Brak komentarzy
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Dodaj komentarz
Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!