Niedziela, 27 Kwietnia 2025 | Imieniny: Sergiusza, Teofila, Zyty chojnice24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
oprac. red.

Elektryczne autobusy za 2 miliony rocznie? (aktualizacja)

Na ostatniej miejskiej komisji Budżetu i Rynku Pracy omawiano wynik finansowy chojnickiego MZK. Miasto planuje zakup elektrycznych autobusów za prawie 19 milionów złotych. Dodatkowym obciążeniem dla budżetu Chojnic jest uczestnictwo w systemie FALA, czyli wspólnym bilecie województwa pomorskiego. Roczny koszt tego systemu w 2025 roku wyniesie 985 tys. zł, a do 2028 roku suma wpłat ma przekroczyć 3,25 mln zł.

Elektryki z Chin wygrywają w przetargach

Reklama | Czytaj dalej »

Ale to nie koniec rewolucji planowanej w komunikacji publicznej. Planowany zakup sześciu 12-metrowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania ma kosztować 18 830 500 zł. W skład tej kwoty wchodzą nie tylko same pojazdy (16,2 mln zł), ale także ładowarki, podłączenie do sieci energetycznej oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Jak zaznaczył radny Kamil Kaczmarek, amortyzacja takich pojazdów w perspektywie 8-letniej będzie stanowić znaczne obciążenie dla budżetu miasta.

„Amortyzacja jest ośmioletnia, więc da to 12,5% rocznie. Przy takiej kwocie, lekko licząc, wyszłoby około 2 mln zł amortyzacji rocznie, co całkowicie zje cały dochód z biletów” – zauważył radny Kaczmarek.

Dla porównania, w latach 2021-2024 miasto zakupiło 11 używanych autobusów za łączną kwotę 1,5 mln zł. W 2024 roku nabyto cztery pojazdy, które kosztowały 627 tys. zł, co oznacza, że za kwotę wkładu własnego na zakup elektryków (ok. 2,5 mln zł) można byłoby kupić 10 sprawdzonych autobusów spalinowych spełniających normy emisji spalin Euro 6.

Prezes MZK, Dariusz Sawicki, tłumaczył konieczność takiego zakupu wymogami zewnętrznymi oraz możliwością pozyskania wysokiego dofinansowania:

„My jesteśmy... Chodzi o to, że miasta powyżej 50 tys. mieszkańców są zobligowane do posiadania autobusów elektrycznych. My jesteśmy jeszcze poniżej tej granicy, ale nie wiadomo, czy to się w pewnym momencie nie zmieni. Teraz jest ostatni chyba moment, że jest jakieś dofinansowanie w tak wysokiej kwocie. Jest to 85% dofinansowania”.

Radny Kaczmarek zwrócił jednak uwagę na fakt, że miasto nie ma obowiązku wprowadzania autobusów elektrycznych:

„Nie musimy, żebyśmy to sobie wyjaśnili, tak jak wszyscy siedzimy, niczego nie musimy. Jesteśmy miastem poniżej 40 tys. mieszkańców. (...) Możemy być jedynym miastem w Polsce, które nie pójdzie tym trendem dążenia do rozwiązań nieopłacalnych”.

Co istotne, przychody z biletów komunikacji miejskiej w całym 2024 roku wyniosły 1,89 mln zł, co oznacza, że koszty systemu FALA pochłaniają znaczną część dochodów ze sprzedaży biletów.

„Przy zbliżonej liczbie wozokilometrów okazuje się, że wpływy z biletów netto są na niemal tym samym poziomie, co przed rokiem, a system FALA kosztuje nas dodatkowe 985 tys. zł” – zwrócił uwagę radny Kaczmarek.

Burmistrz Adam Kopczyński bronił jednak decyzji o przystąpieniu do FALI:

„Radni poprzedniej kadencji podjęli decyzję, że przystąpiliśmy do spółki InnoBaltica, wnosząc swoje udziały w postaci wpłat. Jesteśmy udziałowcem spółki InnoBaltica, przystępując do innowacyjnego projektu, jakim jest wspólny bilet. (...) Ilość sprzedanych biletów w MZK jest na poziomie takim samym, jak w poprzednim roku, ale wzrost ilości sprzedaży biletów w systemie FALA jest znaczący. Porównując styczeń ubiegłego roku do stycznia tego roku, mamy piętnastokrotny wzrost sprzedaży biletów w systemie FALA.

Radny Kaczmarek poddał w wątpliwość sens inwestycji w ten system:

„Dorzucenie do systemu naszego transportu publicznego dodatkowego kosztu w kwocie pół miliona byłoby usprawiedliwione, gdyby generowało dodatkowy wpływ z biletów po Państwa stronie. (...) Okazuje się, że mamy constans. (...) Funkcjonowanie systemu FALA wydaje się bezcelowe, w tym wymiarze finansowym”.

System fala ma zastąpić bilety

Obawy dotyczące przyszłych podwyżek biletów są uzasadnione. Wysoka amortyzacja autobusów elektrycznych oraz dodatkowe koszty funkcjonowania systemu FALA mogą doprowadzić do konieczności zwiększenia miejskich dopłat do transportu publicznego.

„Jeżeli doliczymy koszty zakupu ładowarek i ich podłączenia, okazuje się, że ten rachunek ekonomiczny jest mało korzystny” – podsumował Kaczmarek.

Zastępca burmistrza Adam Kopczyński odpierał zarzuty:

„Nie chciałbym wchodzić z Panem radnym w dyskusję, bo Pan radny jest radnym jednej racji i już udowodnił to nie raz. Pozostawiliśmy wybór mieszkańcom. Oprócz systemu FALA w wersji elektronicznej, są karty FALA, są bilety jednorazowe”.

Radny Kaczmarek ripostował:

„Jeżeli my jesteśmy płatnikiem netto do tego systemu, bo ja nie widzę przyrostów sprzedaży biletów, które uzasadniałyby nasze funkcjonowanie w tym systemie, no to to jest układ dla nas niekorzystny”.

Choć inwestycje w nowoczesny transport i ekologiczne rozwiązania są godne pochwały, nie można ignorować ich realnych kosztów. Dane pokazują, że zakup używanych autobusów spalinowych był dotychczas kilkukrotnie tańszy, a system FALA generuje wydatki, które mogą przewyższyć potencjalne zyski. Czy miasto powinno kontynuować ten kierunek, czy raczej skupić się na rozwiązaniach dostosowanych do własnych możliwości budżetowych?

Czas pokaże, czy mieszkańcy Chojnic nie zapłacą za te decyzje wyższymi cenami biletów lub większymi dopłatami z budżetu miasta.

W odpowiedzi na bezpardonowy atak na nasz portal wyjaśniamy:

Autobusy planowane jako zakup współfinansowany ze środków unijnych mają zostać przekazane na świadczenie usług przez MZK - jeśli przekazane zostałyby na własność, spółka ponosiłaby koszt odpoisu amortyzacyjnego, który miasto najpewniej by pokrywało w zwiększonych "rekompensatach". Jeśli natomiast tak, jak deklarują w tej chwili władze Chojnic pojazdy zostaną użyczone MZK, to nie umniejszy to zgodnie ze słowami Prezesa przekazywanych dopłat, gdyż spółka musi wyjść na "0", a odpisu będzie dokonywało Miasto - Gmina Miejska Chojnice. Odpisy amortyzacyjne są dokonywane przez JST w ramach ewidencji księgowej, ale nie stanowią wydatku budżetu gminy. Są jednak istotne dla zarządzania majątkiem samorządowym, planowania inwestycji i remontów. Odpisy amortyzacyjne są księgowane, ale nie wpływają na wynik budżetu – Gmina prowadzi ewidencję środków trwałych i dokonuje ich amortyzacji zgodnie z przepisami rachunkowości.

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

13 komentarzy

~Wojtek
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
04 Marca 2025, godzina 20:33
Oceniono 51 razy -15
~Co na to opinia publiczna i radni opozycji ...
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
04 Marca 2025, godzina 15:44
Oceniono 50 razy -20
~Pytanie zasadnicze po co nam elektryczne autobusy ? tylko dlatego że jest dopłata ?
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
04 Marca 2025, godzina 15:12
Oceniono 43 razy -25
~PUBLICZNE SKLADAM Kolejna Skarga na burmistrza i jego radnych
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
03 Marca 2025, godzina 16:12
Oceniono 51 razy -25
~jotdwatrzy
Jedni i drudzy są siebie warci. Zakup autobusów elektrycznych to głupota przy tych cenach, tu pan Kaczmarek ma rację. Ale krytykuje system fala bo koszty pochłoną część zysków z biletów, tylko że jakoś nie krytykował pomysłu darmowej komunikacji miejskiej która "pochłonęłaby" CAŁY zysk ze sprzedaży biletów. A chyba nawet sam propagował ten poroniony pomysł (nie jestem tego pewien).
03 Marca 2025, godzina 11:43
Oceniono 59 razy 15
~Gość
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
02 Marca 2025, godzina 21:13
Oceniono 97 razy -15
~chojniczanin
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
02 Marca 2025, godzina 20:37
Oceniono 87 razy -25
~Krzysztof
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
02 Marca 2025, godzina 20:24
Oceniono 107 razy -25
~Kolejne urzędasy co nie mają zdrowego rozsądku - nabijacie kasę innym, a nic z tego nie będzie.
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
02 Marca 2025, godzina 20:15
Oceniono 91 razy -25
~Co dadzą nam elektryczne autobusy - NIC. lepiej eliminować niską emisję z kopciuchów. Może tak dopł
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
02 Marca 2025, godzina 20:11
Oceniono 89 razy -25
~Publicznie składam skargę i proszę radnych opozycji
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
02 Marca 2025, godzina 19:13
Oceniono 76 razy -30
~No cóż......
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
02 Marca 2025, godzina 19:03
Oceniono 70 razy -30
~prof. dr hab. Andrzej z Chojnic ..
Komentarz słabo oceniony przez użytkowników. [rozwiń]
02 Marca 2025, godzina 18:49
Oceniono 64 razy -30

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

             
cool cry embarassed foot-in-mouth frown innocent kiss laughing money-mouth sealed smile surprised tongue-out undecided wink yell

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 3.740 3.840 DKKDKK 0.515 0.541
EUREUR 4.240 4.320 TRYTRY 0.100 0.123
CHFCHF 4.500 4.580 NOKNOK 0.310 0.329
GBPGBP 4.970 5.050 SEKSEK 0.333 0.356
Aktualizacja: 2025-04-26 18:58
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 4000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 3.750 3.820 DKKDKK 0.516 0.540
EUREUR 4.255 4.295 TRYTRY 0.101 0.122
CHFCHF 4.510 4.560 NOKNOK 0.311 0.328
GBPGBP 4.980 5.030 SEKSEK 0.334 0.355
Aktualizacja: 2025-04-26 18:58
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Jak spędzisz najbliższe Święta Wielkanocne?






Ceny paliw2025-04-17

E95 E98 ON LPG
BP - - - -
Circle K - - - -
Mol Chojnice - - - -
MZK 5 zł - 6 zł 3 zł
Orlen 6 zł 6 zł 6 zł 3 zł
PKS 5.45 zł - 5.59 zł 2.89 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij