Piątek, 05 Grudnia 2025 | Imieniny: Kryspiny, Norberta, Sabiny chojnice24 na komórkę
Strona głównaChojnice
Rozmiar tekstu: A A
Robert Ważyński fot. freepik.

Chojnice. Szkoła bez strachu – recepta na edukację bez presji?

W Chojnicach ruszył pilotażowy program „Szkoła bez strachu”, który ma na celu zredukowanie stresu i lęku wśród uczniów. Według raportu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę z 2023 roku, trzech na czterech uczniów w Polsce doświadcza stresu związanego ze szkołą. Co trzeci deklaruje, że doświadcza go bardzo często.

Stres wśród uczniów to problem, o którym mówi się coraz częściej – i nie bez powodu. Według raportu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę z 2023 roku, aż 74 % dzieci w Polsce doświadcza stresu związanego ze szkołą. Badania Instytutu Badań Edukacyjnych z lat 2021–2023 również potwierdzają, że system oceniania, presja wyników i atmosfera rywalizacji są jednymi z głównych źródeł napięcia wśród uczniów szkół podstawowych.

Reklama | Czytaj dalej »

Chcąc zmierzyć się z tym wyzwaniem, miasto Chojnice wprowadza do swoich podstawówek program „Szkoła bez strachu”. Zmiany dotyczą czterech obszarów: oceniania kształtującego, oceniania opisowego zamiast cyfrowego oraz wyróżnianie wszystkich uczniów i rezygnację z dzwonków,

Ocenianie kształtujące – proces, nie punktacja

Jednym z filarów programu jest wprowadzenie oceniania kształtującego. Polega ono na trzech etapach: określenie celu i sposobu pracy, ustalenie kryterium oceniania oraz informacja zwrotna przed każdą lekcją.

Uczeń wchodząc na zajęcia wie, czego będzie się uczył, jakie są oczekiwania, żeby ten sukces uzyskać i na samym końcu podsumowuje się, sprawdza się, czy ta wiedza została uzyskana, czy ten sukces został osiągnięty – tłumaczy Grzegorz Czarnowski, dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego w Chojnicach. - Taki model motywuje uczniów i dostarcza im szybkiej informacji zwrotnej.

Zdaniem dyrektora Czarnowskiego duża praca jest przed dyrektorami szkół, którzy do zmiany działania muszą namówić zespół nauczycielski, co czasem przy zaawansowaniu wiekowym nauczycieli może być trudne, jak i rodziców a efekty będą widoczne dopiero po kilku latach.

Spotykamy się systematycznie, tak jak w tym tygodniu i omawiamy postępy w pracach i największe wyzwania stojące prze kierującymi placówkami – mówi Czarnowski.

Program pilotażowo działa już w dwóch chojnickich szkołach: SP nr 7, gdzie cała szkoła na nim pracuje oraz w SP nr 1 gdzie są wdrażane elementy tego projektu.

Szkoła bez dzwonków – rytm dnia bez lęku

Kolejnym elementem jest rezygnacja z dzwonków, które mogą generować niepotrzebny niepokój i poczucie presji czasu.

Chcemy, by lekcje i przerwy przebiegały naturalnie, bez nagłych przerywników – to pomaga dzieciom skupić się na zadaniach i nie odliczać minut do dzwonka – dodaje Czarnowski.- Dzięki takiemu rozwiązaniu dzień szkolny zyskuje bardziej płynny rytm, co wpływa korzystnie na samopoczucie uczniów.

Brak dzwonków to propozycja, która ma silne wsparcie kuratora pomorskiego ale nie we wszystkich szkołach dyrektorzy widzą konieczność rezygnacji z dzwonków. Tak jest np. w SP nr 8 w Chojnicach.

Uważam, że dzwonki nie są mocno stresującym elementem dnia ucznia. U nas one działają i póki co nie będziemy tego zmieniać, choć wiem, że w wielu szkołach rezygnują z nich w ogóle lub zamieniają np. na melodyjne dzwonki – mówi Jarosław Gomółka, dyrektor SP 8.

Tak jest na przykład w części szkół w gminie wiejskiej Chojnice, gdzie przerwy i lekcje wyznaczają komunikaty oraz delikatne melodie z głośników na korytarzach.

Opis zamiast cyfry – lepsze wyniki na egzaminach

Trzecim filarem programu jest ocenianie opisowe, które w chojnickich szkołach jest już stosowane w klasach 1–3, zgodnie z przepisami. Miasto planuje jednak promować to podejście także w starszych klasach.

Pomimo że jesteśmy przyzwyczajeni do cyfrowej skali, warto skupić się na tym, co konkretnie uczeń potrafi i co może poprawić – opis daje pełniejszy obraz postępów – wyjaśnia Czarnowski.

Jako wzór podaje jedną ze szkół w Kartuzach, która wdrożyła system ocen opisowych już 12 lat temu, a jej uczniowie osiągają dziś o 15 procent lepsze wyniki na egzaminach końcowych.

Sukces to nie tylko pasek – wyróżnianie wszystkich uczniów

Program „Szkoła bez strachu” zakłada też zmianę podejścia do nagradzania uczniów. W chojnickich szkołach coraz częściej odchodzi się od publicznego wyróżniania wyłącznie najlepszych.

Nawet ten uczeń, który jest słabszy, też podchodzi i odbiera świadectwo na forum tak samo jak ten wyróżniający się. To dla niego sukces – ukończenie szkoły czy zdanie do następnej klasy – podkreśla Czarnowski. - Taki sposób doceniania wszystkich uczniów, nie tylko prymusów, buduje poczucie wartości i wspólnoty.

Głos dyrektora SP nr 8 – nowe wyzwania i telefony

Zdaniem Jarosława Gomółki program ‘Szkoła bez strachu” to dla nas szansa na zbudowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska dla uczniów. Jednym z kluczowych zagrożeń jest dziś niekontrolowany dostęp uczniów do telefonów

Widzimy, że potrafią one rozpraszać, potęgować lęki i zaburzać relacje międzyludzkie – zaznacza. - W SP 8 planowane jest wprowadzenie jasnych zasad korzystania z urządzeń mobilnych, aby chronić dzieci przed nadmiernym stresem informacyjnym i izolacją społeczną.

Dyrektor Gomółka zapowiada, że nie będzie wprowadzał w klasach obowiązku zostawiania telefonów np. w specjalnie wyznaczonych do tego skrzynkach, jak to dzieje się czasem w szkołach. Na pierwszym miejscu stawia uświadamianie uczniów i tłumaczenie im zagrożeń wynikających z uzależnienia od tych urządzeń.

Program „Szkoła bez strachu” to dobry kierunek – wreszcie szkoła, w której dzieciaki nie boją się dzwonka czy cyferek na kartkówce. Cieszy fakt, że Chojnice stawiają na opis i feedback zamiast sztywnej punktacji – to naprawdę może zmienić podejście uczniów do nauki. Kluczowe będzie jednak konsekwentne zaangażowanie dyrektorów, nauczycieli i rodziców, aby efekty projektu mogły przełożyć się na trwałą zmianę szkolnej kultury.

Zauważyłeś błąd w artykule? Napisz nam o tym

Artykuł pochodzi z portalu www.chojnice24.pl

2 komentarze

~Wojtek
Dalszy ciąg wychowania bez stresowego, a później dziwne że młodzież nie chce pracować.
Nikt nie będzie im mówił co mają robić, dodatkowo brak oceniania rzetelnego i wyróżnianie wszystkich spowoduje to że młodzież będzie ciągnęła w dół i tak już szokująco niskie wykształcenie. Poziom wykształcenia widać w postaci obecnych "ministrów" ochrony środowiska, Ci na 100 procent nie byli oceniani w szkole tylko przepychani by już się ich pozbyć z szkolnych ław.
18 Kwietnia 2025, godzina 14:18
Oceniono 5 razy 5
~jotdwatrzy
Boże, co za bzdury. Proponuję na olimpiadzie też dawać wszystkim złote medale zamiast tylko wyróżniającym się.
18 Kwietnia 2025, godzina 12:06
Oceniono 10 razy 10

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Komentarze publikowane są dopiero po sprawdzeniu przez moderatora!

Zaloguj się lub dodaj komentarz jako gość

Zalogowani użytkownicy mogą otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach. Zaloguj się

Zaloguj się

Kursy walut

Aktualne kursy w kantorze PROMES
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 3.590 3.670 DKKDKK 0.519 0.539
EUREUR 4.200 4.270 TRYTRY 0.085 0.099
CHFCHF 4.490 4.560 NOKNOK 0.302 0.322
GBPGBP 4.810 4.880 SEKSEK 0.342 0.362
Aktualizacja: 2025-12-05 09:16
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.
Kursy dla transakcji powyżej 4000 PLN
Kupno Sprzedaż Kupno Sprzedaż
USD USD 3.600 3.640 DKKDKK 0.520 0.538
EUREUR 4.220 4.255 TRYTRY 0.086 0.098
CHFCHF 4.500 4.550 NOKNOK 0.303 0.321
GBPGBP 4.820 4.860 SEKSEK 0.343 0.361
Aktualizacja: 2025-12-05 09:16
Kursy walut dostarcza Kantor Promes.

Sondaże Chojnice24 archiwum »

Czy jesteś za wprowadzeniem na terenie miasta zakazu sprzedaży alkoholu w sklepach i na stacjach paliw w godzinach nocnych, 22:00- 6:00?




Ceny paliw2025-04-17

E95 E98 ON LPG
BP - - - -
Circle K - - - -
Mol Chojnice - - - -
MZK 5 zł - 6 zł 3 zł
Orlen 6 zł 6 zł 6 zł 3 zł
PKS 5.45 zł - 5.59 zł 2.89 zł

Drogi Użytkowniku,

przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych podczas korzystania z naszego portalu. Zamykając ten komunikat (poprzez kliknięcie "X", przysiku "Przejdź do serwisu") zgadzasz się na opisane niżej działania.

Wykorzystanie danych

Masz pełne prawo zgłosić podmiotowi przetwarzającemu Twoje dane osobowe żądanie dostępu do tych informacji, ich poprawienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

Zakres i cele przetwarzania Twoich danych oraz szczegółowe informacje o Twoich prawach opisane zostały w Polityce prywatności oraz Regulaminie portalu, z którymi możesz zaponać się w każdej chwili.

Pliki cookies

Stosujemy pliki cookies i inne podobne technologie w celu:

Zakres wykorzystania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Nie wprowdzając zmian zgadzasz się na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia.

Szczegółowe informacje nt. sposobu wykorzystania plików cookies znajdziesz w Regulaminie portalu.

Przejdź do serwisu Zamknij